Modelbrouwers.nl modelbouw
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/

2A3 Kondensator
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=52171
Pagina 1 van 9

Auteur:  StevenVD [ zo 21 jul, 2019 1:18 am ]
Berichttitel:  2A3 Kondensator

photo 480902

Met de BTR-80A bijna afgebouwd en de Famo die vastzit in een bouwdilemma (is de bouwdoos fout of is Nuts&Bolts fout, beide beweren het voertuig nagemeten te hebben en toch verschilt het frame behoorlijk) open ik maar weer een nieuwe kit. Er komt toch weer drie weken collectief verlof aan, dus gaan er wel een paar kits afgewerkt raken tegen september. Het is deze keer een bouwdoos die nog maar een paar maanden in mijn bezit is, ze is nog maar een jaar uit. Toch heb ik er al een paar mooie uitbreidingen voor gekocht. Het gaat om de nieuwe Kondensator van Trumpeter. De meeste mensen horen het bij deze omschrijving waarschijnlijk nog steeds in Keulen donderen, dus even een introductie.

http://www.yapfiles.ru/files/1281923/05a1446aca66d1d47cb6498d04d4be18.mp4?token=MDEyODE5MjMtMTU2MzY1ODc2OQ
http://www.yapfiles.ru/show/1281923/05a1446aca66d1d47cb6498d04d4be18.mp4.html

Mijn eerdere project, het Amerikaanse M65 atoomkanon (https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=47448) vormde de aanleiding voor Sovjet-Rusland om hun eigen atoomkanonnen te ontwikkelen, met als opvallendste kenmerk de buitengewone afmetingen van de kanonslopen. Er werden twee varianten geproduceerd, een 406mm diameter-houwitser (codenaam 2A3 Kondensator) en een 420mm diameter-mortier (2B1 Oka genaamd) die beide op een onderstel van een zware T10M-tank geplaatst waren. De lengte van de loop stond totaal niet in verhouding tot de afmetingen van het onderstel, bij de Oka was dit bijna driemaal zo lang als de hull. Een praktisch bruikbaar wapen was het niet, omdat het traag en onhandig bewoog en bij een schot zo hard enkele meters naar achteren bewoog, dat het frame van de tank ondanks uitgekiende verstevigingen beschadigd werd. Projectielen waren te zwaar om met mankracht te verzetten en hadden gespecialiseerde hefwerktuigen nodig. Raketten zouden een betere oplossing vormen voor de aflevering van een projectiel, dus verdwenen de vier exemplaren van de Kondensator begin jaren zestig al van het toneel.

photo 480878

photo 480889

De kit is gekocht in het voorjaar aan een schappelijke prijs. De volgende zaken vind je standaard in de typische Trumpeter openklappende doos.

photo 480894

photo 480897

photo 480899

photo 480870

photo 480875

photo 480876

photo 480879

photo 480884

(deze foto geeft een indruk van de afmetingen van het model weer)

photo 480881

(let op deze hydraulische rammer, die wordt onder handen genomen in een toegevoegde upgrade.

photo 480896

Het gebruikelijke stijve PE en een decal voor de bedieningsruimte.

photo 480868

Een miniem clearpart-rekje.

photo 480890



Ik had reeds snel opgemerkt dat er nog niet lang een Voyager upgrade voor deze kit uit was. Dat was in februari ofzo, maar de upgrade was nergens nog in stock te vinden via gewone verkoopssites. Gelukkig vond ik het wel bij een Chinese verkoper via e-Bay.

photo 480885

photo 480882

photo 480893

photo 480883

Vergelijk de wire mesh van deze set met die van de kit onderaan, het ziet er wat anders uit.

photo 480901

De rammer heeft hetzelfde onderdeel, maar bij Voyager druk je alle rivets manueel door langs de andere kant.

photo 480891

Ik merkte op Scalemates ook dat de 164 tracklinks van de kit soms vervangen werden. Niet dat die er slecht uitzien, er zit veel detail in, maar je moet ze ophangen zonder track pins of iets dat de losse eindjes samentrekt. Dit kan moeilijker zijn omdat er een lichte mate van doorzakking van de tracks tussen de rollers te zien is. Ik had de keuze uit drie andere merken van links, namelijk Friul, MasterClub en Spade Ace. Ik besloot het met de middelste te doen omdat hier zeker 200 links bij zaten en bij de andere merken minder. Dit was dan weer op e-Bay te vinden, vanuit een Engelse winkel die er meerdere setjes van aanbood. Ik moest wel tot 11 juli wachten voor het zomerverlof van de winkelier. Toen lag het pakje snel in de bus:

photo 480888

photo 480895

photo 480892

photo 480886

photo 480880

photo 480898

Hert opvallendste verschil zijn de pins die hier verdeeld worden in 2 helften, wat het aanmaken van een beweeglijke track bevordert. Ook zien de gegoten metalen tracks er echter uit dan de strakke plastic stuks.

Een goed bouwtopic kan niet zonder een degelijk stuk referentie. Ik had het geluk dat er onlangs een mooi boek uitgegeven is over de Russische zware tankontwerpen. Dit kon ik bij Bol.com bestellen, zodat het nog op tijd aan de stapel toegevoegd kan worden om nog iets over deze tanks te leren. Ik heb me er wel eerst van vergewist dat er iets over het atoomkanon zelf in staat, het gaat toch over meerdere pagina's aan fotomateriaal.

photo 480877

photo 480872

photo 480887

photo 480871

photo 480874

photo 480873

photo 480869

Het ziet er echt de moeite waard uit om in te lezen, al staat het vooral vol met info over MBT's. Ik begin er meteen aan.

De bedoeling van het model is voorlopig om hem in de buurt van het M65 kanon op te stellen, zo kan je deze vernielingstuigen vergelijken. Er kan dus nog een bemanningslid bij komen. Ik vond zelfs een foto van eentje die op een loop klimt tijdens een parade, maar dit zou om een Oka mortierversie gaan.

Auteur:  Huib2 [ zo 21 jul, 2019 19:59 pm ]
Berichttitel:  Re: 2A3 Kondensator

Jemig, wat is dit voor een Sovjet-fallussymbool. :lol:
Je zou zeggen dat dat ding na het eerste schot al door z’n hoeven zakt, zo groot is dat kanon. Veel plezier d’r mee, Steven!

Auteur:  reteip9 [ zo 21 jul, 2019 20:21 pm ]
Berichttitel:  Re: 2A3 Kondensator

Man, man, man ,wat een apparaat! :shock:
Ik vind het nu al een briljant ding, sowieso vind ik de Sovjet eigenschap om net een tikkeltje te grote kanonnen op een platform te bouwen wat er eigenlijk niet helemaal voor bedoeld is best geniaal.

Auteur:  Ronald [ ma 22 jul, 2019 9:20 am ]
Berichttitel:  Re: 2A3 Kondensator

Mooi project! Ben heel benieuwd naar het verloop ervan, volgmodus staat aan. Succes :)

Auteur:  odorf [ vr 26 jul, 2019 18:17 pm ]
Berichttitel:  Re: 2A3 Kondensator

Wow! Wat een apparaat!
Bijzonder bij de paradefoto dat het onderstel in rust er al uitziet alsof hij een noodstop gemaakt heeft. De achterkant lijkt zomaar een meter hoger te liggen. (Tenminste ... achter? ... of is dat voorzijde?)
Ik begrijp, als ik dit zo zie, inderdaad goed dat er na kort gebruik al serieuze constructie problemen ontstonden.

Maar bijzonder onderwerp, Steven, dit ga ik zeker volgen.

Odorf

Auteur:  StevenVD [ zo 28 jul, 2019 0:01 am ]
Berichttitel:  Re: 2A3 Kondensator

Bedankt voor de interesse in het topic, mensen! De voorkant van deze tank is te herkennen aan de bestuurderscabine, die bij de Kondensator aan de rechterkant zat en bij de Oka midden vooraan. Ik heb uit het boek ook al geleerd dat de vreemde benaming van deze tanks (het projectiel uit de Oka heette de Transformator) een poging tot misleiding was voor inlichtingendiensten. De 2A3 Kondensator was oorspronkelijk de benaming voor een doodgewone lamp in een Sovjet-radiotoestel.

Vandaag is er al een start gemaakt met het onderstel.

photo 481297

De binnenkant van de hull wordt eerst vastgekleefd. Daarbij geeft de rechte hoek aan dat de twee zijwanden van de romp wat naar binnen toe gewarpt zijn. Dit komt wel goed eens het kanon er tussen geduwd wordt, denk ik. De bevestiging van deze twee platen vind ik niet zo stevig, het sprong al een keer terug los bij het vastduwen van de ophangingsonderdelen. Er ontstaan ook vrij grote kieren aan de buitenkant.

photo 481296

Die stukjes moet je een voor een vrijmaken van gietnaden en dan soms vrij hard aandrukken om ze tot tegen de hull te krijgen.

photo 481298

Hier liggen al wat wieltjes klaar. Als je de bouwvolgorde aanhoudt, gaan ze al meteen aan de draagarmen bevestigd worden. Het lijkt me beter om ze apart te houden voor het spuiten, want er zitten wel wat mudholes en inwendige details in elk wieltje. Van de sprockets vind ik het jammer dat ze niet draaibaar gehouden zijn, ik ga proberen dit toch te verkrijgen, zodat ik de metalen tracks kan rond krijgen.

Auteur:  Jeroen Zuiderduin [ zo 28 jul, 2019 13:23 pm ]
Berichttitel:  Re: 2A3 Kondensator

Aan de wasknijpers kan je goed opmaken hoe groot dit model gaat worden. Kan deze ook in een soort vuurpositie gemaakt worden?

Jeroen

Auteur:  SpeedAS [ ma 29 jul, 2019 20:00 pm ]
Berichttitel:  Re: 2A3 Kondensator

Joh! Ik zeg metalen loop inbouwen! :mrgreen:

Wat een maf apparaat zeg, nooit geweten dat de Soviets dit hadden ontwikkeld. Dank je voor het delen van het verslag en succes!

Auteur:  StevenVD [ di 30 jul, 2019 9:59 am ]
Berichttitel:  Re: 2A3 Kondensator

Bedankt aan de volgers! De wasknijpers die je ziet, zijn niet bestemd om de was op te hangen, ze zijn maar 4 centimeter. Het chassis van een T10-tank is qua lengte vergelijkbaar met de JS3. Met de loop erbij was hij wel 20x5,75x3,05 meter. Ik geb uiteraard al eens nagekeken of ik een buis vind die de loop kan vervangen, maar er zit nu wel een verloop in. Dat wordt dus moeilijk. Het is wel mogelijk hem in vuurstand te zetten.

photo 481382

Auteur:  StevenVD [ zo 04 aug, 2019 1:12 am ]
Berichttitel:  Re: 2A3 Kondensator

Voor de Kondensator heb ik deze week een mooie bemanning gevonden. Het is een tankbemanning van Miniart voor de jaren '60-'70, wat toch gedeeltelijk overlapt met de dienstjaren van dit kanon.

photo 481712

Er zit altijd verrassend weinig in zo'n doosje van Miniart, omdat de bouwinstructies op de doos zelf staan. Er zijn ook geen decals of wapensprues bij.

photo 481713

photo 481714

Een en ander hing wel niet goed vast in het raam.

photo 481715

De kwaliteit van deze figuren is wel onberispelijk, met de kledij realistisch geplooid en veel kleine details. Ook de tankhelm is in drie delen gegoten.

Ik had bij de beschouwing van het werk van vorige week al wel een fout gevonden.

photo 481705

Deze schokdemper moest naar de andere kant wijzen, gelukkig zat hij niet zo goed vast want dit zou anders nog lastig te verwijderen geweest zijn.

photo 481706

Dan was het werkje aangebroken waar je als AFV-bouwer niet voor mag terugdeinzen: wieltjes prepareren. Hier worden de wieldoppen ontbraamd.

photo 481707

De veerbenen vertonen nogal forse aanhechtingspunten en een gietnaad rond het stuk.

photo 481708

Met de grove korrel wordt de sprue tot kort bij het stuk weggeschuurd.

photo 481709

Hier zie je wat er nog overblijft na de grove schuurwerken. Nu wordt de stick omgedraaid voor een fijnere korrel.

photo 481710

Alles is hier gladgeschuurd.

photo 481711

Aan het einde van deze stapel gekomen, ontdekte ik dat er nog een viertal veerbenen en een aantal pootjes voor de sprockets en idlers volgen.

Ook de baanwielen zijn al bijgeschuurd en aan elkaar gemonteerd, maar ik heb deze nog niet op het chassis gezet. Er was wel wat flash aan de randen, maar dat loopt niet helemaal rond het wiel. Bij het monteren van de pootjes op het chassis moet je er aandacht aan besteden dat alle pootjes gelijk de grond moeten raken. Door de vrij korte torsiestaven aan de poten zit er zeker zo'n tien graden speling op de hoek met het grondvlak van de tank. Bij het vastlijmen moet je dit uitlijnen op een rechte ondergrond.

Pagina 1 van 9 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/