Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 nov, 2019 0:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Start volgende project: de JS-2. Dan heb ik een UK, US, Duitse en Russische tank uit WWII.

Citaat:
De nieuwe Jozef Stalin 2 (JS-2 model 1944) was met het 122mm D-25T kanon en het verbeterde pantser een verschrikking voor Duitse troepen. Zo was het 122mm kanon niet alleen in staat pantservoertuigen tot schroot te reduceren, maar ook infanterie onschadelijk te maken. De 25 kilogram wegende brisantgranaat (800m/s) van de D-25T was zo krachtig dat de munitie in staat was kleine huizen en bunkers op te blazen. De ontwikkelingsintentie bij de Jozef Stalin tanks was om een voertuig te ontwikkelen dat in staat was vijandelijke linies te doorbreken en daarbij vijandelijke oppositie uit te schakelen (het vernietigen van vijandelijke tanks was een handige bijkomstigheid en middelzware tanks zouden diep in vijandelijke linies doordringen). Het feit dat veel Duitse tankkanonnen moeite hadden om het Stalin-pantser aan de voorkant te doorboren, zorgde ervoor dat soms zwaardere Duitse wapens ingezet werden om die tanks te vernietigen. De extreem krachtige Duitse 8.8 cm PaK 43 en de Tiger II variant (8.8 cm KwK 43) waren in staat het Stalin-pantser tot op grotere afstand te doorboren. Slimme tactieken hielpen in dat opzicht ook, bijvoorbeeld flankeren of camouflagetactieken.


De kit is van Tamiya, erg basic, lijkt mij een oudere kit. Iets minder ‘scherp’ dan de recentere dozen, ik heb zelfs wat flash gezien :D . Gelukkig is er naast de dropvetertracks een tweetal extra sprues met individuele schakels aanwezig, met een mal om de doorhang op de bovenste wielen te realiseren. Deze lijken later toegevoegd, hebben ook een andere kleur.

Deze wordt echt geheel Out-of-the-box gebouwd, de enige PE zijn twee meegeleverde roostertjes. Ga ook eens kijken of ik van die bijgeleverde touwtjes acceptabele sleepkabels kan maken. Zo niet, dan heb ik nog wel wat kabel in de spares-bak :) .
Wel specifiek voor deze kit een AK-47 Modulatieset Russian Green bijbesteld. De uitvoering wordt een aantal weken vóór de slag om Berlijn, nog voordat de provisorische witte strepen op de koepel zijn aangebracht, vind ik nl. niet mooi :D . Ik ga er van uit dat de tank wel ‘gebruikt’ is, maar het kan geen roestbak zijn, omdat deze JS-2 in ‘44 van de band gerold moet zijn.

photo 491552

photo 491553

photo 491548

Eenvoudige bouw, Tamiya-style:

photo 491549

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Laatst bijgewerkt door Silmaril op ma 02 dec, 2019 21:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 nov, 2019 10:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
ferme tank, als je wilt kan je de textuur op de koepel en romp nog aanpakken. Bij de oorlogstanks was deze redelijk wat ruwer dan na-oorlogs.

Als je Mr surfacer hebt, een beetje opnemen met een spons, rondwrijven en op het moment dat het begint te harden deppende bewegingen maken. Zo trek je haartjes in de verf, daarna licht de toppen breken met schuurpapier, en je hebt een ruwere gegoten structuur:

photo 168612

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 nov, 2019 21:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Die ga ik onthouden! Zat inderdaad even te denken hoe dat te doen ... het giet-effect is minimaal zichtbaar, heb de primer ook heel dun opgebracht om het niet vol te laten lopen.

De kit valt vanzelf in elkaar en is erg basic, als je je twee middagen kwaad maakt zit hij in elkaar :D . Maar de snelheid van Lubos ga ik niet halen, die heeft ze volgens mij in twee dagen gespoten en wel klaar :D .

De kit zit wel al in elkaar. De loop en de reserve-tanks staan als tussenstap in Alclad primer die wat ‘vult’ om de lelijke naden op loop en tanks zoveel mogelijk weg te werken. Daarna licht opgeschuurd met 1600 korrel en het geheel in de MIG Oneshot primer. Perfect spul trouwens, de Vallejo primer die ik gebruikte wilde ondanks verdunnen en retarder nog wel eens gaan sputteren op lagere druk, deze doet het echter perfect!

photo 491576

photo 491577

photo 491578

Ik ga niet teveel verweren, ga het meer zoeken in ‘stoffig’. Wil ook proberen de modulatie-set weer iets verder door te voeren ... meer durven dan kunnen, denk ik. De gebruiksaanwijzing die bij de AK- set zit heeft weer een andere invalshoek / techniek dan de Vallejo-set.

De meegeleverde figuurtjes ga ik NIET gebruiken. Ik heb ze in elkaar gezet, maar vind ze kwalitatief niet OK.
Luikjes dus dicht, op luikje met periscoop na - dat is zo’n beetje het meest gedetailleerde onderdeel van het ding. Eigenlijk een raar model, de koepel en loop zijn erg groot t.o.v. de onderbouw.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 nov, 2019 19:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Stalins sloophamer, da's weer eens wat anders dan het Reichsanklopfgerät. :wink:
Je bent goed op dreef, Ruud. De ene is nog niet af, of de andere staat alweer op stapel.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 nov, 2019 20:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
mooie tip om die structuur van het gieten te veranderen. ga ik onthouden. Voor de rest ziet het er allemaal goed uit. Ga zo door :brouw:

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 nov, 2019 20:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Met de modulatieset toch even doorgezet en tot en met de laatste erg lichte kleur doorgespoten ... ziet er nu wat onnatuurlijk uit, maar na de verwering gaat dat goedkomen. Hoop ik :D

Ik heb de gebruiksaanwijzing op de doos vrijwel letterlijk gevolgd. Helaas heb ik geen knappe camera, heb wel foto’s gemaakt van de verschillende stappen (6) maar komt dat op de foto’s niet over. De nuances tussen de stappen zijn toch te klein, maar het verschil tussen stap 2, 3 en 6 - de laatste highlights - is wel goed zichtbaar.

photo 491673

photo 491674

photo 491675

Het werk aan de tracks viel me mee, is een uurtje werk geweest. Nieuw kniptangetje (aanrader, met één scherpe kant, snijdt er echt doorheen i.p.v. knippen - geen verkleuring aan het plastic en twee slagen met een vijlstaafje zijn genoeg om op te schonen).
De mallen met daarop 34 links zijn het bovendeel en zorgen voor een mooie doorhang. Het afplaktape voorkomt dat de tracks aan de mal lijmen.

photo 491676

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 dec, 2019 1:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
De tracks zitten erop, toch wel een klus. Na drogen van de lijm wat pigment opgebracht, European earth, oker en siena, wat roest op sommige plekjes. Als het opgedroogd is, trektken de kleuren wat meer samen.

photo 491812

Met een mix van Vallejo Camouflage Brown Black en London Grey wat plekjes en krassen aangebracht met stukje foam en dun penseel. Klaar voor de washes en dust na aanbrengen glans vernis en de decals. Niet de obligatoire 432 met het beertje, maar een Tsjechische uitvoering, april 45, Berlijn.

photo 491813

Dit is echt een hele simpele kit, vliegt in elkaar, maar om de een of andere reden heb ik er niet zoveel mee. Komt het door de volledige out-of-the-box bouw? De JS heeft niets ‘speciaals’ of leuke details, dat is het, denk ik. Met de volgende ga ik toch weer aan de PE en resin en een wat uitdagender exemplaar. De T-72 uit de stash, misschien.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 dec, 2019 12:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
Het ziet er goed uit. Hij ligt bij mij ook nog op de stapel.
Ik vind het een indrukwekkende tank. Echter snap ik je gevoel. Misschien is her de ootb bouw.
Het voordeel van Russisch is dat je het redelijk doorleef kan maken. Fenders er af, inslagen enz.
Ik kan niet wachten :D

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 dec, 2019 15:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ja, je vliegt er ook doorheen. Dat mag, maar dan wordt het misschien wel serieproductie voor je beleving. Neemt niet weg dat je wel weer mooi spuit- en verweerwerk levert.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 dec, 2019 21:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Die modulatie ziet er toch verrekte goed uit, ik ben er erg jaloers op

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement