Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2020 8:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Mede b(r)ouwers,

Na het afronden van mijn vorige project, gelijk het volgende opgepakt: een Panzer II met mijnroller. Ik houd van bijzondere voertuigen en deze stond al een tijdje in mijn kast.

Over het voertuig is weinig bekend. Voor zover ik kan vinden zijn er maar enkele foto's van:

http://www.missing-lynx.com/library/german/vr/vr.htm

Het wordt dus een Afrika Korps voertuig. Ik zal hem ook op een klein vignet plaatsen. Het interieur laat ik achterwege, de focus ligt op het exterieur met de mijnenroller natuurlijk.

Wel heb ik natuurlijk een metalen loop (ook voor de MG34) en wat PE.

Let's get started!

Tot de volgende update.

photo 515313

photo 515314

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2020 10:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Nooit eerder gezien, deze ga ik volgen. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2020 21:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik hoop dat jij een betere Panzer 2 van Dragon hebt dan ik. De mijne is een slechte Alan-reboxing waar ik ook nog de verkeerde PE voor gekocht heb...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 aug, 2020 7:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Volgens mij is het een echte Dragon; geen rebox. Het is het vertrouwde Dragon grijs, het logo staat op de sprues en de textuur is ook wat ik gewend ben.

Overigens, de Bison II was ook een echte dragon kit; die is volgens mij ooit ook door Alan uitgegeven.

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 aug, 2020 21:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Hallo mede-brouwers,

Ondanks het hete weer toch nog wat kunnen bouwen: vooral veel doe-werk. De wielen en wielophangingen schoonmaken en lijmen. Niets spannends en dus ook geen foto's.

Waar het wel spannend werd is bij de achterzijde.

Allereerst zitten er wat fouten in de beschrijving.

photo 515908

Op de afbeelding is te zien dat er op N4 drie afdekplaatjes moeten zitten. Die zitten er niet op zoals op de volgende foto te zien. Gelukkig kon ik ze vinden op de raampjes heb ik ze erop geplaatst.

photo 515895

Deel N19 bestaat niet als zodanig. Het is moet een klein metalen plaatje voorstellen waaraan een achterlicht zit. Dat achterlicht zit er niet op. Dat is ook op de vorige foto te zien. Wat er wel op moet kon ik op de raampjes niet vinden. Gelukkig bood internet uitsluitsel:

Afbeelding

Het gaat dus om het convooilight. Helaas zat deze niet in de kit. Maar gelukkig had ik nog twee Dragon kits liggen waarvan er in één daarvan (onderstaande) twee convooilighten zaten. (helaas ook gelijk daar fouten in de beschrijving ontdekt maar dat terzijde) Daarmee heb ik dat op kunnen lossen.

photo 515894

photo 515896

En daarmee was de achterkant bijna klaar. Er komt nog een metalen rooster om de uitlaat, maar dat doe ik pas als laatst zodat ik de uitlaat kan verweren.

photo 515898

Het volgende in de instructie was het interieur, maar dat ga ik niet doen, dus dat schoot lekker op.

Het volgende waren wat luiken en de spatborden. Hier weer wat raars. Het spatbord rechtsachter heeft geen structuur. De rest wel. Zoekwerk op internet leverde wel op, dat dit wel eens zo aan te treffen was:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 405%29.jpg

Alleen lijkt dit meer om een uitvoering F te gaan. De C lijkt wel degelijk structuur op alle vier de spatborden te hebben. Volgende stap was de Eduard kit eens bekijken. Ook dat bracht geen soelaas: de structuur is andersom. De grote vlakken liggen erop in plaats van erin:

photo 515903

vs.:

photo 515904

Dragon heeft hier echter wel de juiste structuur toegepast:

Afbeelding

Al met al heb ik geen oplossing. Voorlopig laat ik het even zo.

Verder instrueerde Dragon mij de opklapbare spatborden te monteren: N14, N15 en A17 in onderstaande afbeelding.

photo 515907

Op de weinige referentiefoto's die er zijn, ontbreken die. Ook op bovenstaande foto's ontbreken ze. Dus ik heb ze weggelaten en de scharnierpunten verwijderd:

photo 515905

Links verwijderd, rechts nog aanwezig.

Dat is waar ik gebleven ben.

Tot de volgende update.

Grt,

Ruud

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Laatst bijgewerkt door Arjan Ouwendijk op zo 16 aug, 2020 9:42 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Foto omgezet naar link ivm veel te groot


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 okt, 2020 16:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Hallo allemaal,

Na een tijdje van drukte, vakantie, etc. weer een update. Want ondanks dat ik niets gepost heb, heb ik niet stilgezeten. Dus daar gaan we:

Het bijwerken van de spatborden was een van de laatste fout correcties. Daarna ben ik "gewoon" de bouwbeschrijving gaan volgen. Gewoon was in dit geval niet zo gewoon. Man, wat zitten er hier een hoop fouten in. In elke stap zit minimaal een fout. Of onderdelen worden wel geplaatst, maar niet genoemd als zodanig, of verkeerde onderdelen worden genoemd, of de volgorde klopt niet. Wat dat betreft echt een drama kit. Tot zover het klaaguurtje.

Volgens stap was drie staven voor de luchtinlaat toevoegen; deze werden zo meegeleverd en zien er goed uit.

photo 519980

photo 519981

photo 519983

Vervolgens ben ik met de bekisting verder gegaan. Ik heb details verbeterd met PE waar ik dat toegevoegde waarde vond hebben. Dat is niet overal.

photo 519986

De achterste kist op de volgende foto had geen bodem, terwijl die wel nodig was. Dus die heb ik erin gezet; naast de verwijderen van de nog vreemde deellijn

photo 519995

photo 519989

photo 519991

Ook de andere kant heb ik afgemaakt:

photo 519994

Waarna ik aan de koepel begonnen ben. Allereerst heb ik de loop vervangen door een van RB:

photo 519996

Over toegevoegde waarde gesproken.

De koepel zelf bracht nogal wat frustratie met zich mee omdat de bouwvolgorde van het frontale opgeschroefde pantser niet klopte: nadat ik alles gelijmd had kwam ik er pas achter. In mijn frustratie heb ik vergeten er foto's van te maken.
Lost daarvan was dit straight forward.

Terloops zag ik ook dat het tandwiel en het keerwiel niet in lijn stonden met het loopwerk; dat moest dus ook nog gecorrigeerd worden:

Voor correctie:
photo 519997

Na:
photo 519998

Voor:
photo 520010

Na:
photo 520008

Daarmee kon alles in elkaar gezet worden van de tank zelf.

Next: de mijnenroller.

Deze bestond bijna geheel uit PE en dus het leuke werk. Vouwen, vijlen en..... solderen. Onderstaand een aantal foto's. De beschrijving (ondanks weer foute onderdeelnummers) was goed te volgen:

photo 520015

photo 520006

photo 520005

photo 520017

photo 520016

photo 520019

Ook zat er wat plastic bij. Met name de wielen. Hier heb ik natuurlijk wat beschadigingen in aangebracht.

photo 520007

Vervolgens alles in elkaar gezet:

photo 520009

photo 520011

Geprimed:

photo 520012

photo 520013

en vervolgens met Mig's Chipping Fluid (Scratches effects) behandeld. Ik wilde dit eens proberen om te kijken of het werkt. Daarna met RAL8000 afgelakt.

photo 520475

De eerst keer werd niks, omdat ik de kleurlaag te lang heb laten drogen. Ik kreeg het niet meer gechipt.

Dus nog een keer geprobeerd.

Deze keer ging het "beter". Hier en daar ben ik nog met de spons en de kwast in de weer geweest, maar ik ben niet tevreden met het eindresultaat: ik vind het te overdreven. Dus de boel maar weer overspuiten. Helaas heb ik al wel de decals geplaatst, dus van de R heb ik zelf een sjabloon gemaakt zodat ik deze later alsnog kan spuiten.

photo 520480

Dat is waar ik gebleven ben. Jammer van het vele werk, maar het houd met van de straat.
Daarbij ben ik er wel achter dat ik die Chipping Fluid niet heel fijn vind werken. Moduleren is ook moeilijker, en camouflage aanbrengen niet te doen.

Ik probeer snel weer een update te maken.

Grt,

Ruud

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 okt, 2020 20:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Medebrouwers,

Na het chipping debacle heb ik maar gelijk doorgepakt.

De tank opnieuw gespoten en de chips weer gedaan.
Op aanraden van jullie wil ik 3D chipping doen. Daartoe heb ik de eerste lichte chips aangebracht.

photo 520557

Het is nog wat licht maar ik gok dat een filter, washes en natuurlijk ook de grijze stukken het wel gaan doen bijtrekken.

Tips etc. zijn natuurlijk welkom.

Tot de volgende

Grt,

Ruud

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2020 10:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Even een korte update:

Alle verf verwijderd: ik kon het niet meer aanzien.

Dus een flesje Mr. Paint Remover, veel geduld en afgebroken onderdelen verder:

photo 521573

Nu weer opnieuw beginnen.,

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2020 11:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Succes met ronde twee! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2020 11:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bijzonder model, je zal maar de pech hebben gehad om met zo'n ding door de mijnenvelden te moeten rijden.. :? . Goed werk met het solderen van het PE, het ziet er erg netjes uit!

Wat beviel je precies niet aan de vorige verflaag? Met Afrikakorps-voertuigen kan je meestal vrij ver gaan met chipping, bij veel fotos uit die tijd zie je het donkergrijs op veel plekken door het zandgeel heen komen. Wat wel is, is dat het vaak uitziet alsof de voertuigen deels zijn gezandstraald; met name de wielen en andere grote vlakken zijn vaak zo goed als kaal.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement