Hoewel ik het begin van het diorama voor de P-61 in het vliegtuigtopic heb getoond, lijkt het me beter om de afwerking van de dioramaplank met de twee half-tracks in dit topic verder af te wikkelen. Zo wordt de bouw van het vliegtuig niet onderbroken. Het zag er dus onlangs zo uit:
Citaat:
Ik had dus een multiplex plank van zo'n 2 centimeter dik waar twee gebogen stukken draad in geplant waren met 2-componentenlijm. Helaas bleek die lijm verkeerd gemengd ofzo, ik had het begin van de tube en er kwam veel verdunner uit. De lijm werd na een dag nog niet harder dan smeerkaas en is dan zoveel mogelijk terug weggehaald. In de plaats heb ik dan maar contactlijm gebruikt en nu zitten de staafjes beter vast. Ik heb in de bouwmarkt ook een mooi profiel gehaald, want mijn eerste probeersel tot een zelfbouw multiplex kader zag er amateuristisch uit. Hier wordt het op maat gezaagd.
Uiteindelijk heb ik de plank nog iets kleiner moeten zagen om alles te doen uitkomen.
De volgende stap was het aanleggen van de weg, dit zou in luchtdrogende klei gebeuren.
Voor de klei heb ik vrijdag een hulpmiddel gekocht in de modelbouwwinkel hier in de buurt. Deze rollen in acrylaat van Green Stuff doen een patroon van natuurstenen ontstaan als je ze over klei afrolt. Ik heb het eens getest op blauwe Play-Doh en het effect is wel verbluffend realistisch. Ik vreesde dat er een strepenpatroon op zou staan maar dat komt er niet echt door. Er zijn een tiental verschillende ontwerpen in meerdere schalen beschikbaar:
https://www.greenstuffworld.com/en/22-textured-rolling-pinsOm de weg rechtstreeks te kunnen rollen op de plank, had ik nu wel een probleem. De twee stalen pinnen hielden het zegel tegen op twee derde van de te rollen afstand. Ik probeerde het eerst in de andere richting te rollen, maar dit gaf een probleem waar de weg moest overgaan naar de volgende afrolling. Bovendien staat er een watermerk aan de rand van de rol en is daar een strookje van een paar millimeter waar geen steentjes ingekerfd zijn. Dit ging dus ook niet.
De oplossing was me al aangeraden in de winkel, je kan ook gewoon een strook klei afrollen naast de plank en die er dan op leggen.
Dit kan dan op lengte gesneden worden op de plank.
Maar dit zou te diep liggen. Als je wil dat de weg afwatert, moet het midden hoger liggen dan de kanten. Daarom wordt het afgesneden stuk terug weggehaald en een tweede worst klei aangebracht op het midden van de plank.
Die wordt platgerold naar de buitenkanten toe, waarbij het patroon deze keer niet functioneel is.
Nu wordt het eerste stuk weg hier over gelegd en vastgeduwd. Het heeft nu de gewenste doorsnede en ziet er niet meer uit als een uitgerolde pannenkoek.
Een detail van het bekomen resultaat. Het plan is om de twee open ruimtes naast de weg te voorzien van bomen die ongeveer net onder het vliegtuig uitkomen. Ik heb er een aantal in de winkel gevonden, maar niet genoeg voor het hele dio, dus heb ik hier nog niets voor aangekocht. Ik heb al wel eens een paar bomen zitten maken voor een vorig dio, maar acht identieke bomen op 1/48 is me wat teveel van het goede om te scratchen.
Nu weer over naar de half-tracks. Alle wieltjes waren gisteren al geschuurd en konden vandaag al per twee aan elkaar gelijmd worden. Er zit een minieme hoeveelheid flash op het loopvlak, verder zijn ze perfect gegoten. Aan de achterzijde zitten heel wat pinmarks maar die zie je toch niet meer terug.
Vandaag moesten de link-and-length tracks samengesteld worden. De sprue is hier heel makkelijk te verwijderen.
Het vervelende aan deze tracks is dat er op zelfs de kleinste stukjes een paar pinmarks te vinden zijn, waarvan verschillende diep genoeg om met putty op te vullen en andere die op een lastige plek weggeschuurd moeten worden. Deze zouden van boven af te zien zijn aan de binnenzijde van de tracks.
Dan kan het eerste stel tracks op de wielen in vorm gedrukt worden en vastgekleefd aan de volgende tracksectie. Het moet er wel op tijd terug af want ik wil de wielen apart kunnen schilderen en de lijm dringt overal door.
De twee tracks zijn hier vervolledigd maar het einde wordt opengelaten.
De track kan er in een geheel afgehaald worden.
Dit maakt de zaak veel makkelijker om te schilderen dan wanneer de track op de wielen vastgelijmd wordt. Er zit teveel diepte in de rijen baanwielen om overal nog bij te raken straks.