Bedankt heren!
fvdm schreef:
Ik zie er geen 911 stukken in
Scherp, maar godzijdank zijn er er geen 911
.
Bert Takken schreef:
En zit je vast, kijk dan even bij de truckbouwers, daar zitten echt kunstenaars die je wel weer van inspiratie kunnen voorzien.
Maar wat een straf dit soort huiswerk he?
Ik kan niet klagen nee, het is meer dat ik dit werk nogal snel voorrang wil geven op ander schoolwerk dat minder leuk is
. Maar bij de truck-afdeling zitten inderdaad wel een aantal bouwers waar ik zeker inspiratie bij op kan doen.
Enige tijd geleden had ik een oproep geplaatst in het Marktplaats-gedeelte voor een paar Opel Blitz-voorwielen; ik kreeg afgelopen vrijdag een envelopje in de bus met wat spulletjes van Walesha.
Het waren geen Blitz-wielen, maar CCKW-wielen. Hij was zo vriendelijk om ze toch op te sturen, ondanks het feit dat ik niet zeker wist of ik ze daadwerkelijk kon gebruiken (de velgen lijken vrij veel op elkaar, maar er ligt bij het CCKW-wiel een opstaande rand bij de naaf die het Blitz-wiel niet heeft. Deze kan eraf gehaald worden, maar ik weet niet hoe het wiel voor de rest overeenkomt met het Opel-wiel. Verder had hij er nog wat andere spulletjes bij gevoegd, maar helaas zijn de bladveren al gemaakt...
. Hoe dan ook; erg bedankt voor de hulp Walesha!
Afgelopen weekend heb ik me bezig gehouden met de twee paneeltjes van de generator; ik heb er toch voor gekozen om de boel open te werken. Het eerste klusje was om de twee gaten van de luiken in de generator te maken. Een beetje onhandig gepland achteraf, aangezien het een stuk makkelijker geweest was om dit te doen voordat de generator in elkaar gelijmd was. Maar ja, achteraf...
Na uitmeten van de gaten heb ik de randen ingesneden met een scherp mes, maar nier helemaal door en door. Vervolgens heb ik op iedere hoek een gaatje geboord waar een zaagje in past. Met dit zaagje heb ik een kruis in het kunststof gezaagd om zo de gaatjes te verbinden. De witz hierbij is dat je nu de vier stukjes er makkelijk uit kan breken, omdat de randen allemaal al zijn ingesneden. Zo krijg je ook mooie, rechte randen, zonder achteraf nog een hoop weg te moeten schuren (en met schuren heb ik de ervaring dat alles alleen maar minder recht wordt). Uiteindelijk was alles eruit gebroken.
En toen was het tijd voor het opbouwen van de panelen. Ik ben gelijk maar met de lastigste van de twee begonnen, het koelgedeelte:
Buiten dat de behuizing van dit onderdeel een vrij onhandige vorm heeft, zijn ook de koelvinnen van de 4 cilinders achterin een redelijk vervelend klusje om te maken. Ik ben met de behuizing begonnen, maar aangezien hier geen maten van zijn is het vooral gokken. De maten van het rechthoekige gat heb ik wel, en vanuit daar is de rest min or meer gegokt en berekend.
Daarna is het bakje opgebouwd. Vooral de hoeken zijn net niet lekker op elkaar aangesloten hier en daar, omdat het bij het gokken van maten nu eenmaal niet altijd even precies uitkomt
. Dit heb ik wel nog redelijk kunnen oplossen met wat hoekstukjes in de hoeken te lijmen.
De koelvinnetjes heb ik opgebouwd uit rondjes styreen. Met wat ponsjes (ooit uit het Verre Oosten laten invliegen) heb ik 2 maten cirkels uitgeponst uit 0,2mm styreen.
Vervolgens zijn er 4 torentjes opgebouwd, door de twee maten cirkels om en om op te stapelen krijg je de vinnen. Het zijn er lang niet zoveel als in het echt, maar dit is eigenlijk ook niet te doen vanwege de extreem dunne lagen die je dan zou moeten hebben. Verder zijn er nog wat losse zaken bijgemaakt die ook op de foto te zien zijn.
En in de generator:
En zo is het model weer een stapje verder. Het linker paneel is ondertussen ook in aanbouw, maar hier volgen de foto's nog van.