Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 10:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 01 aug, 2020 12:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de reacties! @Franka: coole road train! Het lijkt wel op deze trailer, maar ik denk dat dit nog een aangepaste versie is, want de set van Realmodel heet "45 ton trailer" en daar zou dan het dubbel van dat gewicht op gezet worden. Er zijn verschillen op te zien aan de oprijbruggen, die op de foto zien er zwaarder uit. Het type wielen lijkt ook te verschillen. Toch lijkt het of deze trailer m15 ook niet bedoeld was voor zo'n gewicht.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 aug, 2020 13:25 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 515265

Het onderdeel van de bogie waar de springveren op bevestigd zijn, is maar in een van de twee richtingen meegeleverd. Het is niet zo dat alle 8 links uitgelijnde onderdelen aan een kant van de tank zitten, het wisselt af, zoals je onderaan de foto ziet op de situatie zoals ze in het Pattonmuseum was. Wanneer je naar de huidige opstelling gaat kijken, is er een paar bogies terug omgewisseld zodat de achterste vier terug dezelfde richting uit wijzen, maar dit kan nodig geweest zijn omdat er door het ongeval schade aan de ophanging plaatsgevonden had. Ik ga het dus maken zoals op deze foto. Daarom moet er een klein stukje verplaatst worden op 16 van deze onderdelen.

photo 515259

De wielen liggen klaar om te bevestigen. Ondertussen zitten ze er al bijna allemaal op.

photo 515258

Dit stukje was in de gazon gesprongen en na een tijdje rondspeuren besloot ik maar om het te scratchen.

photo 515260

Ik heb een vrij langzame maar volledig gratis methode bedacht om de tank en dus ook de tracks te versmallen. Daarvoor moeten de bijgeleverde tracks wel alle acht twee keer overlangs doorgesneden worden. Aangezien dit Dragon DS materiaal is, kan je er makkelijk in snijden en is het ook perfect terug verlijmbaar met Tamiya Extra Thin; dat heb ik wel eerst uitgetest met een paar kleine stukjes. Een insnijding wordt gemaakt ongeveer 1 millimeter naast de track guides. Dit moet met de hand op het zicht gebeuren, want het DS materiaal is elastisch, rekt uit en als je er een lineaal op zou leggen om te snijden is de kans groot dat je gaat afwijken.

photo 515262

De overblijvende millimeter wordt weggehaald en de twee snijranden worden wat geschuurd. Dat deze niet overal perfect recht zijn is geen probleem, bij de echte tank zijn die rubberranden erg verweerd.

photo 515261

Hier is de track terug zorgvuldig samengekleefd op een tegel. Er is ook rekening gehouden met het trackprofiel, dat blijft op deze manier hetzelfde als op de echte tank.

photo 515263

De wielen zullen nu ook aan de rubberrand aansluiten zoals op walkarounds te zien is.

photo 515264

Als je de track plooit, dan blijft die mooi plat vooraan door de goede verlijming. Nu moet het proces herhaald worden voor de andere kant van de track en daarna nog eens voor zeker vier van de acht stukken die onder de tank uitsteken. De andere vier moeten in principe alleen versmald worden, dus daar zou ik ook de zijkanten mogen afsnijden en alleen de uiteinden moeten splitsen om aan te sluiten op mijn vier eerste trackrepen. We zijn dus nog niet aan de nieuwe patatjes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 aug, 2020 2:34 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 515357

Deel 2 van de eerste track wordt nu afgesneden. Alles wat gesneden is moet overvloedig met Tamiyalijm gelast worden, maar de verbinding is wel sterk genoeg om de track te kunnen buigen.

photo 515356

Na het terug samenlijmen is het verschil in breedte nog opvallender.

photo 515355

De aanpassing zorgt er voor dat de track nu perfect op het plan past. Hier zie je ook dat het profiel op deze manier nauwelijks afwijkt van de tekening. Er zullen nog een paar dagen nodig zijn om de drie andere tracks op deze manier te doen. Daarna ga ik eens kijken wat er aan de hull moet veranderen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 aug, 2020 7:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat ziet er goed uit. Mooi strak gesneden.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 aug, 2020 13:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Mooi werk; jammer dat ze niet gewoon hun huiswerk wat beter doen.

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 aug, 2020 9:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2505
Woonplaats: Den-Haag
Netjes man, wat een werk zo met die tracks.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 aug, 2020 22:45 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, vandaag ging het verder nu de onderste trackhelften allemaal versmald zijn.

photo 515426

Nu kwam het beruchte moment waarop de guide horns toegevoegd moesten worden. Die heb ik met een kniptangetje eerst allemaal losgemaakt. Dot moet zo kort mogelijk tegen de horns, anders passen ze niet in de gaatjes. Er was een reviewer die dit werk al half gedaan had, toen hij vaststelde dat hij de horns aan de buitenkant van de tracks gekleefd had. Dat is me toch niet overkomen.

photo 515424

Het kost een halve dag werk, maar met Tamiya Extra Thin gaat het snel vooruit.

photo 515427

De laatste heb ik in de schemering afgewerkt, zo simpel gaat het eigenlijk.

photo 515428

Bij deze dry-fit heb ik wel de wielrubbers vergeten, maar dat maakt niet uit. De horns passen makkelijk tussen de bogies.

photo 515425

Hier zijn de vooruitzichten voor de hull. Op mijn bovenaanzicht passen de motorluiken mooi in het plan. Het is de afboording daarrond die te ver naar buiten komt. Als je ze onderaan aflijnt op het plan, dan is er bovenaan een halve centimeter afwijking. Dat betekent dat de hull, die ik eerst dacht mooi in twee te kunnen zagen, achteraan opgesplitst moet worden, zodat de ondersteuning voor de motorluiken ongemoeid kan gelaten worden. Het klepje voor de twee luiken moet ook zijn maat houden, dus daar zaag ik ook rond. De gele lijn toont waar gezaagd zal worden. De bovenkant van de hull toont geen gietdetails, dus daar kan makkelijk geschuurd en geplamuurd worden om de zaagnaad weg te werken.

photo 515430

Volgens mijn plan is de hull ook een paar millimeter te lang, al is het lastig werken met plannen die in Paint herschaald zijn. Er zijn een paar boeken met plannen van de T28. Een kost zo'n 60 euro zonder transport, het boek "Firepower" van Hunnicut. Dat heb ik niet gekocht vanwege de prijs, waarschijnlijk blijft dit de enige zware US tank die ik maak en het boek gaat ook over andere ontwerpen. Er is ook een Japans magazine, Panzer (https://rarebooksjapan.com/?p=9576) waar een plan in staat. Ik had het beter meebesteld met het boek van de Shokaku class, maar het ziet er wat verouderd uit en ook weer helemaal in Japans. In elk geval gaat de hull dus ook wat korter gezaagd moeten worden, dat gebeurt best op de getoonde rode lijn omdat de voorste koepel nog op de juiste plek zit in lengterichting vooraan uitgelijnd. Die daarachter zitten achteraan uitgelijnd. De twee rode pijlen tenslotte tonen aan dat de breedte van de bovenste plaat 5 millimeter te groot is. De schuine pantserplaat begint dus te ver naar buiten. Dat verklaart hoe de buitenste afneembare sponsons breder gemaakt konden worden dan nodig. Dat wordt moeilijker om te regelen omdat dit aansluit op de afgeronde kazemat.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2020 10:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Zucht..... Ik wordt alleen al moe aan het idee om van al die 'duizenden' onderdeeltjes iets toonbaars te maken. Ik vind het erg knap wat je doet en ook nog laat zien in een prachtig verslag.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2020 22:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor zulke mooie commentaar, René. Het gaat nog niet snel veranderen, vandaag kwam het hak- en breekwerk pas goed op gang.

photo 515492

Vooraleer ik de hull begon te versmallen, wilde ik een ander vermoeden bevestigen. Als de tracks smaller worden, dan moeten ook de bogies naar binnen toe opschuiven om de verloren ruimte op te vangen. Hier zie je een bogie die tegen de hull gedrukt wordt. De hull ligt (bijna) gelijk met het plan, de bogie zit een stuk uit het midden van de track. Links zie je wat er uit de hull gezaagd zal worden. Er moet dus ook een hap genomen worden uit de poot die naar de bogie gaat. Dat zal 16 keer moeten gebeuren.

photo 515495

Hier zijn de wielen weggehaald om met een zaag het stuk te kunnen bereiken waar 1,5 mm weggehaald zal worden. Bij veel wielen brak de as wel, die wordt makkelijk vervangen met een pennetje.

photo 515496

Hier zie je bovenaan een verbeterde bogie en onderaan de oorspronkelijke toestand. Bij elke bogie zal met een schuifmaat moeten bepaald worden of er genoeg weggeschuurd is om deze afstand te bereiken.

photo 515491

De hull wordt dan doorgezaagd naast het verticale pantser. Dit kan met een snijschijfje, want hier moet 1mm materiaal verwijderd worden. Onderaan de tank is geen enkel detail dat opnieuw gegraveerd moet worden. Er zijn wel de twee rondingen van de sprockets, die moeten 9,5mm naar voren komen.

photo 515490

Een zijkant is afgezaagd en wordt ontdaan van bramen die de snijschijf maakte.

photo 515494

Er wordt geschuurd tot een glad plaatje overblijft.

photo 515493

Nu heeft de bodem van de tank de juiste afmeting en zijn beide zijkanten recht afgezaagd. Ze kunnen pas gelijmd worden als de bodem ook in de andere richting doorgezaagd is om de sprockets naar voor te brengen. Daarvoor heb ik wel al de doorgangsgaten in de zijkanten geboord. Nu nog de overige 14 bogies doorzagen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2020 22:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Wat een werk zeg! Maar prachtig uitgevoerd en erg boeiend en duidelijk beschreven. Leuk om te volgen dit!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement