Bedankt heren! Dank voor de tip Rolf, ik ken de kunstwerkjes van Zeger al langer, maar ik had er nog niet aan gedacht om daar te kijken voor hoe spatborden te maken. Een slimme methode inderdaad.
Er is de laatste week weer iets gedaan, deze keer aan de generatorbak. Onder deze bak hangt nog een kleinere bak, waar de motor op ligt. Hier zitten nog wat klepjes op, waarschijnlijk voor onderhoud (olie verversen etcetera). De klepjes kunnen met een trek/duwstang opengemaakt worden.
De kopse kanten zijn van dunne plaat styreen gemaakt, en in het midden van de vloer zijn wat rommelstukjes opgestapeld om de grote plaat wat te ondersteunen.
De luikjes zijn van verschillende soorten styreen gemaakt (dun/dikke plaat, wat rondstaf voor de scharnieren). De beugels voor het openen van de luikjes zijn nog even weggelaten, omdat dit nogal kwetsbare delen zijn. Die komen er als laatste op, omdat ze anders geheid afbreken...
.
De spatborden zijn nog afgewerkt met wat boutjes. Ze zijn wel iets aan de grote kant, maar het kan nog wel qua schaal.
Ook is het remsysteem afgemaakt; bij de remmen zitten aan iedere kant veren om de remmen "los" te houden; dit voorkomt dat de handrem tijdens het rijden half wel/half niet op de remtrommels kan lopen. De veer trekt de rem als het ware altijd in de losse stand, en met de hendel voorop de aanhanger trekt je de rem er (met wat kracht) op.
Voor het maken van veren gebruik ik altijd mijn beproefde methode; gitaarsnaren! Ik ken iemand die gitaar speelt, en om de zoveel tijd moeten de snaren van deze dingen vervangen worden. Ik heb een aantal keer een set oude snaren van hem gekregen, en ik ben nu voor de rest van mijn leven voorzien. Ik knip de snaar op maat, en buig de uiteinden om om zo de oogjes van de veer te maken.
Verder zijn er nog wat kleine details op de generator gemaakt. Aan de voorkant nog een klein mysterie-stekkertje, en achterop een nummerplaathouder.
De nummerplaathouder (er moet nog een achterlicht bij komen).
En het mysteriestekkertje (rechtsonder in de hoek aan de voorkant).
De deurtjes van de generator zijn ook afgemaakt. Er moesten alleen nog handvatten op gemaakt worden; ook de regengootjes zitten er nu op.
Ook de deurtjes aan de "open" kant zijn gemaakt. Hierbij is wat meer detail nodig, omdat ook de binnenkant zichtbaar is. Het deurtje bij het bedieningspaneel is vlak aan de binnenkant (er zitten wel 2 plakkaten met instructies op), maar bij het rechtse deurtje zijn er een aantal klemmen aangebracht. Deze klemmen worden gebruikt om stroomkabels in te hangen.
De deurtjes zijn gemaakt van styreenplaat; een grote, dunne plaat is gebruikt voor de buitenkant, met hierop een dikkere, iets kleinere plaat voor het binnenwerk. De deuren hebben waarschijnlijk iets van geluidsisolatie, waardoor ze vrij dik zijn.
Het deurtje met de klemmen is op dezelfde manier gemaakt, waarbij ook de PE-klemmen gebruikt zijn die op de uitlaat zitten.
En gemonteerd. Ook de handvatten zijn gemaakt en gemonteerd.
De deuren worden omhoog gehouden door een simpel soort stang, waar hoekjes aan zitten die in de regengoot van de generator haken.
Het schiet nu wel al aardig op met de Sd.Anh; het frame is vrijwel af, en ook de generatorbak is bijna klaar. De dingen die nog missen zijn de standaard van de aanhanger, de trekhaak, de opslagbakken aan de spatborden en de handrem. Verder moeten er nog wat kleine frutsels als lichten, beugeltjes, kastjes en dekseltjes gemaakt worden; the devil is in the detail...