Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 17 apr, 2024 1:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 10 sep, 2020 20:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik word er draaierig van zeg....

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 sep, 2020 7:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Hahahaha, wat een ongelooflijke hoeveelheid wieltjes.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2020 1:34 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
En ik bedacht net dat er nog een aantal wieltjes op de tank is blijven staan. Maar er zijn wel wat idlers teveel meegeleverd.

photo 517611

photo 517610

Hier worden de tracks een voor een afgeplakt en gespoten, ik heb de tape telkens hergebruikt voor vier opeenvolgende tracks. Het was net te breed voor de standaard Tamiyatape, dus zijn er drie strips van 2 mm over elkaar gekleefd.

photo 517615

photo 517616

Het spuiten met een mengsel van Tamiya Chrome Silver en Gun Metal ging erg lastig. Deze verf is iets te groot van korrel en gaat moeizaam door een 0,20 nozzle. Ik ben er niet rouwig om dat deze tracks nu helemaal geschilderd zijn.

photo 517612

photo 517613

photo 517614

De hull is nu groen gespoten, donker geschaduwd en lichtgroen gehighlighted.

photo 517617

De banden passen zo nauw op de loopwielen, dat er verf losgeschuurd raakt op de rand. Die zal dus nauwkeurig nagekeken moeten worden. Je moet er ook telkens op letten dat de tekst op de band naar buiten gericht is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 sep, 2020 22:25 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Omdat het onderstel afgeplakt gaat worden om de test van de tank te kunnen bouwen en spuiten, moet dat gedeelte nu eerst afgewerkt worden. Alle wielen zijn nu geschilderd en geplaatst, min eentje die afbrak en teruggezet moet worden. Het rubber is met het penseel geschilderd.

photo 518905

photo 518901

photo 518902

Ook al is slechts een klein gedeelte zichtbaar achteraf, toch gaat het onderstel ook in de groene wash.

photo 518903

Na het afwassen met white spirit krijg je dan dit effect.

photo 518904

Nu gaan we nog een beetje met roest en vet aan de slag.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 nov, 2020 3:01 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Hopelijk vroegen jullie je al af waar de Super Heavy Tank naartoe gerold was. Er is in twee maand niks meer mee gebeurd omdat ik vond dat het uitlijnen van de toegevoegde tracks niet goed uitdraaide. Als de buitenste stukken er tegen gezet werden, dan wezen de buitenste rijen met bogies naar mekaar toe. Ergens was het veranderen van de hoek en het afzagen van de schuine pantserplaten dus niet helemaal correct. Ik had al een paar maanden een ideetje in mijn hoofd dat ik wilde uitwerken, vanmorgen kwam dat er toch eens uit.

photo 525264

De twee buitenste stukken moesten zo opgesteld kunnen worden, dat de wielen ten opzichte van elkaar zeker evenwijdig bleven. Twee metalen rechte hoeken zouden daarvoor zorgen. Een van de twee heb ik met slechts een schroef vastgemaakt, zodat de evenwijdigheid nog kon bijgeregeld worden. De afstand tussen de twee stukken moest 13 cm blijven.

photo 525265

De stukken moesten er ook aan vastgemaakt kunnen worden zonder daar sporen van over te houden. Ik heb een combinatie van Maskol en Tamiyatape gebruikt.

photo 525266

De afstand tussen de bogies werd voor en achteraan gelijk gemaakt door de rechte hoek te draaien.

photo 525268

Vooraan stond de rechtse track mooi in het lood.

photo 525269

Achteraan was er een afwijking in de hoek.

photo 525270

Ik had dit al eerder in de mot en had daarom de plaat terug gesplitst in de lengte, je ziet de naad opduiken van onder de verf. Dit heb ik aan twee kanten aangeraakt met secondelijm nadat het gefixeerd was.

photo 525271

Nog eens een check dat beide helften evenwijdig zijn. Nu zal er moeten geschaafd worden tot het middenstuk hier netjes tussen past.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 nov, 2020 13:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Goed werk met de plastische chirurgie Steven, aan de tracks kun je wel zien hoeveel er uiteindelijk verbouwd is aan het loopwerk.
Ik ben benieuwd hoe je uitlijningsconstructie gaat werken, recht werken met schuren en schaven is altijd lastig maar zolang je een groot, vlak schuurvlak hebt moet dit wel goed komen denk ik.
(je laatste post is een dubbelpost trouwens :wink: ).

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 nov, 2020 13:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de opmerking, het viel me op dat de post lang nodig had om door te komen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 nov, 2020 12:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Wat een werk, Steven! Echt 'ambachtelijk' opgelost.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 mei, 2021 0:48 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nog bedankt aan Huib voor de reactie, maar de jig deed niet echt wat er van verwacht werd omdat het eigenlijk wat te moeilijk was om de 2 trackhelften goed vast te zetten. De tank is toch nog een half jaar blijven staan maar ik nam me vorige week voor het project eens terug in beweging te zetten, want dit ding neemt toch wat teveel plek in om niks mee te toen. Het bleek ook dat de Maskol die ik gebruikt had om de stukken vast te zetten, na verloop van tijd erg kleverig geworden was en moeilijk van het model te vegen. Door met een mesje te schrapen ging het wel, maar ook dat kon ik niet meer vast nemen zonder dat het spul aan de vingers bleef hangen. Dat weten we dan ook weeral over dit goedje.

photo 538639

Ik heb me eerst eens beziggehouden met de PE sprocketverbindingen van Voyager, zodat de sprockets al in de tank bevestigd konden worden. Dit kan nog achteraf gespoten worden want de sprocket blijft draaibaar. In totaal zie je hier twee keer acht lagen PE op elkaar, daarom de klemmen om zoveel mogelijk eventuele luchtbellen tussen de lijm te elimineren.

photo 538641

photo 538640

photo 538642

Dan heb ik de twee trackhelften er toch al maar tegen gelijmd, ik zou daarna dan wel zien waar de afwijkingen zouden optreden. Ik heb me in eerste instantie geconcentreerd op het uitlijnen van de schuine pantserplaten op de hull. Bij het samenlijmen van de uitstekende fenders waren er kieren aan de basis waar het schuine pantser begint. Bovenaan de rechtse fender heb ik een insnijding gemaakt vlak langs de hull om deze kier weg te kunnen duwen, maar daardoor stond de binnenkant wel ongeveer een graad scheef naar binnen toe. Dit oplossen zou later wel lukken.

photo 538644

Nu kwam het lastige deel om de naar elkaar toe lopende rijen wielen terug evenwijdig te maken. Er was een afwijking van twee millimeter in de tussenafstand van de rijen tussen de voor- en de achterkant van de tank. Toch was er aan de bovenkant geen verschil in breedte, de afwijking moest dus zitten in de buitenste, door schratchen opnieuw samengestelde plaat die vooraan schuiner stond. Daardoor volgden de wielen die daar aan vast zaten die afwijking. Dit kon ik dus tegengaan door die plaat en de hull uiteen te duwen. Er zaten vijf verbindingen tussen, de voorste daarvan wilde ik een millimeter verbreden. Daarom moesten de voorste wielen losgemaakt worden, daarbij brak ook nog eens een bogie.

photo 538646

Daarvoor moesten die verbindingen wel geperforeerd worden, want ze bestonden uit teveel stukjes om grote krachten op te kunnen vangen. Er moest een metalen as van 1,5mm diameter door kunnen.

photo 538647

De as moest dus ergens door het zijpantser, ik heb dan maar het slot in de zijkant uitgeboord waar die as echt zat. Daar zat een merkteken zoals een afdruk van een kruiskopschroevendraaier, dat moet nog terug gereconstrueerd worden. Aan de binnenkant van de fender hoeft geen gat te komen.

photo 538643

De twee "kerstboomvoeten" worden terug op hun plek gekleefd met de as als dry-fit. De as komt uit een wekkertje met een pallenwiel er op.

photo 538645

Hier zijn ook de 2 PE-stukjes en het midden van de stut, bestaande uit 2 "rollers" en een stuk sprue uit een andere doos dat al olijfgroen was, doorboord. Nu is deze verbinding sterk genoeg om de wielen uiteen te drukken.

photo 538648

Ook aan de andere kant wordt dit herhaald. Er zit nu nog altijd wel een millimeter verschil op, maar dit krijg ik vast niet beter en je ziet het ook alleen als je de tank op zijn kop draait.

photo 538649

Wat nog wel opvalt, is dat de twee fenders nu afhangen naar buiten toe. Dit is niet het geval bij de echte tank en het moest dus gecorrigeerd worden. Het zou niet helpen om de twee buitenste helften terug af te splitsen en onder de juiste hoek te zetten, want dan zou er een V-groef van boven in de fenders zitten en de binnenste helft zou scheef blijven.

photo 538651

Ook nu was de oplossing vrij drastisch, want de zaag moest nu in de binnenkant van de fenders gezet worden. Om de wielen aan de binnenkant niet te beschadigen met de microzaag, werd hiervoor een snijschijfje gebruikt.

photo 538650

Nu de hele binnenkant van de fenders bovenaan los zit, kan het bovenvlak van de twee helften als een geheel ingedrukt worden. De hoek moet aan beide kanten maar een beetje veranderen en er kan terug een stevige verbinding gelijmd worden.

photo 538653

photo 538652

Het resultaat is dat de voorkant van de tank nu perfect recht ligt. Meer naar achteren zal er wel een kleine afwijking blijven maar omdat dit in een punt dichtloopt is het niet op het oog zichtbaar. Het zal ook perfect dichtgeplamuurd en geschuurd kunnen worden, want de naad ligt dicht bij de rand van de fenders.

photo 538654

Er is nog wel een correctie nodig aan de afgezaagde voorkant van de fenders. Dat zal weinig problemen opleveren. Misschien kan er dan nu aan de detaillering van de tank begonnen worden!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 mei, 2021 0:49 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De fenders werden dan geschuurd en geplamuurd tot ze opnieuw uit een stuk plaat leken te bestaan.

photo 538810

Ook enkele naden die tijdens de bewerkingen gebarsten waren, zijn opnieuw dichtgewerkt en bijgepolijst. Door de groene overspray was goed te zien waar er dieper liggende zones waren.

photo 538809

De groef tussen de twee trackhelften is met rescribing tools bijgewerkt, die had ik nog niet toen ik aan dit project begon. Het was dus nuttig om even een onderbreking te hebben met het P-61 diorama. De brede van Tamiya is hier de beste optie.

photo 538811

Het hoekje dat ontstaan was bij het rechttrekken van de voorkant van de fenders, wordt hier opgevuld met een spie. Klopt waarschijnlijk niet helemaal met de werkelijkheid, maar dit is de meest esthetische oplossing.

photo 538812

Het plaatsen van alle koppelstukken voor de zijtracks moet nauwgezet gecontroleerd worden met de foto's uit het boek, want hier kloppen de aanzichten op mijn blueprint niet. De locator holes van de stukjes waren door het weghalen van 2mm binnenkant en een paar partjes hull in de lengte ook grotendeels onbruikbaar geworden. Niet alle pins moesten er helemaal af, maar overal moest wel een stukje weggezaagd worden. Dan moesten ze met het lasvlak op het pantser liggen.

photo 538813

De stukjes zitten allemaal op hun plek, je krijgt er een stuk teveel omdat ze op de dubbel meegeleverde sprue zitten. Daar zit nog wel wat teveel op, zo krijg je zelfs twee mondingsremmen voor de loop.

photo 538816

photo 538815

Deze slotjes zouden moeten geplaatst worden waar de takels voor de tracks moeten staan. Ik merkte op het laatste nippertje dat hier door Voyager PE voor geleverd was en ging eens kijken waarvoor dit goed kon zijn. Het blijkt dat de dikte van de plastic blokjes wel goed is, maar de uitsparing wordt onderaan plots een stukje breder zoals in het zwarte schema dat ik overgetekend heb van de referentiefoto's. De grijze blokjes zijn dus te ondiep. Ik kan ze ook niet zomaar uithalen want ze zouden breken waar ik ze breder begin uit te boren onderaan. Het PE aan de andere kant is toch te smal en is alleen voorzien om in de locator holes van de hull te plaatsen. Maar het moet ook op de stoel voor de takel achteraan de tank en daar is geen hole. Dan is het dus ook te smal onderaan. Ik moet nu een manier verzinnen om uit de twee het beste resultaat te halen.

photo 538814

Bij de Voyager set zitten stukjes resin om een extra trekhaak te voorzien, die je dan plaatst op een constructie van drielagig PE voor de juiste dikte. Die extra trekhaak vond ik op een van de foto's terug, maar niet op alle. Voyager meldt ook dat de onderste trekhaak voorzien is in de sprue van Dragon maar niet in de handleiding voorkomt, omdat dit toevallig in de meegeleverde generische toolsprue van de M26-tank zit, die ze bij Dragon zelf over het hoofd gezien hebben.

photo 538817

Dit driedubbele oogstuk is door Dragon voor het gemak gekopieerd van zo'n stukje achteraan de tank, maar er zou een chamfer op moeten zitten aan de buitenkant.

photo 538818

Dan maar zelf een correcte maken van een stuk hull dat ik eerder had afgezaagd.

photo 538820

De remhaspels voor het slepen van de tracks zijn meegeleverd alsof ze op de trailer bevestig zijn. Er had een aparte flens bij moeten zitten waar alleen de noodzakelijke bouten op hadden moeten zitten om deze haspels op de hull vast te hangen, daar worden niet alle bouten voor gebruikt. Helaas betekende dit dat de bouten moesten weggesneden worden en dat er dan op die plek keurig een gaatje geboord moet worden. Dit had ik door toen de haspel er al op kleefde, dus moest ik dat gaatje langs onder boren.

photo 538822

Hier de trommels op hun plek. Je ziet ook de achterste ogenplaat, die moest een stuk verder naar voren gekleefd worden op de hull omdat ik daar een centimeter achterkant had weggezaagd.

photo 538821


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kannonier en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement