Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 02 jun, 2020 22:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, vandaag doe ik even uit de doeken hoe ik de begroeiing aangepakt heb.

photo 509284

Ik ben begonnen met wat zeeschuim, teloxys aristata, een soort fijn vertakt plantje dat gedroogd verkocht wordt.

photo 509285

Dit heb ik langs de weg geplaatst in gaten die ik met een rond vijltje in de bodem gestoken heb. Het is wel een fragiel plantje, er kan al eens een tak losscheuren. Op de dorre kleur hoef je hier niet te letten, het zal later bijgekleurd worden.

photo 509288

Er zal ook gebruik gemaakt worden van oude boomwortels. Die zijn sterker vertakt dan bovengrondse uitgroeisels.

photo 509283

Dit exemplaar is nog eens extra opgepompt door er een paar takken bij te steken. Wat gaatjes boren en er kan een mooie kruin van gemaakt worden.

photo 509286

photo 509287

Om de boom volume te geven, worden er groene vlokken op gekleefd.

photo 509289

Na een eerste ronde zit er al iets op, dit moet een paar keer herhaald worden. Het was dit weekend zo warm dat onverdunde lijm meteen opdroogde, daarom werd de boom eerst nat gemaakt.

photo 509290

Een derde type boom moest iets duidelijk inheems worden, waardoor we meteen op de juiste plek terechtkwamen. Ik wilde bananenbomen maken, die in Vietnam de nationale plant zijn. De bladeren konden gemaakt worden uit gedroogde essenblaadjes.

photo 509319

photo 509291

De stam van een bananenboom is eigenlijk opgebouwd uit dezelfde soort bladeren, maar ik heb hier meer naar palmbomen gekeken en heb dus dennentakjes gebruikt. Voor de bladerkroon is een "spin" van metaaldraad 0,4mm gebruikt, met een draadje tot in de holle tak.

photo 509292

De bladeren worden met secondelijm aan de draad gekleefd. Dit is een geduldwerkje, want de lijm blijft veel liever aan de draad plakken dan aan het blad.

photo 509293

1 grote bananenboom is al af. Hiervoor zijn de grootste bladeren uitgezocht. Ik heb steeds een oneven getal gebruikt.

photo 509294

Een kleinere boom met neerhangende bladeren. Deze bomen tonen vaak gekartelde bladeren, maar dit maakte de gedroogde blaadjes extra fragiel en dat heb ik maar vermeden. Ze zouden tijdens het spuiten nog genoeg te verduren krijgen.

photo 509295

Het zijn er uiteindelijk vijf geworden en ik had er nog meer kunnen maken. Er moet wel plek voor gezocht worden op het diorama.

photo 509296

Dit is nog een plant waarbij ik de blaadjes heb willen kartelen. Dit is met een snijschijfje gedaan, maar de dikke kant van de blaadjes is bijna niet te snijden en de dunne versplintert te makkelijk.

photo 509297

Om de bomen te spuiten, wordt de stam bedekt met een ingesneden rietje. De metaaldraadwindingen zijn op dit punt al gecamoufleerd met putty. De gebruikte verf is Vallejo olijfgroen.

photo 509299

Achtereenvolgens worden de bladeren groen, de kroon geelgroen, de putty bruin en de nerf donkergroen gespoten. De plant krijgt een rood hart. Als de bomen op hun plek gezet zijn, ziet het dio er meteen minder desolaat uit.

photo 509298

photo 509300

photo 509301

De wortelbomen zijn nog niet bevestigd, ik vind ze nog te vlokkerig. Er zouden losse blaadjes aan moeten komen, daar kom ik nog wel aan. Het zeeschuim is mee gespoten en oogt nu even fris.

photo 509302

Deze gel wil ik gebruiken voor de zones die lager gelegen zijn. Hier komt kunstgras in en dan wil ik gaan proberen om er Stillwater over te laten stromen. Dit moet nog getest worden. Ik maak eerst de heli verder af, die moet daar bij in komen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jun, 2020 15:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Mooie up-date Steven.

Leerzaam om zo die bomen te maken.
Kan ik misschien eens meenemen om varens te maken.
Wat een ander gezicht gelijk met wat begroeiing.
Die heli, komt die dan half in het water te liggen o.i.d?
Ben benieuwd hoe dit spul werkt. Zelf heb ik still water van Vallejo gebruikt. Werkte ook goed.

Succes, dit ziet er al goed uit, nu de rest.

Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jun, 2020 17:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Peter. Ik moet er wat op letten dat de begroeiing niet te hoog wordt. De heli kan niet erg beschadigd zijn, want de piloten hebben een ontspannen houding. Ik wil wel de turbine blootleggen aangezien dat een optie is in de kit. Ik had gisteren al een opzetje gemaakt nu ik de propellernaaf en de landingsski's al afgewerkt heb. Een van de dunne bomen gaat nog een stukje verliezen.

photo 509342

photo 509343

photo 509344

photo 509345

photo 509346

Ik ga de prop nog verzetten, want nu staat die geblokkeerd op drie uur. Ik zal de heli nog iets verder naar achter moeten zetten als de prop er helemaal op moet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jun, 2020 18:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Ja, dat gaat vast goed komen.

Misschien straks wat bomen om of op de heli gooien die geraakt zijn door de wieken.
Ik vind het een leuke opzet, genoeg te zien straks.

Succes met de heli.

Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jun, 2020 19:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Die palmbomen vind ik wel overtuigend

Succes verder en ik wacht rustig de rest van het diorama af.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jun, 2020 17:41 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de ideeën en aanmoedigingen. We gaan verder met de figuren, want ik ben inkopen wezen doen.

photo 510158

Tussen al deze tweedehands spullen ligt ook wat Vietnammateriaal, er ligt voor zo'n 100 euro aan spullen. De twee grote pakketten zijn de palmbomen van Verlinden en een brugelement, maar die komen niet op dit dio.

photo 510160

Dit is een civiele figuur, ik vermoed van Verlinden.

photo 510161

Deze kan ik ergens in de begroeiing zetten, de crash kan wel nieuwsgierigen gelokt hebben.

photo 510164

Net zoals deze. Ik zie dat Verlinden deze figuren wel gewijzigd heeft, want op Scalemates heeft deze een gestrekte arm.

photo 510162

Dit lijkt me een helipiloot in die-cast.

photo 510163

Ik kreeg er de Verlinden Mortar Pit bij met lichte gebruikssporen. Ook voor een latere creatie.

photo 510166

Deze werden me verkocht als Commando M706-wielen, maar thuis merkte ik op dat er zes waren in plaats van vijf en dat ze niet erg lijken op de gebruikelijke wielen. Ik ging op zoek naar wat het dan wel kon zijn, maar ik kom niet verder dan een gelijkenis met de Franse VAB 6x6. Maar die heeft mud holes in het diepe gedeelte. Als er iemand een idee heeft wat dit is en van welk merk?

photo 510169

En dan heb ik nog een figuur gevonden die ik wilde verbouwen naar de chauffeur van de M151. De benen uit de heli-kit moesten wel nog een stuk uitgezaagd worden zodat de romp niet te hoog uitkwam. Daardoor viel een deel van het detail op de buik weg, dus moest dit opnieuw gemaakt worden met stukjes metaalfolie.

photo 510170

photo 510167

photo 510168

Hij past op deze manier in de jeep.

Alle gebouwde figuren werden daarna in de zwarte primer gezet, ondertussen zijn ze in de Olive Drab gespoten.

photo 510171


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jun, 2020 20:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Nou Steven,

Je hebt nog wat te doen zeg.
Leuk al die figuren, wat een hoop verschillen eigenlijk.
Die metalen, die zie je niet zo veel meer. Daar heb je nog wel wat werk aan.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jun, 2020 23:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Een bonte verzameling kan je wel zeggen. Het stukje metaalfolie op het figuur is een slimme oplossing.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 okt, 2021 23:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik zal maar eens verder gaan met het Vietnam-diorama. Het was nog even te volgen in het vliegeniersgedeelte van Modelbrouwers, maar de motivatie viel weg toen ik een paar stukjes kwijt was en toen KMK Mol ook nog afgelast werd met zijn Vietnam-themawedstrijd. Een reden waarom ik niet verder kon, was dat de pedalen van de fiets verdwenen waren. Later zou blijken dat die opgeslokt waren in een klomp kneedgom. Maar uiteindelijk besloot ik om een oplossing te zoeken en dan maar een andere fiets te kannibaliseren. Toen die fiets en de bijhorende figuurtjes geassembleerd waren, besloot ik het ensemble te plaatsen in een onafgewerkte hoek van het diorama. Het idee was, dat de bewoners uit de weg zijn moeten lopen voor de patrouille en in de paddy gaan staan zijn. Ik moest die wel nog gieten met Swamp Gel. Daarbij moest die een beetje recht afgeboord worden en tijdens het uitharden zouden de figuren op hun plek gehouden moeten worden.

photo 546145

Hier is de gel nog bleek van kleur, dat verandert na 24 uur wel.

photo 546144

photo 546146

photo 546147

Een lineaal is toegevoegd om de tape recht te drukken, maar dat bleek uiteindelijk weinig te helpen. Nog een tweede figuur wordt in de plas gezet.

photo 546148

De bestuurder van de M151 is een beetje een halve gare. Hij drukt ook zijn stuurwiel wat te ver omhoog.

photo 546149

De Hobbyfan figurenset voor de quad .50 is ook niet zo goed overdacht. Hier is te zien hoe de voeten van de schutter helemaal niet passen in de bepantsering voor de turret.

photo 546151

Een gruwelijke operatie was noodzakelijk.

photo 546150

Zonder deze aanpassing zou ik het schild nooit op zijn plek krijgen. De voeten zijn nog te zien onder de turret, dus had het wel zin ze terug te kleven.

photo 546152

Nog was er druk nodig om de turret bijeen te houden. Maar dat was nog niet de akeligste ontdekking.

photo 546154

Ik heb de magazijnen gekleefd zoals ik dacht dat ze moesten staan, nogal laag op de turret. Op die manier zaten ze in de weg voor de onderste twee lopen. Maar ik twijfelde of dat de correcte positie kon zijn, dus heb ik vergeleken met de referentie van Kagero die ik voor de M16 halftrack met quad .50 had.

photo 546153

Hier zitten de magazijnen volledig naast de ruimte die beide lopen innemen. Ik besloot om de turret zo te verbouwen, dat hij met deze foto overeen kwam.

photo 546155

Daarvoor moesten de onderste magazijnen losgemaakt worden.

photo 546156

De bovenste armaturen zijn dan verlengd, zodat de magazijnen voorbij de onderste lopen komen. Na deze foto zijn ze zelfs nog een beetje ingekort, zodat de getrapte positie van de magazijnen beter bewaard bleef.

photo 546157

Het was duidelijk geworden, dat de swamp gel bovenaan flash had waar hij aan de lineaal grensde. De ruimte hieronder moest weer opgevuld worden.

photo 546158

De quad is nu samengesteld en alleen de elektrische vuurleidingen en patroonbanden moeten er nog op.

photo 546159

photo 546160

Hierna nog foto's die tonen hoe de begroeiing ondertussen aangepakt is. Er is lang geel gras van Noch geplant, dat daarna groen bijgespoten is.

photo 546161

photo 546162

photo 546163

photo 546164

Er zijn nog heel wat elementen toe te voegen, maar de eindsprint kan toch ingezet gaan worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 okt, 2021 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dat wordt weer een mooi geheel Steven. In mijn onwetendheid heb ik echter wel een vraagje. Als ik naar de munitie kisten van de quad kijk dan lijkt het als er twee verkeerd zitten. Ik had verwacht dat de twee aan de linkerkant (of rechterkant) gespiegeld gemonteerd zouden moeten worden. Op deze manier heb je twee soorten munitie kisten nodig. Klopt dit?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement