Volgende project: de Tamiya Cromwell MK IV van Tamiya in 1/35. Goede reviews voor deze kit, is ook vrij recent. Dat zie je terug, zoals Tamiya betaamt: scherpe details, geen enkele flash, sinkmarks op niet-zichtbare plekken. Eenvoudige doos, geen photo-etch, of metalen loop, dropveter tracks en de kabels zijn touwtjes
.
Als je net een Tiger 1 hebt gebouwd, voelt en is de Cromwell een paar slagen kleiner!
De Cromwell, vernoemd naar Oliver Cromwell (oorspronkelijk moest de Cavalier de Cromwell I heten en de Centaur de Cromwell II en dit zou dan de Cromwell III zijn geworden; vanwege de mogelijke verwarring met versieaanduidingen heeft men aparte namen verzonnen), werd ontwikkeld door de Birmingham Railway Carriage and Wagon Company vanaf september 1941. Het prototype was gereed in januari 1942; het was uitgerust met een 57 mm kanon. Dit wapen had een uitstekend doorslagvermogen en was dus effectief tegen tanks, maar de brisantgranaat was te klein om veel effect te sorteren tegen soft targets zoals infanterie. Daarom besloot men op 3 januari 1943 een kanon met een zwaarder 75 mm kaliber in te bouwen vanaf de Cromwell IV; een gedeelte van de productiecapaciteit voor de Centaur werd hiervoor gebruikt. Het kanon was een zesponder met een uitgeboorde loop.
Er zijn er ruim 2600 van gebouwd. Over het ontwerp was nagedacht, en eenvoud in de fabricage stond voorop.
Door de goede motor (Meteor vliegtuigmotor, 575 PK) en relatief lichtere bepantsering was de Cromwell snel (53 km p/u met teruggetunede motor) en wendbaar t.o.v. Duitse concurrenten.
Hoewel de kit bescheiden is, ga ik me niet te buiten aan extra’s. Het is een testcase tussendoor voor mij, vanwege de monotone groene kleur wil ik gestructureerd met modulaire kleuropbouw oefenen. Ik heb de kleine Voyager set erbij besteld, sleepkabels heb ik nog wel in de stash. Wél besteld (nog niet binnen) is de resinset van Black Dog met Hessian camouflage. Verder geen gekke dingen als Normandy-kappen of hedge-clippers, gewoon alleen het tankje. Wellicht een klein beetje bepakking achterop.
Half-uurtje werk:
Hier stop ik even, ik wacht de resinparts van Blackdog af. Volgens mij is dat een complete koepel en voordek, eerst even bekijken hoe dat gaat passen. Daarom ook geen metalen loop besteld, die zit toch onder de camo.
Begonnen met wat klein werk. De sleepkabels zijn dubbel uitgevoerd. Op WW2 foto’s is halverwege een kous of mantel zichtbaar, dat is met een stukje krimpkous opgelost. Rond de ogen zaten behoorlijke windsels, die heb ik met 0.2 mm looddraad gemaakt. In de PE set zitten daar ook onderdelen voor, maar deze oplossing vind ik persoonlijk mooier.
Met de Voyager-set begrijp ik iets niet. Ik wilde de grote bergboxen (3 stuks) in PE maken omdat je deze evt. kunt openzetten. Deze boxen hebben opstaande randen over de lengte lopen, daarin is ook voorzien in de PE-set: met een ballpoint of ander scherp voorwerp moet je aangebrachte groeven ‘uitdrukken’ - op zich werkt dat wel, maar dan zitten de groeven aan de buitenkant en dus de opstaande randen aan de binnenkant. Heb ze drie keer weggelegd met het idee dat ik iets fout doe ... maar ik kom er niet uit.
Weet niet of het zichtbaar is, maar m.i. zitten de groeven aan de zichtkant (herkenbaar aan de ‘boutjes’ en de vouwlijnen). Gelukkig zijn de kit-boxen prima gedetailleerd