Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: di 08 sep, 2020 0:39 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 517198

photo 517207

Aangezien de T28 over zijn hoogtepunt heen is, namelijk het eindeloze aaneenschakelen van wieltjes en rupsbandonderdeeltjes, werd het reeds tijd om naar de volgende bouw om te kijken. De laatste tijd ben ik nogal veel met half-tracks bezig, er liggen er zelfs nog een drietal op de shelf. Om me met de Famo bezig te houden, werd het nogal heet buiten en er lagen nog twee Sd.Kfz. geschilderd en wel te wachten op een dio dat half in de lappenmand ligt door o.a. kritieken van collega's. Dan zit er niets anders op dan een nieuwe variant op te rakelen, die ondertussen ook weer van de nodige extra's voorzien kon worden. Deze keer zal het om de drietonner gaan, ofwel Sd.Kfz.11. Dit was de laatste aanwinst die ik dit jaar op een modelbouwbeurs heb kunnen doen, nog wel door aan de tombola in Bornem mee te doen. Even later won ik er nog iets maar dat heb ik weggegeven. Ik had immers naar mijn gevoel de hoofdvogel al afgeschoten, want ik wist dat dit een prima bouwdoos was die ik spoedig zou gaan bouwen.

Even later sloeg de coronacrisis toe en werd het foerageren van de modelbouwer beperkt tot internetstrooptochten. Toen ik een voor mij nog onbekende site verkende, Panzerfux, vond ik een upgrade die bepalend was voor de functie die de halftrack moest gaan uitoefenen. Het zou een artillerietrekker worden, meer bepaald van een Panzerabwehrkanone 40. De upgrade bevatte alle onderdelen om de trekker aan te kleden voor deze minder courante sleep. Een kanon had ik toen al een tijdje liggen, van de voorlaatste Brouwersdag alweer. Als we dit en een paar andere aanwinsten allemaal op de u misschien al bekende tuintafel gooien, krijgen we het volgende tafereel.

photo 517199

photo 517232

Het is weer een hele hoop, dus laten we eerst de sprues eens bekijken.

photo 517205

photo 517204

photo 517203

photo 517202

Allemaal fijn gegoten van AFV, terwijl het aantal sprues nog beperkt blijft. Er zitten ook twee mooie vinyltracks met veel detail bij de kit, al heb ik gelezen bij PMMS dat die te lang zouden zijn. Geen zorgen, dat lossen we handig op. En die clearparts kunnen misschien ook makkelijk vervangen worden door nog dunner glas.

photo 517201

Er zat ook een klein maar bijzonder plaatje PE bij. Zoals je merkt, is het voorgebogen, waardoor het eigenlijk nogal kwetsbaar is in de weinig gevulde en dus gevaarlijk dooreenschudbare doos. In dit geval is er geen kwaad geschied, maar je merkt dat ik dit met voorbehoud uitspreek.

photo 517216

Heel wat keuzes op het decalpapiertje, onder andere een DAK-versie.

photo 517200

De handleiding is van het degelijke type met overzichtelijke bouwstappen. We gaan die echter niet hersenloos kunnen volgen wegens een aantal PE-en resin-intermezzo's.

photo 517206

De verantwoordelijken daarvoor liggen op deze foto. Het opvallendste doosje is de PAK40-upgrade. Deze is van Hobbyfan en is dus ontworpen door AFV zelf. Er was een mooie korting op, anders had ik deze misschien laten schieten zonder te beseffen wat er in zit. Een paar echt wonderbaarlijke stukjes resin.

photo 517218

photo 517217

photo 517219

photo 517220

Het toppunt is natuurlijk die in een keer gegoten Maybach zes in lijn, 4,17 liter HL 42 TRKM. Ik ga er dus niet aan ontsnappen om de kap open te zetten zodat je dit pronkstuk kan bewonderen. Ook de platen met 75mm patroonhouders en de fender-jerrycanhouders zullen een opvallende transformatie teweegbrengen. Een klein stukje is wat verpulverd.

photo 517226

Het PE-setje van Aber is weer zeer uitgebreid. Het is ook specifiek voor deze kit, want er bestaat ook een AFV Nebeltruppen Sd.Kfz.11/4 en die heeft een andere set van Aber die nu beter te vinden is. Je merkt dat de kit hier nogal binnenstebuiten gedraaid gaat worden.

photo 517225

photo 517227

De handleiding, ze hebben het allemaal op 4 pagina's gekregen.

photo 517223

Ik heb nog maar eens een Friulsetje gekocht om de te lange tracks mee te vervangen.

photo 517224

Dit zullen dezelfde onderdelen zijn als in de Sd.Kfz. 251-kit die ik eerder bouwde, minus vier ringetjes die daar tussen de wielen kleefden. Ook de sprockets zijn weer bijgevoegd, we gaan ze later weer vergelijken met de kit.

photo 517222

Tenslotte een paar figuren die ik ook in Bornem kocht. Mogelijk kan ik ze niet gebruiken in dit model. Dat hangt er van af of dit uitsluitend DAK figuren kunnen zijn. Het is namelijk onmogelijk om het een DAK 75mm-kanon te laten trekken, dat kwam er te laat voor. Er bestaat nog een set figuren die specifiek 75mm-patronen uit de laadruimte halen, dit zou dus om dezelfde reden niet kunnen. Toch bestond er vroeger een bekend kitje van Matchbox met net deze onmogelijke combinatie, ik heb het zelfs in mijn jeugd nog gebouwd.

photo 517212

Het PAK40-kanon van AFV bevat voor zo'n kleine kit dan weer heel wat plastic.

photo 517213

Het blijkt dat de wielen voor dit kanon zelfs in een andere kleur gegoten zijn.

photo 517214

photo 517215

Wat een van de leukste toevoegingen van de kit had moeten zijn, een dubbele splintershield PE-plaat. Er zit echter een deuk in beide stukken. Niets dat er niet zorgvuldig uit gestreken kan worden, maar je verwacht dat dit stuk beter beschermd zou zitten. De verchroomde loop is dan weer onberispelijk.

photo 517209

photo 517208

Voor de handleiding verdient AFV dan weer geen extra punten, zoals je hier ziet waait dit makkelijk over de tafel, en waar is het begin?

Niet inbegrepen zijn deze metalen spacers voor tussen beide schilden, ook geschikt voor de Pak 43 en gekocht op Militracks.

photo 517210

Patronen voor 75mm kanonnen.

photo 517230

Ze hebben een heel duidelijke handleiding in kleur en PE slaghoedjes.

photo 517211

photo 517231

Ik kocht een tijd geleden ook een mooi doosje met 75mm munitiekisten.

photo 517228

Deze zijn heel zorgvuldig uitgegeven met niet minder dan drie decalvellen en een stukje uitleg op een strookje papier.

photo 517229

Er zit heel wat textuur op deze kisten. Geen idee hoeveel ik er nu ga gebruiken, wan er ligt ook nog een Marder 3 M te wachten.

photo 517208

Dan zijn we bij de literatuur aangekomen.

photo 517233

Dit is het indrukwekkendste van de boekwerken die hier tegader liggen. Hierin kom je alles over deze half-track te weten in kleur en in 3D.

photo 517234

Ook speciale afleveringen worden behandeld, voor elk van de mogelijke varianten is er de nodige info.

photo 517235

Ik vond er ook een plaatje van het beoogde model, waarschijnlijk ergens tijdens operatie Barbarossa.

Ik kocht het oudere boek van Nuts en Bolts omdat er achteraan uitleg over de Pak 40 in staat, maar ontdekte later dat hier een andere versie van de Marder in behandeld werd dan degene die ik in bezit had. Daarom heb ik deel 2 ook maar gekocht, da's voor een later topic.

photo 517236

De historische uitleg.

photo 517237

Toepassingen van getrokken kanonnen, met de foto van de Sd.Kfz.251 eerder dan de ongepantserde Sd.Kfz.11.

photo 517238

Een walkaround van een museumstuk. Ik zag dit kanon ook in Overloon uitgestald.

Dan het algemene boek over Duitse half-tracks van Motorbuch Verlag : hier vind je ook een bondige omschrijving en wat interessante foto's.

photo 517240

Een versie met een houten bak.

Het oude boek over half-tracks kan je snel opbergen, er staat alleen de propagandafoto met alle Duitse half-tracks in, verder geen 11. Dit vond ik nog in het boek over Duitse artillerie:

photo 517241

Nu eens kijken in welke volgorde ik tewerk wil gaan...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: wo 09 sep, 2020 12:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Hoi,

Je hebt er weer een mooie uitdaging bij zeg, daar kan je wel mee overwinteren denk ik.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2020 0:02 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Peter. De kop is er af met deze kleine update, het chassis is samengelijmd en we komen al meteen bij een twijfelgeval. Het zal uiteindelijk nauwelijks te zien zijn, maar je moet al bepalen of je de grote brandstoftank uit de kit of de kleine van Hobbyfan nodig hebt. Alleen, er wordt nergens verteld of de 75mm versie nu de kleine tank had. Ook bij Nuts and Bolts is het zoeken in een hooiberg over info hierover. Het staat alvast niet in de technische tabellen over de motor, daar wordt alleen bij 2 types vermeld dat er een 100 liter-tank in zit. Ergens achteraan bij de museumexemplaren staat een versie van een 11/1 die een 150-litertank had. In tegenstelling tot andere publicaties wordt het onderstel in de 3d-tekeningen nergens zonder de wielen of de laadvloer getoond, zodat de tank in het boek haast nergens te zien is.

photo 517958

Het frame is degelijk opgebouwd, maar ik vond dat er al hard geschuurd moest worden om sinkmarks te verwijderen. Dat lukt ook niet overal door de veerbeenaanhechtingen.

photo 517957

Tegelijk moet de Aber handleiding al in de gaten gehouden worden. Deze trapjes worden in PE omgezet en de trekhaak gaat ook uit elkaar gehaald worden.

photo 517956


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: zo 18 okt, 2020 16:41 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De wielen zijn al eens uit de sprue gehaald.

photo 520839

Hier vond ik de gietkwaliteit toch niet helemaal zoals het hoort bij AFV. Het linkse wiel is goed, in het rechtse zit zoveel flash dat de gaten ovaal geworden zijn. Er zitten ook vier ejector pin marks aan de binnenkant.

photo 520837

Daarom is bij elk van deze wielen met een boor elk mudhole uitgeboord, met de hand uiteraard. De pin marks zijn weggefreesd.

photo 520838

De vooras heeft een aantal verbeteringen gekregen. Het belangrijkste zijn de twee gevlochten banden die de as tegenhouden, want daar zaten eerst twee plastic blokken aangegoten.

photo 520840

Aber voorziet een vervangtreeplaat.

photo 520841

Maar ik snap niet hoe dit aansluit op het PE dat in de kit voorzien is, want dit is niet te combineren. Moet ik de deuren naar buiten verplaatsen? Het is me ook opgevallen dat de bovenaanzichten in Nuts en Bolts overal rechte deurportieren vertonen, terwijl in deze kit gebogen deuren zitten. In het fotogedeelte zijn er zeker ook gebogen exemplaren te zien zoals dat van Saumur. Waarom is daar dan geen info over te vinden in het uitgebreide plannengedeelte in het boek? Ik kan dus nu niet checken welk stuk PE er correct is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: zo 25 okt, 2020 0:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb de twee stukken PE er gewoon op gezet, volgen mij gaat het niet zichtbaar zijn dat ze overlappen omdat de deur er nog over komt. Nu wordt de rest van de cabine aangekleed. De versnellingspook krijgt een PE behuizing, maar die heb ik zelf moeten dichtmaken.

photo 521414

De fenders hadden volgens Aber een frame nodig, wat wel een hele toevoeging aan de kit is. Vreemd dat ze dit bij AFV gemist hadden.

photo 521415

Het past ook nog redelijk goed onder de kit.

photo 521416

Er zijn nog twee Aber pedalen geplaatst en de rem(?) is van een handgreep voorzien. Een olietankje was in twee helften geleverd, dat had wel wat schuurwerk nodig en er moesten nog vier PE steunen op gezet worden.

photo 521417

De resin munitierekken heb ik ook al maar achter de luiken gemonteerd. Daarbij zorgde ik er wel voor dat ze haaks staan en dus niet de kant raken, hoewel er niets is in de Hobbyfandoos dat daarvoor waarschuwt. De zijkanten zal ik dus nog moeten dichtmaken.

photo 521418

De rekken zien er prachtig uit; ik heb er blijkbaar drie gekregen waarvan eentje nogal gewarpt. De andere twee worden dus gebruikt.

photo 521419

photo 521420

De luiken hiervan worden door Aber helemaal van PE voorzien, ik ga die dus maar openzetten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2020 13:14 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er zijn weer wat elementen toegevoegd aan de half-track, zoals het instrumentenpaneel van Aber en een pedaaltje.

photo 522644

photo 522640

(https://www.net-maquettes.com/pictures/sd-kfz-11/

De resin radiator van Hobbyfan heeft vooraan niet meer details dan die van de kit zelf, dat is ook niet nodig. Hij heeft achteraan wel de ventilatorfan die je nodig hebt om de motor zichtbaar te maken. Ik heb ook wat moeten knoeien aan de vooras, want die bleek scheef uitgehard te zijn. De achterbak is nu ook dichtgemaakt, nadat een paar kiertjes aan de munitieluiken dichtgekleefd zijn. De bank vooraan en de motor en luchtfilter van Hobbyfan zijn al eens gedry-fit, maar die gaan apart geschilderd worden. Er ontbreken wel een paar kleinere motoronderdelen die gescratcht zullen moeten worden, zoals de carburator.

photo 522643

photo 522641

photo 522642

Ik heb de volgende set nu besteld, want anders heeft het weinig zin de motor open te zetten. Ook al heeft AFV de zijdeksels van de motorkap voorzien van inwendig detail, ze blijven te dik.

photo 522647


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2020 11:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ik ben een stille volger, maar dit ziet er allemaal puik uit zeg!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: zo 15 nov, 2020 23:15 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Deef! Zoals gezegd, had ik de volgende bestelling nodig om verder te kunnen:

photo 523286

photo 523287

photo 523279

photo 523281

Eerst heb ik de motorkap in vorm geplooid. Je moet beide zijden rond buigen maar dat kan je niet met een plooitoestel doen. Een boor geeft wel een goeie geleiding maar door het knijpen met de tang is het moeilijk een rechte zijde te behouden. Gelukkig moet je daarna de buitenste millimeters nog eens omplooien naar buiten, waardoor alles terug strak is. Je mag ook niet vergeten dat de achterkant van de kap wat bol staat, dat zie je aan de aansluiting met de firewall. Dit wordt nog wat moeilijker door de twee ventilatieopeningen, waar de plaat makkelijker plooit dan in het midden.

photo 523280

De binnenkant wordt ook helemaal afgewerkt. Om dat volledig te kunnen doen, heb je wel de set nodig die ik al van in het begin had, want alleen die bevat de deurtjes voor de twee ventilatieopeningen en het afstelsysteem hiervoor. Dat vind ik wel sterk, want je kan de kap van Aber dan niet afwerken met wat er in de kit zit, tenzij je keurig die twee plaatjes kan scratchen.

photo 523282

De kap wordt in detail gevormd door ze tegen de radiator te leggen. De Notek-lamp heeft ok een PE-steun gekregen.

photo 523283

De zijplaten hebben een serie luchtinlaten waarvan de eerste acht naar buiten gedrukt moeten worden en de rest naar binnen. Je kan deze niet perfect strak in vorm krijgen zonder de plaat wat te vervormen, maar je kan er nu wel dwars doorheen kijken. Er moesten ook nog vier handvaten op gelijmd worden met een ingewikkelde constructie. Ik heb nog niet de spanschroeven vastgemaakt. Ik zit namelijk nog met het feit dat ik nergens in mijn referentieboek een foto gevonden heb waar alle delen van een geopende motorkap op zichtbaar zijn. Ik had verwacht dat er ergens pianoscharnieren waren of dat de kap tenminste naar een kant openzwaaide, maar het lijkt er op dat de hele kap weggenomen werd met eventueel de bovenste zijplaten er nog bij. Die zijn daarom los toegevoegd met een L-profiel tegen de onderrand. De enige stukken PE die al vastgelijmd zijn, zij de onderste zijplaten, die een klein beetje bijgevijld zijn en die dan mooi pasten in de pasnokjes voor de plastic exemplaren. Het lijkt er wel op dat ik deze motorkap dus gewoon ergens naast of tegen het model aan zal moeten plaatsen.

photo 523284

photo 523285


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: zo 29 nov, 2020 2:08 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik besloot om dit weekend de Friulmodel tracklinks aan te pakken. Eerst een vergelijking van de bijgeleverde white metal sprockets met de kitwielen.

photo 525258

Ik had gedacht dat de sprockets van AFV erg goed zouden zijn, maar na vergelijking met Friul kunnen we al zonder veel kennis van zaken zeggen dat het de metalen exemplaren gaan worden. De ribben zijn veel dunner en de hub is beter uitgewerkt. Er komt mogelijk nog wel een antislipstrook op. De rollers op het loopvlak hebben een duidelijke pin en zelfs de rubberblokken zien er dunner uit.

photo 525259

Nu gaan we al deze tracklinks eerst eens uitboren. Ze worden geleverd met een boorgaatje in, maar dat raakt altijd een beetje dichtgeslibd.

photo 525257

Er is niet echt een boortje nodig voor de meeste links, de draad is stijf genoeg om hem er door te draaien.

photo 525261

Om de track pins op maat te knippen, wordt een draadtang voorzien van een stopper om de draad mee af te meten.

photo 525262

Aangezien de draad steeds naar voren toe afboog, moest er een haakje aan de stopper gelijmd worden.

photo 525260

De draad wordt ingeklemd, afgesneden en snel weer teruggeplaatst.

photo 525263

Bij dit type tracks is het kanaal waar de draad door moet, niet afgesloten. Je kan de links dus nog uit elkaar trekken tot het kussen in white metal vastgelijmd wordt. Er zijn 120 links aangegeven op de doos, ik ga links en rechts moeten afmeten hoeveel er nodig zijn voor een ketting.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: ma 30 nov, 2020 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Wat een monnikenwerkje. Hier kom je wel wat lange donkere winteravonden mee door.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement