Wie belangstelling heeft voor de transportmiddelen van het Rode Leger tijdens de Grote Patriottische Oorlog ontkomt niet aan de producten van Gorkovsky Avtomobilny Zavod (Го́рьковский автомоби́льный заво́д, letterlijk Gorkys automobiel fabriek) oftewel GAZ. Deze fabriek was een samenwerkingsverband tussen de Soviet Unie en de Ford Motor Company, opgericht in 1932.
Gorky was van 1932-1990 de naam van de stad Nizhny Novgorod (Нижний Новгород), gelegen in centraal Rusland, waar de rivier Oka samenvloeit met de Wolga.
Aan het einde van de jaren 1930 had de Soviet economie dringend behoefte aan kleine voertuigen met een laadvermogen rond een halve ton, die goed inzetbaar moesten zijn op het platte land, met name in de collectieve landbouw.
De pickup truck GAZ-4, op basis van de GAZ-A pheaton, was inmiddels verouderd en in 1937 werd de productie daarvan stopgezet. Er werd een vervanger ontworpen op basis van de GAZ M-1 personenauto, in de Soviet Unie liefdevol "Emka" (emmetje) genoemd.
Het eerste prototype van de GAZ-M-415 pickup werd geproduceerd in 1938. Het voorste deel werd haast integraal van de Emka overgenomen, compleet met luxigheden als zonnekleppen, asbak en sigaretten aansteker. De Emka had echter twee verstelbare voorstoelen, de 415 moest het doen met een doorlopende bank, met zitting en rugleuning onder een oncomfortabele hoek van 90 graden. Achter de rugleuning bevond zich het reservewiel.
In de laadbak waren twee opklapbare (houten??) banken geïnstalleerd om zes passagiers te vervoeren.
Bij de prototypes vormden cabine en laadbak één geheel, net als bij de GAZ-4. Na een aantal tests bleek deze constructie niet bepaald duurzaam en bij de GAZ-M-415 productie modellen waren laadbak en cabine gescheiden.
Als krachtbron ontving de GAZ-M-415 dezelfde 50pk 4-cilinder motor als de Emka, hoewel het oorspronkelijk de bedoeling was om deze te vervangen door een nieuwere, maar de ontwikkeling en productie van een nieuwe motor bleek niet meteen mogelijk. In de periode tussen 1940 en 1941 werden echter verschillende exemplaren van GAZ-M-415-auto's geproduceerd met de nieuwe 6-cilinder GAZ-11-motor, dit model heette GAZ-11-415 en later werd nog een GAZ-pick-up met vierwielaandrijving gebouwd -61-415.
Met het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog kwam de productie van GAZ-M-415 pickups tot stilstand, er waren toen zo'n 8000 van gemaakt. Het overgrote deel van de 'civiele' M-415s werd -net als vrijwel alle andere motorvoertuigen- naar het Rode Leger overgeheveld. De M-415 werd veelvuldig ingezet voor ordonance diensten en als lichte trekker voor artillerie en op vliegvelden. Daarom zou hij wellicht niet misstaan in mijn geplande diorama 'сестры'
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 21&t=53158Er zijn maar heel weinig M-415s bewaard gebleven. De meeste zijn verwoest, vele vielen in Duitse handen. De meeste oude foto's van militaire M-415s tonen ze dan ook als Beutefahrzeug in Duitse dienst.
Er valt veel te lezen en te zien over deze en andere voertuigen van GAZ op
http://russoauto.ru/auto/gazen over de historie van GAZ op
https://www.volga.nl/GAZhistorieEN1930.htmHet Oekraïense ACE models brengt een kit van de M-415 op de markt in schaal 1:48. Ik kon dit kitje voor weinig mee bestellen bij een anderen bestelling die ik in Oekraïne deed, dus waarom niet?
Nou ... reviews op het www lopen in hun beoordeling zeer uiteen, van 'beroerdste kit allertijden, niets past, alles is krom' tot 'fantasties, goeie passing, deze kit bouwt haast zichzelf'. Verbazend! Dat wil ik wel eens zelf uitzoeken
Alles zit in maar een klein doosje, box art toont het autootje als Beutefahrzeug in Duitse dienst, compleet met zo'n Duitse afgeschermde koplamp (die ik overigens in de kit niet terug vind).
Er zijn 3 wat grotere en 1 kleine sprue, 4 losse bandjes, een stukje PE en een minuscuul blaadje met decals. Geen transparantie delen, ramen zelf maken m.b.v. afbeeldinkjes in de bouwbeschrijving.
Hauler heeft een aanvullingssetje uitgebracht met wat details in PE en resin. Dit setje heb ik ook maar besteld, maar is nog niet aangekomen.
Het eerste wat me opvalt zijn de incorrecte voorstoelen, dit moet één doorlopende bank zijn. Ongetwijfeld wordt dezelfde sprue ook gebruikt voor het model van de GAZ-M (Emka) die immers 2 losse stoelen had.
De portieren hebben geen detaillering aan de binnenkant en vormen één geheel met de zijpanelen van het motorcompartiment en de details van die panelen moeten worden gevormd door er wat PE op te plakken ... we zullen zien.
De bouwbeschrijving is zeer spartaans, maar zo te zien wel voldoende. Er is nauwelijks informatie over de te gebruiken kleuren, maar aangezien het een civiel voertuig in militaire dienst was, kan ik me voorstellen dat ze in allerlei kleuren rondreden.