Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 23 jul, 2019 12:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
photo 481023

Inleiding
Het wordt weer eens tijd om een nieuwe brouwverslag te posten en wel een tweede AFV voor mij. Het onderwerp is het prototype van de Königstiger, de Fgst.Nr.Vx waarbij de Vx een V1, V2 en V3 kon zijn daar Henschel in totaal 3 prototype voertuigen heeft gebouwd tegen het einde van 1943.

Verschillen tussen deze voertuigen waren wel of geen gereedschap, verschillende typen uitlaten, twee verschillende type spatborden, diverse tracks en kleine verschillen in de technische mogelijkheden.

De kit
Takom is bij mijn weten de enige fabrikant die een kit van de prototype Königstigers heeft gemaakt. Deze kit, in tegenstelling tot de andere Takom Königstigers, heeft geen interieur. Althans bij lange na niet volledig.

Als het om WW2 vliegtuigen gaat, dan kan ik redelijk snel aanwijzen wat wel of niet klopt, ik weet direct wat ik moet corrigeren, etc. Bij tanks is het bij mij anders. Ik onderzoek nog steeds het onderwerp, maar daar gaat enige tijd in zitten en dan weet ik nog steeds niet voor de volle 100% wat de waarheid is. Neem als voorbeeld de tracks - ik weet dat er diverse tracks onder de Tiger II hebben gezeten en voor het model weet ik dat ik de juiste tracks heb. Echter, ik zie foto's van deze mechanische beesten waarbij de tracks redelijk gespannen zijn, maar ook foto's waarbij de tracks net als bij Tiger I op de wielen liggen. Wat is hierin de waarheid?

Om wille van het bovenstaande kan ik ook geen diepgaande mening geven of de kit 100% correct is of niet. Mij lijkt de kit accuraat genoeg waarbij Takom de visuele verschillen tussen de Vx versies naar mijn idee goed heeft weergegeven. De kit heeft hier en daar wat last van warping - ik weet echter niet of dit komt door de manier waarop Takom de kit verpakt heeft of dat opslag van de kit door de verkoper hier de parten heeft gespeeld. Plastic is in ieder geval zacht, dus voor beide, mogelijke boosdoeners is wat te zeggen.

Inhoud van de kit en een korte review is hier te lezen - linkje: https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235034968-king-tiger-initial-production-135/

Bouwplannen en stand van zaken
De plannen an sich zijn relatief simpel. De tank is inmiddels met alle luiken gesloten afgebouwd en al vrij ver met het schilderwerk en verwering. Tijdens de bouw heb ik wat aftermarket spullen gebruikt alsook wat interessante aandachtspunten opgepikt. Hier heb ik een heleboel foto's van welke zo direct zullen volgen. Zelfs te veel voor 1 post - ik zal de afzonderlijke aandachtsgebieden opbreken in diverse posts.

Een ondergrondje en een figuurtje horen erbij lijkt mij. Ik heb echter een beetje vrees voor het schilderen van figuren daar ik dit nog nooit van mijn leven heb gedaan. Wordt proberen dus.

photo 481020
photo 481022

Even een kleine vergelijking met de T-34.
photo 481019

Beetje last van warping. Dit soort onderdelen heb ik weloverwogen op hun plek geforceerd. Kromme loop daarentegen heb ik vervangen.
photo 481017
photo 481016

MG
photo 481018

Turret
photo 481014
photo 481013
photo 481012

Dry fit
photo 481011
photo 481010
photo 481015

Dio base uitgezocht
photo 481009

Zijn dit nu trekhaken? In ieder geval moet de je de standaard meegegoten delen weghalen en nieuwe, met een andere vorm, erop zetten. Kennelijk heeft Takom zijn onderzoek goed gedaan?
photo 481007
photo 481008

Volgende batch aan foto's en commentaar komt er zsm aan - vandaag nog.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door SpeedAS op ma 26 aug, 2019 21:18 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jul, 2019 13:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooitje, bouwt goed weg zo te zien.

Om op je laatste vraag te antwoorden: wat bedoel je juist met zijn dit nu trekhaken? je hebt achteraan de rechthoekige verdieping, en daarachter een uitstulping met een dichgegoten rond gat in: hieraan komt normaal gezien een soort C-beugel met een bout in:

Afbeelding

die gebruikt werd om deze te trekken, maar de kabel niet te schenden op de randen van het staal van de romp. Indien je deze niet monteert is het een doorlopend gat.

In verband met de tracks... ik denk dat het uitmaakt of de tank rijdt (bij voorruit rijden wordt de track bovenaan naar voor getrokken, dus gaat ie meer gespannen staan, bij achteruit rijden wordt de track bovenaan geduwd, dus gaat ie meer doorhangen) en bij stilstand gaat de track een tussenpositie innemen. Meestal raakt ie niet aan het eerste loopwiel, maar rust ie wel op de andere, het laatste loopwiel is een beetje aanvoelen. 1 zo'n schakel woog, afhankelijk van de versie:

Gelände Kette altes Model GG24/800/300 = 30,4 kg
Gelände Kette neues Model KGS73/800/152 = 34,8 kg
Verlade Kette Model KGS73/660/152 = 20,7 kg

aan 92 schakels per zijde... dus doorhangen deed ie zeker in rust...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Laatst bijgewerkt door Silenoz op di 23 jul, 2019 15:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jul, 2019 13:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Shiny new wheels for my Porsche!

Ja, ok, het is een Henschel tank met een Porsche turret... :wink:

De wielen hebben een standaard behandeling met schuurpapier, putty en nog meer schuurpapier gekregen.
photo 481025
photo 481033

Even passen, kijken of de ophanging goed uitgelijnd is. Dat was het geval - dus gelijk maar even vastgelijmd.
photo 481032
photo 481024

Dan de wheel hub caps. Het is vrij lastig om deze mooi uit te lijnen. Simpele oplossing is een stukje sprue en wat Tamiya tape. De stappen:
1 - zet de hub cap op het stukje sprue en wind aan het uiteinde een stukje Tamiya tape ter dikte van het gat van de wiel (dit is een eenmalige actie).
2 - van de andere kant de wiel erop.
3 - vastlijmen met extra dunne lijm en snel de sprue eruit halen.
photo 481026
photo 481027
photo 481028
photo 481029
photo 481030

En nu alle wielen erop - niet vastlijmen nog. Ziet er goed recht uit.
photo 481031

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jul, 2019 13:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Silenoz schreef:
Mooitje, bouwt goed weg zo te zien.

Om op je laatste vraag te antwoorden: wat bedoel je juist met zijn dit nu trekhaken? je hebt achteraan de rechthoekige verdieping, en daarachter een uitstulping met een dichgegoten rond gat in: hieraan komt normaal gezien een soort C-beugel met een bout in:

https://www.scalemates.com/products/img ... istine.jpg

die gebruikt werd om deze te trekken, maar de kabel niet te schenden op de randen van het staal van de romp. Indien je deze niet monteert is het een doorlopend gat.

In verband met de tracks... ik denk dat het uitmaakt of de tank rijdt (bij voorruit rijden wordt de track bovenaan naar voor getrokken, dus gaat ie meer gespannen staan, bij achteruit rijden wordt de track bovenaan geduwd, dus gaat ie meer doorhangen) en bij stilstand gaat de track een tussenpositie innemen. Meestal raakt ie niet aan het eerste loopwiel, maar rust ie wel op de andere, het laatste loopwiel is een beetje aanvoelen. 1 zo'n schakel woog, afhankelijk van de versie:

Gelände Kette altes Model GG24/800/300 = 30,4 kg
Gelände Kette neues Model KGS73/800/152 = 34,8 kg
Verlade Kette Model KGS73/660/152 = 20,7 kg

aan 92 schakels per zijde... dus doorhangen deed ie zeker in rust...


Dank je Silenoz!

Deze trekhaak in kwestie zit een stuk lager aan de achterkant en heeft geen beugels. Op de laatste foto met de diobase is die nog net te zien.

Op de tracks kom ik nog terug met een aparte post. iig dank je voor de info!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jul, 2019 14:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Tracks!

De tracks meegeleverd in de kit zijn workable tracks. Deze tracks zien er doorgaans goed uit, maar voelt niet aan alsof het massief iets is.
Ik heb daarom besloten om een bijpassend setje Friul tracks aan te schaffen en als vergelijkend warenonderzoek zowel de kit tracks als de Friuls in elkaar te zetten.

photo 481034
photo 481035

Ik heb alle Friul onderdeeltjes uitgeboord - foto is reden genoeg waarom dat gedaan moest worden.
photo 481036

Kleine jig gemaakt om de track pins makkelijk op maat te knippen.
photo 481037

Alles gereed voor de assemblage. Friul levert ook een jig aan om het in elkaar zetten iets makkelijker te maken.
photo 481038
photo 481039
photo 481040

Dan het puzzelstukje. Bij het bekijken van vele foto's zag ik dat bij de ene tank de tracks vrij strak stonden en bij de andere helemaal door was gezakt. Alle foto's waren van een niet bewegende tank. Takom instructies zeggen dat er 45 links in een track zitten. Zoo ook voor de Friuls heb ik 45 links erin verwerkt.
photo 481041
photo 481043

Ziet er niet verkeerd uit, maar wat dan van die echt doorhangende tracks? Allicht moet er bij de Friuls een link bij? Dus 46 ipv 45?
photo 481042

Lijkt nergens op. Dus dan maar even de Takom plastic tracks eromheen gedaan.
photo 481044

De Friuls moeten dan dus 45 links hebben. Prima...

Probleem van de plastic Takom tracks is dat men deze volledig in elkaar moet zetten. Je kunt de tracks eraf laten door een link achterwege te laten, maar dat gaat later hoofdpijn opleveren. Kleine modificatie was op zijn plaats - soort van sportieve uitdaging. :roll:
photo 481047
photo 481050

Oplossing is net als bij Friuls - meegegoten track pin weghalen, gaatjes boren en een koperen track pin erin zetten.
photo 481049
photo 481048

Rest nog een paar foto's van de complete tracks.
photo 481045
photo 481046
photo 481052
photo 481051
photo 481053

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jul, 2019 14:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Schietijzer!

Net als enkele andere onderdelen was de loop, als 1 onderdeel gegoten, eveneens krom. Het werd dus hoog tijd om de loop uit de kit te vervangen door een metalen loop. Tegen verwachting in geen enkele instructie over hoe deze loop in elkaar moet worden gezet. Even puzzelen dus. Ik heb wat foto's van het proces gemaakt - een korte foto handleiding als het ware.

Inhoud.
photo 481059
photo 481058

Een van de drie spacers hoort tussen de loop en de muzzle in in te zitten.
photo 481060

Details op de loop zijn erg mooi, maar zullen praktisch niet te zien zijn.
photo 481061

De andere twee PE delen zullen wel zichtbaar zijn, dus goed uitlijnen.
photo 481062
photo 481063
photo 481064
photo 481065

Ter vergelijking nog even de kit loop en de metalen loop naast elkaar.
photo 481066

Er zit geen uitlijnuitsparring bij de metalen loop. Dat stukje in de kit part moet er dus eruitgevijld worden.
photo 481067

Het beste is om de loop in zijn mantel te lijmen. Op deze manier kan die apart geschilderd worden en voor transport van het model afgehaald worden. Just in case...
photo 481068

Over uitlijnen gesproken. Bij het verlijmen van de loop met de mantel moet deze eveneens uitgelijnd worden. Kleine jig gebouwd om dat goed te kunnen doen. Na uitlijnen is de loop aan de binnenkant van de mantel verlijmd.
photo 481070
photo 481071
photo 481072

Ik heb er geen rekening mee gehouden dat de metalen loop dusdanig veel zwaarden zou zijn dat deze de neiging heeft om constant naar beneden te wijzen. Daar ik geen full interior heb is de oplossing heel simpel - contragewicht inbouwen.
photo 481069

Nog een paar resultaatfoto's.
photo 481073
photo 481074

Volgende post zal heel wat foto's van schilderen en verweren bevatten - ergo de laatste stand van zaken.

PS: vraagje - weet iemand waarom bij het uploaden de foto's 90 graden gedraaid worden? Afmetingen zijn volgens de regels.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jul, 2019 15:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Heb je het over dat kleine 4-kante blokje (dit is voor de montage van de trackafscherming ofte shurtzen)? Of kan je er eens een duidelijke foto van nemen of omcirkelen van wat je juist bedoelt?

Voor de rest mooie werken, en interessante oplossingen, zowel voor de loop als voor de tracks.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jul, 2019 15:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Silenoz schreef:
Heb je het over dat kleine 4-kante blokje (dit is voor de montage van de trackafscherming ofte shurtzen)? Of kan je er eens een duidelijke foto van nemen of omcirkelen van wat je juist bedoelt?

Voor de rest mooie werken, en interessante oplossingen, zowel voor de loop als voor de tracks.

Mijn excuus, ik zie net dat er een paar foto's in de eerste post niet mee zijn gekomen. Het zijn niet de ophangingspunten voor de zijschermen.
photo 481075

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jul, 2019 17:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
No worries, maar ben liever zeker waarover het gaat. Dit zijn inderdaad trekhaken. mocht je willen (en als ik het zo lees gaat het eerder over nog kunnen) kan je deze nog met een scherp mesje een beetje structuur geven alsof ze uit een plaat gebrand zouden zijn:

photo 416728

photo 416725

Hier heb ik het gedaan op een E-100

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jul, 2019 10:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Dank je Silenoz! Staat genoteerd als leermoment, want je hebt gelijk - het is nu niet meer aan te passen en wel om het volgende.

Kleur!
Ik ben met mijn tweede AFV model nog zoekende naar mijn eigen stijl - zeker met allerlei technieken welke ik bij het bouwen van vliegtuigen niet gebruik.

Enfin, wat foto's en de laatste stand van zaken.

Ik heb een figuurtje uitgezocht welke ik zal proberen erbij te plaatsen. Zal wel niet helemaal overeenkomen met de periode, maar voor mij is het nu belangrijker om te proberen.
photo 481123

Primer en basiskleur gingen er goed op. Verf is van Mig Ammo. Niet erg onder de indruk van de eigenschappen. Ik heb eerst, net als met Lifecolor, geprobeerd met gedemineraliseerd water te verdunnen. Het gaat, maar hun eigen verdunner werkt beter omdat daar nog retarder ingemengd is.
photo 481124
photo 481125
photo 481126
photo 481127

Met de kwast nog wat highlights aangebracht.
photo 481128
photo 481129

Chipping met de spons.
photo 481130
photo 481133

Gereedschap, tow cables, etc. ook van een kleurtje voorzien. Wederom verf van Mig Ammo.
photo 481131
photo 481132
photo 481135

Koepel van highlights en schaduw voorzien. Gevolgd door een failed chipping poging. Dat heb ik maar gauw overgespoten en ben opnieuw begonnen.
photo 481134
photo 481136

Heb geprobeerd om de saaie, monotone uitstraling te doorbreken met wat olieverf.
photo 481137
photo 481138
photo 481139
photo 481140

Een collega bouwer van de club heeft de tracks voor mij gespoten. Natuurlijk moest ik deze even passen. :mrgreen:
Op de foto's is tevens mijn tweede poging te zien om de koepel van chipping te voorzien. Less is more, maar heb nog steeds het gevoel dat er iets niet helemaal lekker zit. Kan het echter niet verwoorden.
photo 481141
photo 481142
photo 481143
photo 481144
photo 481145

Aanvullend heb ik besloten om de gespoten tracks nog een kleine wash te geven. Dit spul is magisch.
photo 481146

Eerst even een kleine test gedaan - penseel wijst op de track link met wash erop, andere track links zijn zoals deze gespoten waren.
photo 481147

Boven complete tracks met wash erop, onder zonder wash.
photo 481148

En dit is de laatste stand van zaken. Koepel krijgt een olieverf behandeling. Daarna aflakken, klein beetje modder hier en daar toevoegen - heel klein beetje en door naar de diobase en figuur.
photo 481149

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement