Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 27 nov, 2021 20:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 547775

Van de Duitsers weten we dat ze een voorliefde hadden voor zware tanks. Daarover gaat het in dit topic echter niet. In het begin was het wat minder opzichtig, met de Panzerkampfwagen I die de hoofdmoot uitmaakte van de Duitse pantserstrijdkrachten. De eerste versie van deze tank, ausf. A had een luchtgekoelde motor die oververhit raakte, 4 baanwielen met de idler op de grond en moeilijk te besturen off-road. De versie B verbeterde deze eigenschappen door een watergekoelde Maybach-motor te installeren met een meer betrouwbare overbrenging, waardoor de hull 40cm langer werd. Er kwam een stel wielen bij en de idler werd opgetild. Daarvan werd een commandoversie zonder MG-koepel gebouwd in 159 exemplaren, waarvan deze kit de radiowagen voorstelt. Er werd daarvoor een matras-antenne en een FuG6 toegevoegd.

photo 547773

In de doos, gekocht toen ik de eerste keer bij Baillien binnenstapte, vinden we de volgende gietramen:

photo 547781

photo 547783

photo 547782

photo 547779

En ook een opvallend grote clearpart-sprue, waarschijnlijk voor al die kijkspleetjes.

photo 547780

Er zitten Magic Tracks bij, wat PE om op de wielen te kleven en een klein decalvel. Opvallend is een zakje met een tweede pakket wielen-PE en een extra raam met baanwielen. Hierachter schuilt een vergissing die Dragon eerst gedaan had bij het uitbrengen van deze kit. Daarvan vond ik de weerslag in een discussie op Scalemates (onderaan deze pagina: https://www.scalemates.com/kits/dragon-6597-pzbefwg1--134712), van iemand die een kit had waar nog de hoeveelheid wielen uit de kit van versie A zat. Twee te weinig dus. Blijkbaar hebben ze het gecorrigeerd en overal dit extra setje wielen toegevoegd.

photo 547778

En dan is er de antenne, die is voorgeplooid in staaldraad toegevoegd, wat zeker een pluspunt is.

photo 547791

Als extra's heb ik het volgende in huis gehaald:

photo 547776

De volledige upgrade van Royal Model pakket A en B, een LionMarc idler-set (nvdr, deze zal niet gebruikt worden, waarover later meer) en een tweedehands figuur van Dragon. Het PE en resin van Royal Model zal de kit zeker goed doen, zo te zien.

photo 547800

photo 547801

photo 547802

photo 547803

photo 547804

photo 547792

photo 547793

De reden waarom ik de idler van LionMarc niet goed vind, is dat die er gewoon minderwaardig uitziet ten opzichte van die van Dragon, als ik vergelijk met een foto van een echte idler.

photo 547805

De ribben zijn veel dikker dan die van de kit en de buitenste ring is te diep uitgespaard.

photo 547806

De achterkant is niet eens uitgewerkt zoals in de kit.

photo 547807

Ik gok dat deze set uitgekomen is toen Dragon nog geen Panzer I ausf.B uitgebracht had en dan kon je dus met deze idlers, een tussenstuk van de hull en een extra set wielen zelf eentje proberen te scratchen. Die kan nu dus alleen nog dienen als reservestuk als er geen Dragonkit in de buurt staat.

Ook de volgende boeken zullen van pas komen:

photo 547774

Deze is al eens eerder gebruikt bij de bouw van de SIg33, maar er staan ook plannen van het Selfstfahrlafette in, in dit geval een Panzer I B. Er staat ook een voorbeeld in van een gebouwd model.

photo 547794

photo 547795

photo 547796

photo 547777

Dit boekje is tweetalig Pools en Engels en bevat vier walkarounds van een Panzer I ausf. A, een I B, een Panzerbefehlswagen zonder antenne en een Panzer I F, wat tenslotte een volledig verschillende tank geworden is, meer lijkende op een gekrompen Panther dan een Panzer I A.

photo 547797

photo 547798

photo 547799

Beide boeken bieden genoeg informatie om de tank ook van binnen uit te rusten, maar ik denk op het eerste gezicht niet dat Dragon daar de benodigdheden voor toegevoegd heeft. Maar het interessantste stuk referentie dat ik vond, was deze keer geen boek.

photo 547784

Dit is een tracklink van een echte Panzer I die tijdens de laast gehouden editie van Militracks (https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=23&t=52046) te koop aangeboden werd op de antiekmarkt. Ik mocht er een uitkiezen uit een stapeltje en koos onwetend ook nog een met een gietmerkteken uit.

photo 547785

photo 547786

photo 547787

photo 547788

De bedoeling is dus om nu geen diorama te bouwen bij de kit, maar met een plank er onder waar ook deze link bij zal komen te staan. k was ook eens van plan die op een Faun 500 met trailer te zetten, maar dan zou de link niet op zijn plek liggen.

photo 547789

De tank zal wel niet erg opvallen naast deze link, al is het vast een van de kleinste die er gebruikt zijn naast misschien die van een Kettenkrad.

photo 547790

Ik kan er in elk geval eens 35 op een rijtje naast leggen en zien of ze juist waren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 dec, 2021 0:42 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 548311

De eerste stap bij het samenstellen van de hull, is het losmaken van de aangegoten fenders van de Panzer. Daarbij onderzoek ik wel eerst of de nieuwe exemplaren in alle opzichten een verbetering worden. Rechts zie je de anti-slipplaat op een echte fender, waarbij ik aanduidingen geplaatst heb bij de uiteinden van de ribbels. Als je dan gaat tellen op het model, kom je aan slechts 70 procent van het benodigde aantal, wat toch zichtbaar te weinig is. De stukken PE die Royal Model meegeeft, hebben wel de correcte ratio. Het nadeel ervan is dat je de rivets zelf moet inponsen en er zitten aan de onderkant geen locator holes. Wel zijn de bouten bovenaan aangeduid als puntjes. Dit zal ik met potlood proberen over te zetten naar de onderkant, maar ik denk nu al dat dit niet de gemakkelijkste aanpassing gaat worden om er strak op te krijgen.

photo 548310

De fenders worden er afgehaald met een graveertool, want zagen lukt niet door de uitsteeksels voor de bevestiging van de return rollers. In feite gaat dit zelfs sneller dan zagen.

photo 548312

Nu kan de upper hull samengesteld worden, al wacht ik met deze te bevestigen tot ik de vizierblokken in de hull geplakt heb. Ik heb gemerkt dat de vizieronderdelen die Royal meelevert alleen bedoeld zijn voor de tank met de koepel, dus zijn er maar twee vizieren voor de hull en twee afgeronde voor de koepel. Daarom ga ik de vizieren van de kit gebruiken en het interne PE laten zitten, er is voor de rest toch geen binnenkant meegeleverd.

photo 548313

Deze ventilatieroosters passen er wel op.

photo 548314

Er wordt in het model een aantal keer onderscheid gemaakt tussen initial en early, hoewel het verschil daartussen niet verduidelijkt wordt. Gaat het hier over het onderscheid tussen Panzer I A en B?

photo 548316

Goed dry-fitten is aan de orde, want je zou geneigd zijn de achterplaat in de voorziene opening te passen zonder de upper hull al nodig te hebben. Maar de rechtse positie is de juiste.

photo 548317

Voor elk wiel moet je twee van deze ringetjes in voorgesneden PE bevestigen. Dit is wel makkeljk te plaatsen maar lijmen levert onvermijdelijk vlekken op de banden. Die kan je best met een scalpel wegschrapen, er is toch geen belettering.

photo 548318

Voor de tweede sprue krijg je maar vier ringetjes, begin dus niet zoals ik eerst op het voorste loopwiel met gesloten naaf te kleven, want dat heb je in de vorige sprue al gemaakt. Hier heb ik dat al gecorrigeerd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 dec, 2021 2:01 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 549090

De bogies worden opgewaardeerd met PE van Royal Model. Een C-profiel met een stel aparte opzetstukken vervangt het plastic verbindingsonderdeel. Daardoor heb je ook bouten aan de binnenzijde van het profiel. Ik stelde vast dat alle wielen min of meer met de as een halve mm uit het center zitten, gelukkig zie je dit niet terug achter de bogies.

photo 549089

De bogies zijn zo bevestigd, dat ze gekanteld kunnen worden. Helaas is de bevestiging van de PE profielen zodanig dat de beweeglijkheid van de bogies verloren zal gaan als ze bevestigd worden. Dit was niet het geval geweest bij het plastic omdat daar een holle lager voor meegeleverd was, die op een pin gekleefd werd. Maar in feite is de passing van het beweeglijke bogiesysteem te los om een degelijke plaatsing van de wielen te krijgen, ze kunnen een paar graden naar buiten getrokken worden. Ik ga dit dus waarschijnlijk vastzetten, maar de wielen zelf blijven draaibaar zodat ze met de hand geschilderd kunnen worden na de spuitbeurt van de hull. De twee losse wielen zouden op dezelfde manier met poly caps bevestigd moeten worden als de bogies, maar vreemd genoeg zijn de locator pins daar niet lang genoeg voor. Ook kan de flens aan de basis van de wielpoot niet tot tegen de hull gedrukt worden door een spanschroefje in het idler-afstelsysteem. Misschien haal ik dat beter weg aangezien je het toch niet zal kunnen zien.

photo 549088

Een teleurstelling is ook de manier waarop de schokdempers aan dit paar wielen gegoten is. Links op de sprue lijkt er een mislukte versie te zitten, waar geen spiraal in de veer zit. Maar in datzelfde sprue zit ook het onderdeelnummer dat je volgens de handleiding nodig hebt. Helaas draait een van de twee springveren de verkeerde kant op, want ze kozen er voor om dit stuk gewoon te spiegelen. Ik vond op foto's alleen de rechtse variant en ik zal daar dus de linkse uit moeten reproduceren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 dec, 2021 20:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Man, wat een werk maak je er weer van.

Zal vast ook wel lukken met de schokdempers denk ik.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 dec, 2021 3:11 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Peter, maar zelfs de schokdemper die ik vorige keer als OK bestempelde, kon in uiteindelijk niet gebruiken. Toen ik de stukken uit de sprue gehaald had, werd me duidelijk waarom deze springveren onder een schuinere hoek leken te staan dan mogelijk was.

photo 549450

Als je ze van voren af bekeek, dan was de draad in een hellend vlak. Van opzij gezien was het noodzakelijk voor Dragon om een lossing te voorzien in de mal en daarom kon de helling hier niet doorlopen. Maar dit kan je evengoed zien op het model als de voorkant. Daarom heb ik dus beide springveren nagemaakt in ijzerdraad.

photo 549446

De draad wordt met een tang vastgeklemd op een boor en dan zo dicht mogelijk opgewonden. Als je dan trekt aan beide einden, komt er een grotere spoed.

photo 549449

De plastic draad wordt weggesneden en de as wordt gladgeschuurd.

photo 549451

De vering is klaar om aan beide kanten vastgemaakt te worden. Wel moeten alle locator pins geëlimineerd worden omdat ze niet meer passen.

photo 549452

De steunconstructie voor de fenders had een mooi stukje plooiarbeid moeten worden, maar de plooilijnen zaten aan de foute kant om de rivets te embossen. Die hadden naar de andere kant van de gele pijl moeten wijzen. Gelukkig had ik nog niet het plastic deel weggezaagd dat dit verticale plaatwerk met de driehoekige stukken vooraan zou vervangen. Ik kon het dus laten zitten en de dunne messing fenders konden nog bovenop de lower hull gekleefd worden. Ik moest wel alles van de PE-stukken halen dat in de weg zat om de glacisplaat te kunnen bevestigen, en de linkerfender zat al op zijn plek gekleefd, dus heb ik daar een slijpschijfje moeten gebruiken. Voor deze fenders had ik trouwens mijn grote hold&fold nodig, met wat overtuigingskracht om de plooikant van 1mm te overreden. Door die druk zijn er terug drie bogies afgekomen.

photo 549453

Een dry-fit met de hull er al op, die moet nu grotendeels met secondelijm er op gekleefd worden en er komt achteraan een kleine kier van 1 plaatdikte breed. Dat kan nog ongemerkt dichtgeplamuurd worden.

photo 549454

Nu kon ik de bogies zo aanpassen dat ze een stevige as hadden om op te kantelen.

photo 549455

Een dikke ijzerdraad gaat de overmatige beweeglijkheid weghalen.

photo 549456

Nu de wielen terug zitten, is de hull vastgekleefd, alleen de voorste rand is met modelbouwlijm gekleefd en wordt daarom geklemd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jan, 2022 1:43 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 550575

De bouten worden nu in de fenders geslagen met de graveerpunt van Excel. Ik zat er meestal wel net doorheen. Door de lijm die er in de gaatjes komt na het vastlijmen, is dit niet zo'n probleem.

photo 550574

De platen zijn nagemaakt van de plastic exemplaren, want de rest van het model moet hier op blijven passen. Ik ben vorige keer iets te snel geweest met het dichtlijmen van de hull op het PE. Nu moeten de anti-slipplaten op de fenders geplakt worden, maar de polygonale opbouw steekt uit over deze fender. Hij is van onder open maar de plek waar hij de fender kruist is nu een barrière voor de beplating. Daarom heb ik een hele tijd met een Airwaves-zaagje en een scalpel tussen deze lijmnaad moeten zitten vooraleer ik de platen aan de zijkanten gelijk kon steken en vastlijmen. Er is daardoor rechts aan de polygoon een weinig schade, maar dit kan geplamuurd worden.

photo 550573

photo 550576


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jan, 2022 0:38 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een ongewoon korte update deze keer, ik heb maar 2 foto's. De fenders en de mudflaps van Royal model zijn gemaakt, en dan heb ik nog niet eens de scharnieren ervan gebouwd. Wat wel opvalt, is dat alle stukjes plaat die je hiervoor nodig hebt, zowel in de set van de fenders als in de basic set van Royal Model zaten. Je kan dit detail dus toevoegen als je maar een van beide sets hebt. Ik heb wel delen van die gebogen plaat moeten wegvijlen, anders steekt ze te ver uit.

photo 551812

photo 551813


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 feb, 2022 12:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi bezig, Steven.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 feb, 2022 21:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Ja, ook hier, lekker bezig Steven.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 feb, 2022 0:54 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt! De figuur van Dragon is nu geassembleerd, ik vond voorlopig maar 1 van de 2 epauletten in PE. Ik geb de clearpart vizieren geïnstalleerd, maar de glazen blokken er niet achter gekleefd. Ik heb het luik open gelaten. Er zitten al wat lampjes op de glacisplaat.

photo 553045

photo 553047


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement