Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 13 mei, 2020 14:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
De BMP-T (Terminator) is een modern russisch gevechtsvoertuig gevechtsvoertuig voor stedelijke omgeving, waar het dient ter ondersteuning van de pure tanks en andere voertuigen in een stedelijk conflict. Als bewapening kreeg het 4 9M120 Ataka raketlanceerders mee, 2 2A42 30mm autokanonnen, 2 AG-17D granaatwerpers en 1 7.62 machinegeweer. Deze werden op een zwaar bepantserd T-72 tankchassis gezet dat inslagen van mangedragen antitankraketten zou moeten weerstaan. De basis van dit project lag bij de strijd in Afghanistan, aan de grote verliezen die de Russen leden bij gevechten in de bergen, en Tjetjenië waar de verliezen in stedelijke omgeving onacceptabel hoog waren. Sindsdien werden verschillende versies ontwikkeld, waarbij deze "Ramka" versie de "finale" versie werd...

Bij gevechten in stedelijke omgeving zijn gewone gevechtstanks vooral kwetsbaar van bovenaf, en volgens de huidige doctrine wordt elke gevechtstank in stedelijke omgeving nu ondersteund door 2 tot 3 BMP-T's die het gebied rondom de tank veilig stellen, en buiten de stedelijke omgeving worden deze ratio omgekeerd.

Deze worden momenteel gebruikt in Rusland, Kazachstan en Algerije. Azerbaijan en Peru tonen interesse.

De kit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en de bouw:

Basis voor de 30mm kanonnen:
Afbeelding

gewoon de handvatten vervangen (niet echt nodig, maar...):
Afbeelding

en hier de voorlopige hoofddelen van de romp:
Afbeelding

en in droogpassing:
Afbeelding

Afbeelding

De PE-set van SG-modelling:
Afbeelding

Deze bevat een jig en een boel PE, die gelukkig redelijk dik en stug is, dus het plooit niet zo gemakkelijk...
Afbeelding

en hier het eerste resultaat:
Afbeelding

en dan kwam het tweede stuk, dat onder hoek staat... Jig -> onbruikbaar... en 1/72 -> klein...
Afbeelding

De tip van de pen is om een idee van de grootte te geven.

Ik ben begonnen met de stukken eerst mooi te reinigen met de glasvezelpen, daarna de aanhechtingspunten afvijlen, en de verbindingspunten licht voorvertinnen. Zoals steeds, hoe meer tin je aanbrengt, hoe moeilijker je het uzelf gaat maken op de lange duur. Het tin smelt redelijk snel, vooral op zo'n kleine delen, en dan zakt het in elkaar als een kaartenhuis...
Afbeelding

Daarna 1 zijkant vastzetten in de jig om een hand vrij te hebben, 1 lat oppakken, op de te verbinden kant een beetje flux aanbrengen, goed positioneren (1 van de uiterste posities) met een pincet en vasttikken met de soldeerbout. Als deze mooi haaks staat in twee richtingen... dan breng je het andere zijstuk aan waarbij je dit vertikaal houdt met de pincet, beetje flux op de verbinding en indien ok, vasttikken... Daarna gaat het vlotter... 1 tussenlatje vaan beide zijden bevochtigen met flux, positioneren, recht houden en beide zijden aantikken...

Afbeelding

Afbeelding

Nu op naar het ophangsysteem... da's dan letterlijk op de mm²... en eventueel een kijken op deze walkaround wat nog kan toegevoegd worden...

als je koperdraad van spoelen gebruikt, zijn deze geisoleerd door een doorzichtige vernislaag. Deze zorgt ervoor dat je veel langer moet warmen tegen dat deze weggebrand is door je soldeerbout. Met de aansteker kan je deze mooi wegbranden:
Afbeelding
met als resultaat een zwarte draad, maar met een glasvezelpen of een beetje schuurpapier:
Afbeelding

maak je deze weer zo goed als nieuw. Nu nog een beetje flux en tin toevoegen, en je hebt een voorvertinde draad klaar voor gebruik:
Afbeelding

Nu heb ik gisteren redelijk wat prutswerkjes gedaan (I know), zoals de scharnierpunten van de slat-armor:

Je begint met het draadje te rechten en door de beide openingen te steken (zo zorg je dat de draadjes mooi uitgelijnd zijn tegenover elkaar.):
Afbeelding

vervolgens een beetje flux op de verbinding aan te brengen (vanuit een druppel, met een draadje een beetje overbrengen):
Afbeelding

vervolgens je tin zo dun mogelijk te knijpen en daar 2 hele kleine stukjes van te snijden:
Afbeelding

deze leg je op hun plaats:
Afbeelding

en vervolgens kort aantikken met de soldeerbout (ik heb 350° genomen, goed genoeg om kort aan te tikken)
Afbeelding

en dan afwerken door het teveel aan materiaal af te knippen en het tegenstuk te passen:
Afbeelding

De overschotjes van de draad heb ik dan gebruikt voor het ophangsysteem (zelfde werkmethode):
Afbeelding

en voor de afstandshouders voor de bepantsering van de toegangsluiken voor de bemanning:
Afbeelding

Soldeerwerk voor deze zit er bij deze volledig op, dan de samenbouw:

het passen van de slatarmor delen en een paar details toevoegen:

Bij de eerste dryfit had ik direct een facepalm moment... het onderste deel van de slats op de zijkant was goed gesoldeerd... maar in spiegelbeeld... door het omgekeerd in de mal te leggen, had ik er nooit op gelet... ga terug naar start, u ontvangt geen startgeld wegens  jadajadajada... dus desolderen en een half uur later opnieuw klaar om te starten...

Afbeelding

dus nog meer wegsnijden (en ik had het al gezegd, maar de slatarmor ziet er nog steeds goed uit op schaal zoals het origineel inde doos zat... bij deze kan ik het niet genoeg herhalen...)

Afbeelding

Het hoekje beneden heb ik laten staan, bij het kitonderdeel lijkt het ook alsof de slat-armor zo vastgezet wordt, en heb ik een extra bevestigingspunt...

en gemonteerd:
Afbeelding

nog een klein beetje CA op te schonen, maar so far so good...

Toen een heel eind gesukkeld met de achterste slatarmor, en hoe ik deze ging monteren.. uiteindelijk mijn stoute schoenen aangetrokken, de soldeerbout weer bovengehaald en de bovenste rij met montagepunten in 1 stuk gesoldeerd... de onderste ramen blijven beweegbaar:
Afbeelding

blijft fragiel, maar is wel iets gemakkelijke te hanteren...

en tenslotte de dryfit:
Afbeelding

De loopjes zijn van Zedval, ze hadden ook nog de antennevoet, maar ik denk dat ze het onderdeeltje in de afvalbak hebben liggen en de spanen meegegeven hebben. Verder is er ook op de bovenste camera (?) nog een draad en een kleine uitbouw toegevoegd:

Afbeelding

Afbeelding

de ophanging van de trekkabels bevatte ook wat PE. dus eerst de aangegoten delen eraf snijden, gaatjes iets uitboren en een haakje maken:
Afbeelding

en hier het zicht langs achter:
Afbeelding

klaar voor primer....

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 mei, 2020 16:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Wat een imposant voertuig zeg!
En. Wat. Een. Werk. Die PE, zo klein, ik vind het heel erg knap!
En wederom ook mooi verslag van de vorderingen, dit zal ook wel weer een mooie worden!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 mei, 2020 20:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Ja, ik vind het ook knap.

En dat in 1:72, man man man....
Heel bijzonder dit.

Succes met de primer, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2020 2:46 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Ik ben best wat gewend als het om 1/72 prutswerk gaat maar ook ik ben erg onder de indruk van je werk.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2020 14:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Heel mooi, Silenoz! Echt knap, zo klein.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2020 14:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Bedankt mannen,

beetje in twijfel over de camo van deze

Afbeelding

Of

Afbeelding

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2020 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ik vind dat de tweede de vormen van het voertuig erg mooi uit laten komen.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2021 11:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Eindelijk ook eens gesettled op de camoversie voor deze:

Afbeelding

Dus begonnen met het basiskleur:

Even geprobeerd met de AK real colors. Spuiten goed, je hebt wel een aparte verdunner nodig, en de verf stolt direct als ie in contact komt met water, dus opletten als je je pipet schoonmaakt...
Afbeelding

Dit zou moeten het goede kleur zijn, maar het lijkt me toch heel bleek...

Afbeelding

Iets beter IMHO, daarna afplakken...

Ik gebruik hiervoor blutack, worstjes draaien, ongeveer goedleggen en dan op zijn plaats boetseren (en zoals steeds, opletten dat je de juiste kant van de tekening overneemt, het is heel gemakkelijk om plots veel te dun uit te komen omdat het blutackworstje aan de verkeerde kant van de camo ligt):
Afbeelding

daarna opvullen voor om de bruine delen te beschermen:
Afbeelding

Hiervoor gebruik ik ook blutackworstjes, maar dan platgeknepen.

En na het spuiten met modern russian green is het tijd om de eerste set uit te pakken:
Afbeelding

en in dryfit op de romp:
Afbeelding

Afbeelding

De reden waarom ik zo werk is omdat de camo moet kunnen aansluiten van het ene deel op het andere, dus eerst de losse stukken, daarna de verbindingen maken op de ganse tank.

Meer afplakken...
Afbeelding

En uitpakken...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Me happy so far...

Daarna een voorlopige test met de onderdelen tot nu toe:

Afbeelding
Niet helemaal passend... de camo loopt niet vloeiend over de panelen...

Afbeelding
Deze zijde deed me toch een vreugdesprongetje maken.... perfect, toch voor mij...

Wordt vervolgd...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2021 17:29 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Ziet er goed uit inderdaad!


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2021 18:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Mooi gedaan allemaal.

Dat Blutack, werk perfect zo te zien.
Is het makkelijk te verwijderen of blijft het op je model plakken?
Tast het de ondergrond niet aan zodat je de verf er mee aftrekt?

Mooi werk met het PE, knap gedaan man.

Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement