Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: di 19 nov, 2019 19:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De eerste 10 centimeter van deze tracks waren gekenmerkt door tegenslag. Het leek wel of de pinnetjes, die bij deze set geleverd waren, niet pasten in de boringen. Ik had al meer dan de helft ervan gebroken, toen ik besloot dat ik het op deze manier niet uit zou houden tot het einde.

photo 491180

Ik had wel al besloten, dat het nodig was om het gedeelte van de pin tussen de twee uiteinden ook te reproduceren, anders zou je op teveel plaatsen door de links heen kunnen kijken zonder een pin te zien zitten. Er moest dus staaldraad geknipt worden van zo'n 8 millimeter lang. Hiervoor heb ik 0,4mm draad gebruikt.

photo 491179

De oorzaak dat de pinnen zo slecht passen, is dat er vaak wat flash op zit en dat de boringen ook spanen kunnen bevatten door het afvijlen van gietnaden op de link. De pinnen korter afsnijden voor het flash heeft geen zin, want ze worden breder naar de kop toe. Je kan dus alleen de links zelf uitboren. Er zat dus niet veel anders op dan elke link viermaal uit te boren met een boortje nr.71, oftewel 800 boringen. Gelukkig ging dit aan 1 à 2 seconden per boring.

photo 491178

photo 491177

Het gedeelte tussen de twee lijnen is waar de metaaldraad komt te zitten. Na het boren schoven de pinnen gemakkelijk door, al waren er nog steeds een paar die wat overtuiging nodig hadden. Gelukkig leidde dit niet meer tot breuken.

photo 491181

Ongeveer vijf uur later had ik de helft van het werk gedaan. Ik kon het tweede zakje pinnen aansteken.

photo 491182

Hier stuitte ik op een tweede tegenvaller. Bij de Masterclub tracklinkset zat geen handleiding. Ik ging er dus ook niet vanuit dat er een complicatie kon zijn aan de constructie van deze tracks. Toen ik het zakje uitschudde, leek hier wat minder in te zitten dan het andere. Dat kon eigenlijk niet, dus hoe zat dat nu? Toen ik beter gekeken had, zag ik dat deze pinnen korter zijn. De kop van de pin heeft geen uitsteeksel, je ziet ook een plaatje uit het handboek. Ik kon mezelf wel slaan, want er bleek verschil te bestaan tussen linkse en rechtse pinnen. De helft van alle pinnen moest er terug uit. Gelukkig ging dit van een leien dakje door het uitboren (stel je voor dat ik dit ontdekte nadat ik elke pin onwrikbaar vast had geduwd in de nauwe boringen) en na een half uur kon ik weer verder.

photo 491184

Na zo'n negen à tien uur werk, verdeeld over twee dagen, lagen beide tracks met 100 links afgewerkt, er moet er nog eentje aan beide kanten aan toegevoegd worden om ze te sluiten.

photo 491186

Passing is perfect, al moet je soms een stuk flash uit het scharnier vijlen. De metaaldraad blijft ook goed te zien, zeker waar de tracks vooraan en achteraan de tank uitsteken.

photo 491185

Dit is al wat er overblijft na 200 tracklinks, je hebt dus wel wat overschot aan pinnetjes maar niet erg veel. De link in het zakje was slecht gegoten, er moeten luchtbellen in het midden gezeten hebben, want de link was gebarsten. De andere zijn nog bruikbaar en twee ervan worden dus nog toegevoegd. Ik geef hierbij ook nog aan, dat het materiaal van de pinnetjes resin is, dat kon ik ruiken toen ik er een paar terug uit de tracks moest boren.

photo 491188

Ook op de sprockets zitten deze tracks ideaal, al heb ik ze hier even verkeerd om gelegd. Wanneer je deze bouwt, moet je er dus ook op letten dat je twee spiegelbeelden maakt, want er zit een rijrichting aan deze links. Ik zal ook nog de pinnen moeten schilderen met ene fijn penseel. Nu is het repetitieve werk achter de rug en kan ik aan de hull verderwerken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: zo 08 dec, 2019 1:33 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vandaag is de cabine van de Kondensator gebouwd.

photo 492581

Eerst zijn de fenders op de hull gelijmd. Ik heb even overwogen om de spatborden vooraan te vervangen in metaalfolie, want op foto's ziet dit er bij het ene bewaarde museumexemplaar toch wat verfomfaaid uit. De constructie is door de verstevigingsribben toch wat te moeilijk om te scratchen. Voor deze ribben is er ook aan de onderkant een negatief voorzien, al is de dikte van de plaat groter dan die van de rib. Daarom zijn ze aan de afgeschuinde randen wat dunner geschuurd. Ook moesten er al een paar details verdwijnen om dit later te kunnen vervangen door de Voyagerset. Je ziet hier dat er wat overtuiging nodig is om beide uiteinden tegen de hull aan te zetten, het plastic is dun genoeg dat het plooit op de vouwlijn.

photo 492582

De cabine is uit twee stukken en een deurtje opgebouwd. Het kleine stuk past niet 100 procent in het grote, de klemmen moeten de naad zo klein mogelijk houden. Ook de getoonde scharnieren moeten wijken voor PE.

photo 492583

De bedieningshendels voor de aandrijving en de pedalen zijn hier wel gedetailleerd uitgewerkt, maar de PE-delen kan je eigenlijk niet plooien zonder gespecialiseerd gerei. Er moet een plaat rond geplooid worden, waarvan delen een overgang naar een halve millimeter breedte hebben. Op die plek krijg je dan ook een knik. Je hebt de optie om de ladder in te klappen, die dan achter de deur verdwijnt. De binnenkant van de cabine is kaal op een meterbord na. Er zat ook een grote sinkmark achter de stoel.

photo 492585

De cabine past wel goed op het geheel. Hier zijn de scharnieren al verwijderd.

photo 492584

photo 492586

Deze foto's geven een indruk van de grootte van het model. Zelfs zonder de loop zit dit er al enorm uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: di 24 dec, 2019 18:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nu ik een week verlof heb met kerst enzo, kan ik goed voortmaken met de Kondensator.

photo 493689

Voor de koplamp en de hoorn komt er al een heleboel PE aan te pas, zoals een soort van vogelkooi die er rond zit. Trumpeter had een mal meegeleverd om het PE-onderdeel over te plooien, maar dat was al tweemaal zo dik als dat van Voyager. Gelukkig blijft de vorm hetzelfde, dus kan de mal nog steeds gebruikt worden. Zoals met de meeste van dit soort mallen, zijn ze onvoldoende vooruitstrevend om ook rekening te houden met de veerkracht van het metaal, dus wanneer je het stuk er af haalt, moet je nog altijd een stukje verder plooien om de gewenste plooihoek te krijgen. De uitstekende stangen moesten op maat afgesneden worden, maar je krijgt wel een indrukwekkende constructie als resultaat. Ik heb wel nog vier "boutjes" en twee stukjes Trumpeter moeten toevoegen. Afplakken van het glas wordt ook niet eenvoudig, maar ik wilde de kooi toch al vastmaken om die niet meer te moeten manipuleren na het schilderen.

photo 493690

photo 493691

Het portier is goed genoeg voor wanneer je de Kondensator afgesloten wil bouwen. Ik wilde echter graag een goed zicht op de chauffeur, die ik trouwens nog moet bouwen. Om het portier open te kunnen zetten, wat Trumpeter wel voorzien heeft, zijn er een paar problemen.

photo 493692

photo 493693

photo 493706

photo 493707

Je ziet dat het portier bestaat uit een hoekige plaat met drie ingedrukte versterkingsribben, een raampje en een verzonken deurgreep. Ik heb geen idee over welke referenties Trumpeter beschikte om de binnenkant van de cabine af te werken, maar ze hebben het portier daar ook voorzien van dezelfde versterkingsribben in negatief. Dat betekent dat er dus een enkele, dunne plaat in zit, waardoor het portier uit plastic te dik is en eerder een stuk pantserplaat lijkt. Ik moet dus het hele portier vervangen door een stuk messingplaat. Er is ook geen voorziening om van de binnenzijde de deur te openen, noch een ruimte voor het deurslot in het portier. Ik zal hier iets voor moeten verzinnen dat overeenkomt met de buitenzijde. Daar is bovendien nog te merken dat er rond het raampje een element ontbreekt dat op de originele paradefoto's wel waarneembaar is: er zit een verhoogde rand rond elk van de ramen in de cabine. Trumpeter heeft in de plaats een patroon van klinknagels rond de raampjes gegoten, maar dat hebben ze waarschijnlijk overgenomen van de museum-Kondensator op de vierde foto, die dichtgespijkerd is. Die rand is te dicht tegen de raampjes om te embossen, dus die moest ook nog apart uitgesneden worden. Ik heb er even over getwijfeld of ik dit voor alle vier de raampjes wilde doen.

photo 493694

photo 493695

Het uitsnijden van de plaat was de gemakkelijkste bewerking. Daarna werd het raampje opgemeten en de gaatjes op de hoeken voorgeboord. Als je dit nauwkeurig doet, hoef je niet veel meer bij te vijlen achteraf.

photo 493696

photo 493697

De resterende kern wordt weggesneden op een stukje van de rand af. Zo kan er gevijld worden tot aan de afrondingen.

photo 493698

Voor de deurgreep wordt er een gat vierkant gevijld. Dit kwam tot zeer dicht bij de rand, waardoor je hier niet kan gaan boren op de hoeken.

photo 493699

De embossing wordt voorbereid met een fineliner aan de binnenzijde.

photo 493700

Dit kan je gewoon met een balpen op een zakdoek uitvoeren. Die laatste zorgt ervoor dat de rib verder doorgedrukt kan worden.

photo 493701

Ondertussen hield ik me ook met de scharnieren bezig. Ik had al een spil gemaakt uit draad en de ogen waren ook makkelijk te plooien. Maar ik wist van bij de BTR dat Voyager het bij het ontwerp van scharnieren het wel eens laat afweten.

photo 493702

Op deze foto is te zien, dat je bij het samenvoegen van twee hengsels een ongewenste, onregelmatige vorm krijgt. Hoe komt dit nu? Ik dacht eerst dat ik er twee naar de andere kant had moeten omplooien, maar dat gaat niet. Er zit namelijk wel een mooie onderbroken lasrups aan de buitenkant van het scharnier, die zit alleen aan de bovenzijde. Je merkt op de foto wel dat de ogen van het scharnier minder breed zijn dan bij het plastic. Daardoor komt de afstand in zesvoud niet meer uit met de volle breedte van het hengsel. Ik kon dus niet anders dan de ogen er af snijden en vervangen.

photo 493703

Hier een plaatje van het portier, dat na de belevenis met de zakdoek terug recht gemaakt is en ook een gescratcht inzetstukje met de deurgreep van Voyager gekregen heeft. Rechts zie je mijn oplossing om toch een beweegbare deur te behouden. Ik heb de ogen van de scharnieren vervangen door twee buisjes met een nieuwe spil van zilverdraad, waar ik telkens met een mes twee inkepingen in gerold heb. Zo krijg je de indruk dat er toch zes oogjes zijn en kan elk van de buisjes aan een hengsel vastgelijmd worden. Je merkt ook dat er ondertussen een rand rond het raampje gelijmd is, die is in tweevoud op dezelfde manier uit aluminiumplaat gemaakt als hierboven omschreven is.

photo 493704

Vastlijmen tegen de cabine. Omdat de plaat nu dunner is, moet ze links aangedrukt worden.

photo 493705

En zo staat het portier open, al moet ik waarschijnlijk nog wel een paar keer opnieuw verlijmen eer het goed uitgelijnd is. En nog een binnenkant verzinnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: di 24 dec, 2019 18:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Wauw! Prachtig scratchwerk met die deur!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: di 24 dec, 2019 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooi werk zeg! Erg knap gedaan!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: wo 25 dec, 2019 12:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Fraai gedaan!

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: wo 25 dec, 2019 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Knap werk, zowel met de kooi van de lampen als de deur van de cabine. Ga je dit ook met de raampjes doen zoals op de foto's? Hierbij kun je goed zien dat het maar dun blik is dat ze tegen die openingen aan geschroefd hebben.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: do 26 dec, 2019 13:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de complimenten! Ook de overige twee raampjes moeten nog zo'n frame krijgen. Het lijkt wel dat op die referentiefoto een aantal van die ramen geopend konden worden. Het voorste is duidelijk een klapraam dat in het midden scharniert. De zijramen hadden zo te zien een schuif die naar boven kon. Helaas is de resolutie te weinig om de details te zien. Ik heb gisterennacht al maar het interieur geschilderd, eerst in een bruine primer om het stoeltje al te schilderen en dan alles in de olive drab. Ik zal wel zien in welke kleur de buitenkant uiteindelijk komt, het hoeft daarom niet dezelfde te zijn. De binnenkant van twee verluchtingsroosters is ook al gedaan omdat hier een stuk PE mesh over komt.

photo 493829

photo 493831

photo 493828

Ik heb de bestuurder al eens geassembleerd, maar bij een eerste poging zag die er onhandig uit.

photo 493830

Gelukkig blijft de stoel verstelbaar, in de laagste stand past de figuur wel als ik hem iets voorover zet.

photo 493832

En als ik hem wat verdraai, zit hij nog beter op zijn plek.

photo 493833

Maar dan moet de deur wel open staan, anders zit het laddertje in zijn weg. Het zal weer geen pleziertje geweest zijn, dit te besturen...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: vr 27 dec, 2019 22:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het instrumentenbord van de Kondensator blijkt zeer gedetailleerd, hoewel er nergens iets over te vinden is op het internet. Het is ook heel anders dan wat er in de T10-M gewoonlijk zit.

photo 493937

Men geeft een grote decal voor het volledige bord, wat onmogelijk goed kan aflopen als daar ook draaiknopjes en een leger aan schroefkoppen op zitten, terwijl de metertjes verzonken zitten. De enige oplossing is om elk metertje apart uit te snijden en vast te kleven.

photo 493936

Toen dit afgewerkt en bevestigd was, kon de cabine dichtgekleefd worden. Ik heb al een test gedaan met de bestuurder, hij kan er achteraf door de deur nog in gezet worden.

photo 493935

Een ander onderdeel is naar wat ik vermoed een transportrem op de loop. Voyager had hier al een paar stukjes voorzien, maar ik vond bovendien dat de hydraulische cylinder er niet erg rond uitzag. Ik heb die dan maar vervangen door een stukje buis. Het zijn zulke details die je model kunnen kraken.

photo 493942

Er moest ook een opklapbaar onderhoudsplatform gebouwd worden in PE. Helaas kan je met het onderdeel van Voyager niets aanvangen, en het is dan nog een van de grootste die er meegeleverd waren.

photo 493938

Het probleem zit hem in de embossing die er verwacht wordt. Er moeten weer drie ribben over het stuk getrokken worden met een pen. Kom je met die pen echter over de locatorlijn die er aan de andere kant van het stuk messing dwars over getrokken is, dan treedt er meteen een kerf op en splitst het stuk over de embossinglijn, waar de plaat maar half zo dik is. Ik heb er ter illustratie even het scalpel in gestoken. Ik kan me niet voorstellen dat Voyager dit stuk ooit zelf heeft proberen manueel te embossen, want dan hadden ze dit ook meegemaakt. De enige oplossing die ik heb, buiten het originele stuk plastic van Trumpeter te gebruiken, is mijn eigen stuk messingplaat weer boven halen. Maar nu werd het wel een precisiewerkje, want de plaat moest in beide richtingen verschillende keren geplooid worden.

photo 493939

Je merkt ook dat het stuk van Trumpeter opvallend kleiner is dan dat van Voyager, wie er nu juist is valt niet te achterhalen. Mijn embossings zijn noodgedwongen iets struiser uitgevallen. Ik had ze hier wel nog naar de foute kant doorgedrukt, dit was redelijk snel omgedraaid.

photo 493940

Moeilijker was het om de plaat daarna in de lengterichting door te plooien. Voor de tweede plooilijn wordt met een stalen lineaal tegengedrukt, wat een plooirand van 1 millimeter oplevert.

photo 493941

Dit moet eigenlijk ook nog eens aan de tank vastgehecht worden met hetzelfde soort scharnieren die ook voor het bestuurdersportier gemaakt waren. En hoe raad je het, ook al deze hengsels zijn fout ontworpen, waardoor je hier ook zes keer de oogjes er af moet snijden. Gelukkig wilde ik dit niet beweegbaar houden, omdat het niet stevig genoeg is om in open stand te zetten. Ik denk dat mijn creatie er in combinatie met de Voyager profielstukjes nog best aanvaardbaar uitziet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: za 28 dec, 2019 11:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie vorderingen weer. Jij zegt dat je alle metertjes hebt uitgesneden enndat zie ik ook op de foto. Heb je geen punch and dye setje? Die hebben veel maten en kunnen ook gebruikt worden voor dit doeleinde.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement