Goedemorgen allen,
Deze update even gebruiken voor de inleiding
Veel info is te vinden op Wikipedia
De ZIL-131 (Russisch: ЗИЛ-131) is een militaire vrachtwagen voor algemeen gebruik. In december 1966 kwam het voertuig in productie bij Zavod imeni Lichatsjova (ZIL). De vrachtwagen is de opvolger van de ZIL-157.
Bemanning
1 chauffeur + 2 passagiers
Lengte
6,90 m / 7,04 m met lier
Breedte
2,5 m
Hoogte
2,48 m bij cabine / 2,98 m laadgedeelte
Motor
ZIL-131 V8 benzinemotor, 150 pk bij 3.200 toeren per minuut
Snelheid (op wegen)
80 km/u
Rijbereik
525 km
Leken de twee voorgangers, de ZIS-151 en de ZIL-157, nog veel op elkaar maar met de ZIL-131 kwam een duidelijke verbeterde versie beschikbaar. Het laadvermogen nam sterk toe en een nog sterkere motor werd toegepast. De ZIL-133 is de civiele variant, met alleen aandrijving van de achterwielen, en beide voertuigen delen veel onderdelen.
Het voertuig had een standaard indeling; voor de bestuurderscabine met motor en achter de laadruimte. De cabine bood ruimte voor een chauffeur en twee passagiers. Het laadvermogen was bepaald op 3,5 ton in het terrein en 5 ton op de weg. De laadvloer was 3,6 meter lang en 2,3 meter breed en lag 1,32 meter hoog. Een aanhangwagen met een totaalgewicht van 4 ton kon worden aangekoppeld, maar voor de weg was zelfs 6 ton toegestaan. Zonder verdere voorbereiding kon door 1,4 meter diep water worden gereden.
De ZIL-131 had zes wielen die allemaal werden aangedreven (6x6). De wielen waren aangesloten op een centraal systeem waarmee de bandenspanning kon worden gereguleerd. Het voertuig was uitgerust met een ZIL-131K, achtcilinder benzinemotor met waterkoeling. De cilinders waren opgesteld in een V-vorm en de cilinderinhoud was 6,9 liter. Het vermogen was 150 pk bij 3.200 toeren per minuut. Er kon 340 liter brandstof, verdeeld over twee tanks van elk 170 liter, worden meegenomen waardoor het bereik op 525 kilometer uitkwam. De versnellingsbak had vijf versnellingen voor- en een achteruit (2x5F1R). Een extra reductiebak was aanwezig waardoor rijden in hoge en lage gearing mogelijk was. De maximale snelheid op de weg lag op circa 80 km/u.
De ZIL-131 werd op vele plaatsen in het militaire apparaat gebruikt. Het chassis is voor vele speciale doeleinden aangepast, zoals:
bureauwagen met metalen opbouw
mobiele werkplaats met metalen opbouw
kiepwagen
verbindingsdienstauto
compressor wagen
ontsmettingswagen
tankauto met een capaciteit van 4.100 tot 4.400 liter benzine
tankauto voor 2.800 liter water
wagen met lanceerinrichting voor diverse raketten
wagen voor vervoer van pontons
artillerietrekker
trekker.
Bron:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/ZIL-131Van dit voertuig zijn er door de diverse fabrikanten verschillende modellen uitgebracht:
Bronco:
Zil 131 met huif en lier
Icm
Zil 131 emergency truck
Zil 131 KShM set met figuren en 1 set zonder figuren
Zil 131 MTO-AT recovery truck
Zil 131 basistruck met open laadbak
Zil 131 basistruck met open laadbak en figuren
Zil 131 radiation monitoring station met figuren, wachtpost en diorama bodem en achtergronden
Trumpeter:
Zil 131 met de 9P138 raketwerper
Zil 131 basistruck met open laadbak
Zil 131 trekker-oplegger met lange-afstandsraket
Ook Revell heeft in 2015 een versie uitgebracht, het zou hierbij gaan om een eerder uitgebracht model van ICM waarbij nieuwe decals zijn toegevoegd.
Mijn keuze is gevallen op de ICM set 35901 Zil 131 Radiation monitoring station.
Volgens scalemates gaat het bij de Radiation monitoring station om een modelset (heroplage) uit 2020.
Dit is ook te zien op de bouwhandleiding, hier staat een ander nummer op dan op de omdoos
Waarschijnlijk hebben ze bij ICM een oudere voertuigkit van nieuwe toevoegingen voorzien en er toen een nieuwe kit van gemaakt.
De onderdelen voor het voertuig:
De bouwtekening met daarop in de rechterbovenhoek het andere kitnummer
De onderdelen en tekening voor de wachtpost:
Tenslotte de onderdelen en de tekening van de bijbehorende figuren:
En dan helemaal onder uit de doos de kartonnen plaat waarmee een bodem en 2-zijdige achtergrond voor deze kit te maken valt.
Ik weet nog niet of ik deze ga gebruiken, misschien als idee voor het zelf maken van een onder/ achtergrond
We zullen zien, misschien starten we hiervoor een nieuw topic onder de sectie diorama’s
Tot zover deze lange update, bedankt voor kijken en lezen.
Opmerkingen zijn uiteraard altijd welkom.