Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 13:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 237 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 24  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2020 13:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Bert Takken schreef:
Nou dat spuitwerk stelt m.i. niets voor, dat afplakken is echter wel hogeschoolkunst

Het goed afplakken is onderdeel van het spuitwerk Bert :mrgreen:

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2020 13:45 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Joh :mrgreen: :mrgreen:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 apr, 2020 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Afgelopen tijd toch nog iets kunnen doen. Veel mensen hebben wat meer tijd om te brouwen maar ik alleen maar minder.

Ik ben met van alles en nog wat bezig geweest. Bijvoorbeeld de wielen. Hoe moet het loopvlak eruit gaan zien? Je zou denken dat het loopvlak helemaal zal glimmen. Trumpeter geeft echter aan dat dit met staal geschilderd moet worden. Eigenlijk vind ik het allebei niets dus ben eens gaan snuffelen naar foto's. Nou, dat maakt een hoop duidelijk. Niet dus. Je kunt precies de foto's vinden die je graag wilt zien. Dat betekend dus eigenlijk dat ik in principe kan doen wat ik graag wil en zo zal het dus ook gebeuren. Ik en uitgegaan van deze foto.

Afbeelding
foto is van een VSM loc.

Ik heb besloten om staal te gebruiken met een paar drupjes zilver. Dan denk ik wel goed te zitten. Bij de big ed set zaten ook maskers dus maar even de wielen afgeplakt.

Afbeelding

Dat blauwe spul is micromask en heb ik gebruikt om twee redenen.
1- zorgen dat er geen verf door het naadje komt (achteraf gezien overbodig maar dat is achteraf)
2- beetje kleefkracht voor de maskers. De wielen hebben voor maskers een heel aparte vorm en deze zullen ook niet heel makkelijk blijven zitten.

Daarna de verf gemengd in mijn cupje en spuiten maar. Na het uitpakken kreeg ik dit.

Afbeelding

Ik kan mij hier wel in vinden. Als jullie er echter anders over denken dan hoor ik het graag.

Voor ik echter de wielen ga monteren moet ik eerst de zandleidingen plaatsen. Ik voelde het al en heb het ook gelezen in diverse WIP dat deze echt niet te lijmen is. Wat een rare rommel is dat.

Afbeelding

Ik heb verschillende soorten lijm geprobeerd maar helaas. Dan dus maar zelf aan de slag. Gelukkig zaten deze leidingen op een karton en dat kan ik mooi gebruiken.

Afbeelding

Met 1mm styreen en 0.25mm styreen plaat moet ik een eind komen. Het eerste stuk is al klaar maar dat is voor een volgende keer.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 apr, 2020 9:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Goed plan om die zandleidingen te vervangen, ik zat ook al met dat idee te spelen.

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2020 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik was dus van plan om de zandleidingen helemaal uit styreen te maken maar dat lukte niet helemaal goed. De leidingen zelf zijn wel van styreen maar de beugels/banden niet. Die heb ik uit loodstrip gemaakt want dat buigt toch wel een stukje makkelijker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kreeg ook de opmerking dat de wielen wel heel clean waren op het loopvlak. Na veel zoekwerk en foto's bekijken heb ik besloten om toch nog wat vliegroest aan te brengen. Dit heb ik gedaan door dit onregelmatig te spuiten zodat het niet een geheel wordt. Hier laat ik het wel bij wat de wielen betreft.

Afbeelding

En gemonteerd
Afbeelding

Misschien dat ik het bij een volgende bouw nog wat anders kan gaan doen maar dat zie ik dan wel. Tot slot nog even een overzichtje van de linkerkant.
Afbeelding

Hier zie ik dat het dak nog wat te donker is dus dat mag nog ietsje lichter.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2020 19:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2505
Woonplaats: Den-Haag
Netjes Ferry,

Vind die wielen wel meevallen hoor, zie er toch goed uit.
Misschien het loopvlak nog wat laten glimmen naar blank metaal.
Je dak valt ook wel mee, beetje kleur verschil mag toch wel.

Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei, 2020 11:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dank voor de reactie Peter. Het probleem met de wielen is dat je zo veel verschillende foto's hebt. Van strak glimmend tot zwaar verroest met strepen en alles daarbinnen in. Ik wilde het niet teveel laten glimmen en ben dus hier op uit gekomen.

Voor ik de wielen kon monteren wilde ik eerst wat stoffigheid op het frame hebben. Niet teveel, een klein beetje. Later kan er nog wel iets worden toegevoegd maar ik wil geen verroest frame hebben. Op referenties zie ik bij in gebruik zijnde locs (zo lijkt het althans) dat het frame wel veel vet heeft maar geen roest. Ik ga dus ook geen roest imiteren. Na licht spuitwerk met aardebruin had ik dit.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna ben ik begonnen met de wielen aan 1 kant. Alles staat nu te drogen dus ik heb nog geen foto's. Ik zorgde eerst dat wielen soepelgeplaatst konden worden net als de verbindingsstang tussen de wielen. Toen heb ik aan de rechterkant de wielen los erop gezet en links het voorste wiel en het achterste wiel geplaatst en gelijmd met 2-componenten lijm. Dit wilde niet echt heel goed drogen dus heb ik maar even nieuwe lijm gehaald. Toen deze wielen vast zaten kon ik de andere drie wielen plaatsen, de verbindingsstang en toen heb ik de loc op de rails gezet. Zo kan ik zorgen dat alle wielen keurig recht op de rails staan en ook de rails raken. Foto's volgen snel.

Toen dit goed stond te drogen kon ik gaan beginnen aan mijn eigen railbed. Ik wil toch een soort spoordijkje maken en heb van 5mm balsa hout de bielzen gezaagd.

Afbeelding

Dit is uiteraard veel te recht en met een vijl heb ik wat gebruikte bielzen kunnen maken.

Afbeelding

Daarna konden ze gekleurd worden. Ik heb ik een oud bakje wat hobbyverf burnt sienna gedaan en toen wat water erbij. Deze kleur was veel te licht dus toen heb ik er veel mokka bij gedaan. Er ontstonden wel wat vlokken in de verf maar dat is niet erg. Toen ik de bielzen had ondergedompeld en een beetje afgedept had ik dit.

Afbeelding

Eigenlijk vind ik dit wel leuk omdat je ook de vlekken ziet. Je zou echter ook kunnen denken dat dit wat rood is en zo heb ik bij 1 biels een zachte pastel van de A.C. tion gebruikt. Op onderstaande foto is dat resultaat te zien.

Afbeelding

Dat rechter stukje is geen biels maar het krijtje.

Ik hoor graag wat jullie het mooist vinden, zelf denk ik toch het meest de onderste, dus met het krijt.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei, 2020 13:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Eiken spoorbils werden gekookt in Carboline tegen het rotten waarna ze een bijna zwarte kleur kregen, heel donkerbruin dus. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei, 2020 15:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2505
Woonplaats: Den-Haag
Ja, ik zou ook de donkere versie nemen.

Denk dat dit beter staat.

Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2020 10:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Knap staaltje spuitwerk zeg, heb je nergens op overspray kunnen betrappen :brouw: . Inderdaad een goede keuze om die leidingen te vervangen, ik krijg altijd jeuk van die vinyl-dingen die fabrikanten soms in hun kits stoppen. Verschrikkelijk om te verlijmen, en gietnaden krijg je er ook met geen mogelijkheid vanaf.
Voor de bielzen stem ik ook voor de donkerste versie, ik kom als student nogal vaak op stations en die dingen zijn meestal zo goed als zwart.
Bij de wielen heb ik zelf het gevoel dat ze nog iets meer mogen glimmen (het loopvlak dan). Het spoor zelf (zolang het gebruikt wordt) heeft meestal ook een redelijk gepolijst oppervlak, en mij lijkt dat de wielen dat dan ook zouden hebben. Die vliegroest geeft mij een beetje het gevoel alsof de loc al even stilstaat, maar dat is mijn eigen mening natuurlijk. :wink:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 237 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 24  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement