Eerst en vooral wil ik alle forumleden een gelukkig, gezond,... 2022 wensen.
Een jaar waarin we hopelijk van dat k"#é@tvirus verlost zullen zijn en dat alles weer zijn normaal gangetje kan gaan
Een nieuw jaar: een jaar waarin ik me heb opgesteld om wat meer op het forum te posten. Mijn posts waren de afgelopen tijd wat magertjes.
Ik vond het ietwat tijdrovende bezigheid om een deftig bouwverslag bij te houden, maar ik mis toch wel een beetje de conversaties die over een topic kunnen gaan: goede of slechte comments, tips, foto's,... gezever,...
Een nieuw jaar en een nieuw model op tafel:
De M1114 Up-armored Tactical Vehicle van Bronco
Ik heb wel een zwakje voor US Irak en Afghanistan-voertuigen
Met de nodige voorbereidingen te beginnen ( lees: reviews lezen op Scalemates en vergelijken).
Goed dat ik dat gedaan had, want ik las ergens dat pasproblemen waren van de voor-en achteras. Deze moéten gewisseld worden.
En inderdaad; letterlijk bouwen volgens het boekje heeft problemen, maar met de assen gewisseld past alles qua ophanging, maar nog niet alles past 100% (zie verder)
De blauwe lijntjes was mijn werkmethode, de rode pijl is de samenvatting
De verdere opbouw van het chassis heeft dus enkele bijkomende pasprobleempjes ( waarschijnlijk te wijten dat de assen verwisseld zijn).
Het probleem bestaat eruit dat de cardanassen niet mooi op de differentiëlen aansluiten.
Deze probleempjes zijn echter zo klein dat, wanneer het voertuig gebouwd zullen deze niet meer zichtbaar zijn.
Zoals je kan zien sleept de cardankoppeling tegen de ventilator.
Ook de opbouw van die ventilator en riemen dient een woordje uitleg. Toekomstige bouwers van dit model : BEWARE
Zo ziet de handleiding eruit:
Als je alles rechtstreeks tegen elkaar plakt, kom je in de problemen.
Om de aandrijfriemen te positioneren heb je maar één rond pasgat (center ventilator), dus géén goede positie. Je moet dus die riemen monteren ( NIET LIJMEN !!!!) als onderdelen Ca13 en Ca12 op het chassis gekleefd zijn. Zodoende heb je een tweede positiepunt van de (halve) motor.
Aan de halve motor mag er gelijmd worden.
Als je dus aan de ventilator vastlijmt, kom je in problemen met de verdere opbouw van het motorgedeelte:
Het riemengedeelte moet dus mooi aansluiten, dus moet dat nog een beetje kunnen schuiven. Das voor later.
Begin nu niet te denken dat dit een draak van model is, de rest past wel
Het is enkel een kwestie van veel dryfitten en vooruitdenken.
Bovengenoemde voorbeeldjes zijn echter peanuts en later niet meer zichtbaar door een gesloten motorkap.
Zo ziet het chassis er nu uit:
Enkel de voorbumper moet er nog aan
Tot de volgende
Ives