Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 10:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 17 nov, 2019 17:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Jeetje Roy, jij gaat echt ver! Knap werk.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 nov, 2019 22:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dank je wel Walter, ik vind dit zelf ook echt een van de leukste projecten waar ik mee heb gestoeid, omdat er zoveel bouwmethoden e.d. samenkomen. Ik schreef toevallig gisteren elders:

Citaat:
Deze bouw staat mij bij als een van de leukste, zo niet de leukste en meest afwisselende, die ik ooit heb ervaren:

  • afdraaien;
  • frezen;
  • zagen met de freesmachine;
  • persen;
  • vacuformen;
  • solderen;
  • werken met Qcad;
  • werken met Gimp;
  • bronnenonderzoek;
  • gebruik van een originele vrachtwagenhandleiding uit 1936; 
  • gaandeweg ontdekken waar twee kitfabrikanten de fout in zijn gegaan; 
  • en straks ook nog photo etchen... 

deze bouw heeft voor mij persoonlijk alle ingrediënten voor hobbyplezier. Te lezen aan de relatief vele reacties die ik op het topic kreeg, speelt dit sentiment niet alleen bij mij. Het borrelt dan ook met enige regelmaat om eraan terug te beginnen. Vandaag heb ik een concrete stap gezet door de 'print-drempel' te proberen te 'overwinnen' (zie vorige post). Te meer geldt dit, nu de Mercedes-Benz voor een diorama wordt gemaakt.


@Huib, ja soms kick ik erop om eens lekker te gaan detailleren, soms verlang ik echter ook naar volledig out of box (zoals de Honda RA273 in m'n footer) en soms iets ertussenin, zoals de Ginga voor de groepsbouw Japanse vliegtuigen, die ik met photo etch zal bouwen. Alles heeft z'n charme (vind ik) en juist de afwisseling maakt het zo leuk.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 nov, 2019 22:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Mooi om zo alles uit de kast te halen inderdaad.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 nov, 2019 23:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Erg knap gedaan! Leuk om te lezen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 nov, 2019 22:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dank jullie wel Martin en Ferry, fijn dat jullie even komen kijken! :)

196. Een onderwerp dat onvermijdelijk steeds weer op mij af komt drijven, is photo etchen. De louvres zullen geëtst moeten worden. Maar ook de chassisbalken vragen om die behandeling, omdat dat het netste resultaat zal opleveren.

PHOTO ETCHING

Dus ik heb de knoop doorgehakt... het moet ervan gaan komen, dus ik ga het gewoon doen. Hopelijk vergeven jullie het me dat ik dit niet zo uitgebreid ga beschrijven als dat ik andere zaken beschrijf, omdat er zoveel te schrijven zou zijn dat dit een wel heel saai topic zou worden en het me ook teveel tijd zou kosten. Wel vat ik de stappen samen (op verzoek), zodat het gehoopt goed te volgen zal zijn.

Introductie
Om te kunnen etsen, moeten de lijnen recht zijn. Computertekenprogramma's werken hetzij met pixels, hetzij met vectors.

- Grofweg, zijn de programma's die met pixels werken Photoshop, Gimp en soortgelijke pakketten. Een foto is ook opgebouwd in pixels, vandaar dat je die met zo'n softwarepakket kunt bewerken.

- Programma's die met vectors werken zijn alle CAD-programma's. CAD staat voor 'computer aided drawing' ofwel, je geeft de computer een opdracht 'teken een lijn vanaf coördinaat 0,0. Maak de lijn precies 80,5433 millimeter lang en plaats de lijn in een hoek van 74,6 graden, met een lijndikte van 0,05 millimeter'. Druk je op enter, dan tekent het programma precies die lijn, veel nauwkeuriger dan je het ooit met potlood en papier zou kunnen.

CAD-programma's kunnen niet goed werken met pixels en dus ook niet met foto's. Daarvoor heb je toch echt een pixel-gebaseerd programma nodig.

Dan zijn er nog twee soorten CAD: tweedimensionaal en driedimensionaal. De laatste heb je nodig als je bijvoorbeeld iets wilt 3D-printen. Denk aan programma's als Fusion 360, Autocad of Blender. Om photo etch te maken, gebruik ik een tweedimensionaal programma. Die zijn er ook flink wat, zoals het gratis Inkscape. Ik gebruik de betaalde versie van Qcad, een gebruikersvriendelijk maar krachtig pakket. Zelfs de betaalde versie kost nog niet de hoofdprijs.


Stap 1: het ontwerpen van de photo etch fret

197. Als je de chassisbalk die ik heb getekend uitvergroot, zie je pas hoe groot pixels kunnen zijn. Ik heb de in Gimp getekende balk ingevoerd in Qcad en die ziet er uitvergroot zo uit:

Afbeelding

198. Als je heel goed kijkt, zie je daar ook al een vector overheen getrokken. Beter beeld:

Afbeelding

Het maakt niet uit hoe ver je dit inzoomt, de paars lijn zal nooit verder 'verpixelen'.

Overigens zal ik drie kleuren gebruiken voor mijn etstekening: paars, rood en blauw:

- In het paars komen alle lijnen van de tekening. Dit wordt dus het 'overzicht'.
- In het rood komen de grenzen van die delen die moeten worden weggeëtst aan de bovenkant / voorkant.
- In het blauw komen de grenzen van die delen die moeten worden weggeëtst aan de onderkant / achterkant.

Dus, als er ergens reliëf moet komen aan de voorkant, wordt dat rood getekend. Reliëf aan de achterkant van het photo etch plaatje wordt blauw getekend. Uiteindelijk worden er zo twee aparte tekeningen gemaakt, eentje voor de voorkant en een voor de achterkant. De delen die helemaal weggeëtst moeten worden, zijn zowel rood als blauw gekleurd (op verschillende lagen van het bestand, die over elkaar heen liggen).

Uiteindelijk zal de ene print aan de ene kant van het te etsen messing plaatje worden bevestigd, en de andere print aan de andere kant. Ik kom daar later op terug.

199. In Qcad is er nagenoeg niet met een foto of bitmap-tekening (=afbeelding met pixels) te werken. Maar je kunt wél een bitmap-bestand invoeren, zodat je vervolgens vector-lijntjes kunt overtrekken. Alsof je iets overtrekt met carbonpapier.

Voordat de blauwdrukken uit de handleiding van Mercedes-Benz kunnen worden geïmporteerd in Qcad, vergroot ik ze naar de werkelijke afmeting van het voertuig, dus 7 meter lang ongeveer. In Qcad kan ik het bestand vervolgens zeer eenvoudig laten printen of exporteren op schaal 1/72. Als de snelheid van je computer te wensen overlaat, hoe je de vergroting niet per se toe te passen, maar dit werkt makkelijker. Ook kun je de tekening verkleinen naar 1/72, maar dan verlies je misschien pixel-detail. De CAD-tekening kun je oneindig inzoomen zonder dat er kwaliteitverlies is, dus daar bestaat dit probleem niet... maar voorlopig moeten we werken vanaf een pixel-tekening ofwel bitmap.

Hier heb ik beide blauwdruk-aanzichten in Qcad geïmporteerd.

Afbeelding

De chassisbalk is al overgetrokken. Bovenaan zie je ook al een proefje voor de louvres. Het ziet er naar uit dat dit nét gaat lukken, met de smalste lijndikte.

(2 jaar later...)

200. Het printen wilde niet lukken, twee jaar geleden. Inmiddels heb ik een nieuwe printer en vatte ik bovendien het plan op een copyshop in te schakelen, om enerzijds een rijke zwarte 'kleur' te krijgen en anderzijds een hoge resolutie te handhaven. Dat volle zwart zou je vooral met een inkjetprinter kunnen bereiken, was mijn veronderstelling, maar in copyshops worden inkjetprinters alleen gemaakt om bouwtekeningen te maken. Men verzekerde mij echter, dat er een mooie zwarte tint kon worden verkregen met een laserprinter.

Hieronder de samengevatte testresultaten:

A) Inkjetprinter thuis. Het duurde lang voordat deze inkt opgedroogd was.
B) Laserprinter thuis, donkerste kleurinstelling en hoogste kwaliteit.
C) Laserprinter van de copyshop, op het door mij aangeleverde transparante papier. Hier zitten haarscheurtjes in het zwart en vlekken rondom.
D) Laserprinter van de copyshop, met het bij de machine horende papier.

Afbeelding

D is de overtuigende winnaar; per printje kost dit €1,80 inclusief vel. Enig nadeel is dat ik steeds voor een printje naar de copyshop moet, maar dat heb ik graag over voor deze kwaliteit.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 nov, 2019 8:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik ben benieuwd naar hoe je gaat etchen want daar ben ik erg nieuwsgierig naar. Vooral het etchen op verschillende dieptes. Ik zit klaar op mijn stoel met de popcorn erbij rustig te wachten op het vervolg.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 dec, 2019 2:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dag Ferry, dank voor je interesse. Het etchen op verschillende dieptes werkt zo. Ik leg het vereenvoudigd uit.

Op beide kanten van het vel messing wordt een soort folie aangebracht. Als je dat folie een halve minuut onder UV-licht houdt, wordt het keihard en komen er geen bijtende zuren doorheen.

Willen we de bijtende zuren doorlaten, dan moeten we het folie op die plekken beschermen tegen het UV-licht. Dat doen we door middel van zwart geprinte vlakken. We leggen een printje boven het vel messing én een printje onder het vel messing. Beide vellen moeten perfect uitgelijnd zijn t.o.v. elkaar.

Op de eerste weergave hieronder zie je hoe dat er schematisch uit ziet. Het is een zijaanzicht van een vel messing. Bij 'B' kon de etsvloeistof in het messing bijten, omdat het folie daar niet verhard werd. Dat zijn de stukken van de print die zwart zijn.

Afbeelding

De onderste tekening is het antwoord op je vraag. Overal waar je 'B' ziet, zit de zwarte toner op het printje. Het bovenste printje heeft op twee plekken zwarte toner (twee keer 'B') en het onderste printje heeft ook twee plekken zwarte toner (twee keer 'B'), maar dan deels op andere plekken.

Waar de twee 'B's op beide printjes op dezelfde plek zitten, daar bijt de vloeistof helemaal door het vel messing heen. Volledige ets dus. Bij elk van beide andere 'B's wordt het messing tot op het midden weggeëtst. Overal waar je 'A' ziet, wordt niet geëtst. Op al die plekken was het folie hard geworden.

Zo krijg je twee verschillende reliëfs, het ene aan de bovenkant en het andere aan de onderkant van het vel messing.

Hopelijk maakt dit het duidelijker. Als e.e.a. tot vragen leidt, laat maar weten.


Vanaf nu zal ik vooralsnog mijn posts in dit topic beperken tot een samenvatting van de voortgang. De technischere gedeeltes, zoals diepgaande beschrijving van de techniek van het werken met tekenprogramma's en details over het photo etchen, zal ik op een ander forum plaatsen (behoudens voor zover er vragen zijn, zoals hierboven al beantwoord). Om toch een makkelijke referentie te behouden, handhaaf ik de nummering; vandaar de 'verspringingen' in nummers. Op deze manier meen ik dat dit topic overeen komt met de gemiddelde interesse en leeswens van leden van dit forum.

[/I]211. Er zal worden geëtst op een vel 0,13mm. messing.

Afbeelding

221. De motorkap is gereed.

Afbeelding

228. Een motorkap, een chassisbalk en twee (identieke) dwarsbalken zijn getekend. De vouwlijnen zijn ook getekend, waarbij rekening is gehouden met de gebruikelijke vervormingen. Let niet op de pixels of oneffen tekening, bij het printen is dat verdwenen (vooral met gebruikmaking van de professionele machine).

Afbeelding

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 dec, 2019 1:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
230. Na de achterste twee dwarsbalkjes, zijn we toe aan de steunbalk voor de achterwielophanging. Dit is ietsjes ingewikkelder ;)

Het is sowieso al een ruimtelijk enigszins complex geheel en ik wil graag weten welk deel ervan kan worden geëtst. Omdat ik daarvoor toch moet weten hoe dik alles moet zijn en welke vorm 't moet hebben, heb ik de achterwielophanging in Fusion 360 getekend. Het technische hoe en wat en de verschillende tekenstappen, zal ik de leden van dit forum weer besparen. Hieronder screenshots van de eindtekening.

236. Voor de 3D-tekening gebruik ik onder andere de blauwdruk uit de originele handleiding van Mercedes-Benz.

Afbeelding

238. De ophanging van de achterwielen kan 'schommelen'. Ik heb het schommel-bevestigingsdeel aan één kant getekend. Hier het bovenaanzicht.

Afbeelding

239. Het draaigedeelte zit tussen de twee bladveren geklemd.
Afbeelding

240. Hieronder zie je het draaideel (1) dat als een soort wiel roteert om het vaste deel (2).

Afbeelding

241. Het vaste deel zit op zijn beurt vast aan de chassisbalk.

Afbeelding

Tot zover het 3D-tekenen van deze 'schommel'. Nee het zal niet worden geprint, ik ga gewoon met de freesmachine, draaibank en photo etch-kommen aan de slag om een zo mooi mogelijk eindresultaat te kunnen verkrijgen en omdat ik het leuk vind :)

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 dec, 2019 13:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ziet er veelbelovend uit. Mag ik ook vragen op welk forum je het etsen wel stap voor stap gaat beschrijven? Ik wil dat graag volgen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 dec, 2019 13:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
+1 :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement