Dank je Klaas.
Naar aanleiding van de laatste deze foto ben ik afgelopen week bezig geweest om de bak aan de achterkant van de tender aan te passen.
bron: bahnstatic.de
Bij alle verslagen lees je dat mensen niet weten waarom Trumpeter/Eduard die ladders zo raar dicht op de bak plaatsen maar ik heb nog nooit gezien dat iemand er iets aan deed. Ik wilde er dus wel wat aan doen.
Hieronder is de uitgangssituatie. Hier is duidelijk te zien dat de bak te breed is. Vergelijk de lampen maar eens met de buffers.
In het midden zie je twee strepen staan 7mm uit elkaar en dat stukje moet verwijderd worden. Dat doen we dus even.
En zo ziet het eruit als de twee delen aan elkaar gelijmd zijn en op zijn plaats staan. Dit lijkt er al een stuk meer op.
Uiteraard zijn er net zoveel mogelijkheden met de tender als er daadwerkelijk tenders zijn want ik heb mij wel eens laten vertellen dat de machinisten zelf veranderingen deden aan de loc en tender en dat dat mocht.
Als we dan de trap even los plaatsen zie ik dit.
Hieronder het uitgangspunt zoals bedoeld in de kit.
Ik ga ook maar een trap maken aan 1 kant en niet aan beide kanten.
Verder ben ik ook weer even bezig geweest met de koppelingen. Hieronder een foto met waar ik mee begonnen ben. een stukje styreen van 2,5 mm rond en 0,5mm dik, een magneetje van rond 1mm en 1mm hoog, en een stukje staf van 2mm.
Vervolgens lijm ik het magneetje in het schijfje en aan 1 kant vlak. Het magneetje steekt dan natuurlijk een halve mm uit maar dat kan ik gebruiken met plamuur om een bolle achterkant te maken. Uiteindelijk krijg ik dan zoiets.
Dit maak ik vast aan de koppeling aan de tender.
Ik heb ook al meerdere koppelingen gemaakt en het voordeel is nu dat ik alles kan koppelen en ook weer loshalen als dat nodig is.
Ik ben er blij mee. Nu kan ik ook de koppelingen van de gondola's gaan aanpassen.
Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.