Het is maf, het is Brits en best een beetje lelijk maar ik vind hem verrassend leuk en dus ga ik trachten er een model van te brouwen, zie hier de Self Propelled 17 Pounder, Valentine, Mark I, Archer
De Britten begonnen de oorlog met de 2 ponder (40 mm) als principiële anti tank kanon. Al gauw bleek dit relatief kleine kanon compleet inadequaat tegen de steeds zwaarder bewapende en bepantserde Panzers die op het strijdtoneel verschenen. De 6 ponder (57 mm) werd ontwikkeld om de 2 ponder te vervangen echter er was een behoefte naar een nog krachtiger wapen, dit werd uiteindelijk de 17 ponder (76,2 mm). Toen de 17 ponder werd geïntroduceerd in 1943 was die ruim in staat om vrijwel alle Duitse tanks op gangbare afstanden uit te schakelen echter was dit nieuwe wapen ook een flink stuk zwaarder dan de zwakkere 6 ponder (3,05 ton vs 1,14 ton).
Om de 17 ponder meer mobiliteit te geven werden er allerlei projecten opgestart (niet altijd heel officieel) om de 17 ponder in bestaande voertuigen te proppen. Een van de voertuigen die werd gekozen was de Valentine Infantry Tank, dit was een relatief betrouwbare tank die nog steeds in productie was voor Lend-Lease doeleinden maar waar de Britten zelf niets aan hadden door de zwakke bewapening en bepantsering.
De Valentine was een relatief kleine tank bewapend met de 2 ponder in een kleine turret waar dan ook nooit een 17 ponder in ging passen, in plaats daar van werd er gekozen voor een constructie die lijkt op die van Duitse Marder tank jagers, een open opbouw met daarin het kanon wat beperkte mogelijkheid heeft om naar links en rechts te richten. Probleem was alleen wel dat de Valentine eigenlijk te klein was om het kanon opeen conventionele manier in te bouwen met het kanon naar voren te richten, dus werd het kanon zo geplaatst dat die naar achteren richt met de loop over het motor dek.
Archer gezien van de voorkant, door het open luik kan je de bestuurder zien zittenDoordat het kanon naar achteren gericht was moest de bestuurder het voertuig 180° draaien voordat die gebruikt kon worden, dit zorgde er voor dat de Archer niet echt geschikt was voor offensieve operaties maar wel uitermate geschikt was voor hinderlagen en verdediging. De Britten classificeerden de Archer dan ook niet als een tank destroyer maar als een self propelled anti tank gun. Tegen de tijd dat de Archer werd geïntroduceerd in Maart 1944 waren er al andere 17 ponder bewapende voertuigen zoals de Firefly en de Achilles beschikbaar, deze voertuigen hadden wel turrets die 360° konden draaien en waren dus wel geschikt voor de aanval, mede door dat en gebrek aan grootschalige Duitse tegenaanvallen met veel tanks betekend dat de Archer niet heel veel impact heeft gehad als anti tank kanon, productie kwam ook niet verder dan 655 van de 800 die oorspronkelijk werden besteld. Desondanks dit bleef de Archer tot de jaren 50 in dienst en ook werden er een stuk of 200 verkocht aan het Egyptische leger die ze nog gebruikte tegen Israëlische tanks in 1956.
Volgens Scalemates bestaan er welgeteld 4 kits van de Archer in 1/35, dat zijn:
- een Accurate Armour resin kit uit 1996
- een Maquette multimedia kit uit 2002 die echt verschrikkelijk schijnt te zijn
- een Bronco styreen+PE kit uit 2011
- een Tamiya styreen kit uit 2017
Van die 4 kits zijn de Tamiya en Bronco de meest voor de hand liggende opties. Bronco schijnt wel wat gedetailleerder te zijn maar Bronco staat er ook wel om bekend dat ze best wel heel priegelig kunnen zijn en dat ze nog al eens stommiteiten begaan als het gaat om instructies en hoe de boel in elkaar gaat en daar had ik met dit project nou niet super veel zin in. Tamiya mag dan wel wat simpeler zijn maar het gaat niet snel fout als het gaat om pasvorm en dergelijke + de Tamiya kit was in de aanbieding
De bouw begint met de bodem plaat en de ruimte voor de bestuurder, er zijn geen decals voor het dashboard en de pedalen ontbreken. Het dashboard kom ik wel weg met wat schilderwerk, de pedalen ga ik nog over nadenken of ik daar iets mee ga doen, ze zijn niet heel erg goed zichtbaar.
Paar zijwandjes erop en een tussenschot en het world al gauw duidelijk dat je niet per se heel veel ruimte in deze dingen had. De bestuurder zit lekker knus tussen een opslag kist voor 17 ponder munitie aan zijn linker kant en een opslag kist aan de rechter kant. Aan de binnenkant van de zijwanden ter hoogte van de bouten voor de bogeys zit een soort greppel, Tamiya heeft die waarschijnlijk daar geplaatst om te voorkomen dat er sink marks bij de klinknagels aan de buitenkant komen, zorgt er wel weer voor dat je aan de binnenkant wat moet plamuren en schuren.
Hier is het bovenste van de romp gedryfit op de rest, de binnen zijkant van de Archer hadden geen naden of gaten dus moet die naad en die gaatjes die horen bij de locating pins voor de bogeys gevuld en geschuurd worden.
De tracks kunnen eigenlijk niet geplaatst worden als de bovenste romp al op zijn plek zit dus moet dat eerst gedaan worden. De wielen op de Valentine (waar de Archer op gebaseerd zijn) zijn eigenaardig, de Valentine had per kant:
- 1 aandrijf tandwiel aan de achter kant
- 3 grote loopwielen, 1 per bogey en 1 die fungeert als terugloopwiel
- 4 kleine loopwielen, 2 per bogey
- 3 teruglooprollers, 1 per bogey en 1 midden op de romp.
Tamiya heeft nog wel eens de neiging om je van die verschrikkelijke dropveters te geven die de tracks moeten voorstellen, gelukkig hebben ze hier gekozen voor een hele keurige set link&length tracks (anders was het toch wel de Bronco geworden
) Gewoon de aanbevolen hoeveelheden track links gebruikt en het komt eigenlijk nagenoeg perfect uit.
De tracks en wielen heb ik aan elkaar gelijmd en die kan ik er als 1 stuk zo van af schuiven, dat maakt het verven later weer een stuk makkelijker.
_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.
Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.
Huidige actieve projecten:KV-1 met scratchprint interior