Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 17 nov, 2019 2:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Inleiding
Voor een diorama wil ik deze tankwagen bouwen. De Kfz. 384 was een tankwagen gemaakt door Mercedes-Benz, gebruikt door de Luftwaffe. Dit type werd in 1941 opgevolgd door de al genoemde Blitz tankwagen. Er zijn van de Mercedes-Benz geen volledig intacte exemplaren overgebleven, maar er zijn stuks die goed gerestaureerd kunnen worden.

Dit topic is een samenvatting van een elders bijgehouden bouwverslag.

De kits
Het zou in eerste instantie een kitbashing project worden (en wellicht zal ik inderdaad onderdelen van de kits kunnen gebruiken, anders wordt het full scratch). Het betreft kitjes van Mac Distribution enerzijds en HP Models anderzijds.

1. In een andere bouw heb ik 12 pogingen ondernomen om louvres te maken. De 13e poging zou photo etch behelzen. Nu ik een freesmachine heb, kwam het in me op het eens daarmee te proberen. Dat lukte ook niet perfect.

De louvres, deel 1
De Mercedes-Benz (hierna ook te noemen: "MB") heeft een lange rij zeer smalle louvres. Het zijn er in totaal maar liefst 43.

Afbeelding

11. Stiekeme poging 13, met de freesmachine op 45 graden.

Afbeelding

13. Het resultaat was ontegenzeggenlijk het beste dat ik tot nu toe voor elkaar heb gekregen. Het probleem was, dat de louvres er vanuit verschillende lichtinvallen anders en onrealistisch uitzagen.
Afbeelding

15. Na wat overpeinzingen, besloot ik het stukje eens op te schuren. Hoe dieper ik schuurde, des te mooier het resultaat was. Op de volgende foto zie je het heel duidelijk, de rechterkant is geschuurd en de linkerkant is zoals het gefreesd was. Ineens zijn er tweemaal zoveel lijntjes te zien!

Afbeelding

Maar ook dit werd 'm uiteindelijk niet.

Na een uurtje knutselen staat dit er:

Afbeelding

Zo is ook goed te zien hoe de louvres het doen tegenover het model. Let niet op onder- en bovenzijde, dat zou mooier afgewerkt worden. Ik ben tevreden over de 'groeven' maar misschien zou boven- en onderkant mooier vormgegeven kunnen worden. Vandaar dus toch de photo etch-poging.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 nov, 2019 2:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
De wielen, deel 1

20. Toen ik deze vergelijking nog eens maakte, viel mijn oog op de wielen. Deze leken in het model behoorlijk wat te klein. Tekening erbij en die bevestigde deze gedachte. Dus greep ik naar de kit van HP Models en jawel, daar waren de wielen een flink stukje groter.

Afbeelding

Om precies te zijn, de Mac Distribution-wielen zijn 12,89mm. in diameter en de HP Models-wielen 11,94mm. Bijna een volle millimeter kleiner dus. De 1/24-bouwers zullen wellicht de wenkbrauwen fronsen over de terminologie 'bijna een volle millimeter' maar op deze schaal maakt dat echt een groot verschil. Je ziet het op de foto hierboven.

21. Hier een vergelijking:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

22. Ik heb een drietal afbeeldingen in het tekenprogramma Gimp geladen, kort gezegd om de diameter van het wiel te bepalen. Het blijkt dat de bronnen (waaronder Nuts & Bolts) structureel totaal niet overeenkomen. Ik zal jullie de details besparen.

Afbeelding

27. Met een boor 3mm. aan de slag.

Afbeelding

30. Het afdraaien kost welgeteld een minuut.

Afbeelding

De positieve eindconstatering is, dat er nog wat profiel van de banden zichtbaar is. Daar had ik op gehoopt, want de rest kan ingezaagd worden. De velg kan eveneens iets verder worden afgedraaid. Maar het grotere probleem werd mij pas later duidelijk, toen ik het overzicht van N&B er nog eens bij pakte. Daar is ook de dikte van de band weergegeven en die is (op schaal 1/72) 2,56mm. En wat blijkt? Het bandje van HP is 3,4mm. Om dit in perspectief te plaatsen: dat is 32% te dik. Het ziet er werkelijk niet uit. Foto's van de originele banden tonen dan ook een groot verschil met het resin exemplaar dat nu voor me ligt.

33. Bevestigen in de beitelhouder en gaan... het resin laat zich makkelijk doorzagen.

Afbeelding

35. De laatste halve millimeter wordt handmatig verwijderd met een ander microzaagje.

Afbeelding

38. Hier dan het wiel zoals het was en hoe het werd. De twee helften, inmiddels in de vereiste dikte, zijn provisorisch aan elkaar gelijmd met een kleine drup secondenlijm.

Afbeelding

39. Hier het verschil in dikte.

Afbeelding

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 nov, 2019 3:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
41. Ik had besloten de onbekende blauwdruk-tekening als leidend te beschouwen, nu die tekening tot nu toe de enige is gebleken waar geen kenbare gebreken aan zitten en die ook overeen lijkt te komen met het beschikbare fotomateriaal van deze tanker.

Ook hier een aantal discrepanties (viel me trouwens nog mee). Details zal ik jullie wederom besparen.

Afbeelding

42. Vanzelfsprekend was ik erg benieuwd hoe het kitje van HP het in deze vergelijking tussen tekening en model zou doen. En ik moet zeggen, dat het er beter uitziet dan bij Mac Distribution. Wat meteen opvalt, zijn vooral de veel kleinere wielkasten. Preciezer zal ik het het in een later stadium nameten.

Afbeelding

Op de foto is overigens goed te zien dat de kit van Mac Distribution hier meer detail bevat dan die van HP.

45. Ik heb de wielen nog eens goed bekeken en ben tot de conclusie gekomen dat er de kitexemplaren van HP onbruikbaar zijn, wegens een verkeerd aantal groeven in de band. Ook overigens was er behoorlijk wat aan te passen per wiel. Uiteindelijk heb ik besloten om de banden en de velgen (los) te scratchen.

Met behulp van de maten in Nuts & Bolts en de in Gimp gemaakte tekening kon een tekening worden gemaakt met daarin de precieze hoogte en dikte van de band. De dwarsdoorsnede was moeilijker, daar moest ik afgaan op wat ik op foto's zag.

Draaien maar...

Afbeelding

60. Na het draaien, het freeswerk. Hier ben ik, wat de groeven betreft, op driekwart...

Afbeelding

61. Hier een vergelijking met de te grote band (geel, HP Models) en de te kleine band (grijs, Mac Distribution). Mijn aluminium exemplaar is middels schuren ontdaan van verspaningsresten.

Ik laat het bandje zekerheidshalve nog even aan zijn aluminium navelstreng zitten, zodat ik het indien nodig nog kan aanpassen met de draaibank.

Afbeelding

64. Ik heb talloze bronnen (foto's en tekeningen) gebruikt bij het bepalen van de maten van de band en het wiel. Hier het resultaat van de zijkant bezien.

Afbeelding

71. Ha, erfolg! Na het aanpassen van instellingen en verandering van methode:

Afbeelding

101. Na meerdere pogingen om te proberen een vel messing over de vorm heen te persen, besloot ik om te gaan vacuformen. Daarvoor moest een nieuwe mal gemaakt worden. Te beginnen ditmaal met het tappen van een gaatje.

Afbeelding

104. Hier de mal in gerede toestand.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 nov, 2019 3:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
105. Ik heb het hele vacuform-proces (3 minuten) in een filmpje vervat. Met dank aan Natasja die zo vriendelijk was om het even op te nemen.

Dit filmpje te bekijken, zegt meer dan hoe ik het in dertig regels zou kunnen opschrijven.



107. Gebroederlijk naast elkaar: mal en vorm. Wanneer mal in de plastic vorm wordt geduwd, klinkt (en voel je) een aangename lichte 'klik' zodra hij op z'n plek zit. Tot nu toe verloopt deze poging volgens planning.

Afbeelding

108. Na het vacuformen werd er eerst een gaatje geboord. De diameter is 2 millimeter, zodat het M2-boutje er precies doorheen past.

Afbeelding

112. Uiteindelijk krijg je dit.

Afbeelding

113. Het onderdeel wordt op de verdeeltafel gezet, die op het freesmachinebed wordt gezet.

Afbeelding

116. De achterzijde, voor de achterste wielen:

Afbeelding

119. Gereed.

Afbeelding

122. Om de vorm van het gevacuformde plastic te behouden, zal ik een revet gebruiken.

Afbeelding

130. De revet past prima.

Afbeelding

133. Het resultaat, de eerste gerede binnenvelg, met de vier gaten op de juiste hoogte:

Afbeelding

153. De zojuist genoemde rivetten (klinknagels) zijn maar acht in tal en zijn 0,6mm. in diameter. Nog veel kleiner zijn de andere klinknagels die rondom de binnenvelgrand zitten en straks op het uiteinde van de as. Dat zijn er in totaal 20 per wiel en 8 per asuiteinde. Die kan mijn dochter heel goed zelf maken. Waar de 0,6mm. rivetten gemaakt zijn uit messingplaat door middel van een setje van RP Toolz, gebruik ik voor de 0,25mm. exemplaren een tool genaamd 'the Nutter' in combinatie met een soort loodfolie dat wordt meegeleverd. Mits ze achteraf goed de handen wast, mag mijn dochter zich hierop uitleven. Dat is daadwerkelijk zeer nuttig.

Afbeelding

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 nov, 2019 3:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
156. Met de template is het bevestigen van de klinknagels een fluitje van een cent: cocktailprikker dippen in parketreiniger, vervolgens met die nog iets vochtige cocktailprikker de rivet aan de bolle kant oppakken en op z'n plek zetten. Dat is alles. Zo nodig, nog wat bijsturen, na een minuutje of zo zit het al redelijk vast. Na een paar minuten zit het stevig op z'n plek.

Na een minuutje of 5 zijn de 8 klinknageltjes bevestigd.

Afbeelding

157. Achterzijde werd van sjabloon en lijm ontdaan.

Afbeelding

162. Van vacuformed tot gereed om te schilderen...

Afbeelding

165. Na het afdraaien van het nieuwe malletje, konden beide velghelften aan elkaar worden gelijmd. Tijdens het drogen van de bruine Gator Glue (waar zou ik zijn zonder die voor dit soort dingen perfecte lijm!) heb ik de tekening zoals getoond onder 163. aangepast en heb ik deze post geschreven.

Afbeelding

171. Als ik een tekening maak, is de kans groot dat ik hem vervolgens, al een paar uur later, verkeerd interpreteer. Da's best dom!

Ik moest dus (ehm... ja...) twee keer opnieuw beginnen. Bovendien klopte de tekening op een bepaald punt niet.

Afbeelding

172. Uiteindelijk ziet het er dan zo uit, na stap 1 tot en met 4.

Afbeelding

178. Waar ik het meest tegenop keek (en ik was al aan het denken aan alternatieve oplossingen voor het geval dit niet zou lukken) is het bijzonder dunne en lange asje vanaf het differentieel richting wiel, in het echt zijnde de behuizing van de aandrijfas. Wonderwel is dit met de draaibank gelukt, maar ik vermoed dat ik niet ver af zat van asbreuk.

Afbeelding

181. Dryfit van de buitenliggende velg.

Afbeelding

182. Hier de binnenliggende velg op z'n plek.

Afbeelding

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 nov, 2019 3:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
186. Tien exemplaren vacuformen kostte een uur en een kwartier.

Afbeelding

187. Het boren van 1 (draaibank) + 4 (freesmachine) gaatjes kostte slechts een uur, dat op 10 te gebruiken wielen, 1 reserve-exemplaar en 1 test-exemplaar dat ik ga gebruiken om de positie van de 0,4mm. gaatjes te bepalen.

Afbeelding

188. De 0,4mm. gaatjes zijn geboord op een oefenstukje... het lukt!

Afbeelding

191. Dan kunnen de boutjes erin. Het is zaak ze onderaan goed recht te duwen. De gebruikte lijm is weer bruine Gator Glue.

Afbeelding

195. Na het boren, worden ze op maat afgezaagd in de draaibank.

Afbeelding

197. De stand van zaken. Het ziet er allemaal wat rommelig uit, dat komt doordat er overal nog braampjes van het boren zitten.

Afbeelding

300. Ik teken in een CAD-programma het rijtje met benodigde klinknagels. Dit print ik vervolgens uit.

Afbeelding

302. Ik snijd het strookje uit.

Afbeelding

206. Lijmen met CA en daarna aan de binnenkant de klinknageltjes bevestigen met parketreiniger. Hier kan mooi gebruik gemaakt worden van de transparantie van de gevacuformde delen.

Afbeelding

213. Deze velg is goedgekeurd en zal een van de vier achtervelgen zijn die uiteindelijk in het zicht komen (overigens zie je op de foto beide velgen al op elkaar zitten).

Afbeelding

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 nov, 2019 4:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
220. Differentieel wordt afgedraaid (1 helft).

Afbeelding

223. Het aandrijfasje past maar nét in de differentieelhelft. Maar dan ook echt net. De pijl duidt aan waar de as in het differentieel gewrongen zit.

Afbeelding

224. Fotootje met een munt. Heerlijk cliché...

Afbeelding

225. Ik dacht, laat ik eens kijken of en in hoeverre het chassis gescratcht moet worden. Welke van beide chassis (Mac of HP Models) is 'correcter'?

Wel, dat had ik beter niet kunnen doen net voor het slapen gaan, want de te maken constateringen zijn droefwekkend.

Afbeelding

226. Er klopt weer van alles niet. Kijk en huiver:

Afbeelding

Het wordt me steeds duidelijker waarom het model van Mac er niet kloppend uitziet: dat heeft niet alleen maar met de grootte van de wielen te maken. Ik zal jullie voor de derde keer deze serie posts de ellenlange verhaling over wat er allemaal niet klopt, besparen...

Dit is hoe er gefreesd moet worden nadat het draaibankwerk zal zijn gedaan:

Afbeelding

Samen met de door de draaibank verkregen resterende bollingen, wordt dit dus een bijzonder complexe vorm.

238. Nog wat bijvijlen, bijschuren en richten; en dan is het onderdeel in de grove vorm klaar.

Afbeelding

242. Even schoonmaken en dan... klaar om te primen.

Afbeelding

247. Vergeleken met de kitexemplaren (die om te beginnen niet de juiste grootte hebben) is het toch al een verbetering. Let niet op de lakschade, dat komt nog goed.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 nov, 2019 4:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
251. Forumlid Silenoz gaf mij soldeerles en kreeg dit voor elkaar (merci Bart!):

Afbeelding

271. Velg 2.0.

Afbeelding

178. Ik heb de bandmal nog eens aangepakt, om in beeld te krijgen hoe het eruit komt te zien.

Transparant plastic is voor het beeld niet super handig, maar men kan zich er waarschijnlijk wel een voorstelling bij maken.

Afbeelding

180. Vier tot zover gerede assen.

Afbeelding

Afbeelding

183. Om de binnenzijde van de velg zo net mogelijk af te leveren, breng ik de bruine Gator Glue aan door middel van een stukje koperdraad vanaf de achterzijde.

Afbeelding

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 nov, 2019 4:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Ik kocht intussen dit boekje.

Afbeelding

Het is een originele gebruikshandleiding uit 1936. Dat ik zoiets koop is eigenlijk alleen te begrijpen wanneer men beseft hoeveel passie er bij mij omgaat tijdens zo'n project. Ik wil er zo veel mogelijk van weten, ook de geschiedenis en de precieze maten... en hoe iets functioneerde. De modelbouw is daar slechts een onderdeel van. Als ik honderden uren in zo'n project steek en er zoveel van leer en zoveel plezier aan beleef, kan ik me deze aankoop verantwoorden. Een ander koopt in plaats hiervan een aantal kitjes, die al dan niet gebouwd worden

Bovendien past dit boekwerkje mooi in mijn (bescheiden) collectie Duitse memorabilia uit WOII.

187. Het is altijd indrukwekkend om iets afkomstig uit de oorlog of net ervoor vast te hebben, te bekijken en te bestuderen.

Dat is in meerdere mate zo voor de in 1936 gedrukte gebruikshandleiding voor de vrachtwagen die ik nu aan het bouwen ben, althans het chassis plus motor. Een kleine 100 bladzijden vol tekst over het voertuig, talloze tekeningen en foto's, ook enkele buitengewoon nuttige schaaltekeningen. Ik ben blij dat ik nog niet verder gegaan ben met het chassis, want waar ik eerder vanuit ging blijkt totaal niet te kloppen. Nuts & Bolts bevat, zoals eerder al gezegd, een nauwelijks kloppende tekening. Ook alle andere tekeningen die ik heb gezien, kloppen niet.

Zeer confronterend... ik heb de wielen over elkaar gelegd en dat is het enige wat klopt (geluk bij een ongeluk!!). Vervolgens kijkend naar andere onderdelen...

Afbeelding

De rode bolletjes tonen een van de tekeningen die ik heb gebruikt, de blauwe bolletjes tonen de blauwdruk van Mercedes-Benz zelf. Zoals al eerder duidelijk was, is de motorkap veel te hoog. Wat ik echter niet besefte, is dat de chassisbalken niet zo ver doorlopen naar voren. Wat ik al helemaal niet wist, is dat het motorblok veel en veel lager ligt dan de eerder gebruikte tekening veronderstelt. Het verschil is circa 30 centimeter (!) ofwel ruim 4 millimeter op schaal.

188. Als ik de blauwdruk bovenop de scan-foto leg, is de overeenkomst geruststellend en fantastisch om te zien.

Afbeelding

De overeenkomst is circa 99%. Let op de lage motorkap, de korte chassisbalk vooraan en zelfs de carterplug die op dezelfde plek zit (maar het was me eerder niet duidelijk dat dat nog een heel stuk blok was, omdat de scan niet volledig is).

192. De tekening is wat getordeerd; de boekdrukkunst was medio jaren '30 natuurlijk nog niet zo ver als nu. Hoe dan ook, in Gimp kan dit worden gecorrigeerd.

Afbeelding

195. Eindelijk kan een getrouwe tekening worden gemaakt van de chassisbalk.

Afbeelding

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 nov, 2019 8:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Zeer indrukwekkend tot nu... en dat is nog maar het begin! Ik kijk met meer dan gezonde belangstelling uit naar wat gaat volgen. :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement