Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu wo 04 dec, 2024 15:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: M48 AVLB
BerichtGeplaatst: ma 01 apr, 2024 15:00 pm 
Brouwer

In de kazerne waar ik werk staat een M48 AVLB (brugslagtank) als monument. Aangezien deze vroeger gebruikt werd in de Cie waar ik zat en binnenkort er terug 2 brugslagtanks gaan komen (onderstel Leopard) wou ik dit monument namaken. De nieuwe versie op Leopard zijn uitschuifbruggen, terwijl vroeger het onderstel van de M48 gebruikt werd en een schaarbrug.

Hieronder enkele foto's van het monument:

photo 582887

photo 586594

photo 586592

photo 586589

photo 586580

photo 586590

Meer foto's van het monument kan je altijd in het album bekijken.

Als bouwdoos heb ik de Brückenlegepanzer M48 A2 AVLB van Das Werk gevonden:

photo 582889

De eerste keer dat ik met dit merk aan de slag ga, dus dat maakt het ineens wat spannender. Het is een serieuze doos met heel veel sprues in, de handleiding die wat wennen is na vooral Tamiya gemaakt te hebben, klein stukje photo-ech, rubberen tracks, wat stukjes touw en een vel decals.

photo 597430

photo 597429

Zoals al gezegd, de handleiding is even wennen:

photo 597434

photo 597432

photo 597433

photo 597431

Enkele voorbeelden van kleurenschema's volgens eenheden waar deze gebruikt is geweest:

photo 597428

Bij stap 1: de wielen, kwam er al veel bijsnij en vijl werk aan te pas, maar alles past wel netjes in elkaar.

photo 597470

photo 597471

We zijn terug vertrokken. Na mijn vorig project met de bulldozer, is het wel weer even wennen om terug een model in elkaar te steken. :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: M48 AVLB - dag 2
BerichtGeplaatst: do 04 apr, 2024 13:07 pm 
Brouwer

Vandaag nog wat onderdelen in elkaar gelijmd. Ik moet toch zeggen dat dit niet zo'n makkelijke kit is om in elkaar te steken. Ik vind de handleiding niet zo duidelijk waar juist wat moet komen en soms ook hoe. Je moet ook zoals je hieronder kan zien grote stukken uitsnijden of insnijdingen maken die niet vanzelfsprekend zijn als dit er niet echt voor voorzien is.

Het blauwe gedeelte moet ik wegsnijden.

photo 597617

Maar zoals je hier kan zien is dit tamelijk dik en het is op de afbeelding niet zo duidelijk wat er juist allemaal weg moet.

photo 597614

Dan moeten er heel fijne stukjes uitgesneden worden in hetzelfde dikke plastiek.

photo 597612

Dit d.m.v. eerst heel fijne gaatjes te boren en deze dan al snijdend proberen te verbinden.

photo 597611

photo 597618

photo 597615

Het is nog redelijk gelukt, maar wel met 2 open vingers, een afgebroken boortje en een afgebroken mesje als gevolg :?

photo 597613

photo 597621

Wat photo-ech onderdelen bevestigd. Eerste keer dat ik dit gebruik op een model. Of de eerste keer dat het er standaard bijzit. Ik heb de onderdelen eerst voorzichtig geplooid zoals ik denk dat ze moeten komen (ook dat is niet zo duidelijk op de aanwijzingen). Wat secondelijm op een stukje plastiek gedaan en dan het onderdeel in die secondelijm geduwd met het gedeelte dat moet vastgekleefd worden en het zo dan vervolgens op zijn plaats proberen te bevestigen.
Ook nog wat andere kleine en grote onderdelen aan elkaar gelijmd. Hier heb ik dan weer gemerkt dat alles toch niet zo netjes op elkaar past met hier en daar de nodige kieren. Die zullen op't einde nog nader bekeken moeten worden en eventueel dichtgemaakt met putty.

photo 597616

photo 597620

photo 597619

Tijd voor een weekje vakantie. Tot later.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M48 AVLB
BerichtGeplaatst: do 04 apr, 2024 14:24 pm 
Brouwer

Succes met deze... Ziet er al strak uit zo.

Ik snap je opmerking en er zijn meerdere wegen naar Rome. Met een scriber kan je iets eenvoudiger de vlakke snede maken. Met een grotere vijl voor bvb metaal- of houtbewerking kan je ook grotere stukken wegnemen, om dan fijner af te werken...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2024 9:45 am 
Brouwer

Terug van een weekje verlof en na de opruim en de was, tijd voor wat verder te knutselen aan de M48.
Me deze keer bezig gehouden met het bevestigen van de wielen. Weer kom ik tot dezelfde vaststelling dat ik de handleiding niet zo handig vind. Ik moet echt goed zoeken hoe ik de onderdelen juist moet houden en waar ik ze exact moet bevestigen. Maar met wat zoeken en proberen komen we er wel. Het belang van dryfitting is bij deze echt wel van toepassing.
Op de eerste 2 foto's hieronder zie je waar de wielen op bevestigd moeten worden. Bij de voorste 2 wielen en het achterste is er een veersysteem voorzien. Bij de middelste 3 is het wat makkelijker, deze zitten rechtstreeks op hun draagarm, dus maar 2 onderdelen aan elkaar, i.p.v. 4 tot 5 bij de andere 3.

photo 598152

photo 598151

Toen ik aan de andere kant hetzelfde wou doen, was ik even fout bezig. De handleiding legt telkens maar één zijde uit en tussen haakjes staan de nummers die je gebruikt voor aan de andere kant. Bij deze was ik iets te ijverig en had ik dezelfde draagarm genomen toen ik het eerste wiel probeerde te bevestigen. Ik zag wel dat het niet klopte, maar zat een hele tijd te prutsen, eer ik door had dat ik het verkeerde onderdeeltje gebruikte. Extra goed opletten dus ook bij deze handleiding.
Uiteindelijk na toch wel wat prutsen en zuchten, alle wielen kunnen bevestigen zoals het hoort. Wel enkele kleine photo-ech onderdelen per ongeluk los gemaakt. Het was niet altijd even handig om het lichaam vast te houden zonder ergens tegen te stoten. Maar die werden nadien terug bevestigd.

photo 598149

photo 598150

De 2 achterste draagwielen heb ik nog niet vastgelijmd, omwille van het makkelijker te maken om de rupsen te kunnen bevestigen.

photo 598148

Het is een kleine update, maar ik probeer de tijd die ik heb te benutten.
Vrijdag wordt ik geopereerd aan de schouder, dus dan kan het wel eens zijn dat ik wat langer buiten strijd ben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2024 12:19 pm 
Brouwer

Mooi werk. Lijkt me dat de loopvlakken van de wielen nog een schuurbeurtje kunnen gebruiken, en sommige naden op de romp nog een beetje plamuur.

Kleine vraag, is het spanwiel nog beweegbaar? Dit om eventuele speling bij het plaatsen van de rupsen ook te kunnen opvangen.

Succes met de operatie.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2024 10:57 am 
Brouwer

Silenoz schreef:
Mooi werk. Lijkt me dat de loopvlakken van de wielen nog een schuurbeurtje kunnen gebruiken, en sommige naden op de romp nog een beetje plamuur.

Kleine vraag, is het spanwiel nog beweegbaar? Dit om eventuele speling bij het plaatsen van de rupsen ook te kunnen opvangen.

Succes met de operatie.

Dank je Silenoz.
De loopvlakken zijn wel degelijk glad geschuurd, maar je ziet de plekjes nog. Eens geverfd zou dat niet meer zichtbaar mogen zijn. De naden moeten hier en daar inderdaad nog dichtgemaakt worden, maar dat wil ik later doen en met vergelijking van mijn referentiefoto's. Ik heb namelijk gezien dat niet alles dichtgemaakt moet worden. Op de foto hieronder bijvoorbeeld zie je dat er bovenaan ook nog grote spleten zijn. Dus dat moet ik eerst eens nader onderzoeken alvorens ik het plamuurmes boven haal :wink:

photo 586580

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2024 11:07 am 
Brouwer

Maar heel even tijd gehad om wat verder te werken aan de M48. Ik was ondertussen aan de spatborden geraakt.
In een voorgaande stap, moest er ongeveer de helft van het originele spatbord verwijderd worden. Bij deze stap, komt een ander stuk in de plaats hiervan.
Het blauwe gedeelte is het nieuwe stuk dat in de plaats komt.

photo 598172

Hieronder het originele stukje (rechts) en linksboven het verwijderde stuk en linksonder het nieuwe stuk.

photo 598173

photo 598174

Alles aan elkaar gezet en de extra kleinigheden erop bevestigd. Je ziet in het midden waar de 2 delen aan elkaar gezet zijn nog de naad. Dit is wellicht doordat het vervangstuk niet exact is zoals ik het heb weggesneden. Dit wordt opgelost met wat putty.

photo 598175

Ik had nog graag de tools erop gemonteerd, maar dat zal hopelijk voor donderdag zijn, zodat ik één spatbord toch al klaar krijg. Hieronder een beeld van wat er nog moet gebeuren voor die tools.

photo 598176

Hopelijk tot snel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2024 21:59 pm 
Brouwer

Leuk model, ben deze aan het volgen.

Heb het ook meegemaakt als handleidingen niet duidelijk zijn. Dat kan soms best vervelend zijn.
Veel succes met je operatie!

Bas

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 apr, 2024 8:59 am 
Brouwer

Zaijtsev schreef:

photo 586580

Hier kan je natuurlijk naden vinden, dit zijn de toegangsluiken voor het wisselen van de motor dacht ik. De ribben zelf zijn koelsleuven.

ik had het meer over deze op de zijwanden:
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 apr, 2024 13:19 pm 
Brouwer

Silenoz schreef:

Hier kan je natuurlijk naden vinden, dit zijn de toegangsluiken voor het wisselen van de motor dacht ik.

:shock: Je ziet, tis niet omdat ze hier op't werk staan dat ik er daarom iets van ken. :lol:

Silenoz schreef:
ik had het meer over deze op de zijwanden:

Er moet inderdaad nog veel worden dichtgemaakt. Ook moet ik nog kijken hoe het uiteindelijk uitdraait met het grote gat aan de koepel door een deel weg te snijden. Tis wat zoeken om te weten wanneer ik dit werkje best aanpak. Net zoals dingen vergelijken met de referentiefoto's vind ik moeilijk omdat ik niet weet wat er nog moet komen en dus niet goed weet wanneer dit best te doen. Eerste keer dat ik op deze manier werk (niet dat ik al veel ervaring heb met de gewone manier), maar tot op heden deed ik weinig tot geen aanpassingen aan de kit, dus het is nog wat zoeken.

Hieronder zie je bijvoorbeeld ook precies zoiets van naden op de zijkant, dus denk dat ik het niet helemaal mag gladschuren ook niet.

photo 586585

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]