Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 17 apr, 2021 15:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Nog bedankt voor je reactie Huib.

Jongens,

Ik probeer weer eens stap voor stap uit te leggen hoe de gezichtjes tot stand komen. Voorheen veel problemen ondervonden met betrekking tot de foto's, het was lastig om het goed weer te geven. Maar nu heb ik een nieuwe telefoon en de camera is werkelijk fantastisch. Dus daar gaan we.

1. Alle kleurtjes die gemengd gaan worden bevatten Humbrol 61 flesh, de rest van de kleuren zijn van Mig's Oilbrushers - die blenden beter.

2. Het hoofdje heeft een laagje Primer gehad. Daarover een laagje Humbrol 61 flesh en als laatste een dunne laag glansvernis. Goed laten drogen.

3. Een beetje Humbrol 61 flesh mengen met Dark Brouwn Mig's Oilbrusher, daarmee eerst schaduwpartijen aanbrengen met een fijn penseeltje.

photo 536429

4. Mig's Oilbrusher Light Flesh mengen met Humbrol 61 flesh.

5. Deze kleur aanbrengen langs de kin, wangen, oren en neus. Een paar streepjes langs de nek, voorhoofd en wenkbrouwen.

6. Daarna blenden met een droog penseel.

photo 536431

7. Een palletje maken van verschillende kleuren.

8. Met een beetje Humbrol 61 flesh + Red Primer van Mig's Oilbrusher een paar streepjes op de wangen zetten. Ook het voorhoofd en de nek. Niet te veel want deze kleur is behoorlijk overheersend.

9. Ook deze kleur inblenden met een droog penseel.

photo 536430

10. De ogen zwart maken en laten drogen. Met Mig's Oilbrusher Light Flesh streepjes onderin het oog plaatsen.

11. De ogen corrigeren door opnieuw een beetje zwart toe te voegen waardoor de witte streepjes wat dunner worden. De wallen onder de ogen een iets ander tintje gegeven. Ook zijn de lippen gedaan met een beetje Humbrol 61 flesh + Mig's Oilbrusher Dark Mud + Mig's Oilbrusher Red Primer.

12. Nu is het een kwestie van bijwerken, dus bijvoorbeeld schaduwkleur die verloren is gegaan weer toe te voegen. De wallen onder de ogen inblenden.

13. Hoofdje gereed.

photo 536432

Ik hoop dat het redelijk te begrijpen is, je kan natuurlijk kiezen voor andere kleuren en tinten maar persoonlijk hou ik van deze look and feel. Wellicht zou er nog een glazing (filter) over het gezichtje kunnen.

Anyway, thanx for watching!
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 apr, 2021 15:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Helder en overzichtelijk uitgelegd Jeroen.

Samen met de foto's een goed te volgen stappenplan om gezichten te schilderen.
Persoonlijk vind ik het mooi als gezichten er ook goed uitzien. Gelukkig lukt me dat steeds beter.

Succes verder Jeroen met dit mooie project!

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 apr, 2021 10:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Mooi man.

Ziet er goed uit, duidelijk zo het verslag.
Heb ook nog twee figuurtjes voor bij de Grant, krijg er gelijk zin in als je dit ziet.

Thanks, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 apr, 2021 11:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Echt mooi :shock: .......deze manier ga ik ook eens proberen. pas nog steeds de verlinden manier toe.

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 apr, 2021 20:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Dank voor de how-to gezichten schilderen, ik begin er steeds beter in te worden maar deze technieken kende ik nog niet allemaal. Misschien een simpele vraag maar hoe spuit je precies met Humbrol qua verdunning? Verdun je deze tot dezelfde hoeveelheid als acrylverf of zit hier nog verschil in?

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 apr, 2021 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Kijk, dit is nou een mooie korte bondige tutorial voor het schilderen van gezichtjes. Thanks!

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 apr, 2021 23:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Bedankt voor de reacties mannen.

@Tomska, ik gebruik geen acryl dus hoeveel dat verdund moet worden weet ik niet. Ik ga altijd een beetje op het gevoel af, roeren met een penseel en kijken hoe de verf eraf valt.

Cheers
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jun, 2021 23:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Morning Chaps!

Het is een beetje stil in de mancave, weinig tijd/zin om te bouwen. Toch weer iets om te posten, namelijk het begin van de ondergrond. Een schets op de computer gemaakt, 100x30 cm.

photo 539026

Een houten plank met piepschuim in vorm gesneden en een dryfit van de voertuigen.

photo 539028

Coctailprikkertjes dienen als tijdelijk paaltjes als het hele oppervlak wordt bedekt met een laagje gips.

photo 539027

Het middelste gedeelte van de 'weg' iets verhoogd met piepschuim en die ook bedekt met een laagje gips. Met het houten balkje kan men zien tot waar de uiteindelijke waterspiegel komt.

photo 539029

De zijkanten bedekt met balsahout en een L-profiel lang de ondergrond gemaakt.

photo 539030

De ondergond bedekt met een laagje zwarte verf en alvast een beschermkap gemaakt van acrylplaat. De kap rust in het L-profiel van de ondergrond.

photo 539031

De ondergrond wordt nu bedekt met een laagje houtlijm en bestrooid met verschillende soorten zand uit de tuin. Eerst even goed zeven. Na het drogen alle losse delen eraf blazen/kloppen/schudden.

photo 539032

De gedeeltes boven water zijn voorzien van Tamiya Soil Effect. De rivier zelf is voorzien van kiezels. De houten planken zijn restjes balsahout.

photo 539033

De kiezels hebben een dunne grijze wash gekregen om deze iets naar elkaar toe te brengen. Ook de kluit van de boom gemaakt van zwarte milliput en wortels - ook uit de tuin.

photo 539034

Deze kluit lijkt toch hoger te liggen dus met milliput een verhoging gemaakt. Dit alles bedekt met pigmenten en Tamiya Soil Effect.

photo 539035

Het gras planten gebeurd stukje bij beetje. verschillende soorten door elkaar. Meer kleinere kiezels zijn ook toegevoegd langs de oevers. Ook zijn de paaltjes vervangen.

photo 539036

De rijplanken voorzien 'Mud effects' van Mig. Tot zover de ondergrond. Nu nog een beetje bijwerken, het gras is nog iets te fel en er komen nog een paar kleine struiken. Het lint langs de palen volgt ook nog.

photo 539038

Nu de ondergrond zo'n beetje kleur heeft gekregen is er begonnen aan de verwering aan de onderkant van de voertuigen. Ik heb een aantal verschillende producten van Mig en van Vallejo die daarbij helpen. Ik gebruik alles door elkaar want voor deze stap heb ik geen 'boekje'. Het is wel opletten, Vallejo is waterbasis en Mig is Alkyd.

Als basis, 'Mig's Heavy Mud Turned Earth'.

photo 539041

Met verschillende kleuren werd er gespetterd met behulp van een cocktailprikker en airbrush. Dit werd eigenlijk alleen met de Mig producten gerealiseerd want de Vallejo's spetterde niet lekker. Soms is er een beetje pigment toegevoegd aan de Mig producten voor iets meer structuur.

photo 539043

Dit is het resultaat. Spetters kunnen vallen op verkeerde plaatsen dus direct met een kwastje weghalen.

photo 539042

photo 539044

photo 539046

photo 539045

Hetzelfde is gedaan bij de Jumbo…

photo 539051

en bij de Easy Eight…

photo 539057

Op de referentie beelden zitten de tanks zwaar onder de modder maar mijn gevoel wil toch iets minder zodat je het detail van het loopwerk kan blijven zien. Toevoegen kan eigenlijk altijd nog.
Bedankt voor het kijken.

Cheers
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jun, 2021 23:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
En door. Alle onderdelen (bijna) klaar om samen te komen op de ondergrond waarna het gieten van het 'water' kan beginnen.

De ondergrond heeft een paar variaties in het gras gekregen en een beetje begroeiing langs de oever geplaatst. Wellicht komt er nog een beetje verandering in, alles boven water kan nog worden aangepakt.

photo 539039

photo 539040

De Dodge is klaar, antennes geplaatst met antenna-rope. Elke keer na het maken van de foto's zag ik weer iets wat vergeten was, zo ook met de andere voertuigen. Ik kan met dit resultaat prima leven.

photo 539047

photo 539048

photo 539049

De Jumbo. Aerial recognition panel toegevoegd, gemaakt van alu-folie. Hier ook de antenne met touw en de mg's geplaatst.

photo 539050

photo 539052

photo 539053

photo 539054

photo 539055

photo 539056

Als laatste de Easy Eight. Hier moest de bankschroef nog op en een beetje extra stowage. Ook hier antenne en mg's geplaatst. Ik heb het niet helemaal zoals ik het had willen hebben, de stowage achterop vertoont toch een beetje verschil met de referentiefoto maar het is niet te achterhalen wat er achterop de tank ligt maar ik ben toch dik tevreden hoor.

photo 539058

photo 539059

photo 539060

photo 539061

photo 539062

photo 539063

photo 539064

photo 539065

Dit was het gents!
Thanx for watching.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jun, 2021 6:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Mooie vorderingen!

Kan niet anders zeggen. Alles matched mooi met elkaar.

Mooie opbouw van de ondergrond ook.
Dat wordt straks een mooi schouwspel in die beschermkap. :brouw:

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement