Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 237 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 24  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Goedenavond allemaal,

Als jullie het goed vinden kom ik hier een bouwverslag maken van een trein. Meestal ben ik op het militaire luchtvaart gedeelte te vinden en ik heb ook een schip gebouwd maar nu vond ik het tijd voor iets heel anders. Dit zal mij waarschijnlijk allemaal nieuwe dingen leren want dit is toch weer een andere tak van sport.

Stoomlocomotieven trekken mij heel erg en daarom is de keus gevallen op de BR-52 van Trumpeter. Alleen een locomotief lijkt mij wat kaal dus ik wil er een gondola achter maken met daarop een V1. Je ziet wel eens een vliegtuig achter een loc of een voertuig maar een V1 heb ik eigenlijk nooit gezien in combinatie met een BR-52. Een V1 is niet een echte uitdaging dus er moet nog wat meer gebeuren. Daarom wil ik een tweede gondola maken en daar ga ik een stuk helling op maken waarvandaan de V1 afgeschoten kan worden. Al met al zal dit een langdurig project worden maar dat vind ik prima. Als ik maar lekker kan brouwen. Het verslag van de V1 staat hier https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=52283.

Als het goed is komt de loc eind van de maand binnen dus ik ben maar begonnen aan een gondola.
Deze moet het gaan worden

Afbeelding

Ik volg gewoon de bouwbeschrijving en dan beginnen we met de zijkanten van het frame. Wel over de gehele lengte een kier dus die moest een beetje dicht geplamuurd worden.

Afbeelding

Dan kunnen de lagerblokken opgeschoond worden en er los worden bij gelegd om een beeld te krijgen. Tevens twee pakketten bladveren erbij.

Afbeelding

Die bladveren kloppen natuurlijk niet echt want ze zijn hartstikke recht in plaats van wat gebogen. Ik vind het echter prima en heb even geen zin om gebogen pakketten te gaan maken. Er zal nog wel meer niet kloppen maar ik bouw niet historisch correct. Sommige dingen zal ik wel aanpassen en andere niet, dat is maar een beetje hoe mijn pet staat. Het verenpakket was echter niet heel best en op zich wilde ik dat wel aanpassen. Zo ziet het eruit als het uit de sprue komt.

Afbeelding

Erg ongelijk allemaal en dat wilde ik wat rechter maken.

Afbeelding

Als we alles dan even droogpassen op 1 helft dan krijg ik dit.

Afbeelding

Opmerkingen, commentaar, tips en trucs zijn van harte welkom en mogen altijd gemaakt worden. Ik hoop dat dit een leuk verslag wordt en dat jullie er plezier aan beleven om het te volgen. Ik heb er in ieder geval zin in.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Laatst bijgewerkt door fvdm op zo 29 nov, 2020 13:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 20:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Leuk, eens wat anders.

Wat de veerpakketten betreft... ja Trumpeter gaat altijd wel érgens de mist in. Niet belangrijk genoeg om er een punt van te maken denk ik.

Veel plezier met de bouw.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 21:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Ik denk dat er ook wel platte veerpakketten zullen bestaan? Zo werken ze ook, misschien omdat de rails toch al zo vlak zijn (in verhouding tot een weg met gaten).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2019 11:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
siepie schreef:
Ik denk dat er ook wel platte veerpakketten zullen bestaan? Zo werken ze ook, misschien omdat de rails toch al zo vlak zijn (in verhouding tot een weg met gaten).


Die bestaan zeker:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Bladveer.jpg

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2019 12:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Ah dat wist ik ook niet, weer wat geleerd.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2019 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Inderdaad, weer wat geleerd. Bedankt voor de informatie Ruud.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2019 12:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
In tegenstelling met de gebogen bladveren van een motorvoertuig die schokken op een ongelijk wegdek moeten opvangen zijn de bladveren van een treinwagon inderdaad recht. Deze veren zijn niet zodanig "vering" maar hebben tot doel trillingen op te vangen en de wagon stabiel te houden in een bocht en/of het kruisen van een wissel. Een bijkomend doel is de wagon stabiel te houden bij een ongelijke lading. In spoorwegtermen noemt men dat "een stijve vering".

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2019 16:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Deze volg ik ook! Leuk project!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2019 20:23 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Heb je alleen de kit of ook de Voyagerset er bij, zeker een aanrader, al moet je wel veel solderen, althans dat heb ik gedaan. Ik zit te wachten op mijn eigen plekkie en dan kan ik de mijne eindelijk eens afmaken, want het is een bakbeest

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2019 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik wil de big ed set erbij kopen. Voyager is wel erg mooi maar best prijzig. Ik heb wel een poosje getwijfeld maar ga toch voor Eduard. Dat in combinatie met het nodige scratchwerk moet best een mooi eindresultaat kunnen geven.

Ik dacht begrepen te hebben dat je nu een eigen plekje kon creëren wegens een verhuizing?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 237 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 24  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement