Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 maart, 2021 1:05 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb nog maar net mijn topic voor de Saladin gepresenteerd, of ik ben hier weer met twee voertuigen. Deze twee half-tracks zullen echter gaan dienen als aankleding voor het diorama van de P-61 Black Widow, die elders op het forum in aanbouw is: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=53491&start=10. Dit wordt dus vooral in het weekend gebouwd.

photo 533648

Deze twee half-tracks komen uit de tombola van de beurs van Bornem, ik had er zelf eentje gewonnen en later heb ik de tweede overgekocht van een vriendin die daar ook haar geluk beproefd had. Nu is dit niet meteen mijn favoriete schaal voor voertuigen, dus hebben ze een tijd achterin de stash doorgebracht. Toen de P-61 (ook al uit een tombola) op de tafel kwam en het idee ontstond om die eens in de lucht uit te beelden in plaats van al die diorama's waar hij op de grond staat, moest er wel een contragewicht voor die constructie opgebouwd worden. Waarom dus niet een tafereeltje waarbij de P-61 een strafe uitvoert op deze twee half-tracks? Er zijn beelden genoeg van deze en andere voertuigen waar die tijdens de opmars van de Geallieerden in '44 op lage hoogte overvallen waren door jachtvliegtuigen en jachtbommenwerpers. Ik ben ook aan de nodige upgrades voor de voertuigen en aan een bijpassend figurensetje geraakt. Het gaat er dus als volgt uitzien:

photo 533103

De groene bollen zijn daarbij begroeiing en het oranje kader is een plank waar de P-61 aan zal hangen. Laten we nu even kijken wat er in deze kit aanwezig is en wat er bij gehaald werd.

photo 533647

photo 533649

photo 533650

Ik heb de hull nagemeten met behulp van plannen op 1/35 uit het volgende boek:

photo 379788

photo 533652

photo 533653

photo 533654

photo 533655

photo 533657

Al deze maten bleken bij omrekening (getal op het plan x 35 en dan delen door 48 voor de afstend op het model) mooi overeen te komen, zelfs de deuren in de rug die bij de 1/35 Tamiya versie A 251-s zo sterk afwijken van de werkelijkheid, kloppen nu op de millimeter.

photo 533646

Deze decals tonen twee verschillende serienummers, die ik waarschijnlijk niet tegelijkertijd zal mogen gebruiken. Verder is er nog een sprue met wapens, maar die zit ook bij de figurenset.

De volgende producten worden gebruikt om de kits op te fleuren:

photo 533096

De sets van Hauler komen van bij Oupsmodel, waar ze die gelukkig in tweevoud hadden. Zowel van binnen als buiten zullen deze half-tracks ermee opgekalefaterd worden, je zal alles hier dus dubbel zien verschijnen. Dit zal er aan het interieur gebeuren:

photo 533651

photo 533656

En iets minder aan de buitenkant:

photo 533659

photo 533658

Het eerste waar PE aan te pas komt, zijn de toegangsdeuren in de rug. Die zou je moeten voorzien van grendels in PE, maar ik ga alleen de handvatten vervangen. De stangetjes zien er beter uit in plastic.

photo 533661

Ik heb ook bij een van de twee half-tracks de deuren geopend. Ik ga zoveel mogelijk verschil tussen beide wagens bouwen.

photo 533662

De dashboards worden met een plastic film verlevendigd.

photo 533663

Ik had wel geen gewone verf bij, maar met een druppeltje rode "gift-set-verf" en Foam and Snow van Vallejo is de toerenteller gauw van kleur voorzien.

photo 533664

Dit zou anders maar door een decal geregeld geweest zijn.

photo 533665

Nadat de stoeltjes afgefreesd zijn aan de achterkant, wordt de PE verennest ingebouwd.

photo 533666

De zitbanken zijn gauw geplaatst. Let ook op de bestuurderspedalen in PE.

photo 533667

Beide voertuigen sturen star voor zich uit, dus wordt er eentje wat bijgestuurd met een tang.

photo 533668

De bakken voor de geweren achter de zetels worden hier gepositioneerd met behulp van de upper hull, die verder nog even terug terzijde gelegd wordt. Da's makkelijker om de binnenkant te schilderen.

photo 533669

photo 533670

Hier zijn de bakken geïnstalleerd en de vooras zit onder beide voertuigen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart, 2021 19:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi, de film Saints and Soldiers mag je leuk vinden voor de halftrack in de sneeuw, al ga je zelf voor de zomeruniformen zie ik.
Mooi idee: ik neem aan dat de p61 1/72 is? Dan is zo'n plank een goed idee, maar bijvoorbeeld ook een Philips wekkerlamp of een plak plexiglas met het beschermingsfolie er nog op. Gewoon iets dat iets van achtergrond geeft, maar het geheel niet donkerder maakt.

Vriendelijke groet, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart, 2021 20:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Dit belooft weer heel mooi te worden en ga je graag op de vingers kijken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart, 2021 21:25 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
@Hobbyplakker, schuif maar gezellig aan!
@Anne, ze zijn allemaal 1/48. Het schaalverschil zou alleen werken als de half-tracks 1/72 waren, denk ik. Die film heb ik net nog gezien, ja, viel goed mee!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 maart, 2021 21:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Steven, leuk om te horen! Het is een b-film, maar er zitten historische-verantwoorde scenes in. Je hebt ook nog Saints and Soldiers : the Void met M18’s en Pz3’s en eentje volgens mij over de landingen in Zuid-Frankrijk, Saints and Soldiers: Airborne Creed.
Als het beide dezelfde schaal is zou ik mikken op het vergroten van het ruimtelijk effect.
Dus dat je er van boven inkijkt en de pen waarmee de p61 aan de ondergrond vastzit verbergen achter een heuvelrug waar het vliegtuig overheen komt zetten, of verbergen in rookslierten van raketten. Mvg, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2021 15:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er is een begin gemaakt met de bemanning van de half-tracks. Tamiya heeft hier behoorlijk wat detail in gestoken, maar er moet wel een fikse gietnaad geschuurd worden op elk onderdeel.

photo 534996

photo 534997

photo 534998

photo 534999

Ik heb de staande figuur met de verrekijker zodanig aangepast dat hij over het zijpanser heen hangt. Daarvoor heb ik hem doormidden gezaagd, dan het materiaal aan de buik en het kruis weggesneden en wat er dan achteraan open komt te liggen is opgevuld met een stuk sprue. De geplooide armen zijn dan verwisseld met de uitgespreide armen van een andere figuur die nog niet gebruikt was. De panzercrewfiguren zijn sowieso toch niet in deze context van toepassing. Daarna heb ik nog wat geprutst aan de frontluiken van de twee half-tracks, waarvoor een mooie PE-aseemblage voorzien is door Hauler.

photo 535000

Omdat stukje 35a niet in spiegelbeeld voorzien is, staat de hendel aan een luik de ander kant op. Je kan het niet omplooien omdat er net boutjes geëtst zitten op de voorkant van het stuk. Hauler heeft ook een hendeltje vergeten weer te geven bovenaan het grote stuk. Allemaal niet zo'n ramp aangezien je dit alleen kan zien als je achteraan in het bestuurderscompartiment tuurt.

photo 535001

Dit stuk dakplaat moet wel eerst geschuurd worden wegens de ejector pin marks. Bij de tweede had ik dat nagelaten, dus moest die opgevuld worden.

photo 535002

Er zijn ook voorzieningen in PE voor de kijkspleten die soms aan de zijkanten van deze half-track zitten, maar Tamiya heeft die nu niet uitgespaard. Misschien omdat dan de pantserdikte overdreven doorkomt. Misschien moet ik daar zelf iets aan doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 maart, 2021 15:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Lekker bezig Steven,

Je hebt nog wat figuurtjes te gaan zeg, mooie uitdaging.
Succes verder, gaat ook weer de goede kant op met je favoriete bezigheid zie ik.... :D

Groeten, Peter

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 maart, 2021 22:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Ik ben echt heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken, en dat is in positieve zin. Weer een groot project naast je andere projecten.

Cheers
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 apr, 2021 23:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie aandacht, nu de Zuikaku af is zal het hier wat sneller vooruit gaan.

photo 537248

Op de boxart zitten er aan de zijkant van het bestuurdersgedeelte kijksleuven in het pantser, maar op het model komen die niet voor. Aangezien er bij Hauler een binnenafwerking voor deze kijkgaten meegeleverd is, wilde ik die zelf in het pantser uitsnijden. Met een boor werd de plaatsing voorbereid en met een zaagje werden de gaatjes verbonden.

photo 537247

Met wat lijm er in werden de randen terug glad gemaakt.

photo 537249

Twee profielen werden aan beide kanten gekleefd, waar de platen van de zijkant aaneengezet werden. Hier is geregeld een dry-fit nodig met de bovenkant om te zien waar die moeten aansluiten.

photo 537250

De binnenkant van de kijksleuven is hier al lichtblauw geschilderd voor die dichtgekleefd werden, omdat er een afdekglaasje voor moet.

photo 537251

Materiaal om 2 radio's mee te maken, inclusief een film om de instrumenten te doen oplichten.

photo 537252

De radio's kunnen nog uit de houders geschoven worden voor het schilderen. Ook de reservevizieren zijn hier op hun plek ge-dry-fit omdat achter hun dekglaasjes het interieur te zien moet zijn. Ze hebben zelfs elk twee ruitenwissertjes in PE, maar bij eentje ben ik die kwijt.

photo 537253

De houders voor MG-trommels bevatten elk ook 5 onderdelen. Die zijn wel breekbaar.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 mei, 2021 1:10 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Hoewel ik het begin van het diorama voor de P-61 in het vliegtuigtopic heb getoond, lijkt het me beter om de afwerking van de dioramaplank met de twee half-tracks in dit topic verder af te wikkelen. Zo wordt de bouw van het vliegtuig niet onderbroken. Het zag er dus onlangs zo uit:

Citaat:

Ik had dus een multiplex plank van zo'n 2 centimeter dik waar twee gebogen stukken draad in geplant waren met 2-componentenlijm. Helaas bleek die lijm verkeerd gemengd ofzo, ik had het begin van de tube en er kwam veel verdunner uit. De lijm werd na een dag nog niet harder dan smeerkaas en is dan zoveel mogelijk terug weggehaald. In de plaats heb ik dan maar contactlijm gebruikt en nu zitten de staafjes beter vast. Ik heb in de bouwmarkt ook een mooi profiel gehaald, want mijn eerste probeersel tot een zelfbouw multiplex kader zag er amateuristisch uit. Hier wordt het op maat gezaagd.

photo 537388

Uiteindelijk heb ik de plank nog iets kleiner moeten zagen om alles te doen uitkomen.

photo 537391

De volgende stap was het aanleggen van de weg, dit zou in luchtdrogende klei gebeuren.

photo 537390

Voor de klei heb ik vrijdag een hulpmiddel gekocht in de modelbouwwinkel hier in de buurt. Deze rollen in acrylaat van Green Stuff doen een patroon van natuurstenen ontstaan als je ze over klei afrolt. Ik heb het eens getest op blauwe Play-Doh en het effect is wel verbluffend realistisch. Ik vreesde dat er een strepenpatroon op zou staan maar dat komt er niet echt door. Er zijn een tiental verschillende ontwerpen in meerdere schalen beschikbaar: https://www.greenstuffworld.com/en/22-textured-rolling-pins

photo 537392

Om de weg rechtstreeks te kunnen rollen op de plank, had ik nu wel een probleem. De twee stalen pinnen hielden het zegel tegen op twee derde van de te rollen afstand. Ik probeerde het eerst in de andere richting te rollen, maar dit gaf een probleem waar de weg moest overgaan naar de volgende afrolling. Bovendien staat er een watermerk aan de rand van de rol en is daar een strookje van een paar millimeter waar geen steentjes ingekerfd zijn. Dit ging dus ook niet.

photo 537393

De oplossing was me al aangeraden in de winkel, je kan ook gewoon een strook klei afrollen naast de plank en die er dan op leggen.

photo 537394

Dit kan dan op lengte gesneden worden op de plank.

photo 537395

Maar dit zou te diep liggen. Als je wil dat de weg afwatert, moet het midden hoger liggen dan de kanten. Daarom wordt het afgesneden stuk terug weggehaald en een tweede worst klei aangebracht op het midden van de plank.

photo 537396

Die wordt platgerold naar de buitenkanten toe, waarbij het patroon deze keer niet functioneel is.

photo 537397

Nu wordt het eerste stuk weg hier over gelegd en vastgeduwd. Het heeft nu de gewenste doorsnede en ziet er niet meer uit als een uitgerolde pannenkoek.

photo 537398

Een detail van het bekomen resultaat. Het plan is om de twee open ruimtes naast de weg te voorzien van bomen die ongeveer net onder het vliegtuig uitkomen. Ik heb er een aantal in de winkel gevonden, maar niet genoeg voor het hele dio, dus heb ik hier nog niets voor aangekocht. Ik heb al wel eens een paar bomen zitten maken voor een vorig dio, maar acht identieke bomen op 1/48 is me wat teveel van het goede om te scratchen.

photo 537389

Nu weer over naar de half-tracks. Alle wieltjes waren gisteren al geschuurd en konden vandaag al per twee aan elkaar gelijmd worden. Er zit een minieme hoeveelheid flash op het loopvlak, verder zijn ze perfect gegoten. Aan de achterzijde zitten heel wat pinmarks maar die zie je toch niet meer terug.

photo 537403

Vandaag moesten de link-and-length tracks samengesteld worden. De sprue is hier heel makkelijk te verwijderen.

photo 537404

Het vervelende aan deze tracks is dat er op zelfs de kleinste stukjes een paar pinmarks te vinden zijn, waarvan verschillende diep genoeg om met putty op te vullen en andere die op een lastige plek weggeschuurd moeten worden. Deze zouden van boven af te zien zijn aan de binnenzijde van de tracks.

photo 537405

Dan kan het eerste stel tracks op de wielen in vorm gedrukt worden en vastgekleefd aan de volgende tracksectie. Het moet er wel op tijd terug af want ik wil de wielen apart kunnen schilderen en de lijm dringt overal door.

photo 537401

photo 537400

De twee tracks zijn hier vervolledigd maar het einde wordt opengelaten.

photo 537399

De track kan er in een geheel afgehaald worden.

photo 537402

Dit maakt de zaak veel makkelijker om te schilderen dan wanneer de track op de wielen vastgelijmd wordt. Er zit teveel diepte in de rijen baanwielen om overal nog bij te raken straks.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement