Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 3:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2019 21:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Mooi resultaat tot nu toe. Ben benieuwd naar de verwering.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 okt, 2019 16:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 700
Woonplaats: Stolwijk
Silenoz schreef:
Mooi werk. de schakels rusten normaal niet op het eerste loopwiel.

Waarom 1 schakel meer aan de ene kant dan de andere? 9/10 omdat deze een torsiebaarsysteem heeft. Dus de wielen zitten niet tegenover elkaar L en R, maar verschoven tegenover elkaar, waardoor je dus een andere lengte hebt. Bij een echte valt dit nog op te lossen door het spanwiel te regelen, maar bij de meeste kits is dit een vast systeem.

(bron: http://tiger1.info, misschien ook een handige website voor je, hoewel laat)


Dank je! Natuurgetrouwe kit, dus :).

De track komt niet op 1e loopwiel, in ieder geval niet helemaal, heb daar rekening mee geprobeerd te houden. Ik zal ff kijen of ik hem nog iets omhoog krijg.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 okt, 2019 22:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 700
Woonplaats: Stolwijk
De verwering is (grotendeels) gedaan. Op de foto’s zie ik altijd weer dingetjes die beter kunnen - nu zie ik dat ik vergeten ben de tracks-randen een metaalkleur te geven :(

Mijn doel was de camouflagestrepen niet te hard / prominent naar voren te laten komen. Dat is wel gelukt, vind ik. Ik heb de MIG dark en light earth pigmenten gebruikt, div. Washes (bruin, dark grey, dust), de MIG olieverf Buff met pinpoints voor overal stofeffect. Weinig roest, wel beschadigingen en stof :D . Rond de mangaten en op het achterdek wat extra (droge) modder aangebracht, waar de bemanning rondloopt / naar binnen klautert.

De basislaag zandgeel heb ik gemoduleerd aangebracht, maar daar zie je erg weinig van terug ... dat bewaar ik voor modellen die een meer egale kleur hebben. De command antenne is wel erg kwetsbaar met die dunne sprietjes, als de figuurtjes zijn geplaatst buig ik die nog een keer in vorm.

photo 489253

photo 489255

photo 489256

Nog een vraagje voor de ervaren figuurtjes-schilders ... ik heb ze in de basiskleuren staan, opgebracht na een zwarte primerlaag. De commandant heeft een zwart uniform (wol, neem ik aan), en één van de figuurtjes heeft een zwart (leren?) jack.
Hoe kan ik deze wat meer accentueren, welke washes kan ik gebruiken - anders wordt het zo’n zwart geheel. En is er een manier om het ‘leer’ wat naar voren te laten komen? Iets glans? Leerkleur mengen met zwart en drybrushen?

photo 489257

Graag jullie opmerkingen en tips!

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 okt, 2019 3:01 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4451
Voor het leer zou ik in ieder geval een glanzende lak gebruiken als basis, je kan het jasje vervolgens verweren om de glans een beetje af te zwakken. Over het algemeen creëren figuurschildleraars diepte door met een kwast high lights en schaduwen aan te brengen. Het komt er op neer dat je een donkere kleur neemt voor schaduwen en een lichtere kleur voor de opstaande randen. Dit geeft een mooie en strakke dieptewerking. Een 'goedkopere' maar snellere manier van diepte creëren is een dry brush en een donkere wash aanbrengen.

Mijn advies is om de basis bruine camouflagekleur te mengen met zwart en daarmee schaduwen te schilderen op plaatsen waar dat logisch is. Dat zelfde kan je doen met de zwarte uniformen. Wees bij de zwarte kledij ook niet bang om een licht grijze kleur te gebruiken voor randjes en een medium grijze kleur voor de plooien. Kijk maar eens naar deze foto en de lijnen die ik daarop heb getekend:

Afbeelding


Bij een glanzend leren jasje worden de kleur verschillen alleen nog maar groter. De high lights lichter en de schaduwen donkerder.


Afbeelding


Tiger ziet er overigens goed uit. Mooie subtiele verwering!




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 okt, 2019 10:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 700
Woonplaats: Stolwijk
Top D.J. - ik ga het proberen!

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 okt, 2019 21:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Ziet er goed uit Silmaril. Je hebt het camouflagepatroon goed weten te vervagen, en de modder ziet er geloofwaardig uit.

Silmaril schreef:
De basislaag zandgeel heb ik gemoduleerd aangebracht, maar daar zie je erg weinig van terug ...

Misschien heb je het daarom juist wel heel goed gedaan. Zo subtiel dat het niet direct opvalt, maar daarmee misschien nog wel een levendige kleur genereert.

Ik vind de plaatsing van je chips en krassen hier en daar nog wel wat willekeurig. Dwz dat logische slijtageplakken nog mooi in de verf zitten, maar er op minder voor de hand liggende plekken flinke krassen zitten.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 okt, 2019 19:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 700
Woonplaats: Stolwijk
Dank, Huib! Zal volgende keer wat beter opletten bij krassen :) ... ben altijd bang dat ik ‘overboord’ ga.

De mannetjes zijn ook klaar en geplaatst. Op de foto’s lijken ze nog glanzend, maar dat is gezichtsbedrog, m.u.v. het leren jack. Toch te hard licht, denk ik, de verwering (dark wash in de plooien, opgelichte high lights komen helaas niet zo goed tot hun recht)

photo 489709

photo 489711

photo 489712

photo 489713

Vergeleken met de andere tankjes is de Tiger flink uit de kluiten gewassen. Ben begonnen met de Cromwell, maar die is toch een stukje kleiner ... het houten plankje wordt bijna helemaal gebruikt ,)

photo 489714

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 okt, 2019 17:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Mooi geworden, Ruud!

Silmaril schreef:
Zal volgende keer wat beter opletten bij krassen :) ... ben altijd bang dat ik ‘overboord’ ga.

Ik vind de hoeveelheid krassen wel geloofwaardig, ik bedoelde vooral dat de keuze waar je ze plaatst nog wat beter kan ( in mijn optiek dan, hè!)

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement