Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 sep, 2019 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
In het kader van een diorama dat ik wil bouwen van een Russisch vliegveld aan het einde van de tweede wereld oorlog bouw ik ook twee voertuigen. Een Russische Jeep en deze tankauto. Unimodels maakt een redelijke verzameling met Russische voertuigen uit deze periode in 1:48. En dat past natuurlijk mooi bij vliegtuigen in die schaal. Ik ben benieuwd naar de kwaliteit. Oekraïne is langzaamaan een belangrijke producent van bouwpakketten aan het worden met Roden, MB en ICM als voorbeelden. Unimodel is weer een andere. We gaan het zien.
De spreus zijn in een vreselijk lelijke kleur groen, zoals ik dat ken van mijn eerste modellen. Maar het geheel ziet er prima uit. Ik zie wel wat sinkmarks maar dat is allemaal op plekken waar het niet uit maakt, alsof ze daar vooraf rekening mee gehouden hebben. Verder zitten er tien rubberen banden bij en het kleinste PE plaatje dat ik ooit gezien heb. Wat ik minder vind is dat de ruitjes zelf uitgesneden moeten worden. Ik hoop dat dat goed gaat.

De doos
photo 483836
Spreus
photo 483837
photo 483838
photo 483839
photo 483840
kleine tidbits
photo 483841
bandjes
photo 483842
Instructie. Eenvoudig maar duidelijk zo te zien.
photo 483843
photo 483844

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Laatst bijgewerkt door Klaasdebouwer op do 26 sep, 2019 18:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 sep, 2019 18:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Apart model, net zoals de GAZ, zie je niet zo vaak, leuk.

Krijg je er in PE nou een complete koelfan bij terwijl de grille niet open is? :lol:

Uitsnijden van de ruitjes hoeft niet zo’n probleem te zijn.
Snij op een stevige snijmat, met een scherp! mes. Snij ze eerst ruimer uit, en dan dunne reepjes op maat. Tussendoor passen voorkomt dat je ze te klein snijdt. Rechthoekig uitsnijden, op het laatst kun je de (ronde) hoekjes er af halen als dat nodig is. Snij voor ronde hoekjes eerst een puntje onder 45 graden er af, dan nog een paar kleine puntjes en je hebt een mooi rond hoekje.

Is wat lastig om het onder woorden te brengen, ik hoop dat het duidelijk is.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 sep, 2019 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Inderdaad een apart modelletje, maar voor deze schaal ziet alles er wel netjes gedetailleerd uit. Van die zelf-uitsnijd-ruitjes ben ik ook geen fan nee, vooral lijmen is vaak oppassen. Ik weet niet wat voor materiaal het precies is, maar mijn ervaringen zijn dat het zich niet lijmt met de "normale" lijm, waardoor je secondenlijm moet gebruiken. En dan is de kans wel groot dat alles wit uitslaat door de lijmdampen. Ik gebruik dan meestal een tandenstokertje om in de hoekjes wat lijm te leggen, waarna ik het ruitje voorzichtig op zijn plek leg.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 sep, 2019 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Witte damp op glaswerk krijg je mijns inziens alleen als de damp opgesloten is. Dus als je dat kunt voorkomen, dan slaat het ook niet wit uit.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 sep, 2019 20:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Bedankt voor de tips. Ik denk dat als ik het lijm dat ik houtlijm gebruik. Ik verdun het eerst gewoon met water zodat het gemakkelijk aan te brengen is en het droogt doorzichtig op :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 sep, 2019 16:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ja, houtlijm lijkt me prima geschikt. Zelf gebruik ik ook wel clearfix van Humbrol. Bestaat ook van andere merken. Is speciaal voor raampjes gemaakt en droogt ook transparant op.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 sep, 2019 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Goed, we zijn begonnen. Natuurlijk eerst het onderstel van de vrachtauto met maar liefst 10 wielen, natuurlijk om het gewicht van de brandstof te kunnen verdelen.
Het plastic van deze kit is extreem zacht. Gelukkig wordt het niet zwaar en met veel wielen maak ik me niet erg zorgen maar onderdeeltjes neigen al te breken als je ze uit de sprue snijd. Oppassen dus. Het lijkt allemaal wat primitief maar het past vooralsnog prima. Beetje bijwerken is natuurlijk wel nodig maar ik ben niet ontevreden. De PE werkt ook prima.
De manier waarop de wielen zijn geconstrueerd om ze draaiend te maken is wel apart en is eigenlijk te apart om eenvoudig uit te leggen maar.... met mijn super dunne tamiya lijm werkt het niet want dat stroomt meteen overal tussenin en dan zit alles vast. Wat me niet uit maakt trouwens, ik ga er echt niet mee rijden. (broem broem)

Het onderstel en de velgen van de wielen. Ik spuit alles later in een keer, wordt vrijwel allemaal dezelfde kleur.
photo 484677
photo 484678
photo 484679
photo 484680
photo 484682
Motortje (ga ik niet al teveel aandacht aan besteden want je ziet daar niks meer van terug.
photo 484681
photo 484683
Maar het past er wel mooi in.
photo 484684
photo 484685
Stay tuned. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 sep, 2019 9:48 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het lijkt me inderdaad een fragiele constructie, achter de vooras is al een breuklijn te zien. Goed oppassen als je de cabine er op zet. Ik weet niet of je wat van referentie hebt, de boxart is wat te eenvoudig getekend want daar zie ik de motor en die koffer niet onder het frame uit steken zoals op je model te zien is. Misschien moet je die ook aan de binnenzijde dichtmaken? Een leuk detail zou die anti-statische ketting zijn, maar ze lijkt niet bij het PE te zitten. Heb je zo'n ketting?

https://www.the-blueprints.com/blueprints/trucks/gaz/76084/view/gaz-aaa_bz-38-3_fuel_tanker/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 15:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dank je voor deze info Steven. Zo'n kettinkje heb ik nog wel in de stash. :)
De reserve wielen die je ook heel duidelijk op de boxart ziet worden nergens in de bouwbeschrijving meegenomen maar ze zitten er wel bij. Ook raar. Die gaan er natuurlijk ook gewoon bij.

Stukje bij beetje verder met deze tankauto. Ik kom weinig problemen tegen behalve dat de motor niet door de opening in de bodemplaat past en dat het plastic echt super zacht is. De PE is simple maar wel doeltreffend en echt een hele boel in dat kleine stukje koper. Het laat zich in ieder geval goed bewerken en doet precies wat het moet doen.

Ik heb het geheel nu in het olive drab gespoten en het bankje dezelfde kleur als in de Russische Jeep. Beetje een wash er overheen en een hoop streaks en vlekken met olieverf. Geeft een leuk effect zo vind ik.

Nu kan bijna alles aan elkaar geplakt gaan worden maar niet voordat ik de raampjes ga plaatsen. Daarna kan het gespetter beginnen met de modder.

Oja, de figuurtjes die ik op het dio ga zetten zijn ook ver klaar. Op de foto's zijn ze klaar voor de wash. Wordt gezellig druk op dat dio.

De tank zelf.
photo 485914
photo 485915
Overzicht van de geschilderde onderdelen.
photo 485919
Focus weer op de tank.
photo 485918
photo 485920
En de figuurtjes (minus de bestuurder van de jeep die ik vanmorgen nog heel zielig onbeschilderd achter een doosje zag zitten. Moet ik nog doen dus :lol: )
photo 485916
photo 485917

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2019 18:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Zo. De tankauto is klaar. En ik kan gaan beginnen aan het diorama. Ik heb deze wat viezer gemaakt dan de Gaz en het is eigenlijk helemaal niet zo'n grote vrachtauto. Het model is op zich verder prima. Ik heb nog een andere gezien op dezelfde schaal maar voor vier keer de prijs die ik ervoor betaald heb. Met deze ben ik best tevreden. De twee reserve wielen welke ik dacht te kunnen toevoegen.. Er waren geen banden voor. Jammer.

Eindfotootjes.
photo 486037
photo 486038
photo 486040
photo 486041
photo 486042
photo 486043
photo 486044
photo 486045
Samen met de Gaz.
photo 486046

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement