Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 18 apr, 2020 12:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Hi modelbouwers,

Helaas niet al teveel progressie de laatste tijd door alle drukte, daarom maar van start gegaan met een Modelcollect 1/72 SCUD-D (op MAZ-534 onderstel).

Afbeelding

De Scud D
Citaat:
De Scud (Russisch: Р-11/Р-11М; R-11/R-11M; de R staat voor Raketa) is een NAVO-codenaam voor een geleide middellange-afstandsraket van (Sovjet)russische makelij. Deze ballistische raket is een verbeterde versie van de Duitse V-2. Ze konden van mobiele platforms worden gelanceerd.

Er zijn in totaal 4 typen Scudraketten door de Russen ontwikkeld:

de Scud-A (SS-1b, jaren 50)
de Scud-B (SS-1c, 1965)
de Scud-C (SS-1d, 1965)
de Scud-D (SS-1e, jaren 80)
De raketkoppen konden conventionele explosieven bevatten, maar ook nucleaire, chemische of biologische wapens. Ze konden 770-1000 kg aan (explosieve) lading vervoeren. Het bereik van de raket hing af van de lading. De Scud-A had een bereik van ongeveer 180 km, de Scud-B 300 km, de Scud-C 575-600 km, en voor de Scud-D was dit 300 km. De nauwkeurigheid verbeterde sterk gedurende de ontwikkelingen van de raket. Voor de Scud-A was dit nog 3 km, terwijl dit voor de Scud-D nog maar 50 m was.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Scud

De bouw
Het bouwen, airbrushen/schilderen en verweren gaat in verschillende subsecties, omdat de kit dit eigenlijk wel vereist. Ik ben nu het verst met het chassis. ook ben ik bezig met een aantal delen van de opbouw (nog in de grondverf).

De kit bouwt prima weg. Er zijn op veel plekken geen paspinnen aanwezig, dus het is even een kwestie van goed uitlijnen. De kit is erg gedetailleerd, dat maakt veel goed. De handleiding is erg klein, met op sommige stappen wel heel erg veel onderdelen. De kit is zijn geld prima waard!

Subsecties opbouw
Bouwt goed weg, geen noemenswaardige problemen. Ik heb deze in een lichtgroene kleur gezet en ben net begonnen met de chipping (1ste laag lichtgroen)

Chassis
Hiermee ben ik het verst. De bouw ging goed, wel goed opletten dat je alles op de juiste plek monteert. De voorkant past bij mij nog niet helemaal lekker, dat heb ik even open gelaten voor het moment wanneer de opbouw erop komt (dan kan ik alles op elkaar afstemmen).

Het schilderen en verweren is als volgt gegaan:
1. UMP Primer
2. Lichtgrijze grondlaag met AB
3. Chipping fluid van MIG
4. Donkergrijze basislaag
5. Met een kwast en cocktailprikker het lichtgrijs door de basislaag laten terugkomen
6. Details geschilderd
7. (Pin)washes met donkerbruine en zwarte kleuren
8. Roestchips met Lifecolor verf. Eerste keer dat ik deze verf gebruik (op deze manier), zeer tevreden over. In een ver verleden heb ik een keer een negatieve ervaring gehad met Lifecolor met de AB, en deze daarom laten staan. Maar de roestverven zijn in ieder geval super.
9. Alle roeststukken ingeblend met diverse washes van AK Interactive en olieverf
10. Washes aan de binnenkant van het chassis
11. Wat uitlopers met engine oil e.d.

Merk op: ik moet nog de wielophanging verweren. Ik heb de delen waar de wielen echt aan komen uiteraard niet helemaal geschilderd/verweerd. Ook moet er uiteraard nog wat stof op komen.

Modelcollect 1/72 SCUD-D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De volgende keer verder met de wielophanging, wat stof hopelijk en de opbouw.

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 apr, 2020 13:30 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Dat ziet er al heel mooi uit! Ik ben benieuwd in hoeverre deze kit anders is dan de SCUD die ik heb van Toxso models.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 apr, 2020 14:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Thanks mr.vdh.

Volgens scalemates andere tooling t.o.v. Toxso.

Gr,

Jurri


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2020 19:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Mooie details. Niet echt wat ik zou bouwen maar het camo-kleurtje vind ik erg gaaf. Krijgt deze het ook?

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2020 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
@jeroen,
Yes, wordt nog een leuke uitdaging!

@all,
Weer een aantal stappen verder:

1. Filters aangebracht
2. Pinwashes aangebracht
3. Chipping met lichtgroene kleur en daarna donkerbruine kleur (op de groene delen)
4. Lokale roest washes (over een aantal chips) met AK Interactive Crusted Rust Deposits and AMMO Rust Streaks
5. Diverse details geschilderd. Op de stoelen wat highlights en shadows aangebracht
6. Drybrushing van de donkerbruine panelen in de middelste cabine

Hieronder volgen foto's in de chronologische volgorde van de stappen zoals hierboven beschreven

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog een verdwaalde foto van aangebracht 'mos'-achtig materiaal op het chassis:
Afbeelding

Next step: stof in het interieur, dan kan deze dicht en kan ik verder met de buitenkant.

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2020 22:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Ziet er knap uit. Persoonlijk vind ik het zwaar voor een operationeel voertuig, zelfs eigenlijk voor een voertuig op rust. Maar het is de binnenkant, en dus...

Die instrumenten intern vind ik ferm gedaan.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2020 14:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Inderdaad, wel heel zwaar verweerd, maar heel mooi gedaan. Als je zoveel aandacht besteed aan het interieur is het misschien ook nog wel de moeite om de uitdrukpunten even weg te schuren.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 mei, 2020 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Thanks voor de kritische feedback! Ben het ermee eens dat het voor de binnenkant misschien iets te is, iets wat je zelf wat minder opvalt als je er “middenin” zit.

En ik ben inderdaad een (zichtbare) uitdrukpunt vergeten zie ik (rest niet gedaan, want niet zichtbaar) eens kijken hoe ik dat kan “camoufleren”.

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 mei, 2020 20:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Tja, goede foto's laten veel slippertjes zien Jurrie. Ik kan dit trouwens prima verteren ongeacht of het wel/niet te veel verweerd is. Op deze schaal is het erg mooi.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 aug, 2020 17:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Hi all,

Ben inmiddels weer een paar stappen verder. Ik heb:

1. Alle componenten geprimered met UMP Primer (zelfde als Ammo);
2. Alle individuele componenten 1 voor 1 van een camolaag gezien. De kleuren zijn gemaskeerd met Blu-Tac. Dat gebruikte ik voor het eerst en werkt prima. Ik heb AK Interactive's Real Colors Russian Modern AFV gebruikt, erg fijne verf;
3. Bij alle kleuren heb ik een basislaag gedaan en een lichte highlight modulation van de basislaag;
4. Alle individuele componenten gemonteerd op het chassis. Dit gaat zonder problemen m.u.v. het achterste component: deze past totaal niet ivm de achterste dwarsbalk. Daar moest ik wat structurele aanpassingen doen om e.e.a. passend te maken;
5. Hierna heeft het model een filter gehad met Brown Wash en Oker
6. Hierna heeft het model een oil dot filter gehad met 502 Abteilung een lichtgele kleur, offwhite, een zandkleur en wash brown. Op de foto's is alleen de linkerkant nog maar gedaan om het subtiele verschil te laten zien met de rechterkant.

Afbeelding
Afbeelding

Na oil dot filter links
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Next step is de pinwash. Daarna aan de slag met wat chipping en details schilderen.

Gr,

Jurrie
PS: Sponsje aan de onderkant achter op de foto's om beschadigingen aan de spatborden te voorkomen :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement