Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 19 jul, 2019 21:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Na het bouwen komt natuurlijk verf.
Eerst een laag zwarte Oneshot primer van Mig
Afbeelding

Gevolgd door Dunkelgelb van Mission Models
Afbeelding

Normaliter zou ik normaal zou ik gelijk de camo erachteraan gooien maar ik wou iets nieuws proberen. Aangezien duitse tanks gebouwd tussen februari 1943 en september 1944 in het veld gecamoufleerd werden word er nog wel eens gediscussieerd over of je het gereedschap wat op de tanks zit mee camoufleerd of niet. Op foto's kun je genoeg voorbeelden vinden van beide gevallen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aangezien hier toch winter camo over heen komt leek dit mij een uitstekend moment om eens wat te proberen. Dus ipv camo heb ik eerst het gereedschap geverfd en geplaatst. Sleepkabels zijn van Eureka XXL en zijn hier nog niet geverfd. Er zitten metalen sleepkabels in de kit maar die zijn te groot en te rommelig, ook zijn de oogjes de mooiste niet.
Afbeelding

Aanvankelijk had ik L-vormige pennen gemaakt voor de sleepkabel, c-haak houders en reserve schakel houders.
Afbeelding

En dit is prima voor een Ausf. G
Afbeelding

Echter op de Ausf. A en Ausf. D zaten die dingen op hun plaats door splitpennen.
Overigens zijn museum voertuigen niet per se de beste bronnen aangezien er nog wel eens mee word gekloot maar dit klopt met wat je ziet op zwart wit foto's alleen daar is het een stuk moeilijker om te zien.
Afbeelding

Paar dingetjes geprobeerd waaronder stukjes PE fret, dun styreen en zelfs nietjes, uiteindelijk heb ik dunne stripjes messing geknipt en die omgevouwen tot min of meer de juiste vorm.
Afbeelding

Helaas door mijn gekloot heb ik de rechter kant 1 van de paaltjes voor de c-haken vermoerd. Gelukkig had ik nog een stukje resin sleepoog wat dezelfde diameter heeft als dat paaltje. Nieuwe paaltje uitgeboord en doorboord, oude paaltje verwijderd, gaatje geboord, nieuwe paaltje op zijn plek gezet.
Afbeelding
wazige foto want vieze lens, oh en niet te veel letten op die kieren, ik ga daar ooit wat aan doen maar ik ben alweer vergeten wanneer dat was

Je verwacht het niet, maar het past gewoon! :mrgreen:
Afbeelding

Daarna alle pennetjes verbonden met de romp door middel van PE kettinkjes van een Aber PE setje, ik had dat setje origineel gehaald vanwege dat kleine ronde rastertje op het motor dek maar aangezien dat setje ontworpen is voor de Takom Ausf. A past ie niet op deze Meng :oops: Maar goed de kettinkjes zijn dan wel weer nice :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

De meeste Panthers van Pz.Rgt. 2 waarvan ik foto's heb gezien waren gecamoufleerd met redeljk brede vlakken. Het lijkt dan ook aannemelijk dat '18' ook zo gecamoufleerd was onder de white wash.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pennen en kettinkjes gekwast met Dunkelgelb, daarna een laagje haarlak over het gereedschap zodat ik chipping van de camo kan simuleren, gevolgd door Mr. Hobby H405 Olive Green voor de Olivgrün en Mr. Hobby H406 Chocolate Brown voor de Rotbraun.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben eerlijk gezegd niet ontevreden, ik denk dat je hier best leuk mee kan spelen zo met verwering van de verf op die tools. Het spatbord verlengstuk heb ik een ander soort camo op gedaan, dit is pure speculatie van mijn kant.

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jul, 2019 12:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Hier kan ik veel informatie winnen. Ik kan de bouten van het rek voor de reservetracks dus verwijderen. Mijn twijfels over het pioniersgereedschap zijn nu ook verdwenen. Mooie foto's en helder verslag man. Ben benieuwd hoe de waardering fase gaat verlopen.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul, 2019 0:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Dankjewel Jeroen, mooi om te horen dat je er wat aan hebt :mrgreen:

Voor de white wash wou ik niet een strakke laag wit er op gooien omdat de referentie foto laat zien dat ie in het echt ook niet helemaal strak was. Dus eerst wat decals geplakt (de Balkenkreuze) gevolgd door een laagje Haarlak, gevolgd door dit:
Afbeelding

Uhhh... ja niet te lang bij stil staan gewoon door. Het wit (MRP-4) verder verdund en in dunne laagjes er over heen gespoten.
Afbeelding

Op bepaalde plekken het wit weggechipt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Nummers voor op de turret erop gezet, de decals hier voor komen uit de Takom Ausf. A Early kit. Ook zie je hier voor de commandants koepel het 2e stukje PE dat je nodig hebt om deze Ausf. D kit als een Ausf. A te bouwen, het is een richt vaantje voor de commandant, komt ook weer uit de Ausf. A Late kit van Meng.
Afbeelding

Met de verwering ben ik begonnen bij de wielen, wit gespoten op de buitenste wielen en gechipt en gespeeld met een 1e ronde olieverf op alle wielen.
Afbeelding

Omdat ik de binnenste wielen niet goed kon zien en het best gebruikelijk was om alleen de buitenste wielen wit te maken heb ik daar ook maar voor gekozen.
Afbeelding

Verder verweerd met pigments, ook eens wat gespeeld met VMS Alkyd binders die toen net waren binnen gekomen bij de LHS, ik vind dat wel een nuttige toevoeging, werkt heel anders dan de gebruikelijke acryl of enamel binders.
Afbeelding
Afbeelding

Met diezelfde VMS Alkyd binder een wat dunnere suspensie gemaakt om tegen de romp en Schürzen aan te spetteren. Leuke is dat je een dag later nog met een wattenstaafje en wat wasbenzine overbodige spetters kan weg poetsen, dat heb ik na deze foto's ook nog een paar keer gedaan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zie ook in de achtergrond de Mk. II Doos, speciaal ontworpen om te voorkomen dat hobbykamer word mee verweerd :lol:

Voor de verdere verwering ben ik aan de slag gegaan met nog meer olieverf. Ik heb hier niet echt een vast recept voor, ik ben gewoon een beetje aan het spelen gegaan met verschillende technieken en kleuren, pin wash, vegen, sponsen, etc....
Antenne is een messing geval van RB.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En als laatste wat beschadigingen fixen, Schürzen op hun plek gehangen (ben er 1 kwijt geraakt), periscopen geschilderd en wat sneeuw geplaatst op de tracks en bepaalde plekken. Sneeuw is poeder van Krycell waarvan ik een wash had gemaakt door een suspensie te maken in wasbenzine.
Afbeelding

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul, 2019 1:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Af

Ik ben begonnen met dit project in augustus 2018, toevallig is dat min of meer precies 75 jaar nadat het origineel werd gebouwd (augustus 1943), alhoewel ik er wel iets langer over heb gedaan :lol: Origineel was ik er mee begonnen als een vlug project om mijn mojo wat terug te krijgen.... ja dat escaleerde een beetje :shock: Maar wel veel geleerd :mrgreen:
Door de hoeveelheid 'overbodige' onderdelen en hoe de kit is ontworpen is Meng's Panther Ausf. D kit naar mijn mening één van de meest flexibele Panther kits die je kunt krijgen tegenwoordig. Met een beetje werk is het min of meer mogelijk om voertuigen te bouwen vanaf het begin van Ausf. D productie tot de introductie van de Kugelblende op latere Ausf. A's. Desondanks wat maffe beslissingen heb ik er best van genoten, mocht je op zoek zijn naar een Ausf. D (of een vroege Ausf. A :P) is dit zeker één om te overwegen.

Eindfoto's

Panther Ausf. A Early
'18' Aufklärungszug 1./Pz.Rgt. 2

Meng TS-038 Panther Ausf. D
Eureka XXL Panther A sleepkabels
Takom tracks en nummers
RB Antenne
Aber PE kettinkjes

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaatjes met meer pixels zijn hier te vinden ;): https://imgur.com/gallery/bNhO7ZN

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul, 2019 8:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Heel mooi resultaat geworden, misschien met meer werk dan verwacht, maar het brengt wel zijn meerwaarde mee...

Ook leuk om een gewoon vuile wintercamo te zien (uitstekend aangebracht), hoewel ik deze heimelijk toch wel liever een paar dagen later gezien had als de kalk een beetje begon af te regenen, schuren enz... Niet voor het vuil zijn, maar om je uitstekende camo eronder ook een beetje te tonen

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul, 2019 19:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Wat een details weer, Pieter. Schitterend! Technisch knap werk.
Ik vind je verwering alleen nog wat te subtiel. Had nog wel meer bagger verwacht rond de rupsen en schurzen, en vieze laarsafdrukken tegen de zijkant van de toren en op de loopvlakken. Maar ja, dat heeft allemaal heel erg met smaak en interpretatie te maken. Misschien komt zo wel recht van de witspuiterij.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul, 2019 20:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Silenoz schreef:
Heel mooi resultaat geworden, misschien met meer werk dan verwacht, maar het brengt wel zijn meerwaarde mee...

Ook leuk om een gewoon vuile wintercamo te zien (uitstekend aangebracht), hoewel ik deze heimelijk toch wel liever een paar dagen later gezien had als de kalk een beetje begon af te regenen, schuren enz... Niet voor het vuil zijn, maar om je uitstekende camo eronder ook een beetje te tonen


Dankjewel :mrgreen:
Ja normaal vind ik zo'n versleten white wash ook mooier maar de combinatie van viezigheid en eigenschappen die ik op die foto zag trok mij heel erg, en ja toen ging het balletje rollen :lol:

Huib2 schreef:
Wat een details weer, Pieter. Schitterend! Technisch knap werk.
Ik vind je verwering alleen nog wat te subtiel. Had nog wel meer bagger verwacht rond de rupsen en schurzen, en vieze laarsafdrukken tegen de zijkant van de toren en op de loopvlakken. Maar ja, dat heeft allemaal heel erg met smaak en interpretatie te maken. Misschien komt zo wel recht van de witspuiterij.


Dankjewel Huib :mrgreen:
Daar zit zeker wat in en zoals je al aangeeft hangt het ook te maken met smaak en interpretatie, maar dat houd het ook leuk :brouw:

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jul, 2019 0:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Prachtig model geworden. Ben blij dat hier weer een volledig verslag is ontstaan. Dat het verweren niet is doorgeslagen oogt eigenlijk mooier dan ik had verwacht. Ik vind verweren het leukste aspect van de hobby maar je hebt de referentie foto erg goed gevolgd. Wordt hier nog een ondergrondje voor gemaakt?

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jul, 2019 2:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 mei, 2013 19:16 pm
Berichten: 109
Had mijn twijfels over de dekkende whitewash, maar eerlijk is eerlijk wat een magistraal eindresultaat. :brouw:

Reimer

_________________
W.I.P.
Grumman F-14A Tomcat (Tamiya 1/32)
Stug III Ausf F (Dragon 1/72)
Star Wars AT-ST (Bandai 1/48)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 feb, 2020 21:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1385
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi,

Hoop ik niet dat dit een overcompensatiegedragsuitdrukking betreft omdat het hier in de regio niet sneeuwt, maar inderdaad heb ik wel afbeeldingen gezien waarin de volledige whitewash de ondergrond niet zo'n beetje bedekt dat het lastig is om te zien of het om "dunkelgelb gaat of stof/modder is. Je bent consequent qua verwering dwz niet te veel modder en niet te veel scratches. Mooi uitgekozen, en bedingt het rupsvoertuig op deze termijn ook verwacht ik geen ondergrondje meer te zien, wat ook niet zo zou moeten denk ik.

Vriendelijke groet,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement