Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 23 mei, 2021 15:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
De verbouwing is even uitgesteld, euro songfestival op TV, regent buiten dus tijd voor een nieuw modelletje :mrgreen:
Deze keer kies ik voor een Border kit, wel wat over gelezen een paar korte you-tube filmpjes over gezien maar nog niet zelf gebouwd. De kit heb ik enige tijd geleden geruild tegen een andere kit omdat ik de Pz.Kpfw IV nog op mijn bucket-list had staan.

De Pz.Kpfw IV was tijdens de tweede wereldoorlog het werkpaard van het Duitse leger. Vele varianten zijn gedurende WW2 ontwikkeld vanaf de A tot de laatste J versie. Het onderstel werd ook gebruikt voor andere wapen systemen o.a. de Stug, Jagdpanzer, Hornisse, Hummel, Wirbelwind en nog veel meer die zo even niet weet.
De laatste wapenfeit van de Pz.Kpfw IV was in 1967 tijdens de 6 daagse oorlog op de Golan hoogte waarbij een Panzer 4 van Syrië werd uitgeschakeld door een Israeli M50 Super Sherman.

Het model van Border is de laatste versie die verscheen in 1944 tot 1945, de uitvoering J. Deze was behoorlijk uitgekleed ten opzichte van de H versie. De zij Schürzen werden vervangen door gaas Schürzen de zogenaamde Thoma Schürzen, deze voldeden prima tegen de holle lading munitie die steeds meer gebruikt werd door de geallieerden.
de koepel had ook geen elektrische bediening meer maar handmatig, de return rollers gingen van 4 naar 3, vaak had de koepel ook geen coaxiaal gun meer, pantser werd wel dikker. Dit alles gebeurde uiteraard door de tekortkomingen van grondstoffen.
Ik zou nog veel meer kunnen vertellen over deze tank maar het internet staat er vol van, dus op naar de kit.

De doos....

photo 538443

photo 538444

photo 538445

De Thoma Schürzen....

photo 538446

Losse tracks maar deze keer ga ik de andere gebruiken, ben daar benieuwd naar.

photo 538449

photo 538447

Een "probleem" wat ik vaker ga tegenkomen in de handleiding, veel opties maar geen uitleg hierover.

photo 538448

Ik kon het niet laten, ik was zo benieuwd naar de passing dat ik alvast wat losgemaakt heb en gaan droogpassen. Detail is goed, passing redelijk goed. Het kan hier en daar wat schuurwerk gebruiken....daar kom ik later op terug.

photo 538450

photo 538451

photo 538452

Het lijkt al op een tank, ik heb er zin in.... :D

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Laatst bijgewerkt door Middel67 op za 17 jul, 2021 22:47 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 mei, 2021 23:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Mooie kit, Ronald! Pas je wel de titel aan, want ik dacht dat het hier om een Tiger zou gaan?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 mei, 2021 9:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Oeps.....nou moet ik zeker voor straf een Tiger bouwen :lol:

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 mei, 2021 11:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2506
Woonplaats: Den-Haag
Scherp opgemerkt van die steven :)
Ik denk het ook Ronald, dat gaat je volgende kit worden denk ik.

Mooie uitdaging met deze ook trouwens, ziet er goed uit die kit.

Succes, Peter

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 mei, 2021 14:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Hallo allemaal,

Gisteravond lekker alleen thuis dus kon ik wat modelbouwmeters maken. Ik werk niet volgens de volgorde van de tekening vanwege de kleine (breekbare) onderdelen die bijvoorbeeld op de achterzijde van de tank geplaatst moeten worden. Daar wacht ik mee tot op het laatst als alle grote onderdelen gelijmd zijn.
De vorige keer had ik de grote delen al droog gepast, en schuren is nodig. Alles past best goed alleen te strak, persoonlijk vind ik dat niet erg. Beter teveel plastic dan te weinig :mrgreen:
De as van de sprocket wheel zou een polycab nodig hebben volgens de tekening, deze heb ik niet geplaats omdat de sprocket wheel dan niet meer past.

photo 538722

Je kan ook uit 2 idler wheels kiezen, beide gemaakt en spijt ervan dat ik hierin wel de polycabs heb geplaats.

photo 538724

Uiteraard kon ik uit 5 soorten rollers kiezen, wederom geen uitleg maar genoeg reserve dus....

photo 538721

Tijd voor de axles & suspension, de gaatjes waren net een fractie te klein. Uitboren dus....

photo 538723

photo 538725

En geplaatst, dat was verder geen probleem. Tot nu toe alles gelijmd en weinig problemen ondervonden, geen putty nodig gehad.

photo 538726

photo 538728

photo 538727

De fender heb ik los geplaats en past perfect, klikt erin en blijft mooi zitten zonder lijm.

photo 538729

En nu verder met de wheels & tracks.....tot de volgende

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jun, 2021 13:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Heel nieuwsgierig of de gun goed in het geheel past, aluminium loop scheelt weer schuurwerk. Eerst alles eens losgemaakt van de sprue en droog gepast. Ik was heel tevreden over dit gedeelte......

photo 538946

photo 538944

En toen kwam ik erachter dat er een maandagochtend sprue bij de kit zat. Het verschil is niet zo zichtbaar maar er zitten 2 kleuren plastic in de doos, niet zo vreemd want er zijn al meerder versies uitgebracht. Alleen deze sprue hadden ze beter kunnen weggooien....de gun sleeve voor de loop was scheef aan de binnenzijde. Ik heb hier helaas geen foto's van gemaakt omdat ik meteen aan de slag ben gegaan om dit op te lossen. afijn schuren en op het laatst een stukje afgezaagd en opnieuw geplaatst. Laten we zeggen......redelijk gelukt :mrgreen:

photo 538945

photo 538948

Het kanon wordt aan de binnenzijde niet zichtbaar omdat er maar 1 figuur geplaatst gaat worden (en die is nog onderweg) dus zet ik het geheel in elkaar en airbrush het zwart.

photo 538949

En de koepel van dezelfde sprue.....sinkmarks :roll:

photo 538947

Toch nog putty gebruiken, komt goed (echt wel een hekel aan).
Ik ga eens op mijn gemakje verder met de koepel, verder een prima modelletje. Ben nou eenmaal verwend met Tamiya :lol:

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jun, 2021 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Border Models, zo te zien doen ze vooral Duitse 1/35 onderwerpen. Mooie kit wel, jammer van de kleine krimpkuiltjes.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 jun, 2021 18:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Het zat mij toch dwars......de gun mantlet. Dus nogmaals schuren, passen, meten en nu ben ik redelijk tevreden. Gelijk maar de binnenzijde een donkere kleur gegeven omdat vooralsnog er maar 1 bemanningslid in komt, de rest van luikjes worden gesloten. Nu verder met de tracks :mrgreen:

photo 539159

photo 539160

photo 539161

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jun, 2021 19:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2506
Woonplaats: Den-Haag
Lekker bezig Ronald.

Leuk, tracks, veel plezier.

Peter

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 jun, 2021 11:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Is het 's winters te koud in mijn hok, nu uiteraard te warm.....altijd wat te janken :lol:

Ben toch maar eens begonnen aan de tracks, deze keer niet de losse werkende maar de link & length tracks. Nog niet eerder gedaan bij een model dus ik ben nieuwsgierig of dit goed werkt.
De tracks...

photo 539384

photo 539382

Nu de vraag....in één keer alles lijmen of secties maken ivm detail. De tracks zien er i.i.g. goed uit.

photo 539383

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement