Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 16 jul, 2019 23:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 16 jun, 2012 23:52 pm
Berichten: 60
Woonplaats: Kontich (België)
Na enkele jaren van “brouwers-stilte” begon het weer te kriebelen om aan een nieuwe uitdaging te starten.
Ik heb ditmaal mijn oog laten vallen op volgende kit van Dragon: Dragon 6774. Het betreft dus de 1/35 British 25-Pdr. Field Gun Mk.II w/Limber kit.

De 25-Pdr was de meestgebruikte Britse howitser tijdens de Tweede Wereldoorlog en is in gebruik gebleven tot ver in de jaren 60. De 25-ponder door velen beschouwd als een van de beste artilleriestukken in de oorlog. De schietbuis had een kaliber van 8,76 cm en vuurde een granaat af met een gewicht van 11.5 kg. Het affuit was voorzien van een radbedding die voor transport opgehesen werd onder het staartstuk van de affuit. In stelling liet men hem zakken en trok men de vuurmond erop. De radbedding bracht de meeste terugslagkrachten over naar de grond, in plaats van naar de spade aan het einde van het staartstuk. Daardoor was het wapen zeer stabiel tijdens het schieten. Bovendien zorgde de radbedding voor een glad oppervlak waarop het onderstel op de eigen wielen kon roteren waardoor de hoofdrichting snel gewijzigd kon worden. Op de weinige foto’s die ik kan terugvinden van dit kanon zie ik desondanks dat de radbedding vaak ongebruikt bleef. Ik vermoed dat men in het heetst van de strijd de tijd niet nam om het geheel op het rad te monteren.

De bemanning van de 25-ponder bestond uit:
- stukscommandant
- sluitstukbediende
- richter
- lader
- 2 munitiewerkers

Bij iedere vuurmond hoorde een munitie-aanhangwagen waaraan de vuurmond kon worden vastgehaakt. De aanhangwagen zorgde voor het remmen (op de affuit was alleen een handrem gemonteerd). De dichte aanhangwagen met twee deuren vervoerde tweeëndertig granaten.

Tot zover de inleiding. Hieronder een overzicht van waaruit het nieuwe project:
photo 480685
Het idee is om een scene uit te beelden die zich afspeelde in 1944 in Normandië enkele weken na de landingen. We zien een straat waar de 25-pdr staat opgesteld en tegen de ruïne van het huis liggen enkele Amerikaanse GI’s te bekomen van de voorbije intense weken.

Natuurlijk zal ik me in dit topic beperken tot de bouw van de field gun.

Daar ik reeds enkele dagen bezig ben met de field-gun, heb ik reeds verschillende zaken te tonen:
photo 480675
Jammergenoeg zijn beide wielen van het onderstel gesneuveld tijdens het monteren. De wielen zaten apart verpakt in een zakje met daarin een olie-achtige substantie. Bij het persen van de banden over de naaf braken er in beide gevallen stukken af. Ik ga deze opvullen met putty en verwacht deze beschadigingen te kunnen maskeren hiermee.

photo 480679
photo 480680
De montage van de rest van het onderstel verliep heel vlot. De kwaliteit van de kit is goed en ik vind dat er een hoog level van detail aanwezig is.

Tot slot het kanon zelf: ook hier verliep de bouw relatief vlot en zijn er eveneens veel details zichtbaar. De naad die bovenaan zichtbaar is, is inmiddels weggewerkt ( nog niet op deze foto’s dus).
photo 480678

photo 480683

photo 480684

Tot zover mijn openingspost. Graag hoor ik jullie feedback of opmerkingen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jul, 2019 7:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Welkom terug! Leuk en origineel onderwerp wat hier op het forum niet vaak gebouw wordt. Wel vreemd dat de beide wielen zo gebarsten zijn. Succes met de bouw!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jul, 2019 11:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie start van inderdaad een model wat je niet zoveel ziet passeren...

Die DS-wielen van Dragon zijn een beetje euh... een kat in een zak op zijn best. De meeste 1/72 kits die ik heb met deze tracks moet ik op zoek achter reservetracks (dikke fun op deze schaal) omdat ze verpulveren als je ernaar kijkt. Dus bij deze ben je gewaarschuwd, het wordt nog slechter. Mocht je resinwielen hebben of willen aanschaffen is dit iets wat ik zeker kan aanraden...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jul, 2019 11:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja inderdaad een eigenaardig verschijnsel die gebarsten banden. Duidelijk dat ze te klein zijn t.o.v. de velgen, toch wel iets wat ik van een merk als Dragon nu echt niet zou verwachten. :roll:
En ja, zoals mijn voorganger al zei: misschien eens overwegen om een setje resinwielen aan te kopen?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jul, 2019 20:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
Waarom een Brits kanon met Amerikaanse troepen?

GJ

_________________
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jul, 2019 20:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 16 jun, 2012 23:52 pm
Berichten: 60
Woonplaats: Kontich (België)
Geert-Jan Meeuwissen schreef:
Waarom een Brits kanon met Amerikaanse troepen?


Terechte vraag!
2 redenen hiervoor:
- Ik vond het setje van deze rustende soldaten heel leuk en wou er al lang iets mee doen. Ik heb lang getwijfeld om inderdaad een Amerikaans geschut te kiezen, maar toen ik deze kit zag was ik direct verkocht. Ik vond het echt een leuke set, en zeker omdat ik deze nog niet veel heb zien bouwen. Wanneer daarenboven het kanon niet gebruikt zal worden door de troepen, vond ik het nog wel kunnen.

- Wat de historische correctheid betreft, vermoed ik dat de scène op zich wel kan kloppen:er zal in de eerste weken na D-day wel ergens een Brits kanon achtergelaten zijn vermoed ik. Bijvoorbeeld een defect kanon zal her en der wel achtergebleven zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jul, 2019 20:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Leuk onderwerp, ziet er goed uit.

Voor wat je verhaal betreft, je zou ook kunnen overwegen enkele Engelsen er bij te zetten.
Denk dat het dan beter tot zijn echt komt.
Zijn genoeg mooie Engelse figuren die hier bij zouden kunnen.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jul, 2019 23:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Leuk setje kits. De scene kan volgens mij prima, maar eerder genoemde engelse figuurtjes zou niet misstaan, één of twee zou al genoeg zijn denk ik. Raar dat de banden zijn gescheurd.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 jul, 2019 17:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
Ik zou er ook een of enkele Engelsen bijzetten, al is het er maar een die het kanon bewaakt tot het wordt opgehaald om gerepareerd te worden.

GJ

_________________
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 jul, 2019 20:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi onderwerp. Krijg je die naad op het sluitstuk nog weggewerkt?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement