Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 21:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2006 2:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535
Verandering van spijs...

Aloha!

zo, terug naar het rollende spul. leuk hoor, die vliegdingen, maar koekblikken blijven natuurlijk ook leuk om te doen!
voor eenieder die geen idee heeft waar ik het over heb even een kleine intro...

tot 2 maanden terug (ofzo) bouwde ik voornamelijk spul met wieltjes en rupsen. omdat het me ook wel eens leuk leek om met vleugelspul aan de slag te gaan (wat ik nog nooit echt serieus had geprobeerd) besloot ik om tegelijkertijd bouwverslagen te gaan maken en die in het vliegtuigforum te gaan gooien in de hoop wat nuttige tips te krijgen.
ik ben inmiddels 3 vliegmodellen verder en ik vond het eigenlijk wel weer eens tijd worden om een model van een lomp blok staal in elkaar te kletteren.
Aangezien mijn werkjes schijnbaar op prijs gesteld worden ga ik natuurlijk niet eigenwijs alleen maar resultaatfoto's plaatsen maar ga ik ook jullie vermoeien met mijn domme geneuzel en grote hoeveelheden foto's!

Nou kan ik natuurlijk ook een uitgebreide "wie ben ik, wat doe ik en hoe" gaan schrijven hier, maar het lijkt me net zo handig als jullie -in ieder geval degenen die nooit enen blik werpen in het vliegtuighoekje- even mijn voorgaande knutselclubverslagjes bekijken.

hier dus:
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7038
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7199
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7432

ook al weet ik dat het hier geen twenot heet toch nog even een kleine aanvulling voor alle zekerheid:
ik bouw meestal niet historisch accuraat maar -in mijn ogen- visueel aantrekkelijk. dat betekent zo'n beetje dat ik met zo min mogelijk referentiemateriaal om te kijken of het allemaal wel echt lijkt een grapvol modelletje in elkaar probeer te knutselen...

back to business..

maar goed, waar ga ik jullie de komende tijd mee vermoeien?

met een ti-67!

Afbeelding


en in dit geval eentje van trumpeter. het grappige is dat ik indertijd een aantal van deze ti-54/55 varianten heb gekocht met als gevolg dat ik nu 3 of 4 exact dezelfde dozen -op de box art, de decals en de manuals na dan..) heb liggen.
In eerste instantie had ik een ander project in gedachten (ik heb het HEMMetje van niek dat hij voor een vorige bcc ging bouwen gekregen) maar doordat dat model nog in de ovenreiniger lag en ik geen zin had om te wachten toch besloten om met wat anders verder te gaan.
Toen ik een kleine 2 jaar geleden het priegelen weer oppikte na een stop van enkele jaren was één van m'n eerste modellen een t-54 en die zag er ongeveer zo uit:

Afbeelding


door ziektewettoestanden ben ik er nooit echt aan toe gekomen om dit model helemaal af te ronden en het leek me dus een leuk idee om te kijken of ik een vergelijkbaar model nog een keer kon bouwen maar dan met behulp van alle truukjes en handigheidjes die ik tot nu toe heb ontdekt...

______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________

in den beginne...

aaaaah, eindelijk weer een oude vertrouwde manual die niet begint met een cockpit maar met een bodembak en wieltjes! Ook alleen maar een decalvelletje van een paar vierkante centimeter en niet tien miljoen verschillende kleurtjes die gebruikt moeten worden. miniature warfare at it's best!

alleen dan wel een beetje jammer als het eerste stuk wat je uit de doos pakt er zo uit ziet:

Afbeelding


gelukkig maken de toeterjongens die dit spul produceren geen gebruik van keihard en onflexibel plastic, dus met wat voorzichtig drukken en duwen was dit probleem al gauw opgelost.
Tijd om dus maar eens met de wielen te beginnen!

over de wielen zal ik me vast niet uit te hoeven wijden (2 helften, bietje plakspul, klaar) maar toch even een vraagje. zie dit:

Afbeelding


heeft er iemand suggesties over hoe ik dit een beetje netjes op kan ruimen zonder aan de slag te gaan met veel schuurpapier?
voor nu heb ik de wielhelften zo netjes mogelijk schoongemaakt met een scalpel en als je alles aan de romp hangt ziet dat er ongeveer zo uit:

Afbeelding


wat ook grappig is om te zien zijn de twee gaten in de bodemplaat. die aan de achterkant is eenvoudig te verklaren; er schijnt een versie te zijn met een motortje en onder dat punt komt de aan- en uitschakelaar. Trumpeter levert dan ook een mooi afdekplaatje mee voor modellen zonder motor maar geeft verder geen verklaring voor de voorste opening. is verder ook niet terug te vinden op de bouwplannen:

Afbeelding


persoonlijk vermoed ik zo dat deze ruimte bedoelt is voor de chauffeur. mocht om de een of andere reden de motor afslaan en niet meer starten, dan kan de chauffeur z'n benen laten zaken en de tank op z'n flintstones voortbewegen.
verklaart ook waarom die voormalige sovjets het altijd zo goed deden tijdens de olympische spelen...

Net als meneer Revell schijnen de trompetterheren ook wat moeite te hebben met het uitrekenen en -tekenen van verbindingsstukken:

Afbeelding


gelukkig zijn dit vrij makelijk te bereiken plekken en dus met behulp van wat schuurmateriaal vrij snel op te lossen:

Afbeelding


nog even wat bijgewerkt met wat minder grof geschut en de naden maar eens even geplamuurd met lijm:

Afbeelding


zo, tijd om het geheel maar eens even wat te laten drogen en dan morgen weer lekker aan het schuren...


______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________


gren out

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2006 10:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 11 nov, 2005 10:32 am
Berichten: 3730
Woonplaats: Rijssen
Dat is inderdaad wel wat anders dan een B26 :lol: Succes in elk geval!

_________________
Herintredende modelb(r)ouwer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2006 12:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 jul, 2006 12:07 pm
Berichten: 1996
Woonplaats: noordwijk
Mooie tank en weer zo'n prachtig verslag. Gedetailleerd en overgoten met een goeie dosis humor. Heerlijk. Ga hier vooral mee door.

frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 dec, 2006 1:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535
hallekiedee en hatseflats!

kijk, da's toch wel even wat anders, zo'n badkuip op rupsen. hoewel ik tot nu toe waarschijnlijk al meer geplamuurd en geschuurd heb dan bij alle drie de vliegtuigen die ik tot nu toe gebouwd heb samen vermaak ik me nog steeds kostelijk.
lekker ontspannen aan de gang met kledder en schuurpapier en met een leuk muziekje op de achtergrond. zou het iets met het verschil tussen mannen en vrouwen te maken kunnen hebben?

oke, dat klinkt een beetje vreemd. laat ik eens even uitleggen hoe mijn hersens tot deze vraag zijn gekomen.

tanks zijn recht en hoekig, vliegtuigen zijn rond en...euhm...niet hoekig in ieder geval.
toen ik tot die conclusie kwam schoot er gelijk een leuke associatieve gedachte naar voren: Libresse reclames!
een paar jaar geleden werd er geadverteerd voor een nieuwe vormgeving en de slagzin in deze reclame was:"want vrouwen zijn toch ook niet recht en hoekig?"

k, nu de combinatie.

vliegtuigen zijn dus ook niet recht en hoekig, tanks wel. tanks zijn dus de mannetjes, vliegtuigen de vrouwtjes.
vrouwen hebben nogal eens de neiging om lang door te blijven "zeuren" (die aanhalingstekens zijn om mezelf in te dekken...) als er iets niet goed gaat of niet klopt, mannen zijn vaak meer zo van "niet lullen maar doorgaan", dus wat relaxter over het algemeen.

zo, zodoende dus de vraagstelling:"zou het iets met het verschil tussen mannen en vrouwen te maken kunnen hebben?"

hmm, ik bedenk me net weer wat nieuws.

ik vind het dus vervelender om aan vliegdingen (vrouwtjes) te schuren en plamuren dan aan tanks (mannetjes).

K*t, hoe leg ik dat nou morgen weer uit aan moeders de baas...

______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________

ik plamuur, dus ik besta

zo, vandaag dus maar weer verder gegaan met het grote schuur- en plamuuravontuur. de lijm was uitgehard, dus tijd om vriend korrel 480 tevoorschijn te halen.

Afbeelding


nou is dat natuurlijk niet perfect glad, maar niet getreurd. Allesj kom goet:

Afbeelding


waarom dan toch zo veel tijd investeren in dit gedeelte? well, met name omdat nu in ieder geval die dekplaat er strak opzit. het enige vervelende is het opstaande "palletje" wat niet helemaal netjes sluit, maar ook dat is natuurlijk vrij eenvoudig te verhelpen met wat hulp van meneer alebastine en vriend schuurstick p180 en zijn wat zachtere kameraden.
terwijl de kledder van meneer alebastine aan het drogen was maar even voor alle zekerheid de handleiding doorgebladerd om te kijken of er niet stiekem later nog iets IN de romp moest gebeuren en wegens dat hoeft niet besloten om de romp dicht te gooien.
Helaas passen de rompdelen niet echt heel erg fabeltastisch, je zou haast gaan denken dat de trompetspelers hulp hebben gehad van ome Revell bij het ontwerpen van deze kit...

gelukkig heb ik voor niet al te best passende onderdelen een leuk stapeltje klemmen en met een flinke lading lijm en boel veel druk konden de ergste kieren toch nog voorkomen worden:

Afbeelding


ondanks dat het geheel vrij goed in elkaar gedrukt behoorlijk wat tijd had om te drogen waren er nog steeds wat dingetjes die bewerkt moesten worden. ziehier een foto gemaakt na de eerste schuurronde:

Afbeelding


gelukkig hadden de meeste naden -nadat alle hoogteverschillen verwijderd waren- niet veel meer nodig dan een overdosis lijm, dus het geklieder met de pasta van meneer alebastine was amper nodig:

Afbeelding


met de neus aan het drogen tijd om even wat verder rond te kijken.
en tja, je kunt het er mee eens zijn of niet, maar de achterkant is nou ook niet echt een toonbeeld van goed passende onderdelen:

Afbeelding


werderom weer wat kledder d'r over (in mijn hoofd komt nu een vrij vervelende sexueel-georienteerde associatieve gedachte naar voren die behoorlijk betrekking heeft op de inleiding van deze update...ugh):

Afbeelding


en vervolgens vrolijk aan de slag met de nagellakremovert:

Afbeelding


gedurende de droogperioden van de kledder ook alvast even een beginnetje gemaakt aan wat kratjes en benzinetanks enzo en deze tussendoor maar even gepast:

Afbeelding


hmm, en toen werd het lastig. de kratjes klaar, plamuur was nog aan het drogen. wat nu.
ah ja! nutteloze gaatjes vullen!

Afbeelding


en potverdriejandubbeltjes nog-an-toe! wat ziet ik vanvond in het nieuwe modelbouwmagazine? jawel, een bouwverslag van een t-55!
die gaart ik dus mooi niet lezen totdat mijn gebakje klaar is. hoe durven ze, een beetje mijn ego onderuit schoffelen

de rekels!


______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________


gren out

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 dec, 2006 11:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 14:34 pm
Berichten: 3554
Woonplaats: Delft
Zeg gren, heb jij toevallig aandelen in:

* Libresse
* Albastine
* Lijm

?

_________________
Afbeelding
Behold the beauty of the Udaloy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 dec, 2006 12:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 29 okt, 2006 20:22 pm
Berichten: 440
Woonplaats: Assen
Het begin is er, ziet er goed uit, ga deze zeker volgen.

Jacco 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 dec, 2006 15:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 aug, 2006 20:47 pm
Berichten: 829
Woonplaats: lage zwaluwe (noord-brabant)
ik sluit me helemaal bij jacco aan :wink:
alleen ga je deze ook wheatheren of niet :roll:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 dec, 2006 15:19 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 okt, 2005 13:36 pm
Berichten: 5952
Woonplaats: Roermond
Ik heb al jou verslagen gelezen en heb me hoop geammuseerd met je verhalen en foto's..

Keep it good work..

maar heb een piepkleine vraagje..

In jou verslag over Cessna dragonfly heb je methode toegepast met Deco Painter van Marabu.

Ik heb rond zitten kijken en kwam erachter dat er verschillende deco painter zijn en vraag me af welke je hebt gekozen? Er is bv Deco Painter voor porselein en stof. Hoe dik had je genomen. Er is 1-2mm en 2-4mm

En waar kun je die vooral gaan halen?? bij Pipoos bv?

_________________
Al mijn gebouwde modellen, voor als foto's niet werkt:
http://modelbouw.corbesir.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 dec, 2006 18:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 sep, 2006 20:33 pm
Berichten: 1498
Woonplaats: Valthermond
Goeie bouwer ben jij zeg!
IK heb de topics ff doorgekeken en jij gooit er lekker veel humor in...
Geweldig!!! :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2006 0:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535
inleiding!

bij deze.

______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________

effe rap dan..

wegens werkiewerkie niet echt wat gedaan vandaag (aan de werkbank dan, hè) op wat kleine dingetjes na.
even de schuur- en plamuuractiviteiten van gisteren wat opgeruimd en wat mij betreft afgerond, de spatborden aangebracht en de zijdingesen die onder de koepel komen aangebracht (kan zijn dat je niet snapt wat ik bedoel; geeft niks, heeft moeders de baas ook vaak last van. kump zo enen plaatjen ter lehring ende vermaeck)

de achterkant zit in ieder geval nu dicht, een likkie verf gaat morgen moeten aantonen of het ook daadwerkelijk glad is geworden:

Afbeelding


same voor de voorkant:

Afbeelding


zoals je kunt zien zitten de spatborden ook niet echt heel fantastisch aan het apparaat vast, maar dat zijn zorgen voor morgen.
dan nu de zijdingesen-die-onder-de-koepel-komen:

Afbeelding


en zoals je wederom kunt zien passen deze ook weer niet echt heel mooi. gelukkig is er met wat bijsnijwerk (toch knap, ergens een stukje bij aan snijden) toch nog wel wat van te bakken en in combinatie met wat schuurwerkzaamheden is het allemaal net echt. op de kieren na dan:

Afbeelding


toch gaat HobbyBob zich er waarschijnlijk niet al te druk over maken want, naast "liever lui dan moe" gaat je d'r helegaar nakkes meer van terugzien:

Afbeelding


gaat waarschijnlijk alleen voor de vorm een beetje plamuur opgegooid worden, maar verwacht geen uitgebreide schuurwerkzaamheden. schuren en plamuren is best leuk, maar er zijn grenzen (behalve dan binnen de schengen-landen)
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________

morgen hopelijk weer een wat uitgebreidere update


gren out

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement