Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2020 23:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)


Dit project gaat van start als de Kondensator een van de volgende weken de spuitcabine in duikt.

photo 494635

photo 494637

photo 494626

Een vijftal jaar geleden was er al eens een Vietnam groepsbouw op Modelbrouwers, waarvoor ik dit diorama gebouwd had: https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=46120&f=241.

Afbeelding

Dit jaar doe ik een reprise, omdat er op de affiche van KMK aangekondigd werd dat er een wedstrijdthema "Vietnam" gekozen is. Negen maanden lijkt me een redelijke tijd om iets klaargestoomd te krijgen.

photo 494670

Zoals je ziet, ligt er nu een M35A1 met Quad .50 en opnieuw een M151 klaar, deze keer wordt dit een gepantserde jeep. Dit zijn de sprues van de truck:

photo 494631

photo 494630

photo 494632

photo 494633

photo 494634

Deze kit heb ik een paar jaar geleden op Militracks gekocht. Ik koos hem vooral omdat er ook nog over extra figuren gesproken werd. Dit zat er dus ook nog in:

photo 494628

photo 494647

photo 494648

photo 494649

photo 494652

photo 494651

photo 494650

Aangezien dit Hobbyfan figuren zijn, zijn ze speciaal ontworpen voor deze kit, volgens mijn zien ze er prima uit om een levendig diorama te bouwen. Maar ik vond het nog niet voldoende om ook een goed uitgedoste truck mee te maken. Dit kwam er dan ook nog bij:

photo 494627

photo 494625

photo 494629

Een Griffon set van vier .50 loopjes, een van de weinige van dergelijke sets die ik nog op internet kon vinden. Een tweede ga ik later nog gebruiken voor een M16 halftrack. Verder kocht ik bij MaKo nog een set van Eduard voor de M35A2 (weinig verschil met A1) en een set weighted wheels van RB. Die vervangen dan de rubberen exemplaren die je onderaan ziet.

Wat de M151 betreft, daarvan heb ik nog zo'n anderhalve kit liggen van het vorige dio. De bovenliggende doos is buiten de decals nog onaangeroerd, maar die worden toch vervangen door andere.

photo 494638

photo 494639

photo 494640

De figuur wordt mogelijk nog vervangen door iets dat de komende maanden uitgezocht wordt. De set van Creative Toys zorgt er trouwens voor, dat van die anderhalve kit ook weer nog 50 procent gaat overblijven, maar de trailer van de onderste doos kan misschien ook nog in gebruik genomen worden. Het is een set die zowel resin, PE als decals bevat en die geschikt is voor zowel Tamiya als Academy.

photo 494643

photo 494644

photo 494642

Wat ik vorige week nog niet wist, is dat de bijgeleverde decals dezelfde zijn als op de cover van mijn referentieboek In Action: "Wolfman".

photo 494641

photo 494645

photo 494646

Wat uiteindelijk nog ontbrak, was info over de M35. Dat heb ik opgelost door op Eindejaar naar de Escadronstraat te rijden en een zak boeken te kopen voor een aantal projecten. Van toepassing zijn de volgende twee werken:

photo 494653

Voor de setting dacht ik deze keer aan een houten brug over water, want ik heb nog een boel van dat swamp-spul van Ammo Mig. Dat kan uiteraard nog evolueren in iets anders.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2020 0:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 700
Woonplaats: Stolwijk
Ziet er goed uit, Steven. Die donkergroene resin-figuurtjes lijken echt top.

Genoeg mooi spul om een gaaf diorama te maken en genoeg tijd ook :)

Volgstand: aan.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2020 11:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dat gaat alweer genieten worden.... ik zet me alvast in volgmodus! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2020 14:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ik volg ook! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2020 16:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Nancy, 1 van de bekendste guntrucks, en ook hele mooie figuren, moet ik ook eens halen maar dan voor stand alones

Ik heb nog ergens een onafgemaakt project met een Kirin resin set, zal die toch eens opzoeken en een keer gaan afbouwen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2020 22:28 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Iedereen bedankt om in te tunen, het wordt dringend tijd om er eens in te vliegen. De Kondensator blijft namelijk maar hydraulische leidingen kweken en de deadline is nog ver maar toch al een maand dichterbij gekomen. Ik besloot om met de gun-truck te beginnen. Het eerste dat kan gezegd worden, is dat deze mal toch een beetje zijn leeftijd toont. Er is geregeld sprake van sinkmarks (soms zelfs sinkholes), flash en een gietnaad. Voor zover ik kan controleren in mijn referentieboek van Kagero kloppen de details wel. Het boek van Osprey is alleen bruikbaar om wat achtergrondkennis op te doen, want de foto's die er in staan zijn eigenlijk te klein om dingen op te kunnen controleren. Er staan wel een paar bladzijden in over de quad .50, maar er is meer aandacht voor een lijst met namen van gun trucks dan dat er eigenlijk iets van een walkaround in zou voorkomen.

photo 497785

Het frame wordt aan de binnenkant geteisterd door een heel aantal ejectormarks. Die zijn niet zo diep, dus konden ze er met een stick uit geschuurd worden.

photo 497787

Die op de dwarsbalken zijn iets dieper en op een lastige plek om te schuren. Die worden opgevuld met rondjes Evergreen die met een doorslag gemaakt zijn. Wat uitsteekt, wordt met een Dremel weggefreesd.

photo 497788

De drijflijn wordt door een as verbonden voordat de assen goed en wel op hun plek zitten. De manier om die op te hangen is behoorlijk ingewikkeld, ze worden niet aan de twee kanten tegelijk vastgemaakt. Ook de torsiestaven worden niet allemaal tegelijk geplaatst. Om te zorgen dat de assen recht onder het chassis zitten, worden ze uitgelijnd op de werkmat. Ik heb alle cardankoppelingen uitgeboord voor meer doorzicht.

photo 497786

Een aantal vergissingen duikt op in de handleiding. De aandrijfas begint en eindigt met een koppelstuk uit twee delen. Omdat je met de achterwielen moet beginnen, komt eerst de omgekeerde volgorde van deze stukjes, wat ze bij AFV blijkbaar vergeten om te wisselen zijn. Daardoor klopt de nummering niet. Deze twee stukjes kwamen wat verder opnieuw voor, waar ze wel juist benoemd werden. Kan gebeuren, denk je dan, maar nog wat verder gebeurde net hetzelfde. De achterlichten zijn beide verschillend en ook die werden omgewisseld.

photo 497789

Een voorbeeld van een extreme sinkmark. Zo heb ik er al zo'n zestal gevonden. Daar leg ik dan een druppel secondelijm in.

photo 497790

Het frame staat dan wel stevig in elkaar. Je kan de voorste as gestuurd plaatsen, maar de stuurarm moet wel worden vastgekleefd.

photo 497791

De bumper heeft wat schuurwerk nodig om ermee door te kunnen. Het middelste deel lijkt wat naar binnen gewarpt, of hoort dat misschien zo? Moeilijk te zeggen, want er zijn geen locator holes voor die hijsogen, die moet je zomaar ergens naartoe mikken. Ik voel dat dat referentieboekje geen overbodige luxe gaat zijn.

photo 497792

De wielkappen vertonen vier ronde en vier ovale marks. De ronde zijn opgevulde met styreen, de ovale met secondelijm. Tot zover deze update, nu beginnen we aan de carrosserie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 feb, 2020 1:18 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er blijkt al een serieuze aanpassing nodig tijdens deze bouwstap.

photo 498240

Er zit een versterkingsrib in de fender, die ik ook terugvond in een walkaround op Prime-Portal: http://www.primeportal.net/trucks/us_ndaomanu/m35a2/. Dit is wel van een M35A2, ik vond niet direct iets voor de A1. De ontvouwing van deze rib ziet er wel merkwaardig uit, het zijn de grootste stukken van de Eduard-set.

photo 498236

Het plooit makkelijker dan het er uit ziet en de plek om het te bevestigen wordt in de handleiding goed omschreven.

photo 498237

Om dit stuk nu nog op het chassis te krijgen, moest ik een locator pin van de versnellingsbak snijden, waardoor het carter er terug op past.

photo 498238

Hier zie je alweer een vergissing in de handleiding, het nummer rechts zou B24 moeten zijn.

photo 498239

Ook op de binnenkant van de portieren moet wat veranderen, je ziet links een voorbereid exemplaar. De driehoekjes bovenaan worden door Eduard uitgehold en ik heb ook vier ejector marks opgevuld met secondelijm.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 maart, 2020 0:38 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 499272

De radiator van de M35 is niet zo spitsvondig gegoten. Zoals je ziet, zitten er vier ejectormarks doorheen het koelribbenpatroon, twee in de koplampen en een op de koelwatertank. Een vervangstuk van Eduard was noodzakelijk.

photo 499274

Terwijl is de niet zichtbare achterkant perfect glad afgewerkt.

photo 499273

Nog een plaatje met de portieren en de vernieuwde koelribben, waarvoor eerst de oude weggefreesd zijn. Dit past namelijk nauw met de grille.

photo 499275

Deze metertjes gaan we ook vervangen, want Eduard heeft hier een instrumentenfilm voor meegeleverd.

photo 499276

Hier zijn de opliggende metertjes weggesneden, een laag witte Vallejoverf opgebracht en hierop de film geplakt in de nog natte verf.

photo 499277

Het bijhorende PE-stuk maakt het geheel mooi af, al moet je de drie knopjes terug overnemen van het plastic onderdeel. Ik ben er helaas eentje van kwijtgeraakt, dat vervang ik nog wel. Let ook op het slot van het handschoenkastje, dit ga je zo meteen zien veranderen in een stukje scratchwerk.

photo 499278

De brandstoftank heeft bovenaan een aantal aansluitingen die vereenvoudigd en overscale uitgevoerd zijn. Met wat referentie en de hulp van SVSM (http://svsm.org/gallery/m35a1/IMG_2086) kan dit realistischer gemaakt worden.

Nu nog enkele plaatjes van een dry-fit van de cabine op het chassis. Ik kan wel aanraden om de samenstelling van de cabinewanden tegelijkertijd met de motorkap te doen en niet een week ertussen te laten, zoals ik deed. Ik heb een uitstekende rand moeten verwijderen en ik moet daardoor aan een kant de motorkap herstellen.

photo 499280

photo 499279

photo 499281


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 maart, 2020 12:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2506
Woonplaats: Den-Haag
Mooi man,

Dat word weer een aardig project.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2020 8:17 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Peter!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement