Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 21 aug, 2020 22:13 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De hull is al geplamuurd en geschuurd. Het motordek zit er nu in.

photo 516146

Vooral het gedeelte dat onder de motorluiken zit, is moeilijk te bereiken met het plamuurmes. Schuren gebeurt met de Dremel.

photo 516147

Rechts op de flank is er wat geremodelleerd volgens wat er op de plannen te zien is. Het pantser is daar gelukkig dik genoeg gegoten om er een paar millimeter af te dremelen. Daardoor komt er terug meer plek voor twee flenzen die voor de remming van de aanhanger gebruikt worden.

photo 516148

Bovenaan is er al aandachtig geschuurd om de naden helemaal weg te krijgen.

photo 516150

photo 516151

Nu ga ik proberen de doorsnede van de T28 te bestuderen om te zien hoe de hull dichtgemaakt moet worden. De plaat daarvoor is al getrimd maar door de veranderde positie van de sprockets zal de hoek licht moeten veranderen.

photo 516149

photo 516152


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 aug, 2020 0:25 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 516224

De afgezaagde stukjes zijn hier nog eens in twee gesneden om er een millimeter materiaal in de breedte van tussen te halen. Van de zijkant is de onderhoek afgeschuurd om het hoekverschil te corrigeren. De achterplaat heeft nu een iets schuinere helling.

photo 516229

De plaat die het transmissiehuis afsluit, heeft een veelvoudige symmetrie maar geen extra paspin om ze uit te lijnen. Zou toch aanwezig geweest moeten zijn.

photo 516238

Het voordeel van dit grote deksel is dat ik weinig moeite zal moeten doen om de hull verder af te sluiten. Ik heb de sprockets hier eens op gezet en ze kwamen in de breedte goed overeen met de bogies.

photo 516226

Nu volgt er weer een zware opgave. Er moet aan beide fenders 2 millimeter materiaal weg.

photo 516225

Het wegzagen van die strip styreen tot aan het schuine pantser is niet zo'n probleem, met de Airwaves-zaag kan dit lijnrecht.

photo 516227

De moeilijkheid ligt in de hoek van dat pantser. Door het weghalen van die 2 millimeter ontstaat er een trapje in het schuine pantser langs de naad. Omdat de fenders even hoog moeten liggen, kan dat trapje niet vereffend worden in de hoogte. Mijn oplossing is een hoekaanpassing, door deze ribbe door te zagen en iets uiteen te duwen na een oppervlakkige insnijding in de plooirand. Omdat er maar zo'n klein hoogteverschil is, zal het volgens mij niet te zien zijn dat de hoek van het buitenste schuine pantser licht verschilt van die van het binnenste. Daarvan kan ik de hoek niet aanpassen omdat het aan meerdere ribben grenst en ik kan het ook niet schuren door de giethuid. Overigens loopt de giethuid van de echte tank minder ver door naar achter dan op het model.

photo 516228

Aan de buitenzijde is nu nog een trapje te zien in de kazemat. Ook daar is namelijk twee millimeter van verloren gegaan.

photo 516230

De oplossing daarvoor hangt samen met het regelen van de ophanging. Van de fenders wordt nu in de lengte 1,5 millimeter weggezaagd achter de verstevigingsplaat.

photo 516231

Hier is het materiaal weggehaald en wordt het stukje terug aangezet.

photo 516233

Dit brengt zowel de eerste sponson en roller terug in de juiste positie, als dat het de trap uit de frontplaat haalt.

photo 516232

Hier moet nu alleen nog het schuine pantser omhoog gewerkt worden voor het horizontale trapje. Ik denk dat het nodig zal zijn de binnenkant vast te lijmen aan een dunne styreen steunplaat om zo de juiste hoogte vast te zetten en een scherpe naad te krijgen. De sporen die bovenaan niet meer overeen komen, zijn een gevolg van het splitsen van de hull. Dat wordt later geregeld.

photo 516234

De lasnaad op de fenders wordt hier met een lemmet losgesneden, om ze daarna tegen de hull aan terug vast te zetten. Er zat nog wat ruimte tussen door de versmalling.

photo 516235

Het resultaat van deze operatie is te zien in de volgende afbeelding. Het groene is al gecorrigeerd, het oranje zal nog eens een doorsnijding van de fenders vragen. Bij de gele lijnen moet er niet veel materiaal van tussen, bij de rode toch meerdere millimeters. We gaan in het oog moeten houden hoe de aanpassingen van links naar rechts elkaar zullen beïnvloeden.

photo 516237

De aanpassing is al aan beide fenders uitgevoerd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2020 0:37 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De fenders worden verder in stukjes gezaagd.

photo 516288

Wanneer er zo'n stukje teruggekleefd moet worden, dan moet er op de kleefrand eerst een stripje van 0,20mm styreen gekleefd worden. Zo wordt opgevangen wat de zaag verwijderd heeft.

photo 516290

Van het weggenomen stukje wordt ook wat weggehaald zodat het verder naar voor komt op de fender.

photo 516291

Veel van dit werk moet met de losse hand gezaagd worden, wat de rechtste snede en geen uitschieters geeft.

photo 516292

De lange stukken worden met een handvat "uitgegraveerd". Dan verschijnt er ergens een gat waar de zaag door valt.

photo 516293

Een tweede stuk wordt op beide fenders naar voor verplaatst.

photo 516296

Er wordt tijdens het opnieuw lijmen vergeleken met de al gebouwde zijde, want dit moet perfect kloppen.

photo 516294

Leggen we het plan van gisteren weer voor, dan zijn er nog maar drie foute elementen. De idler moet nog verplaatst worden, de sprocket komt naar voor en de roller achteraan wordt naar voor geschoven.

photo 516295

De sponsons zijn weer afgesloten met restmateriaal.

photo 516298

Ik heb een motorluik geplaatst, het andere heeft pootjes gekregen. Ver kan het niet zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2020 7:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Je hebt er wel heel veel werk aan maar zo te zien betaald het zich wel uit. Goed bezig.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 aug, 2020 23:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, fvdm. Deze keer gaan we nog een lastige klus klaren.

photo 516762

Door het versmallen van de hull is er voor de kazemat minder plaats. De ronde opening daarvoor is zo'n drie millimeter smaller geworden. Bovenaan is er een recht stuk waar je het verschil goed ziet.

photo 516763

Ik had gisteren al een stukje sprue vastgelijmd in het gat, met een plaatje waar het middelpunt zou moeten zitten. Ik dacht dit met de cirkelsnijder te gaan doen.

photo 516764

Uiteraard is de cirkelsnijder te omvangrijk om op die plek een volledige draai te kunnen maken. Ik heb hem wel kunnen gebruiken om de omtrek af te bakenen. De rest moest met de Dremel uitgehaald worden.

photo 516765

Na een paar minuten was alles terug mooi rond.

photo 516766

Bovenaan nog wat plamuren en dan zou de mantlet er op kunnen. Die laat ik nog een tijdje los zitten omdat anders de enorme loop onnodig in de weg gaat zitten. Ik moet rond de mantlet nog terug een serie plaatjes kleven waarmee die waarschijnlijk afgeschermd kon worden. Bij de tweede serie DS-tracks ben ik nu begonnen de versmalling uit te voeren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 sep, 2020 0:38 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Alle wieltjes zijn gerepareerd met behulp van een styreen as van 1,5mm diameter, die de gebroken assen vervangt.

photo 517016

Verder werd het stilaan tijd om het PE voor de rupsen af te werken en de rest van de tracks te versmallen. Ik moet er nog twee doen. Het viel me wel op, dat je dit beter langzaam en nauwkeurig doet dan gehaast en niet helemaal nauwkeurig. Door een oneven afwerking van de trackrubbers lijmt het een stuk moeilijker.

photo 517019

Het PE is allemaal bevestigd en ik had hier haast alle wielen opnieuw vastgelijmd.

photo 517020

Maar dit was te snel, omdat ik zonet bedacht dat de baden er nog niet rond zitten. Alles dat er af moest er dus opnieuw afgehaald...

photo 517021

Gelukkig is er maar 1 as bij gebroken. Gisteren kwam er nog een interessant pakje aan.

photo 517022

Hier zitten al wat toekomstige projecten in.

photo 517018

Je ziet van links naar rechts een set .50 lopen voor een P-61 op 1/48 en drie upgrades voor 1/35 voertuigen: fenders voor een Dragon Befehlspanzer I, een Maultier en Tamiya's Churchill Mk. VII. Die laatste krijgt ook de tracklinks die niet gebruikt waren voor de Mk. IV.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2020 1:10 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 517112

Van de zijpantsers had ik een stukje verwijderd om de breedte te doen kloppen met de aangepaste tracks. Ik had van het schuine pantser ook een strip van 2 millimeter afgehaald. Omdat er een trapje ontstond door het weghalen daarvan, is de hoek dus een beetje aangepast. Nu bleef er wat ruimte over waardoor ik weer wat materiaal kon toevoegen. Ik wilde de binnenkant voorzien van een strip styreen om de gezaagde kant terug strak af te werken. Ik kon zo ook het schuine pantser in de nieuwe hoek vastzetten. Op deze foto is te zien, dat onder het pantser een materiaalbak schuilging. Dragon heeft deze volledig weggelaten in het model. Bij een afgesloten versie zou die inderdaad niet te zien zijn, maar Dragon biedt ook de mogelijkheid het pantser in de trailerversie te bouwen. In dat geval zouden de bakken er dus moeten zijn, dus zou je ze zelf moeten scratchen. Ik had de platen afgemeten voor een inwendige bevestiging, maar besloot om ze voor een stuk over de lijmnaad te plakken om niet teveel te moeten plamuren. Daardoor is de hoek onderaan de bak stomp geworden. Dat maakt niet uit aangezien ik de gesloten versie maak. De constructie zit er nu alleen om stevigheid te geven aan die schuine plaat, die er los bij hing nadat ik ze geritst had voor de hoekverandering.

photo 517111

Hier zie je dat de voorlaatste trackhelft voorzien wordt van track guards. Ze zijn alle 8 versmald, alleen de laatste moet de guards nog krijgen. Ik ga dan reeds het schilderen moeten starten, want de zijpantsers zijn te groot om ze na het schilderen pas aan de tank te verlijmen zonder dat de verf gaat afbladderen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2020 6:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
Steven. Veel respect voor je werk. Erg gaaf om te zien dat je geen uitdaging uit de weg gaat.

Top man

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 sep, 2020 22:49 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Martin! Ik heb er nog een dag op zitten schuren om alles terug mooi glad te krijgen na al dat in stukjes zagen, maar vandaag besloot ik dat het tijd was om al een deel in de verf te zetten. Alles wat onder de fenders zit, gaat eerst in de grijze primer. Zo zullen er geen stukjes PE te herkennen zijn. Ik moest dus ook de tracks afwerken. Alle stukken zijn nu versmald, van track guides voorzien en ondertussen nog ingekort ook. Ik moest namelijk eens checken hoeveel links er zouden afvallen na het verplaatsen van de sprockets.

photo 517314

photo 517312

Er moesten zes links verwijderd worden. De verbinding kan ik dan op een van de bovenste wielen samenlijmen.

photo 517316

Dan konden de tracks en delen van de hull in de Rustoleum spuitbusprimer.

photo 517313

photo 517317

photo 517315

Eens de rupsen afgewerkt, kunnen die makkelijk ingepakt worden om de rest te kunnen schilderen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 sep, 2020 18:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het schildermoment is aangebroken.

photo 517468

Hier zouden zo'n 82 wieltjes moeten liggen: 64 baanwielen, 8 idlers, 4 sprockets en 6 dubbele rollers.

photo 517473

Als je alle banden naast elkaar legt, krijg je een hele satéstok.

photo 517470

De tracks worden gekleurd. Er gaan wel enkele bekers Tamiya zwart in.

photo 517469

Ook de zijkanten worden nauwkeurig bestreken, al komt hier nog een metaalkleurtje over.

photo 517471

De banden waren moeilijk stil te leggen eens ze van de satéstok gehaald werden. De airbrush blies ze makkelijk weg, dus werden ze hier in een omheining gezet.

photo 517472

Alles is nu satijnglans zwart.

photo 517467

De tank is al in het groen gezet. Dit gaat nog geschaduwd worden ondanks de slechte zichtbaarheid.

photo 517474

De wieltjes na hun groene behandeling. Ook die moeten nog wat getuned worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement