Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 31 okt, 2019 16:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
tonyshermans schreef:
Ik denk altijd zucht..... waar begin je aan

Ik denk altijd: Joepie! Iemand die geen kit meer nodig heeft om iets moois te maken! :wink:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 dec, 2019 12:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Zo, het werd toch weer tijd om hier het stof af te blazen... Dit werkje (en eigenlijk de hobby in het algemeen) ligt op het moment totaal op zijn gat door een beetje veel drukte met school (projecten etc...). Maarja, dit ding is technisch gezien ook school, en die moet dus ook afgemaakt worden :lol:. Het klusje dat lang is blijven liggen is de standaard van de aanhanger.

Afbeelding
(ik heb begrepen via het internet dat de aanhanger op deze foto een na-oorlogse variant van de Sd.Anh. 24 is, maar de constructie van de standaard is niet veel veranderd. Alleen de twee smalle stripjes bij de rode hendel horen er niet op te zitten).

Dit leuke werkje heeft me in totaal toch een uurtje of 5 gekost, waarbij denk ik de meeste tijd in het bekijken van foto's heeft gezeten. Om een of andere reden zijn die referentiefoto's altijd vrij matig qua kwaliteit, dus het is veel vergelijken met verschillende foto's om te weten wat nu klopt en wat niet.

Ik heb de bovenstaande foto, samen met deze twee vooral gebruikt voor het detectivewerk. Op foto's uit de oorlog zelf hangt de aanhanger helaas meestal achter een vrachtwagen; met de poot omhoog dus.
Afbeelding

Afbeelding

Als eerste zijn de montagepunten voor het mechanisme gemaakt. Op de foto's is te zien dat de eigenlijke steunpoot (het schuine deel van de standaard) op hetzelfde punt scharniert als waar het mechanisme van de remmen zitten; zeg maar recht onder de voorkant van de generatorbak. Buiten die poot is er ook nog een uitschuifbare stang die de poot ondersteunt. Deze staat recht omhoog, en scharniert op het smalle balkje in de driehoek van het frame, waar ook het kistje op gemonteerd zit.

photo 492917

photo 492918

Bij deze scharnierpuntjes is uitlijning nogal belangrijk; ik leg de twee plaatjes die het scharnier vormen dan ook eerst op elkaar, en boor er dan in 1 keer een gat door. Zo krijg je de uitlijning zo goed mogelijk.

De steunpoot is gemaakt uit wat U-profiel. Het was een kunst om de lengte goed te krijgen, omdat de balans van de trailer niet echt in het midden ligt op het moment. Met veel kijken en een beetje gokken is de lengte uiteindelijk kloppend gekregen. Het scharnierpunt hier is een simpel buisje met een dun stafje erdoorheen. Verder zit er in het echt nog een veer op de poot die hem in de ingeklapte stand trekt; dit is ook hier weer met wat gitaarsnaar nagemaakt.

photo 492919

photo 492921

photo 492920

Het uitschuifbare pootje is gemaakt van een staf en een buis; deze buis is eerst wel een stuk dunner geschuurd. Bij de echte aanhanger heeft de binnenste stang schroefdraad, en kun je de standaard verstellen door aan de buitenste buis te draaien. Nu gaat draad tappen op die onderdelen mij iets te ver, maar de handvaten om de buis mee te verdraaien moeten er wel op. Hiervoor heb ik 2 gaten in de buis geboord, en er een ijzerdraad in gestoken. Het scharnierpunt is ook hier weer een buis met een pinnetje.

photo 492922

photo 492923

En dan nu de grote test; werkt het wel allemaal? En dat doet het:

photo 492924

Ik was vooral bang dat het hele geheel niet ingeklapt kon worden (het komt nogal nauw met de ruimte op het frame). Bij de eerste test was dit ook zo, ik heb het ronde pootje hiervoor iets ingekort. Nu past alles netjes opgevouwen in het frame.

photo 492927

Het pootje ingeschoven:
photo 492926

En alles ingeklapt.
photo 492925

Verder zit de sleepoog van de aanhanger er nu ook op. Het origineel loopt iets taps toe richting het oog, maar dit kreeg ik niet klaar op zo'n klein onderdeel :lol:.

Afbeelding

photo 492929

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 dec, 2019 12:49 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Gaaf om iets beweegbaars te maken terwijl je al aan het scratchen bent, ziet er goed uit

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 dec, 2019 16:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Knap, heel knap zelfs.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 dec, 2019 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Duidelijk dat scratchbuild jouw ding is... het verbaast me stilletjes dat je daar niet eerder mee begonnen bent. :roll:
Ik blijf volgen hoor, het wordt hoe langer hoe interessanter. :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 dec, 2019 18:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
knap wat je laat zien hoor!

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 dec, 2019 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik kan mij alleen maar aansluiten bij de commentaren. Fraai!

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 dec, 2019 20:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 749
Woonplaats: Nunspeet
Ik blijf dit toch wel altijd heel knap vinden scratch build. Ik kan alleen maar zeggen dat ik het heel mooi vind worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 dec, 2019 14:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Knap gebouwd man, strak en netjes :brouw:

rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 dec, 2019 18:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Deventer
Mooi scratchwerk Tom 8)

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement