Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 22:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 30 nov, 2023 20:45 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Goedenavond iedereen!


Jaren geleden heb ik de onderstaande kit gekocht in Groningen, zoals meer dan 90% van de kits die ik koop belanden ze vlot na aanschaf op de stapel.


Afbeelding


Het is wat anders dan jullie van mij gewend zijn, de afgelopen jaren heeft mijn focus steevast op moderne/koude oorlog voertuigen gelegen, met name zoals ingezet in de oorlogen in het Midden-Oosten. Mijn interesse in militaire voertuigen is echter een stuk breder en in het verleden heb ik veel Tweede-Wereldoorlog materiaal gebouwd, met name Amerikaans. De afgelopen jaren heb ik naast al het moderne spul weer een aantal modellen gekocht van oudere Amerikaanse tanks en het wordt hoog tijd om die te gaan bouwen. Ik had keuze uit de M5 stuart, M24 Chaffee, M41 Walker Bulldog en deze Sherman. De eerdergenoemde lichte tanks zijn allemaal betrekkelijk uitgebreide kits dus leek het mij goed om met een wat makkelijkere Trumpeter kit te starten.

Ik denk dat de Sherman weinig introductie behoeft, het was de Amerikaanse gevechtstank van de Tweede Wereldoorlog en de oorlog in Korea totdat hij vervangen werd door de M26, 46, 47 en 48 serie van tanks. De Sherman was oorspronkelijk uitgerust met een 75 mm kanon, later kwamen er versies met een langer 76mm kanon in dienst in het Amerikaanse leger. De M4A3E8 is een dergelijke Sherman met het langere, krachtigere kanon gecombineerd met een verbeterde wielophanging (HVSS) en bredere rupsbanden.


Afbeelding


De kit van Trumpeter is zoals gebruikelijk wat te ver vereenvoudigd maar ondanks dat is het detailniveau goed. Een aantal zaken heb ik vervangen/toegevoegd met styreen/koperdraad en met uitgerekt sprue-plastic. De foto's spreken voor zich, alles met een ander kleurtje is zelf toegevoegd. Om het detailniveau verder te verhogen heb ik met een mengsel van plamuur en dikke modelbouwlijm de grove gegoten metaalstructuren op de koepel nagebootst. Het aanbrengen van gietstructuur is iets wat ik nog niet eerder had gedaan dus ik ben heel benieuwd hoe het uitpakt. Het is in ieder geval een mooie oefening voor veel andere tanks die ik nog heb liggen waar ik deze techniek ook toepassen wil. (T-55, 62 & 72, een Chieftain, M60 en vast nog wel een aantal). Genoeg gepraat, tijd voor plaatjes;



Het model zonder aanpassingen, vrij basic maar oké:


Afbeelding

Afbeelding


Het model met aanpassingen:


Afbeelding

Afbeelding


De koplampbeschermers zijn te dik, maar op schaal 1/72 vind ik het zo wel prima, achteraf had ik ze echter beter van dunne reepjes extra-dun styreen kunnen maken.

Het aanbrengen van de structuur, gewoon met mijn oude vertrouwde zakmesje :mrgreen:


Afbeelding


Vervolgens met een oude kwast een beetje tamponneren , en klaar:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



De tank is klaar voor een laagje olive-drab! Nu nog even een keuze maken voor de decals, Trumpeter levert zoals gewoonlijk decals voor minstens 3 tanks maar neemt niet de moeite (zoals gewoonlijk) om alle 3 versies in het boekje te weergeven. Eén van de tanks waar ik decals voor heb is de onderstaande; FlatFootFloogie. Deze tank heeft echter extra field-mod frontaal pantser en daar kwam ik pas achter nadat ik al mijn koplampbeschermers al had geplaatst, jammer want anders had ik deze gebouwd.


Afbeelding


De andere versies zijn allemaal vrij standaard Shermans, niks mis mee maar ik vind een wat opvallender schema wel zo leuk. Deze kwam ik ook nog tegen, leuke om de Sherman te zien met een zwarte ster om alles net wat minder opvallend te maken:


Afbeelding

https://imodeler.com/2022/02/1-35-m4a3e ... by-tamiya/


Als iemand nog suggesties heeft dan hoor ik het graag ! (NIET DE FURY TANK!)



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 nov, 2023 21:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Waarom doe je de Fury tank niet.

Hebben ze deze niet in een Engelse uitvoering gebruikt? Of een andere lend lease constructie?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2023 13:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Je bent weer lekker bezig D.J. :brouw:

Is een Sherman in Korea niet wat? Zie je ook niet super vaak terugkomen alhoewel je die met een tijger op de voorkant af en toe nog wel ziet.
Afbeelding

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2023 18:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2815
Mooi werk, DJ.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2024 1:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi,
Zeker leuk. Zat pas nog M4a2 en M4a1 te kijken, voor in Britse dienst van Dragon. Prijzig wel. Korea is de bom inderdaad, qua kleureffecten. Mocht je nog de Pershing erbij willen kan dat altijd ook nog wel ook. Hij staat volgens mij ook bij museum Bevrijdende Vleugels als poortwachter
Grts, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2024 1:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi,
Zeker leuk. Zat pas nog M4a2 en M4a1 te kijken, voor in Britse dienst van Dragon. Prijzig wel. Korea is de bom inderdaad, qua kleureffecten. Mocht je nog de Pershing erbij willen kan dat altijd ook nog wel ook. Hij staat volgens mij ook bij museum Bevrijdende Vleugels als poortwachter
Grts, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2024 14:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3838
Goed bezig DJ. Fury is echt voor de hand liggen, je kunt ook voor de zwarte sterren gaan dat is weer wat anders.

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 feb, 2024 1:35 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Bedankt voor de reacties iedereen!
Jogy schreef:
je kunt ook voor de zwarte sterren gaan dat is weer wat anders.

Ja ik neig ook naar die variant, niet te opzichtig maar ook weer niet helemaal standaard.


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement