Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 2:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 237 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 30 aug, 2020 10:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dank u wel voor de mooie woorden heren. Ik heb net als de meeste van jullie ivm het weer toch iets minder gedaan de laatste tijd. De afgelopen week was het toch weer tijd om iets te gaan doen. Als eerste heb ik de loopborden gespoten en gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op bovenstaande foto zien jullie ook een witte leiding. Dit is een stoomleiding ( weet niet precies waarvoor) maar deze zat natuurlijk wel op een gevaarlijke plek en daarom werd hier asbest omheen gewikkeld zodat niemand zich kon verbranden. Ik heb geen echt asbest tot mijn beschikking en daarom heb ik maar gebruik gemaakt van Leukosilk. Dit is een pleister met een mooie structuur en is makkelijk te vervuilen.

Afbeelding

Aan de voorkant van de ketel zit ook aan lantaarn. Deze wordt leeg geleverd door Trumpeter maar ik wilde toch proberen om een lamp te maken. Met een stukje transparante sprue, een draaibankje en wat vijltjes denk ik wel dat het goed gelukt is.

Afbeelding

Afbeelding

Na het vijlen heb ik er een laagje TET over gedaan om het doffe wat weg te halen.

Afbeelding

Als laatste bouwwerk aan de loc zijn de rookdeflectors. Ik gebruik de kit onderdelen want die vind ik er mooier uitzien dan de ronde van de PE-set. De deflectors liggen klaar om gespoten te worden.

Afbeelding

Ik wil eerst deze deflectors klaar hebben voor ik ze uiteindelijk ga monteren. Omdat ik geen zin heb om alleen voor de deflectors mijn spuit te pakken ben ik nu de gondola's aan het afplakken zodat ik zometeen lekker veel spuitwerk tegelijk heb. Als de gondola's in kleur staan (houtwerk moet ook nog gebeuren) dan kan alles vervuild gaan worden. Het is nu zo dat ik toch wat licht ga zien aan het eind van deze lange tunnel. Het is nog wel veel werk maar het gaat zeker de goede kant op.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 aug, 2020 12:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Mooi werk weer, alle kleine details zoals de asbestleiding doen het model veel goed. Interessant wel dat die rookschermen zo te zien van hout waren (volgens Trumpeter in ieder geval). Hier kun je wel wat leuke effecten op toepassen zoals afbladderende verf op het hout. Zoiets verweert toch een stuk anders als het metaal op de rest van de loc.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 aug, 2020 18:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 mei, 2020 13:26 pm
Berichten: 57
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
Ziet er erg mooi uit, dat lampje is ook erg leuk gedaan zo. die stoomloco’s van Trumpeter zijn sowieso erg mooi, alleen jammer van de lengte.

Ik vroeg me nog af of er referenties zijn voor dat houten rookscherm? Ik ken m allen met de smalle metalen variant.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2020 13:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
@IJNfan, er zijn heel erg weinig referenties voor deze houten rookdeflectors. Er zijn ook maar weinig locs uitgevoerd met deze houten schermen maar ik vind het wel stoer staan. Historische correctheid staat hierbij op een heel laag pitje.

Er is mij wel gewezen op het feit dat het lampje niet helemaal recht staat, dat zal ik dus nog gaan aanpassen.

Goed, ik ben begonnen aan het laatste spuit- en schilderwerk. De gondola's zijn in het grijs gespoten en toen zijn alle houten delen in de basiskleur voor het hout gespoten. Hier heb ik Tamiya XF55 Deck tan voor gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna kwam de olieverf uit de la en ben ik begonnen met de binnenkant van de rookdeflectors. Hier heb ik Burnt Umber voor gebruikt.

Afbeelding

Na een avondje drogen heb ik een wattenstaafje gepakt, ietsje vochtig gemaakt met reukarme terpentine en toen wat slijtplekken gemaakt.

Afbeelding

Ik denk dat ik hiermee wel op de goede weg ben ondanks dat er weinig slijtplekken zullen ontstaan aan de binnenkant van de schermen. De rookdeflectors en de buitenkant van de gondola's wil ik later grijs gaan spuiten over het hout heen en dan gaan chippen. De binnenkant van de gondola's wil ik wel in hout gaan laten. In mijn idee mag dat prima want daar schuurt de verf toch snel vanaf dus waarom die moeite doen. In ieder geval heb ik eerst nog wel even wat werk te doen aan de olieverf dus daar ga ik weer mee verder.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2020 19:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Afgelopen week ben ik bezig geweest met het houtwerk. De binnenkant van de deflectors zijn mooie proefstukken want die zie je later toch haast niet meer :D .

Het houtwerk van de gondola's is gedaan en is eindelijk droog. De buitenkant wordt voorzien van grijs en daarna ga ik grijs weghalen om slijtage te simuleren. Vooral bij de ogen om spullen vast te zetten. De binnenkant blijft deze kleur houden maar aan de hand van de belading ga ik nog wel wat verder met lichte en donkere kleuren. Ik denk echter dat dit wel een goede basis is.

Als jullie daar anders over denken dan hoor ik het graag.

Afbeelding

Afbeelding

Zojuist heb ik aan de binnenkant van de deflectors haarlak gespoten en toen dit droog was de grijze verf. Ik ga 1 stuk proberen te verwerken over 1 -1,5 uur en een ander stuk ga ik morgen proberen.

Bedankt voor het kijken

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2020 20:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2506
Woonplaats: Den-Haag
Mooi Ferry,

Ziet er nu al realistisch uit zeg.
Werkt goed zo met die olie verf.

Succes, Peter

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 sep, 2020 16:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dank je Peter.

Ik heb gisteravond na een uurtje met een kwast en water wat geprobeerd en daar kwam onderstaande foto uit.

Afbeelding

Ik denk dat dit wel is wat ik wil. Hier kan ik wel wat mee.

Zojuist heb ik de tweede geprobeerd en dat zag er zo uit.

Afbeelding

Dat is dus niet wat ik wil. Ik heb hier heel hard op moeten poetsen maar het werd hem niet. Conclusie is dus dat je beter na ongeveer een uurtje moet beginnen met verf weghalen.

Ik weet nu tenminste hoe ik de gondola's moet doen en die staan nu net in de haarlak. Als ik klaar ben met deze post ga ik het in de verf zetten en dan kan ik vanavond weer de verf gaan weghalen.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 sep, 2020 20:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ben ik weer. Zo duurt het even tussen wat updates en zo worden jullie tot vervelens toe lastig gevallen :D

Ik heb het werk aan de gondola's gedaan en ben nog even aan het bekijken of ik het zo houd. Ik heb geprobeerd om slijtage van sjorbanden/kettingen te maken en in het midden kunnen banden/kettingen schuin gespannen worden. Ik twijfel hier nog een beetje over. Als ik het zo houd dan kan vanaf vrijdag alles in de blanke lak om vervuild te gaan worden.

Dan nu het resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2020 9:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik heb de beschadiging van de verf nog wat verder aangepakt en nu ziet het er zo uit.

Afbeelding

Afbeelding

Het lampje in de lantaarn moest ik ook nog aanpassen omdat dit niet recht stond. Ik moest echt wat geweld gebruiken om dit los te krijgen en toen brak nog alleen maar het bolletje af. De voet bleef staan en daar heb ik de proxxon maar voor gepakt. Vervolgens een nieuw lampje op de draaibank en na veel passen en meten heb ik nu wel het lampje recht staan. (denk ik tenminste)

Afbeelding

Ook moest er nog een glaasje voor komen en dat heb ik een klein beetje verzonken gelijmd. Ik heb een lamineervel door de lamineermachine gehaald en daardoor kreeg ik een lekker stevig stuk doorschijnend plastic. Met de P&D heb ik daar een glaasje uit gestanst en met Kristal Klear vast gelijmd. Op de foto zie je nog de natte KK.

Afbeelding

Vandaag is bedoeld om alles in de blanke lak te zetten voor een paar decals en dan kan het vervuilen beginnen. Hopelijk kan ik ook nog wat aan de basis doen.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 sep, 2020 14:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Al dat houtwerk ziet er echt mooi uit zeg!
Doe je knap!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 237 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement