Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 22 aug, 2019 20:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
Hoi Allemaal,

Herkennen jullie het fenomeen gebouwde modellen die staan te smeken om een verflaagje?
Ik heb er zo genoeg staan. En nu is het tijd voor deze.
Het is een kitbash van een onderstel van Tamiya, bovenkant en toren van Dragon, Asuka suspensie, de tracks zijn een mix van panda tracks en AFV club. Verder wat ABER PE en RB model loopjes. De .50 is van academy met een ABER loop.

photo 482946

Eerst maar wat achtergrond van de Sherman tank.
De Sherman tank is door ontwikkeld vanuit de M3 medium tank. In de praktijk bleek dat het gewenst was om de 75mm vanuit de M3 te plaatsen in een koepel. De eerste Sherman tank had een gegoten hull en was de M4A1. Paralel hieraan werd aan een gelaste versie gewerkt de M4.
Beide types hadden een radiaal motor (Afkomstig vanuit de vliegtuigen). Om productie op te schroeven werden verschillende fabrikanten gevraagd om deze Sherman tanks te maken. (allemaal met kleine verschillen die alleen echte fans zien).
Om diverse redenen (krachtere motor, betrouwbaarheid e.d.) werd er een versie met een diesel motor ontwikkeld de M4A2. Dit type werd voornamelijke uitgeleend aan de Britten en Russen. Dit omdat het leger (U.S. Army) het logistiek ingewikkeld vond om diverse type brandstof te gebruiken. Echter werd dit type wel door de Marines in de Pacific gebruikt
Een derde type werd in productie genomen met een V8 benzine motor. De M4A3.
Tot in begin 1944 waren alle Shermans die operationeel waren voorzien van een voorplaat van 57graden voorplaat, met tevens kleine luiken voor de bestuurder en bijrijder. Alle Sherman waren voorzien van een koepel met een 75mm kanon er in.
Men kwam er achter dat de kleine leuken niet handig waren voor het ontsnappen uit een uitgeschakelde tank. Daarbij vond men de bepantsering op de kwetsbare plekken (dit waren de munitie rekken en NIET de brandstof tanks) te zwak en besloot men op de plekken van de munitie rekken extra platen te lassen. (dit zijn de kenmerkende vierkante platen aan de zijkant van de Sherman)

In medio 1944 kwamen de volgende updates:
De (gelaste) hull ging van 57graden naar 47 graden om zo ruimte te bieden voor grotere luiken. (
De munitie opslag werd in de onderkant van de hull opgeslagen in zogenoemde natte (Glycol o.i.d.) opslag containers.
Er werd een 76mm kanon ontwikkeld met een bijbehorende koepel (alleen op de M4A1, M4A2 en M4A3)

eind 1944 kwam er een update rondom het onderstel
Het HVSS (Horizontal Volute Spring System) werd in gebruik genomen.

Nu kan ik jullie lastig vallen met alle verschillende subtypes en welke combinaties er mogelijk waren maar dat doe ik niet.
Ook ga ik geen Britse Sherman zoals de M4A4 erbij halen ;)

terug naar het model. Ik ga een M4A3 75w afmaken.
Nu had ik deze al een keer in de primer gezet en voorzien van een Olive Drab laag. Echter was deze te grauw en vond ik hem niet mooi. Dus hop weer een jaartje in de kast.
Uiteindelijk maar de opnieuw voorzien van een meer groenige basis en nu wel tevreden. (alles op basis van Tamiya, echter weet ik de mixen niet meer)

photo 482942

photo 482941

Ik ben nog niet begonnen met verweren maar eerste alle details geschilderd. Dit is uitgevoerd met Vallejo.
De metaal onderdelen zijn geschilderd met humbrol metalcore. Alles zit aan elkaar gelijmd dus het is een uitdaging om alle details goed te schilderen.

photo 482945

photo 482944

photo 482943

De sterren zijn dry transfer van Archer. Ik had achterop nog wat tank nummers geplakt maar die waren niet goed dus die zijn er af.
Ik ga achterop enkele figuren platen en in de koepel komt ook nog iemand.

Ik probeer van elke stap. tussen foto te maken met verdere uitleg wat ik heb gedaan.

Groet Martin

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Laatst bijgewerkt door Martin Visser op vr 04 okt, 2019 20:54 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M4A3 75w Sherman
BerichtGeplaatst: do 22 aug, 2019 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk. Ik neem aan dat dit 1:35 is?

Vraagje, waarom missen er kleine stukjes van een flink aantal van de tracks?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M4A3 75w Sherman
BerichtGeplaatst: vr 23 aug, 2019 7:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Dat gaat er al heel wat mooier uit zien dan zonder verflaagje :wink:
Ik ben benieuwd naar de figuren!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M4A3 75w Sherman
BerichtGeplaatst: vr 23 aug, 2019 9:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie bouw en start van de schilderwerken.

@René: die kleine stukjes zijn duckbill's of grousers en werden op de track gemonteerd om de gronddruk te verlagen door deze te verbreden(bvb in drassige gebieden) deze werden achteraf te velde gemonteerd, en konden ook afbreken.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M4A3 75w Sherman
BerichtGeplaatst: vr 23 aug, 2019 9:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja inderdaad, die duckbill's hadden hun nut wel bewezen maar ze waren erg kwetsbaar.
Het ontbreken van enkele duckbill's maakt het model enkel maar realistischer. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M4A3 75w Sherman
BerichtGeplaatst: vr 23 aug, 2019 13:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 749
Woonplaats: Nunspeet
Shermannsssss dit zal ongetwijfeld weer een mooie worden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M4A3 75w Sherman
BerichtGeplaatst: vr 23 aug, 2019 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi gebouwd en strak gespoten, Martin.
Dat olievat en die munitiekist op het glacis liggen er los op. Moet daar niet een touwtje of spanbandje omheen?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M4A3 75w Sherman
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2019 14:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Netjes Martin.
Nice!

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M4A3 75w Sherman
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2019 19:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Silenoz schreef:
@René: die kleine stukjes zijn duckbill's of grousers en werden op de track gemonteerd om de gronddruk te verlagen door deze te verbreden (bvb in drassige gebieden) deze werden achteraf te velde gemonteerd, en konden ook afbreken.


Dank voor de uitleg.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M4A3 75w Sherman
BerichtGeplaatst: di 03 sep, 2019 18:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Martin, heb je niet ergens foto's genomen van hoe de koepel er uitzag voordat je die bewerkt hebt om hem een giethuid te geven? Ik zie heel wat putty er op, was er geen detail aanwezig?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement