Bedankt, vandaag ging het verder nu de onderste trackhelften allemaal versmald zijn.
Nu kwam het beruchte moment waarop de guide horns toegevoegd moesten worden. Die heb ik met een kniptangetje eerst allemaal losgemaakt. Dot moet zo kort mogelijk tegen de horns, anders passen ze niet in de gaatjes. Er was een reviewer die dit werk al half gedaan had, toen hij vaststelde dat hij de horns aan de buitenkant van de tracks gekleefd had. Dat is me toch niet overkomen.
Het kost een halve dag werk, maar met Tamiya Extra Thin gaat het snel vooruit.
De laatste heb ik in de schemering afgewerkt, zo simpel gaat het eigenlijk.
Bij deze dry-fit heb ik wel de wielrubbers vergeten, maar dat maakt niet uit. De horns passen makkelijk tussen de bogies.
Hier zijn de vooruitzichten voor de hull. Op mijn bovenaanzicht passen de motorluiken mooi in het plan. Het is de afboording daarrond die te ver naar buiten komt. Als je ze onderaan aflijnt op het plan, dan is er bovenaan een halve centimeter afwijking. Dat betekent dat de hull, die ik eerst dacht mooi in twee te kunnen zagen, achteraan opgesplitst moet worden, zodat de ondersteuning voor de motorluiken ongemoeid kan gelaten worden. Het klepje voor de twee luiken moet ook zijn maat houden, dus daar zaag ik ook rond. De gele lijn toont waar gezaagd zal worden. De bovenkant van de hull toont geen gietdetails, dus daar kan makkelijk geschuurd en geplamuurd worden om de zaagnaad weg te werken.
Volgens mijn plan is de hull ook een paar millimeter te lang, al is het lastig werken met plannen die in Paint herschaald zijn. Er zijn een paar boeken met plannen van de T28. Een kost zo'n 60 euro zonder transport, het boek "Firepower" van Hunnicut. Dat heb ik niet gekocht vanwege de prijs, waarschijnlijk blijft dit de enige zware US tank die ik maak en het boek gaat ook over andere ontwerpen. Er is ook een Japans magazine, Panzer (
https://rarebooksjapan.com/?p=9576) waar een plan in staat. Ik had het beter meebesteld met het boek van de Shokaku class, maar het ziet er wat verouderd uit en ook weer helemaal in Japans. In elk geval gaat de hull dus ook wat korter gezaagd moeten worden, dat gebeurt best op de getoonde rode lijn omdat de voorste koepel nog op de juiste plek zit in lengterichting vooraan uitgelijnd. Die daarachter zitten achteraan uitgelijnd. De twee rode pijlen tenslotte tonen aan dat de breedte van de bovenste plaat 5 millimeter te groot is. De schuine pantserplaat begint dus te ver naar buiten. Dat verklaart hoe de buitenste afneembare sponsons breder gemaakt konden worden dan nodig. Dat wordt moeilijker om te regelen omdat dit aansluit op de afgeronde kazemat.