Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 7:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2022 11:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ik ben normaal gesproken qua bouwverslagen in de dioramagedeelte van dit mooie forum te vinden, maar deze kit plaats ik hier.
Dit is het eerste bouwverslag van een militair voertuig dat ik hier plaats bij de start van de bouw.
De andere verslagen die hier te vinden zijn uit het begin van mijn bouwcarrière had ik geplaatst toen ze al klaar waren.

Zoals de titel al zegt, gaat dit om de Asuka Sherman V. Een hele mooie kit voor Shermanbouwers.
Deze wordt omgebouwd tot de Crab versie d.m.v. een conversie set van Resicast.
Ik voeg er van Resicast ook nog een lower wading section set aan toe.
Dat laatste heeft niet echt een speciaal doel, maar op oorlogsfoto's zie je allerlei configuraties van voertuigen zelfs binnen dezelfde eenheid en dat gegeven wil ik gebruiken.
Dit omdat deze Crab in een bestaand project met voertuigen komt te staan, waarvan het verloop te volgen is in het dioramagedeelte, namelijk Bridge Over Troubled Water.

Ik plaats deze kit hier omdat het verslag ook al de bouw van twee andere voertuigen bevat en met nog een derde erbij wordt het meer een voertuigenverslag dan een dioramaverslag. Het dio bevat nu al een gebouwde Crab en een Universal Carrier.

De bouw van de Crab die nu al in bovenstaand project zit, beviel me zo goed dat ik er nog eentje wilde bouwen. Ik vind de Crab een heel gaaf voertuig. Daar is een museum bezoek aan Overloon de oorzaak voor een kleine 30 jaar geleden. Als je dan als 11 jarige een Crab van dichtbij ziet dan maakt dat wel enige indruk, zullen we maar zeggen. :mrgreen:

Oorspronkelijk wilde ik bij deze Crab een ondergrond maken en er een figuurtje of twee bij plaatsen, maar van dat idee werd ik elke keer als ik erover nadacht niet heel warm.
Toen ik begon aan de ondergrond van het Bridge project en de brug plaatste en toen de Crab erop en Carrier bij de brug neerzette, oogde het nogal leeg. Dat laat ik nog zien in het verslag van het project, maar met twee tanks achter elkaar op de Bailey Bridge oogde het compleet. Aangezien de gebouwde Crab op de brug komt, komt deze Crab erachter om een colonne van Crabs te vormen. De inspiratie komt een beetje van de volgende foto, een colonne Crabs op de weg, ik plaats ze op de Bailey Bridge:

photo 554063

Van de Asuka kit blijven een aantal zaken in de doos, zoals het bovenste rompdeel. Ik bouw deze Crab met een upper hull met direct vision zoals de Crab in Overloon. Voor deze Crab gebruik ik de volgende kit en sets:

photo 561757

Het is niet de eerste keer dat ik deze Sherman V van Asuka bouw, ook gedaan bij dit project: Cutting Off The Corridor.
De foto's van de inhoud van de Asuka kit komen van dat project. Sprues blijven sprues toch? 8)

photo 525242

photo 525241

photo 525240

photo 525239

photo 525238

photo 525237

photo 525236

photo 525235

photo 525243

De inhoud van de Resicast Crab conversie set:

photo 561763

photo 561765

photo 561764

De inhoud van de Resicast Sherman V dv hull set:

photo 561761

photo 561762

En als laatste de inhoud van de Resicast wading lower section set:

photo 561758

photo 561760

photo 561759

Op naar de bouw. Heb er zin in!


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op za 08 jul, 2023 18:35 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2022 18:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Ziet er allemaal spannend uit, al dat resin. Succes met de bouw :brouw: .......volgmodus aan

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2022 20:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2503
Woonplaats: Den-Haag
Mooi man,

Mooi project.
Succes, we gaan je weer volgen.

Peter

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jul, 2022 11:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Bedankt heren! :D

Inmiddels aan de bouw begonnen en meteen al tegen wat probleempjes aangelopen.

Niet bij de Asuka onderdelen want die passen zoals altijd als gegoten. Dit is de lower hull, vóór de benodigde aanpassingen en daaronder de differential cover.

photo 561827

photo 561826

Meteen de dv upper hull van Resicast erbij gepakt om te kijken hoe die passend gemaakt moet worden. De beschrijving zegt dat er van de bovenkant van de lower hull van Asuka 1 mm afgehaald moet worden. Dat blijkt niet het enige te zijn dat gedaan moet worden. De upper hull is namelijk te smal of de sponsons van de lower hull van Asuka te breed. Resicast verkoopt deze dv upper hull op zijn website voor de Sherman V van Tasca, dat nu Asuka geworden is. Ik kan me niet voorstellen dat bij de overgang naar een andere naam de afmetingen van de mallen veranderd zijn.
Dit probleem opgelost door aan weerszijden een stuk van de sponsons af te halen. Het verschil in breedte is minimaal, dus dat ga je straks als de twee Sherman Crabs achter elkaar staan niet zien.
Daarmee heb ik de dv upper hull passend gekregen. Daarna kwam het volgende probleem, namelijk dat de dv upper hull diep achter de bouten valt van de differential. Dieper dan volgens mij zou moeten. Ik ben er nog niet uit hoe ik dat ga oplossen.

Een ander probleem was dat ik bij het samenstellen van het materiaal voor de config van de Crab een denkfout gemaakt heb. De dv upper hull van Resicast is uit één stuk. Terwijl het stuk met de canvas cover horend bij de Resicast wading lower section voor de air intake achter de koepel, bedoeld is voor de plastic upper hull van Asuka. Het engine deck wordt dan gevormd door 3 losse platen, waarbij één van die onderdelen vervangen wordt door het Resicast onderdeel.
Even leek het er dus op dat ik de wading set niet kon gebruiken of ik zou de plastic hull van Asuka moeten pakken. Aangezien ik perse wil dat de Crab dv krijgt, was dat geen optie. Gelukkig levert Resicast dat onderdeel in verschillende versies, namelijk eentje voor een Tasca Sherman V, eentje voor een Sherman V van Resicast/Dragon en eentje voor een Sherman VC Firefly. De oplossing kwam door het Resicast/Dragon onderdeel te pakken en dat passend te maken. Die had ik toch niet nodig. Zodoende kan ik de wading set toch gebruiken.

Van boven naar beneden de DV hull, het wading onderdeel voor de Tasca Sherman en de dv hull, het Tasca Sherman wading onderdeel en het op maat gemaakte Resicast/Dragon onderdeel.

photo 561824

photo 561822

photo 561828

Verder begonnen met het verwijderen van het resin in de opening van het dv hull onderdeel. Bij de koepelopening is dat al mooi gelukt. Nu de openingen van de koepelluiken. Eerst een rij gaatjes boren en vandaaruit het resin wegknippen en wegsnijden. Aan de achterzijde van de dv upper hull is wat schade ontstaan bij het verwijderen van een viertal resinblokjes, nodig voor het gieten vermoed ik. Daar komt een onderdeel van de wading set voor te zitten waardoor die schade niet te zien zal zijn.

Ben bij dit model vanaf het begin precies de beschrijving aan het volgen. Bij eerdere modellen bepaalde stappen vergeten of niet gezien in de beschrijving voor een onderdeel geplakt werd, waarna het lastig was om die handelingen nog uit te voeren zoals sommige gaatjes boren. Of het bevestigen van de towing lugs aan de differential cover. Dat deed ik eerst altijd als laatste, nu als eerste zoals de omschrijving aangeeft en dat werkt toch wat makkelijker. :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jul, 2022 15:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het wordt een hele krabbenmand nu! Het kan het diorama alleen maar ten goede komen. Zullen de Crabs in slagorde staan of achter elkaar?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 aug, 2022 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ha Steven,

Het komt het dio zeker ten goede.
De Crabs komen achter elkaar te staan, als onderdeel van een colonne.

Inmiddels weer wat vorderingen gemaakt. 4 van de 6 bogies zijn klaar en bezig met de romp en koepel op te bouwen. Foto’s volgen snel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 aug, 2022 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Eerste doel is om de basis van de Sherman te bouwen en dan de deep wading en Crab conversie sets te doen, uiteraard wel al rekening houdend met onderdelen wel of niet monteren i.v.m. de conversies.

Resicast levert bij de dv upper hull ook een aantal onderdelen voor op de romp zoals lifting rings en luiken voor de driver en co-driver.

photo 561890

Dit zijn de luiken die Resicast meelevert. Mooi gedetailleerd aan zowel de binnen- als buitenkant. De gaatjes dichtgemaakt met putty en van PE er grepen op gemaakt.

photo 561969

photo 561966

photo 561968

Bij het bouwen van de tank de spare box erbij gepakt en kwam bij een Sherman V interior set van Resicast die ik eerder gebouwd heb, nog wat leuke zaken tegen zoals een radio voor in de koepel, een dashboard voor in de romp bij de driver en periscopen voor aan de binnenkant van de rompluiken.

photo 561970

Die periscopen zijn gedetailleerder dan die van Asuka, maar ook scheef gegoten. Die krijg ik niet recht, dus dan toch maar de Asuka exemplaren gebruiken.

photo 561889

photo 561946

Het loopwerk is klaar. Alle bogies zijn klaar. En ook de gaatjes in de bogies geboord. Hieronder de sprocket en idler wheels, de onderdelen van een bogie, de bogie in elkaar en het loopwerk van de Sherman V. Ook goed te zien op de laatste foto is het ‘sloopwerk’ om de resin dv hull te laten passen.

photo 561880

photo 561964

photo 561891

photo 561965

Bij de koepel de periscopen en periscopencovers geplaatst, evenals de pistol port en de canvas cover over de gun mantlet en de rest van de loop. De canvas cover, het stuk loop en de canvasafsluiting aan het eind van de loop komen uit de Resicast deep wading set.

Ik heb drie canvas mantlet covers. De linkse op de foto hieronder komt uit de Crab conversie set en de andere twee uit de deep wading set. Gekozen voor de rechtse, omdat ik de linker al gebruikt heb voor de al gebouwde Crab.

photo 561967

Verder de koplampen gemaakt. Dit keer volgens de beschrijving. Eerst de binnenkant wit geschilderd en daarna een stukje clear plastic voor het glas. Straks goed afplakken bij het spuiten.

Na een paar dagen op het gemak bouwen staat de Sherman er zo bij. De beide rompdelen zijn nog los en de beide koepeldelen ook, maar alles op elkaar gezet vormt zich al een beetje een beeld van de basis.

photo 561963

photo 561962

De koepel en de details, zoals het gereedschap op de romp, staan op de nominatie om eerst afgewerkt te worden. Op het gemak ook nadenken over de stowage op het motordek.

Tot de volgende weer!

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2022 10:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Een aantal stappen gemaakt weer.

Na een paar dagen in de tuin werken, de zaak klaarmaken om te bestraten, ‘s avonds op het gemak aan deze Crab gewerkt. Vooral bezig geweest met de stowage en de figuurtjes voor in de romp. Voor de romp gesloten kan worden, moeten eerst die figuurtjes in de primer en geschilderd worden.

Om met de figuurtjes te beginnen, ik gebruik twee figuurtjes van deze Resicast set:

photo 562739

photo 562664

De linkse en rechtse komen in de romp. Het zijn half figures. Behoorlijk vormgegeven, maar wezenlijk te kort om in een koepel te gebruiken. Ze voldoen echter prima om in de romp te gebruiken. Om de hoofdjes goed uit te luiken te laten komen, moest ik de armen meer naar beneden doen dan de eigenlijke poses. Dat leverde grote kieren op en die heb ik gevuld met putty.
Op onderstaande foto’s lijkt het resultaat heel grof, terwijl ik rustig te werk gegaan ben, maar voor nu zit ik daar niet mee, want er is niks van te zien als ze straks in de romp zitten.

photo 562712

photo 562713

photo 562737

photo 562715

Hieronder de figuurtjes en de items voor het interieur in de primer:

photo 562716

Voor de stowage maak ik ook gebruik van een setje van Resicast:

photo 562663

De keuze is gevallen op deze stowage combinatie, nog wel even de grepen van de jerrycans bevestigen:

photo 562710

photo 562711

Dan de tank zelf. Daar doet zich een probleempje voor. De hull van Resicast is krom aan de bovenkant. :? Ik was benieuwd of iemand het zou opmerken en dat is inmiddels gebeurd. :mrgreen:

photo 562726

Ik heb een bericht naar Resicast gestuurd om te kijken of ik een nieuw exemplaar zou kunnen krijgen, maar die zijn de webshop aan het updaten, dus antwoord kan nog wel even duren. Het is te maskeren door rechts en links van de luiken iets van stowage te bevestigen zoals een jerrycan en een spare road wheel. Ik denk dat het dat laatste wordt, dan kan ik door met bouwen.

Ook bij de koepel in de weer geweest met putty. De canvas cover bij de gun mantlet sloot niet mooi, dus dat netjes afgewerkt.

photo 562717

photo 562718

Op het engine deck het onderdeel van de deep wading set bevestigd. Hoewel passend gemaakt, moest het nog wel netjes afgewerkt worden met putty.

photo 562722

photo 562724

De binnenkant van de tank is inmiddels wit. Ik zie anderen de binnenkant zwart maken, ik maak deze eigenlijk altijd wit.

photo 562720

photo 562719

Alles bij elkaar ziet de tank er tot nu toe zo uit na het bevestigen van meer onderdelen op de romp zoals de lichten voor en achter en de bijbehorende beschermbeugels.

De romp ligt zoals gezegd nog los, dus niet letten op de kier vooraan boven de differential cover.

photo 562721

photo 562723


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2022 19:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Jij bent ook lekker bezig Bas.....en heel dapper :D
Mooi om te volgen en werken met dat soort grote resin stukken werken vind ik altijd dapper....top. En nog bedankt voor de tips

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 aug, 2022 21:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Thanks Ronald. :D

Wat vind je eigenlijk zo dapper aan werken met resin? :mrgreen:

Webshop update of niet, vandaag van Resicast een nieuwe hull ontvangen. Na wat eerste schoonmaakwerk de hull geprobeerd en die zit bijna als gegoten. De eerste hull was dus niet alleen krom aan de bovenkant van de voorzijde. 8)

De nieuwe hull:

photo 562910

De nieuwe hull naast de oude, het verschil is te zien, je moet alleen wel goed kijken:

photo 562909

Het schoonmaken van de hull aan de achterkant heb ik anders aangepakt dit keer. De blokjes, zie foto hieronder, heb ik nu afgezaagd i.p.v. af te knippen met een tangetje:

photo 562914

Als laatste heb ik het wading gear lower section conversie setje bijna op de tank zitten. Het meeste moet aan de lower hull. Als beide hulldelen op elkaar zitten, kan dat setje afgewerkt worden.
Het gedeelte dat achter de koepel zit, dat die ik passend gemaakt had, gaat van de oude hull af. Ook maak ik die dan wat lager, het rooster moet gelijk lopen qua hoogte met de radiator beschermingskap. Nu zit het rooster daar ruim boven.
Op het grote resinblok zitten twee grepen. Bij eentje is een gat zichtbaar. Dat laat ik waarschijnlijk zo omdat als de tank staat, dat gat niet te zien is.

photo 562911

photo 562912

photo 562913


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Zaijtsev en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement