Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2020 11:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 02 jan, 2019 15:59 pm
Berichten: 167
Goedemorgen allen,

Normaal ben ik te vinden in de diorama hoek, maar deze keer start ik hier een topic
Binnen de diorama’s staat het project:Britse truck W.O.T. 6 even stil wegens gebrek aan inspiratie
De Staghounds in frankrijk vorderen gestaag, we houden jullie daarvan op de hoogte.

Nu een projektje zonder diorama, gewoon een legertruck.
Misschien is het jullie al opgevallen dat ik graag kijk naar wat afwijkende modellen/ voertuigen.
Vandaar ook de keuze voor dit model.
We hebben deze onszelf kado gedaan in deze feestmaand en door de vervelende lockdown kunnen we toch nergens heen, dus gaan we maar brouwen.
Op internet is wel info over deze trucks te vinden, maar vaak is het net niet goed of net iets afwijkend.

photo 527713

Blijkbaar namen de Russen het niet zo nauw met het bepalen van modellen en series

We hebben bewust gekozen voor een doos van Miniart, zij brengen mooie pakketten uit die net iets anders zijn dan de andere grote firma’s uitbrengen.
Mijn idee is het model gewoon op een zwarte sokkel en verder niets, geen omgeving.
Bovendien lijkt het mij gewoon mooi om de verschillende modellen welke Miniart uitgebracht heeft naast elkaar te hebben staan
(Maar misschien is dit een te ambitieuze gedachte)
Eerste deze maar eens tot een goed einde trachten te brengen.

De inhoud van de doos is fors, veel spreus, ik heb ze niet geteld maar de doos zit echt vol

photo 527714

Het plastic ziet er goed uit, ik kon zo snel geen flash ontdekken en ook storende gietnaden zag ik op het eerste gezicht niet.
Ook de bouwbeschrijving oogt goed in eerste opslag, een stevig boek, 15 dichtbedrukte pagina’s waarvan sommige ook nog in kleur.

photo 527715

photo 527716

De wielen worden op een vreemde manier samengesteld:

photo 527717

Heel veel ringen die in eerste instantie tot 2 wielhelften geformeerd moeten worden, waarna die 2 weer een wiel met band gaan vormen.
Ik denk dat we hier een klemhulpje voor moeten verzinnen om te voorkomen dat er ruimte tussen de onderlinge ringen gaat ontstaan.

photo 527718

De motor hebben we inmiddels in elkaar staan, goede passing, maar erg veel klein ( echt kleine) onderdelen.
Veel kan alleen met een pincet gehanteerd worden, dus dat beloofd wat

Tot zover de eerste update.
Bedankt voor het kijken en lezen.
Opmerkingen en commentaar is uiteraard zeer welkom.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2020 14:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Dus dit is jou Miniart kit. :roll:

Nou, ik zal je ook volgen JW.
De nootjes en de popcorn staan klaar :lol:
Het begin is er, dat moet ik nog doen....

Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2020 11:22 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik vind het wel grappig dat ze een volledige figuur bij de niet gebruikte stukjes gooien. Daar vind je vast wel een diorama voor. Succes met de bouw!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2020 13:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 02 jan, 2019 15:59 pm
Berichten: 167
hallo,

@Steven
Klopt inderdaad, er ziitten 7 figuren bij terwijl er 6 op de doos vermeld staan
We gaan de 7e dus inderdaad in de sparebox bewaren
Komt zeker inde toekomst van pas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2020 16:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 02 jan, 2019 15:59 pm
Berichten: 167
Update 01

Hallo allen,

Gisteren en vandaag ons bezig gehouden met de wielen
We wijken hiermee wel af van de bouwbeschrijving maar dat geeft niet.
In de doos zitten 6 dezelfde gietramen vol onderdelen voor de wielen.

photo 527907

Zoals we bij de figuren er 1 teveel hebben, hebben we ook bij deze wielen redelijk wat onderdelen over.

De eerste serie van 2 wielen staan reeds in elkaar.

photo 527905

En ik moet zeggen dat het mij niet tegenvalt.
Er dient eerst een serie bestaande uit 3 ringen gemaakt te worden en dan nog een serie van 4 ringen
Deze 2 delen dienen gelijk met de velg tot 1 geheel verlijmd te worden.
Hierbij zit wel een aandachtspunt, volgens de beschrijving worden er totaal 3 verschillende velgtypes gebruikt.

photo 527903

De naden tussen de ringen zijn als je goed kijkt zichtbaar maar eenmaal van bandenzwart voorzien en gemonteerd onder de auto zal dit niet opvallen (denk ik).

In de inleiding noemde ik een klemhulpje om de wielringen te verlijmen, maar dat ging hem niet worden.
Aan de buitenste velgringen zitten kleine pinnetjes waarmee de binnenste ringen gecentreerd worden.
We hebben nu hulp gezocht in moerders knijpermandje.
Molenwiekend geklemd kunnen we deze centreerpennetjes mishouden en toch alle ringen goed klemmen.

photo 527906

D.m.v. een stukje schildertape het bouwnummer, volgnummer en velgtype vastleggen om te voorkomen dat we de weg kwijtraken.

photo 527908

To zover vandaag
Bedankt voor het kijken en commentaar is uiteraard welkom.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jan, 2021 12:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 02 jan, 2019 15:59 pm
Berichten: 167
Hallo allemaal,

Even een korte update, we hebben de laatste tijd niet veel gebouwd.
Mijn hobbykamer fungeert nu ook als kantoorruimte vanwege het thuiswerken.
En na een dag thuiswerken is de zin om ook nog een een paar uurtjes te bouwen in dezelfde ruimte niet zo heel groot.
Maar goed, ben blij dat ik de mogelijkheden tot thuiswerken heb, zou nu niet graag op een overvol kantoor zitten.

Dan de voortgang:
Alle wielen staan in elkaar en, eerlijk gezegd, vallen ze mij niet tegen

photo 530149

Ik bewaar ze even op een plankje met daarop ook de bouwnummer.
Er zitten toch nog minimale verschillen tussen de wielen en om verwarring te voorkomen even op deze manier.

Ook het chassis staat inmiddels voor een groot deel in elkaar, was veel gepriegel met veel kleine onderdelen.

photo 530150

photo 530151

De bouwtekeningen geven geen duidelijkheid over de kleur van het chassis, het lijkt dat dit dezelfde kleur als de opbouw moet worden.
Ik denk zelf voor het chassis mat zwart of antraciet te gaan gebruiken.
Heeft iemand van jullie een idee?

Bedankt voor het kijken en opmerkingen zijn uiteraard welkom.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jan, 2021 14:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Voor het geval dat de wielen van het plankje afvallen, je kan ook met een fijne marker de nummers op de wielen schrijven. Het chassis zou gewoon dezelfde kleur hebben als de opbouw, maar door vervuiling zou het ook een donkere variant kunnen zijn. Artistieke vrijheid dus. Ik heb niet zo veel met russisch materieel maar deze is erg leuk.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2021 0:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Voor zover ik heb kunnen nagaan aan de hand van foto's van niet-gerestaureerde AA's, MM's en 67B's kwamen bij GAZ de chassis' zwart van de band en werd daar vervolgens een groene bovenbouw op gemonteerd. Ook toegeleverde onderdelen als koplampen, claxon, achterlichten en afsleephaken werden in glans-zwart geleverd, soms zelfs met verchroomde delen (o.a. koplampring). Ongetwijfeld zullen de mensen in het veld ál te glimmende delen van een likje 4BO hebben voorzien.
photo 517148


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2021 0:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
photo 532829

Nog 'n plaatje van een niet-gerestaureerd GAZ chassis ... zwart. Goed te zien ook de mechanische bediening van de remmen met trekstangen :shock:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2021 14:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 02 jan, 2019 15:59 pm
Berichten: 167
@hoefnix
Dank voor de foto’s
Hier kunnen we mee verder.
Modelbouw staat momenteel op een laag pitje,
De hobbykamer is dit jaar ongebouwd tot werkkamer
Door de lockdown volledig thuis aan het werk en als ik er dan een werkdag op heb zitten is de zin om in dezelfde zolderkamer ook nog een avond te brouwen wel erg laag.
We hopen op betere tijden..........


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement