Ik kocht intussen dit boekje.
Het is een originele gebruikshandleiding uit 1936. Dat ik zoiets koop is eigenlijk alleen te begrijpen wanneer men beseft hoeveel passie er bij mij omgaat tijdens zo'n project. Ik wil er zo veel mogelijk van weten, ook de geschiedenis en de precieze maten... en hoe iets functioneerde. De modelbouw is daar slechts een onderdeel van. Als ik honderden uren in zo'n project steek en er zoveel van leer en zoveel plezier aan beleef, kan ik me deze aankoop verantwoorden. Een ander koopt in plaats hiervan een aantal kitjes, die al dan niet gebouwd worden
Bovendien past dit boekwerkje mooi in mijn (bescheiden) collectie Duitse memorabilia uit WOII.
187. Het is altijd indrukwekkend om iets afkomstig uit de oorlog of net ervoor vast te hebben, te bekijken en te bestuderen.
Dat is in meerdere mate zo voor de in 1936 gedrukte gebruikshandleiding voor de vrachtwagen die ik nu aan het bouwen ben, althans het chassis plus motor. Een kleine 100 bladzijden vol tekst over het voertuig, talloze tekeningen en foto's, ook enkele buitengewoon nuttige schaaltekeningen. Ik ben blij dat ik nog niet verder gegaan ben met het chassis, want waar ik eerder vanuit ging blijkt totaal niet te kloppen. Nuts & Bolts bevat, zoals eerder al gezegd, een nauwelijks kloppende tekening. Ook alle andere tekeningen die ik heb gezien, kloppen niet.
Zeer confronterend... ik heb de wielen over elkaar gelegd en dat is het enige wat klopt (geluk bij een ongeluk!!). Vervolgens kijkend naar andere onderdelen...
De rode bolletjes tonen een van de tekeningen die ik heb gebruikt, de blauwe bolletjes tonen de blauwdruk van Mercedes-Benz zelf. Zoals al eerder duidelijk was, is de motorkap veel te hoog. Wat ik echter niet besefte, is dat de chassisbalken niet zo ver doorlopen naar voren. Wat ik al helemaal niet wist, is dat het motorblok veel en veel lager ligt dan de eerder gebruikte tekening veronderstelt. Het verschil is circa 30 centimeter (!) ofwel ruim 4 millimeter op schaal.
188. Als ik de blauwdruk bovenop de scan-foto leg, is de overeenkomst geruststellend en fantastisch om te zien.
De overeenkomst is circa 99%. Let op de lage motorkap, de korte chassisbalk vooraan en zelfs de carterplug die op dezelfde plek zit (maar het was me eerder niet duidelijk dat dat nog een heel stuk blok was, omdat de scan niet volledig is).
192. De tekening is wat getordeerd; de boekdrukkunst was medio jaren '30 natuurlijk nog niet zo ver als nu. Hoe dan ook, in Gimp kan dit worden gecorrigeerd.
195. Eindelijk kan een getrouwe tekening worden gemaakt van de chassisbalk.
|