Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 16 jan, 2022 21:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Eerst en vooral wil ik alle forumleden een gelukkig, gezond,... 2022 wensen.
Een jaar waarin we hopelijk van dat k"#é@tvirus verlost zullen zijn en dat alles weer zijn normaal gangetje kan gaan :wink:

Een nieuw jaar: een jaar waarin ik me heb opgesteld om wat meer op het forum te posten. Mijn posts waren de afgelopen tijd wat magertjes. :oops:
Ik vond het ietwat tijdrovende bezigheid om een deftig bouwverslag bij te houden, maar ik mis toch wel een beetje de conversaties die over een topic kunnen gaan: goede of slechte comments, tips, foto's,... gezever,...

Een nieuw jaar en een nieuw model op tafel:

De M1114 Up-armored Tactical Vehicle van Bronco

photo 550628

Ik heb wel een zwakje voor US Irak en Afghanistan-voertuigen 8)

Met de nodige voorbereidingen te beginnen ( lees: reviews lezen op Scalemates en vergelijken).
Goed dat ik dat gedaan had, want ik las ergens dat pasproblemen waren van de voor-en achteras. Deze moéten gewisseld worden.
En inderdaad; letterlijk bouwen volgens het boekje heeft problemen, maar met de assen gewisseld past alles qua ophanging, maar nog niet alles past 100% (zie verder)
photo 550627
De blauwe lijntjes was mijn werkmethode, de rode pijl is de samenvatting :lol:

De verdere opbouw van het chassis heeft dus enkele bijkomende pasprobleempjes ( waarschijnlijk te wijten dat de assen verwisseld zijn).
Het probleem bestaat eruit dat de cardanassen niet mooi op de differentiëlen aansluiten.
Deze probleempjes zijn echter zo klein dat, wanneer het voertuig gebouwd zullen deze niet meer zichtbaar zijn.
photo 550625

Zoals je kan zien sleept de cardankoppeling tegen de ventilator.
Ook de opbouw van die ventilator en riemen dient een woordje uitleg. Toekomstige bouwers van dit model : BEWARE :mrgreen:

Zo ziet de handleiding eruit:
photo 550626

Als je alles rechtstreeks tegen elkaar plakt, kom je in de problemen.
Om de aandrijfriemen te positioneren heb je maar één rond pasgat (center ventilator), dus géén goede positie. Je moet dus die riemen monteren ( NIET LIJMEN !!!!) als onderdelen Ca13 en Ca12 op het chassis gekleefd zijn. Zodoende heb je een tweede positiepunt van de (halve) motor.
Aan de halve motor mag er gelijmd worden.
Als je dus aan de ventilator vastlijmt, kom je in problemen met de verdere opbouw van het motorgedeelte:

photo 550634

Het riemengedeelte moet dus mooi aansluiten, dus moet dat nog een beetje kunnen schuiven. Das voor later.


Begin nu niet te denken dat dit een draak van model is, de rest past wel :lol: Het is enkel een kwestie van veel dryfitten en vooruitdenken.
Bovengenoemde voorbeeldjes zijn echter peanuts en later niet meer zichtbaar door een gesloten motorkap.

Zo ziet het chassis er nu uit:
Enkel de voorbumper moet er nog aan

photo 550629

photo 550631

photo 550633



Tot de volgende

Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jan, 2022 10:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Ha Ives, mooie bak. Hoe vind je Bronco? Kleiner (gedetailleerder dan Tamiya) maar fijn? Ze blijven de grenzen opzoeken wat er technisch haalbaar is, maar niet altijd natuurlijk ten positieve van het bouwplezier. Groetjes, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jan, 2022 13:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dit is al een prima begin voor een bouwverslag, Mac, dat mogen we echt niet missen. Ook goed dat er een motor in zit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jan, 2022 20:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hoi, alvast bedankt voor jullie interesse.

@Anne
Met Bronco heb ik nog niet veel ervaring, maar is te vergelijken met HobbyBoss of Meng qua kwaliteit van plastic en scherpte ( dus weinig of geen flash)
Er zitten wel veel kleine onderdeeltjes dus qua detaillering zit het wel goed, maar ook frustraties :mrgreen:

@Steven
Tja... Wat is een goed bouwverslag?
Ik persoonlijk ben niet zo voor om een lange intro te typen, met foto's van alle sprues, een (al dan niet vertaalde) geschiedenis van het model...
Dat allemaal vind ik niet relevant voor mijn model en mijn verslag.
Je kan toch alles en meer terugvinden op Scalemates of ander fora.
Eén vereiste is toch wel een foto van het model zoals de doos en bijhorende aftermarket. En een vriendelijk of joviaal openingswoordje als intro van je topic , natuurlijk :D
Ik wil enkel vooruitgang tonen, probeer op aandachtspunten (zowel positieve als negatieve) te wijzen en eventueel tips geven hoe ik zo'n aandachtspunt heb aangepakt. Zo heeft de geïnteresseerde volger een idee of hij eventueel ook zo'n kit wil of kan aanschaffen.
Ik doe mijn best daarvoor 8)
Ow... by the way : er zit wel niet echt een motor in. :roll:
Op de 5e foto zie je wat er is (+ nog een paar bits en pieces) en de motorkap is ook niet voorzien om in open positie te laten. :wink:

groetjes,
Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jan, 2022 8:12 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Mijn commentaar ging meer over die twijfel om een bouwverslag bij te houden, het was niet bedoeld als een kritiek op je intro's van bouwverslagen. Zelf doe ik ook niet altijd meer een introductie over het voertuig, of ik doe dat verderop als het van pas komt. In elk geval kan je achteraf niet in een holle ruimte kijken waar de motor had moeten zitten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jan, 2022 21:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Toch nog een up-date.
Niet zo'n spectaculaire, maar met kleine subassemblies, want voorlopig bouw ik aan het salontafeltje met basisgereedschap (mes, pincet, nagelvijltje, kniptang en lijm)

Waarom aan het salontafel, Mac ? Ge hebt toch een volledig ingerichte hobbykamer?
Als overdag de haard heeft gebrand, dan werkt de centrale verwarming minder of geheel niet en dan zijn sommige kamers ( waaronder mijn kamertje) nauwelijks verwarmd.
Dat is toch een minimum vereiste om deftig te kunnen werken.
En heeft mijn vrouw 's avonds een beetje gezelschap ( ik ook trouwens :lol: ) en kan ze eens zien met wat hare man zich bezighoudt :mrgreen:

De up-date dus:

In mijn eerste post vermeldde ik al dat er veel dryfitting nodig is....
Het was weer van datte met het dashboard: niet duidelijke handleiding en niet passende locator-pins...

Ik heb dus om, alles juist op zijn plaats te krijgen, een omweggetje moeten nemen.
Eerst het voorruitgedeelte op zijn plaats gezet (nog niet gelijmd) en zo het dashboard over de motortunnel gezet en vastgelijmd onder de voorruit.
PS: het voorruit/firewall-gedeelte zit ook al niet lekker; vereist wel een schuurbeurt om wel te zijn :roll:

photo 551033


Over de verdere progressie van de bouw ga ik niet verder uitwijden....
Checken, dryfitten, dubbelchecken, bij twijfel eens verderop in de handleiding kijken of er geen overzichtstekening van is, vooruitdenken...
Maar voor een ervaren bouwer mag dat allemaal geen probleem zijn, het zijn waarschijnlijk wel voorbeeldjes die andere (goedkopere) kits ook wel kunnen hebben hebben.

photo 551037

photo 551036

photo 551034

photo 551040

Ander klein grut

photo 551032

Als afsluiter nog een paar bloopers :twisted: :D

Onder het rechter voorspatbord is er een uitgeholde luchtfilter te zien :?

photo 551039

Opgelost door de ruimte met stukjes sprue te vullen en te lijmen en, om vervelend plamuur- en schuurwerk te vermijden, heb ik een stukje aluminiumtape er over geplakt.
Je ziet er later toch niet veel meer van.

photo 551038

Nog een paar 'bloopers' in de handleiding

photo 551030

zie de volgende pagina : het is dus wel degelijk die zetel die daar moet komt. ( ook volgens andere bouwhandleidingen te vinden op www)
photo 551031

Ook wordt er gevraagd om een hoopje pasgaatjes te boren met 1 mm.
Boor ze maar met 0.8 mm 8) 1 mm is wel een beetje te groot om wel te zijn.
Je kan ze later desgewenst groter maken. Een te groot gat kleiner maken is al niet zo gemakkelijk meer.


Op naar de PE deeltjes...



groetjes
Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 feb, 2022 20:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hoi,

Ondertussen zitten al de PE-stukjes erop.

Zo staat de Humvee gedryfitted er nu bij
Ik heb (voorlopig) niet van alles foto's genomen.
Echte problemen zijn er nu niet geweest en er zijn ook niet veel woorden aan vuil te maken, kitje bouwt prima weg

photo 553104

photo 553101

photo 553100

Mijn excuses voor de niet scherpe foto's :oops:

tot de volgende


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 feb, 2022 21:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hoi,

De aansluiting/passing van de motorkap zat me niet lekker :?
Er zat een kantelpunt in het midden: duwde je vooraan boven de voorlichten de motorkap naar beneden, dan wipte de achterkant voor de voorruit omhoog.

photo 553687

photo 553689

Eerst dacht ik dat er iets mis was met die hijsogen. Ook vond ik er iets 'raars' op de motorkap: er zitten 2 sleufgaten in maar die verstevigingsboorden daarrond? waar voor is dat.?
Ik vond niet direkt een deftige foto van de bovenkant van de motorkap, maar op YT vond ik een filmpje van een HMMVV walk-around op één of andere beurs.
Daarop is te zien dat er grotere gaten zijn met een paar rubberlappen. Vandaar die verstevigingsboord. Die optie zit niet op alle HMMVV's. er zijn dus motorkappen met enkel sleufgaten en geen rubberlappen

photo 553688

Dus die 2 gaten vergroot. links nog niet gedaan( origineel uit de kit) , rechts al gedaan

photo 553690

Om die rubber te kunnen namaken, heb ik een waterballon verknipt. In een stukje een klein gaatje gesneden en dat over de hijsoog gespannen.

photo 553691

photo 553692

Tijdens het dryfitten, was het kantelen nog niet opgelost. :roll:
Dus die plastic-hijsogen eraf gesloopt en vervangen door een boogje van koperdraad.

photo 553693

Nogmaals was de pasvorm nog niet optimaal.
Bij nadere inspectie bleek het PE-rooster aan de binnenkant van de motorkap eigenlijk te groot te zijn. Eén boord afgesneden zodat het rooster
mooi in de uitsparing valt. Foutje van Bronco :cry:

photo 553694

Nu is de pasvorm al heel wat beter en kan die motorkap ( met lichte dwang weliswaar ) mooi op zijn plaats vallen : vooraan mooi op de voorlichten en mooi plat voor de voorruit. :D

photo 553686

Het één en ander verdient nog wat TLC en ik ga nog eens kijken om die stukjes ballon nog mooi te laten 'spannen' en afwerken.

Tot de volgende


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 feb, 2022 21:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hoi,

De aansluiting/passing van de motorkap zat me niet lekker :?
Er zat een kantelpunt in het midden: duwde je vooraan boven de voorlichten de motorkap naar beneden, dan wipte de achterkant voor de voorruit omhoog.

photo 553687

photo 553689

Eerst dacht ik dat er iets mis was met die hijsogen. Ook vond ik er iets 'raars' op de motorkap: er zitten 2 sleufgaten in maar die verstevigingsboorden daarrond? waar voor is dat.?
Ik vond niet direkt een deftige foto van de bovenkant van de motorkap, maar op YT vond ik een filmpje van een HMMVV walk-around op één of andere beurs.
Daarop is te zien dat er grotere gaten zijn met een paar rubberlappen. Vandaar die verstevigingsboord. Die optie zit niet op alle HMMVV's. er zijn dus motorkappen met enkel sleufgaten en geen rubberlappen

photo 553688

Dus die 2 gaten vergroot. links nog niet gedaan( origineel uit de kit) , rechts al gedaan

photo 553690

Om die rubber te kunnen namaken, heb ik een waterballon verknipt. In een stukje een klein gaatje gesneden en dat over de hijsoog gespannen.

photo 553691

photo 553692

Tijdens het dryfitten, was het kantelen nog niet opgelost. :roll:
Dus die plastic-hijsogen eraf gesloopt en vervangen door een boogje van koperdraad.

photo 553693

Nogmaals was de pasvorm nog niet optimaal.
Bij nadere inspectie bleek het PE-rooster aan de binnenkant van de motorkap eigenlijk te groot te zijn. Eén boord afgesneden zodat het rooster
mooi in de uitsparing valt. Foutje van Bronco :cry:

photo 553694

Nu is de pasvorm al heel wat beter en kan die motorkap ( met lichte dwang weliswaar ) mooi op zijn plaats vallen : vooraan mooi op de voorlichten en mooi plat voor de voorruit. :D

photo 553686

Het één en ander verdient nog wat TLC en ik ga nog eens kijken om die stukjes ballon nog mooi te laten 'spannen' en afwerken.

Tot de volgende


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 feb, 2022 9:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Tja, zo kun je wel eens een poosje bezig zijn met de pasvorm. Gelukkig heb je het uiteindelijk gevonden en is het opgelost. Dat idee van die ballon vind ik een hele leuke.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement