Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 20 feb, 2022 0:44 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De Magic Tracks van Dragon waren ook nog niet aangeroerd. Ze passen goed ineen en er is zelden wat flash op te vinden. Er loopt een gietnaad over de rand die ik ga verwijderen als de tracks een geheel vormen.

photo 553451

Dan worden de stukken track op het model gedry-fit en per ongeveer 6 links verlengd. Ik maak ze zo dat ze er samen met de sprocket nog afgehaald kunnen worden.

photo 553450

Op de idler worden de buitenste links gepast. Dan gaat de rest nog even het zakje in om volgende week de rechtse track te maken.

photo 553452


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 feb, 2022 12:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Netjes man, ziet er goed Steven.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 feb, 2022 0:08 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Peter. Gisteren is ook de rechterkant gebouwd.

photo 553900

De plastic springveren uit de kit worden vervangen door zelf gedraaide koperen veertjes.

photo 553899

Die mag je niet meer aanraken nadat ze gevormd zijn, want er zit geen elasticiteit in zoals bij een stalen exemplaar.

photo 553901

Nu wordt de matrasantenne geassembleerd. Dit is lastig omdat je twee uiteinden staaldraad aan elkaar moet hangen. De meesten zullen dit wel solderen, maar de oogjes voor de steunpoten zijn in styreen en moeten vlak daarachter gelijmd worden. De achterste oogjes werden niet meegeplooid met de antenne, gelukkig zijn de openingen iets te groot.

photo 553904

photo 553903

photo 553905

Dit heb ik er maar definitief aan vastgelijmd, zo werd duidelijk dat de voorste poot van de antenne veel te kort was, dit wordt opgelost met staaldraad.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 feb, 2022 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi, Steven.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 maart, 2022 2:09 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Huib. Vandaag geen bouwupdate, maar er is gezorgd voor de ondergrond waar dit project op komt te staan. Ik ben al een maand naar planken aan het uitkijken, maar ik vond niks op Ebay dat me aanstond en dat groot en zwaar genoeg was om een tanktrack op te plaatsen. Er lag nog wat multiplex in de garage maar dit vond ik te moeilijk om te bewerken tot iets passends waarop de tracklink tot zijn recht kwam. Toen bedacht ik dat de eenvoudigste manier was zoals ik al met eerdere modellen had gedaan, zoals de atoomkanonnen en de Jagdpanther. Ik moest op zoek naar een stuk van een afgedankt meubel. In de kringloopwinkel vind je voldoende inspiratie voor minder geld dan je voor een veel kleiner stuk hout aan een modelbouwhandelaar zou betalen, en het is al vernist en al. Ik vond een gammele kast voor 6 euro, waar ik makkelijk twee stands en wat mooi afgewerkte stukken multiplex uit kon halen. Maar het mooiste was, dat ik vandaag nog heel wat ander spul in de kringwinkel vond. Iemand had er blijkbaar een collectie vliegtuigreferentieboeken en wat PE-sets voor een postorder-Titanic gedropt. Niet dat ik van plan ben om die te gaan bouwen, maar dit PE kan evengoed voor andere doeleinden gebruikt worden. De boeken kostten een a twee euro, slechts eentje over de Mustang was ongeveer 7 euro maar we weten dat het op een beurs voor drie keer meer gaat. Ik moet waarschijnlijk weer tien keer komen voor er nog eens zo'n schat te rapen valt, maar da's de charme ervan.

photo 554221

Maar nu over naar het gesloopte kastje.

photo 554223

Er zijn twee manieren om de tracklink en het model er op te plaatsen, een rechtlijnige en een diagonale.

photo 554222

photo 554224

photo 554226

photo 554225

photo 554227

Ik ben eerder geneigd om de schuine opstelling te kiezen, zo is er minder lege ruimte te bekennen. De tracklink komt nog iets hoger op een metalen steun door de pingaten, het model komt op een vergelijkbare constructie in hout.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 maart, 2022 13:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Na verschillende winkelbezoeken is het me nu gelukt om de track op de plak vast te maken.

photo 554509

Hier is een schets gemaakt van de track en je ziet ook een paar producten uit de Hubo. De buissteunen in het zakje worden gebruikt om vast te maken op de plank, maar bij controle van de plastic buis was die 1mm te groot. Dit had ik op het zicht uitgekozen.

photo 554522

Gelukkig had ik toevallig een wisselstuk in huis, het steeltje van een Chupa Chups lollyverpakking had een kleinere diameter. Het is ook behoorlijk dikwandig, zeker 2mm. Dit is kleiner dan de gemeten diameter van de trackpins en dus ook te smal voor de buissteunen, maar door de corrosie is dit ook het maximum dat ik door de opening gemurwd kreeg. Ik ga de track niet schuren om er meer door te krijgen.

photo 554510

De buis wordt verzaagd in 4 stukjes. Ze moeten niet even lang zijn als de tracks, zo zijn die beter zichtbaar.

photo 554511

Een ander probleem waren de buissteunen. Ik had hier eerst een M6 bout in gepropt en die schoof er in zonder draaien. Dat was vreemd, want als het een gat van M8 was, zou ik meer speling gehad hebben. Ik vroeg een collega die ook loodgieterij deed, of het misschien M7 was, maar die zie dat dat niet gebruikt wordt. Ik kocht dus een pak van 4 M8 bouten en ook deze rubber stoelpootdopjes, die ik als tussenstuk wilde gebruiken.

photo 554512

Om een of andere reden worden buissteunen toch geproduceerd met een gat waar een M7 schroefdraad in getapt wordt, en is men zich hier in de branche niet overal bewust van. Misschien lochisch, want de benodigde schroeven zijn specifiek voor deze buissteuntjes en naar de maat vraagt men misschien niet. Dit is een extreem buitenissige maat, die je in de Hubo alleen nog vindt voor houtspaanschroeven met een mannelijke getapte kop. Omdat ik al diameter 8 millimeter-openingen in de plank geboord had, waren houtschroeven geen optie meer. I; moest dus naar een andere winkel, gelukkig is ijzerwinkel Maldoy niet veel verder van huis. Daar hadden ze draadstangen en moeren, dus kon ik dit probleem oplossen zonder de gaten op te moeten vullen met pluggen. Hier wordt een countersink geboord.

photo 554513

De moeren zijn hier in de plank gezet.

photo 554514

De steun met rubber dop is op de stang gezet.

photo 554515

Met de schuifmaat wordt gemeten waar de stang afgezaagd wordt, zodat dit gekopieerd kan worden naar de drie andere steunen.

photo 554516

1 steun bevestigd.

photo 554517

De vier steunen staan er nu op. En dan nog wat foto's van de track er op gemonteerd. Ik wil de buizen wel nog in gunmetal zetten, maar er moet dus nog een huls over zodat ze vast zitten in de steunen.

photo 554518

photo 554519

photo 554521

photo 554520


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2022 0:39 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er wordt nu gewerkt aan een platform waar het model op komt. Hiervoor heb ik de spaanderplaatwand van de kast in verstek gezaagd, zodat de buiten kant hetzelfde blijft als de plank. De vorm van wat hier op komt, moet ik nog bedenken.

photo 554584


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 maart, 2022 1:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Dit wordt een interessante opstelling qua ondergrondje.
Leuk met die track link :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 maart, 2022 2:18 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, David.

photo 554844

De wand is met schroeven vastgemaakt op de plank. Er zijn wat steunmuurtjes toegevoegd voor het diorama.

photo 554836

Dan wordt een plaatje op maat gesneden en in de wand gelijmd.

photo 554835

Hier wordt plaaster over gegoten en in de natte plaaster worden spoorwegmodelbouwsteentjes en stukken uitgehard plaaster gedrukt. Dit ziet er nog wat uit als een slagroomtaart, maar het zal gekleurd worden.

photo 554834

Ik heb de tools in resin nu geplaatst. Ik heb de antennesteunen uit ABS moeten maken want ze waren gesneuveld in de doos. Er was een andere doos boven op gezet. Zo ben ik wel ineens van de gietnaden op de stokken af.

photo 554837

photo 554838

photo 554839

photo 554840

photo 554841

photo 554842

photo 554843


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 maart, 2022 11:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Mooi man.

Leuk idee zo met die schakel.
Knap model ook weer met al het PE.

Op naar de kleurtjes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement