Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 13 okt, 2022 12:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2021 19:36 pm
Berichten: 58
Tussendoor de 1/24-25 en 1/12 schaal modellen die ik bouw, heb ik ook een 1/35 project lopen. Ik blijf trouwens wel trouw aan vrachtauto's en opleggers, dus ook in de militaire tak van de modelbouw ga ik uitsluitend tank transporteurs en dergelijke bouwen.
Ben vorige maand begonnen met de 1e,
Een fantastisch mooie kit van Trumpeter, de M983 HEMTT Tractor & TPY-2 X Band Radar.

photo 566289

De kit bevat best wel een pakje sprues en kleine hoeveelheid PE
Ben nu on en off het chassis aan het bouwen, en deze is nu ook zo goed als klaar.
Hij paste heel lekker in elkaar en er zit flink wat detail in voor deze schaal.. vind ik dan toch

photo 566290
photo 566294
photo 566295
photo 566291
photo 566292
photo 566293

Nou twijfel ik of ik het chassis nog wat opfleur met wat luchtleidinkjes enzo.. Kzou eens opzoek moeten naar wat referentie materiaal, want ben ook niet echt gekend met hoe de leidingen moeten lopen..

_________________
Kevin



Mijn projectjes

Someone once told me: "Be just like a duck.. Stay smooth on the surface, but paddle like the devil underneath!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 okt, 2022 10:16 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Mooie kit heb je daar, Dubbeldraaideur. Ik heb ooit die van Revell gebouwd maar deze lijkt wel meer detail te hebben en een unieke lading. Je zou wel de velgen vlak moeten schuren, zodat de buitenvelg er zeker op past.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 maart, 2023 20:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2021 19:36 pm
Berichten: 58
Citaat:
Ik heb ooit die van Revell gebouwd maar deze lijkt wel meer detail te hebben en een unieke lading.

De hoeveelheid details verbazen me echt van deze kit!
De Hemtt kom je opzich nog in veel uitvoeringen en van veel verschillende modelbouwfabrikanten tegen (ik was er van verbaasd hoeveel 1/35 uitvoeringen er zijn van de Hemtt),
Ik had em waarschijnlijk omwille van die reden ook niet gebouwd moest deze van Trumpeter geen leuke/unieke radar-oplegger gehad hebben..

Citaat:
Je zou wel de velgen vlak moeten schuren, zodat de buitenvelg er zeker op past.

Lap, Ik ben het alweer vergeten doen voor deze update.. :oops:
Foei, slechte punten Kevin! :lol:


Okay, tis een tijd geleden dat ik aan deze nog eens heb voortgedaan.. Dat was wel te verwachten, aangezien ik deze meer zie als een side project, iets waar ik lekker aan kan doorbouwen zonder op veel details te moeten letten.
Maar ik ga er nu toch wat meer tempo in proberen steken, zodanig deze toch nog voor het eind van het jaar af is (moet wel lukken toch)..

Waar waren we gebleven?
Oohjha, het chassis verder afwerken!
Ik heb ondertussen nog lopen kijken hoe ik de M983 nog wat kan opfleuren, en kwam onderweg onder andere heel veel PE-setjes tegen voor deze.. Maar 1 setje van Tetra Model Works viel me direct op (ref: ME-35041), is bijna nergens meer te vinden binnen Europa, maar deze kwam ik toevallig tegen in oude nieuwe stock.
Bij veel van de bekendere PE-setjes, zit nieuwe PE-kippengaas voor over het chassis,
De kit bevat tegenwoordig ook al wat PE stuff, en voornamelijk de nieuwe netjes, dus de netjes in bijkomende PE-setjes zijn overbodig.
In de set van Tetra, zitten deze niet, wat best al wat school in prijs ook! Kheb em maar aangeschaft en laten overkomen met nog ander spul.

Ik heb zelf eigenlijk nooit veel met PE gewerkt, en vond het vroeger altijd wel wat gepruts met seconden lijm, vingers aan elkaar plakken, of je onderdeel aan je vingers plakken ipv aan elkaar,...
En aan het resultaat te zien, is er nog niet zo heel veel verbeterd met vroeger.. We komen er wel, gene paniek, kwestie van oefenen denk ik dan..

Hier de kit van Tetra Model Works:
photo 577370 photo 577371 photo 577372

Hier de PE uit de doos zelf:
photo 577369

Hier het zo goed als afgewerkt chassis van 2 middagjes plakken en plooien:
photo 577373

photo 577375

photo 577376 photo 577377
photo 577380

photo 577379

photo 577381 photo 577378

Dan ook nog de motor in elkaar gelijmd. Weet nog niet in welke kleur deze komt, is voor volgende keer..
photo 577383 photo 577384

Een laatste dingetje dat nog moet afgewerkt worden voor het chassis en toebehoren in de grondverf kan, is het plooien en maken van de PE-kast waar het reserve wiel inzit.
De PE-set bevat onderdelen voor de gehele kast opnieuw te maken, alsook voor enkele accessoires die aan de zijkant van de kast hangen opnieuw te voorzien van PE-straps.
photo 577415

photo 577416

photo 577409

En dit brengt mij ook bij het enige wat me echt tegensteekt van deze kit:
photo 577394

Met de foto alleen gaan jullie waarschijnlijk niet veel wijzer worden over mijn probleem,
Ik zal een tip geven, ook Tamiya doet dit tegenwoordig met de onderdelen op de met chrome behandelde spreus.
photo 577408

Jup, onderdeeltjes die aan elkaar moeten gelijmd worden, maar met hun lijmkant bevestigd zijn aan de spreu.
Ik vind dit opzich wel goed dat fabrikanten dat meer en meer beginnen doen tegenwoordig, maar doe dit aub eens niet op kleine onderdeeltjes..
Want na gepruts met een mesje en schuurpapier om de raakvlakken zo vlak mogelijk te maken, heb ik dit als resultaat:
photo 577393

Kvind het niet zo handig.. ik plak liever de onderdelen aan elkaar, en ga dan de naad volledig wegwerken.
Kleine raakvlakken met mesjes bewerken komt bij mij altijd wel scheef uit. Dan nog naden dichten en schuren, en op het eind van de rit heb ik een kale cilinder met geen details meer..
Dan gaan we deze 2 onderdelen maar gewoon scratchen..
Maar dat is voor een volgende keer, en hopelijk duurt het nu geen 5 maand he! :lol:

Als afsluitertje, nog even droogpassen van alles wat ik nu al heb gebouwd:
photo 577418

photo 577417


Kevin

_________________
Kevin



Mijn projectjes

Someone once told me: "Be just like a duck.. Stay smooth on the surface, but paddle like the devil underneath!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jul, 2023 21:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2021 19:36 pm
Berichten: 58
Langzaam maar zeker bouwen we verder met deze..
Ik had zin om een 2tal middagen eens flink door te gaan bouwen, dus ben ik maar begonnen met de oplegger
Ook wel genoemd: Transportable Radar Surveillance and Control Model 2 (AN/TPY-2) Radar


Maar wat is dat ding eigenlijk? (source: https://www.radartutorial.eu/19.kartei/ ... 15.nl.html)

AN/TPY-2
Raytheon ontwierp en bouwde de AN/TPY-2 radar voor het Ballistic Missile Defense System en het Terminal High Altitude Area Defense (THAAD) wapensysteem op basis van uitgebreide kennis van de sensoren uit de X-band radarfamilie. Het is 's werelds grootste grond/luchtvervoerbare X-Band radar. De AN/TPY-2 is een krachtige, transporteerbare radar die ontworpen is om ballistische raketbedreigingen op lange afstand en op zeer grote hoogte, inclusief de ruimte, te detecteren, volgen en onderscheiden. Het speelt een vitale rol in het Ballistic Missile Defense System, dat de VS, de ingezette strijdkrachten en bondgenoten beschermt tegen ballistische raketbedreigingen en zorgt voor een uitgebreide dekking en de mogelijkheid om inkomende raketten efficiënter in te zetten.

De AN/TPY-2 radar biedt een gemeenschappelijk missievermogen:
1) in Terminal-Based Mode (TBM) met het THAAD Fire Control Center ter ondersteuning van het THAAD-wapensysteem, en
2) in een Forward-Based Mode (FBM) met bevel, controle, gevechtsbeheer en communicatie, waardoor het MDA-systeem voor ballistische raketverdediging mogelijk wordt.

De radar maakt gebruik van een op een aanhangwagen gemonteerde 9,2 m2 breedbandige phased array antenne. In de antenne bevinden zich 72 zend/ontvangermodules in de halfgeleidertechnologie, die in totaal 25 344 antenne-elementen leveren. De vorm van het antennepatroon en de bundeldoorbuiging wordt uitgevoerd door een digitale bundelvormer. De golfvorm van de zenders maakt gebruik van lineaire frequentiegemoduleerde intrapulsmodulatie. De antenne-eenheid wordt ondersteund door een elektronische eenheid en een koeleenheid.

De elektronische eenheid bevat radarbesturings- en signaal-/dataverwerkingsapparatuur die gebruik maakt van aangepaste software voor het verwerven en volgen van ballistische raketten van alle bereiken in de boostfase en de overgang naar de midcourse fase van de vlucht. Het systeem gebruikt glasvezel datalinks als communicatiemedium. De radar en systeemcomponenten hebben in totaal 2,1 megawatt vermogen nodig om te werken.

De elementen van het AN/TPY-2 radarsysteem omvatten de volgende elementen:
- de phased array antenne
- de eenheid voor elektronische apparatuur
- een 1,1 MW primair vermogenseenheid
- een koeleenheid die zorgt voor de koeling van de antenne-array
- een bedieningsbesturingseenheid met bedieningsconsoles voor bediening, onderhoud en communicatiebewaking (met behulp van een eigen voedingseenheid).


Zo, nu jullie mee zijn met het onderwerp van vandaag, heb ik hier voor jullie de foto's

De voorkant
photo 583139

photo 583138

photo 583137

De achterkant
photo 583141

photo 583140

photo 583143

photo 583144

photo 583146

En met de bak ertussen
Het model heeft een systeem dat ervoor zorgt dat je de bak na bevestiging gewoon kunt vrij ronddraaien
photo 583147

photo 583148

photo 583149

photo 583151

photo 583150


Deze stond er na 2 middagen plakken, paste allemaal netjes, weinig op aan te merken!

Het is mijn 1e militair model sinds heeeeel lange tijd, en aangezien we dichter en dichter komen bij het airbrushen van dit model, heb ik ook maar even een boek besteld over hoe je zoon ding nou best gaat airbrushen en verweren.
Het gaat dan over het boek van Ammo by Mig Jimenez: How to paint modern US military sand scheme.
Maar zover zijn we nog niet, eerst nog de cabine en het chassis gaan afwerken!

_________________
Kevin



Mijn projectjes

Someone once told me: "Be just like a duck.. Stay smooth on the surface, but paddle like the devil underneath!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement