Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 5:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 10 aug, 2020 9:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 29 jun, 2020 13:25 pm
Berichten: 38
Woonplaats: Beek
Ik ben nog vrij nieuw hier en dacht dat modelbouw een kwestie was van alle stukken in elkaar zetten en een kleurtje erop. Ik heb me toch een beetje vergist.
Zeker als ik dit zie. Dit is heel veel werk volgens mij, maar dan heb je ook een prachtig resultaat. Als het zo uitziet, dan zal je dat ook wel veel voldoening geven denk ik?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 aug, 2020 13:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat is in principe wel waar het om gaat. Als je alles in elkaar zet, zal het er ook zeker imposant uitzien, maar op een gegeven moment ga je verder en wil je accurater bouwen. Denk er wel om dat je gewoon je eigen ding doet en er plezier in houdt om te bouwen.

Ik kan een beetje hardlopen, maar een Ussain Bolt zal ik nooit worden, dus loop ik mijn eigen tempo van A naar B. Het gaat erom dat je de eindstreep haalt, niet hoe je die haalt.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 aug, 2020 13:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
haesen schreef:
dacht dat modelbouw een kwestie was van alle stukken in elkaar zetten en een kleurtje erop. Ik heb me toch een beetje vergist.

Je vergist je helemaal niet, wat je zegt is nu eenmaal de essentie van een bouwpakket.
Ik sluit me dan ook helemaal aan bij René: bouw op je eigen tempo volgens je eigen kunnen en probeer nooit met alle geweld zo snel mogelijk anderen te evenaren, dat gaat demotiverend werken op den duur want ervaring komt met de jaren.
StevenVD is hier wel een buitenbeentje die heel fanatiek te werk gaat. Slechts weinigen zullen op zijn hoge niveau zitten.
Staar je dus niet blind op zijn bouwverslagen, geniet ervan en probeer er inspiratie en tips & tricks uit te halen maar bouw het langzaam op! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 aug, 2020 0:05 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 515661

Er is nog een lange weg te gaan, maar jullie reacties maken het allemaal de moeite waard. Of ik het allemaal correct doe, is moeilijk te controleren. Zo checkte ik op Wikipedia de breedte van de tank op 4,39 meter, wat gedeeld door 35 eerder op 12,5 centimeter dan op 13 komt, wat ik tot hiertoe gebruikt had. Maar ik zal er nog altijd een stuk dichterbij zitten dan recht uit de doos.

photo 515655

De bogies zijn nu allemaal versmald, geplamuurd en geschuurd. Het gevolg is dat er bepaalde stukken van het profiel waarmee ze aan de hull vast zitten, doorgeschuurd zijn. Dat kan je echter niet zien als de tank af is. Het probleem zijn nu de baanwielen waar de as het begeven heeft, die moeten nu opnieuw uitgeboord worden en van een asje voorzien.

photo 515656

Deze illustratie toont een ander probleem in het ontwerp van het model, waar waarschijnlijk nog niemand van op de hoogte was en dat ik eerder toevallig ontdekte. Bij het vergelijken van de positie van de bogies op het chassis kwam ik tot de vaststelling dat het plan dat ik gebruikte, afwijkingen had in de afstand van de eerste tot de tweede bogie. Zo niet bij Dragon. Waarschijnlijk is dit bij een Sherman inderdaad een identieke afstand, aangezien die een normale gewichtsverdeling heeft. Toen ik ging checken op foto's, had de T28 een kortere afstand tussen de twee voorste bogies dan bij de volgende. Waarschijnlijk is dat om het overgewicht van het dikke frontpantser op te vangen. Dragon ging hier dus weer in de fout, buiten het feit dat ze ook de positie van de eerste bogie al fout hadden. Ik kan dus buiten de as van de idler niets behouden van de geometrie van de ophanging, alles wordt dus afgezaagd en opgevuld zo nodig. Gelukkig vallen de locator holes voor de bogies nog allemaal achter de aanhechtingsplaten, ik moet daarvan alleen de locator pins afknippen. Alle rollers en koppelstukken moeten verplaatst worden, dus die bussen moesten ook afgezaagd worden.

photo 515654

De versmalde bogies waren hier al vastgelijmd op de hull voordat ik die stukjes afgezaagd had. Dat lukte nog wel met een Airwaves zaagje. Voor de andere kant heb ik de volgorde dus maar omgekeerd.

photo 515657

Het bovenaanzicht van de stukken toont een andere afwijking van Dragon. Het patroon van deze steuntjes voor de takels raakt de buitenkant van de sponson, dat is op het plan en op de foto's dus niet zo. Dat passen we later wel aan. Wat wel nu gebeurd is: de sponson is 1 millimeter versmald over de hele lengte, je ziet het restant onderaan nog liggen. Daarna is het even schuren en tegen een lineaal leggen om dat terug strak krijgen.

photo 515659

De verplaatsing van de sprockets is ook al geregeld aan beide kanten, hier wordt het gat uitgeboord naar dezelfde diameter als van de vorige opening. Dat doe ik wel zonder boormachine om het midden te bewaren.

photo 515658

Daarna wordt de achterste zijde 9,5 mm naar voor geprojecteerd. Door het afzagen valt de afronding van de transmissiebehuizing er mee af, dus die moest nog eens apart afgesneden en geherlocaliseerd worden.

photo 515660

Deel 2 is al grotendeels voorbereid op dezelfde manier, nu zonder de sprockets die in de weg staan. Let op de afwisselende richting van de schokdempers op de bogies, zoals die in het Patton-museum aanwezig was. Als volgende stap ga ik kleine gaatjes boren door de twee zijpantsers heen op de plekken waar ik de bussen voor de rollers ga zetten. Zo moet er maar 1 keer gemeten worden; ik hoop dat ze aan beide kanten symmetrisch zijn. Ik zie nu net dat de as voor de idler zelf er ook nog aan gaat... Die staat ook weer fout geparkeerd op de bevestigingsplaat, die wel juist stond.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 aug, 2020 10:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Wat een werk met die ophanging zeg, en dan zie je de helft ervan uiteindelijk amper meer zitten ook.. :roll: Maar ik bewonder je accurate werk, ik had de boel al lang de boel gelaten gok ik :lol: .

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 aug, 2020 23:51 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
En dan is nog altijd maar de helft van dat werk gedaan, want de andere kant moet er nog tegen gezet worden. De moeilijkheid daar is dat er aan de buitenkant patronen te zien zijn die overeen komen met wat ik op de hull allemaal heb verplaatst. Er gaan dus verschillende verticale naden zijn die weggewerkt moeten worden.

photo 515910

Ik heb nog geen verklaring gevonden waarom alle plannen van de T-28 de as van de idler vooraan de verstevigingsplaat willen plaatsen. Op foto's zit die namelijk steeds achter het middelpunt van de buitenste verstevigingsplaat. Dat kan ik niet aanhouden omdat er dan te weinig ruimte tussen de wielen zit. Voor zover ik weet en in de kit kan zien, zit er geen regelsysteem op deze idler, waardoor die van positie zou kunnen veranderen. Misschien is de vorm of de positie van de plaat toch fout. Ik heb de idler een tweetal millimeter naar voor verplaatst ondanks de foto's, zodat ik toch het plan kan aanhouden.

photo 515909

Hier zitten tussen de bogies nu ook de verbindingsstukken tussen de sponsons. Die zijn verbonden met de veerbenen via PE, dat door Voyager verbeterd is toen opzichte van dat van de kit, dat minder beweeglijk was. De rollers moeten nog geplaatst worden, maar de assen daarvoor zijn nog niet ingekort.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 aug, 2020 22:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De volgende stap in de versmallingsoperatie zijn de sprockets.

photo 516031

photo 516033

Bij elke naaf moest er 2 millimeter af. De kleine putjes zijn voor pasnokjes en moeten dus opnieuw geboord worden op de juiste lijn, die ik daarom overgetrokken had voor het zagen. Je kreeg van Voyager ook een set om de binnenste sprockets mee af te werken voor als de tank uitgekleed getoond wordt. Het heeft niet veel zin die toe te voegen als ze dicht blijft.

photo 516032

De hull kan nu terug samengekleefd worden. Ik heb eerst met sprue een paar uitlijningshoeken gemaakt.

photo 516034

Na het kleven blijven er een paar lange naden over om te schuren.

photo 516036

photo 516035

Nu volgt er een grotere gok. De hull wordt over de volle lengte en breedte 5 millimeter ingekort. Hier zijn de zaagsnedes voorbereid met de snijschijf. Er zaten een paar details in de weg dus kon er niet rechtdoor gezaagd worden.

photo 516037

De twee helften worden eerst geschuurd en gepast voor ze ook in de breedte gesplitst worden.

photo 516038

Ik denk dat het mogelijk is dat er twee dunne strookjes van de buitenste sponsons afgehaald moeten worden en op het binnenste pantser gezet, omdat ik nu 5 in plaats van 2 millimeter uit het midden weggehaald heb.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 aug, 2020 8:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Wow je pakt dit echt mooi aan zeg!
Die delen sprue ter uitlijning aan de binnenzijde zien er ook pienter uit!
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 aug, 2020 10:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Goed bezig, Steven! Dit is echt het betere zaag- en sloopwerk! :brouw:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 aug, 2020 23:51 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt! De hull kan nu terug samengelijmd worden met behulp van plaatjes aan de binnenkant om het pantser vlak te houden.

photo 516056

photo 516055

photo 516057

Het schuren is niet altijd goed gelukt, dan steken we er maar een stukje styreen in.

photo 516058

Er hoeft niets aan de zijkanten toegevoegd te worden. Ik had van het onderstuk geen centimeter hoeven af te zagen, want nu moet er een stukje bij aan gekleefd worden. Het motordek moet nu nog vergroot worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement