Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2020 17:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Nog een voertuig voor m'n diorama 'сестры' (zusters),

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 21&t=53158

Een brandstoftankwagen BZ-42, gebaseerd op de GAZ-AA, het werkpaard van het Rode Leger tijdens de Grote Patriottische Oorlog.

De kit is van UniModels.

photo 516355


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2020 17:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Het ziet er allemaal wel netjes uit.

photo 516370

photo 516371

photo 516372

photo 516373

photo 516374

photo 516375

photo 516376

photo 516378

photo 516377

photo 516379

De handleiding is wat spartaans, maar lijkt me duidelijk genoeg. Jammer dat ze niet aangeven bij welke tijd en/of legeronderdeel de verschillende decals horen. Dat wordt nog uitzoeken :wink:

Er zit een klein beetje PE bij,. Het zal voor mij voor het eerst zijn dat ik daarmee ga werken ... ben benieuwd :) Ik heb natuurlijk alweer met m'n grote blote vingers aan die PE gezeten ... blijven er meteen allemaal vlekken achter. Is dat les één? PE alleen hanteren met handschoenen aan?

Verder moet er wat gezaagd, geboord en gevijld worden. Enkele sprues worden duidelijk voor meerdere verschillende kits gebruikt en sommige onderdelen moeten voor dit model wat worden aangepast. Staat allemaal vrij duidelijk in de handleiding aangegeven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2020 23:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Bij nader bestuderen blijkt dat de achterspatborden de verzending per post niet overleefd hebben; beide zijn in het midden gebroken :(

photo 516405

Het materiaal is zo-en-zo heel zacht en kwetsbaar, onderdelen moeten met veel beleid uit de sprue worden losgemaakt, om beschadigingen te voorkomen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 aug, 2020 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Inmiddels heel wat tijd besteed aan zoeken op het www naar informatie en foto's van deze kleine GAZ BZ-42 refueler. Het zou toch mooi zijn wat plaatjes te zien van dit apparaat in actie, maar ... ho maar :( Zelfs op Russische internet forums (lang leve Google translate) over militaire voertuigen en/of modelbouw vind ik meer vragen dan antwoorden.

Ik begon me serieus af te vragen of dit voertuig misschien een fantasie is van de voortvarende lieden bij UniModels, in hun zoektocht naar nieuwe producten die ze kunnen baseren op al eerder uitgebrachte kits. Maar die verdenking gaat toch wat té ver :)

Wat ik wél vond:

photo 516418

http://images.vfl.ru/ii/1449932080/28d4 ... 770949.jpg


photo 516416

http://www.gaz69.ru/ipb/uploads/monthly ... 860212.jpg

photo 516417

http://wunderwafe.ru/Magazine/AirWar/11 ... res/36.jpg

Dit lijkt mij een GAZ BZ-42 in actie, hoewel het achterspatbord anders is dan bij het model ... kan een productie variant zijn. Ook ontbreken de brandblussers.

photo 516415

photo 516414

https://sovietime.ru/sovetskaya-avtotek ... bil-gaz-aa

Beide kleuren foto's tonen GAZ AA tankwagens die erg lijken op het model, maar hier en daar toch afwijken, m.n. de verticale cilinder bovenop de tank is anders.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 aug, 2020 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Wat ik ook vond, is dit setje PE passend bij mijn kit. Dat heb ik maar besteld.

http://www.hauler.cz/e-shop/1-48-afv-photoetched-parts-8/refueller-bz-42-(um-kit-508)-692#!prettyPhoto


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 aug, 2020 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Ondertussen worstel ik verder.

photo 516427

De gebroken spatborden heb ik zo goed en zo kwaad het ging in de sprue gerepareerd. Ik zie later bij de montage wel of er nog een versteviging binnenin gelijmd moet worden.

photo 516426

Het onderstel tot nu toe ... de chassis balken moesten 8,4 mm ingekort.
De constructie die bedoeld is om de wielen draaibaar en stuurbaar te houden werkt niet, het is gewoon te fragiel. Het plastic is zó zacht, dat er bij het minste of geringste van die witte plekken in komen.
Het linker voorwiel is het eerste onderdeel dat ik uit de sprue knipte (met een scherpe sprue cutter), Zoals je ziet is er meteen een brokje plastic uit de velg gescheurd. Dat is wel te fixen, dat komt wel goed, maar het geeft wel een indicatie hoe kwetsbaar het allemaal is.

Ook jammer dat de in de beschrijving aangeven bevestigings-punten voor de achtervering ontbreken.

photo 516428

Kom ik ook wel overheen, maar in het algemeen tot nu toe moet ik zeggen dat de 'verzorgdheid' van deze kit 'anders' is dan waar ik aan gewend was geraakt bij de bouw van de 2 Tamiya kitjes, waar ik mee begon.

Ik zou zeggen: wish me luck :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 aug, 2020 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dit is toch waar het om gaat? Dit is modelbouw. Modelbouw is als het echte leven, ook daar moet je tegenslagen overwinnen. Je bent straks alleen maar meer trots op het eindresultaat.

Goed bezig met je sneupwerk naar referenties, ook dat is een leuk onderdeel van de modelbouw.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 aug, 2020 23:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
tsjopper bob schreef:
Dit is toch waar het om gaat? Dit is modelbouw. Modelbouw is als het echte leven, ook daar moet je tegenslagen overwinnen. Je bent straks alleen maar meer trots op het eindresultaat.

Goed bezig met je sneupwerk naar referenties, ook dat is een leuk onderdeel van de modelbouw.

René


Haahaha, je hebt helemaal gelijk René! Dank voor je aanmoediging!

Voor mij is dit allemaal een leerproject, stap voor stap (voor mij) nieuwe technieken leren, steeds iets gecompliceerder of lastiger kits en aanpassingen aan mijn plannen en ideeën.

Het speuren naar historische informatie vind ik haast net zo leuk als het bouwen zelf.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 aug, 2020 15:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Heb nog wat informatie gevonden over de 'refueler' BZ-42 (op GAZ-AA chassis).

Voor het begin van de Grote Patriottische Oorlog werden brandstoftankers vooral gebouwd op basis van de 3-assige ZIS-6 en GAZ-AAA trucks. Dit vanwege hun goede terreinvaardigheid, voldoende hoge laadcapaciteit en de mogelijkheid om de benzinepomp rechtstreeks van de versnellingsbak te voeden. Daardoor was het mogelijk om de pompcapaciteit te variëren door te schakelen (inclusief achteruit - voor omgekeerde pomprichting, waardoor het mogelijk was om brandsof uit losse vaten op te pompen en resterende benzine uit de slangen te pompen).

Tijdens de oorlog daalde de productie van drieassers echter sterk en in de loop van 1941 stopte die van ZiS-6 helemaal, waardoor ze op zoek moesten naar een vervanger. Drie-assers waren niet beschikbaar, de benzinetankers moesten op tweeassige voertuigen gebaseerd worden. Zo verschenen kleine tankers, waaronder de BZ-42, gebouwd op het chassis van de GAZ-AA 'Polutorka' (Полуторка =~ 'anderhalfje'). De BZ-42 was echter uitgerust met de sterkere (50pk) GAZ-MM motor.

De pomp-installatie was voorzien van een filter, waardoor deze geschikt was voor het bijtanken van vliegtuigen. Ook werd bij de GAZ-BZ-42 de pomp rechtstreeks vanaf de versnellingsbak aangedreven en kon brandstof uit vaten via het filter worden opgepompt. De bediening geschiedde vanuit de cabine.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 sep, 2020 16:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Upgrade setje PE is binnen. Ziet er netjes uit. Met duidelijke handleiding.

photo 516991

photo 516992

photo 516993


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement