Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 17 jul, 2019 2:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Dit verslag ben ik begonnen op Plakkers dus mocht het er bekend uitzien dan weet je hoe dat komt :wink: Overigens is het model ook al af dus niet denken dat ik zo allemachtig snel kan bouwen, sterker nog het heeft in totaal nog net geen jaar geduurd voordat ik hem af had :oops: (ok ik heb er niet aan een stuk door aan gewerkt)

Het voertuig dat ik ga bouwen is dus een Panther Ausführung A, op zich denk ik dat de Panther op zichzelf niet echt een introductie nodig heeft maar het is misschien interessant om te kijken naar het verschil tussen deze variant en de oudere Ausf. D.

De Ausf. A werd gecreëerd door een nieuwe turret te plaatsen op een praktisch onveranderde late productie Ausf. D romp. Deze nieuwe turret verschilt op het eerste gezicht niet super veel met de oude maar was toch op een paar plekken anders. Zo werden de voorkant en zijkant van de turret niet meer met zwaluwstaart verbindingen aan elkaar gelast maar met rechte, ook was de zijkant van de behuizing voor de ophangpunten van het kanon anders.
Afbeelding
Breda Ausf. D bron: https://panzerplace.eu/the-last-of-its-kind-breda-panther/

Afbeelding
Munster Ausf. A

Ook had de Ausf. A in tegenstelling tot de Ausf. D een periscoop voor de lader gemonteerd in het dak van de turret.
Afbeelding
Ausf. D dak

Afbeelding
Ausf. A dak met periscoop voor de lader

Meeste Ausf. A's en D's kan je herkennen aan de commandants koepel, gegoten voor de Ausf. A en trommel vormig voor de Ausf. D echter hier zijn wel een paar uitzonderingen op zoals de 1e Ausf. A's gebouwd door MAN hadden de trommelvormige koepel nog, deze zijn te herkennen aan bijvoorbeeld het beschermkapje voor de periscoop van de lader
Afbeelding
hele vroege Ausf. A, laders periscoop omcirkeld in het rood

En omgekeerd zijn er aan het eind van de oorlog een aantal oude Ausf. D's uitgerust met de gegoten koepel
Afbeelding
Plek voor 2 koplampen en geen laders periscoop = Ausf. D

Omdat de Ausf. A in productie was van eind augustus 1943 tot en met juli 1944 en zimmerit gebruikt werd van september 1943 tot en met begin september 1944 werden veruit de meeste Ausf. A's afgeleverd bedekt in zimmerit... maar niet allemaal. De eerste Ausf. A's gebouwd door MNH en DB werden afgeleverd zonder zimmerit
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En zo'n soort voertuig wil ik dus ook gaan bouwen, om precies te zijn deze van Panzer Regiment 2
Afbeelding

Wat uniek is aan dit voertuig (naast dat het een Ausf. A zonder zimmerit is) is dat het lijkt alsof die de ring waar de lucht afweer affuit van de Mg-34 normaal op zit mist en dat het linker spatbord een verlengstuk heeft dat wel zimmerit heeft (komt waarschijnlijk van een ander voertuig)

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Laatst bijgewerkt door reteip9 op zo 21 jul, 2019 2:33 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jul, 2019 3:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
De kit

De kit die ik ga gebruiken is deze nieuwe Panther Ausf. D kit van Meng (TS-038)
Afbeelding

''WAT!? Heeft die mafklapper het de hele tijd over Ausf. A's komt ie verdorie met een Ausf. D kit aan zetten :?: :?: ''
Beetje onorthodoxe keuze dat weet ik :lol: maar doordat deze kit afstamt van Meng's eerdere late Ausf. A kit krijg je, op een paar PE deeltjes en de tracks na dan, krijg je in deze kit ook de onderdelen om een vroege Ausf. A te bouwen ipv een Ausf. D :mrgreen: Zoals in deze inbox review: https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235039938-sdkfz171-panther-ausfd-ts-038-135/ kan zien krijg je 2 sprues met turret onderdelen, ééntje komt uit de Ausf. A kit en heeft ook de onderdelen voor het kanon en het frame van de turret, de andere heeft de nieuwe Ausf. D onderdelen, en aangezien een vroege Panther Ausf. A in principe gewoon een late Ausf. D is met een nieuwe turret is het prima te doen om een Ausf. A te bouwen ipv een Ausf. D. Verder krijg je ook nog 2 setjes wielen. 1 setje met 16 bouten, de andere met 24. Metalen Schürzen en voor de 1e lichting ook nog een metalen loop.

In tegenstelling tot de meeste Panther kits krijg je niet het bekende badkuipje maar een bultje losse onderdelen met wat schotjes die je in elkaar moet puzzelen.
Afbeelding


Gelukkig gebruikt Meng voldoende pennetjes en gleufjes dat alles zonder problemen recht opbouwt.
Afbeelding

Zoals eerder al aangegeven heeft deze kit 2 setjes wielen, de eerdere wielen met 16 bouten en de latere verstevigde wielen met 24. Ongeveer rond de tijd dat de Ausf. A in productie werd genomen gingen ze ook over op wielen met 24 bouten, echter als ik naar mijn referentie foto kijk ziet het er naar uit dat die van mij op zijn minst een paar met 16 bouten had. Overigens is er nog een 3e variant wiel die 16 bouten heeft met 16 klinknagels ter versteviging en zie je ook wel verschillende varianten door elkaar heen. Voor het gemak heb ik er gewoon voor gekozen om hier een vol setje met 16 bouten op te zetten.
Afbeelding

Meng geeft je 2 soorten aandrijf tandwielen in de doos samen met 3 verschillende deksels voor het midden van het wiel. Het 1e variant tandwiel is ééntje met 16 bouten aan de rand die je eigenlijk alleen ziet op de allereerste Panthers die gebouwd zijn. Die allereerste tanks kregen een reeks upgrades voor Kursk ivm defecten die bij training al de kop op staken dus dit soort tandwielen zijn praktisch allemaal vervangen door de stevigere latere variant met 32 bouten.
Afbeelding
één van de allereerste Panthers

2 van de deksels voor het midden van het tandwiel zijn beide de vroege variant die je op de Ausf. D en een enkele Ausf. A ziet (zo ook op de Panther hierboven) Met de Ausf. A werd een nieuwe gepantserde deksel geïntroduceerd en die zie je het op bijna (maar niet alle) Ausf. A's en alle Ausf. G's. Omdat ik het tandwiel niet kan zien ik gekozen voor de meest aannemelijke optie en dat is de Ausf A/G gepantserde deksel samen met het normale tandwiel met 32 bouten.
Afbeelding

De 1e, 2e, en 7e (8e op de rechterkant) zwaai arm was versterkt op de Panther om de klappen te kunnen weerstaan als ie een obstakel tegenkwam. Meng heeft dit keurig netjes weergegeven.
Afbeelding

32 wielen later staat ie op zijn pootjes. De wielen zitten op de zwaai armen door middel van polycaps, daardoor zou je ze in theorie heel makkelijk er op moet kunnen zetten en er weer af kunnen halen. In de praktijk is dit was lastig omdat de assen van de zwaai armen wat te dik zijn (gok ik)
Afbeelding

Op de achterkant vind je het gebruikelijke terug, opberg kistjes, uitlaten, krik, luikjes voor onderhoud, Meng geeft je ook 2 PE onderdelen voor op de zijkanten van de opberg kisten, deze werden geplaatst om de kisten te beschermen tegen de hitte van de uitlaten, overigens zag je dit niet terug op alle Panthers die rond deze tijd werden gebouwd maar aangezien een andere Ausf. A zonder zimmerit ('Elna' van I./Pz.Rgt. 6) ze ook heeft vind ik het wel een veilige gok om ze hier ook te plaatsen.
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jul, 2019 7:11 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dit lijkt wel een heel leerrijk verslag te worden, Reteip. En ik lees het nu voor het eerst, dus bedankt daarvoor!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jul, 2019 12:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Wordt inderdaad een leerrijk topic... benieuwd naar het "uitgestelde" verslag

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jul, 2019 18:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Goed leesvoer hoor, en netjes geplakt.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 jul, 2019 19:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Dank voor de reacties :brouw:

Voor de rest van de romp heeft Meng gekozen om je een soort skelet te geven waar alleen het dak er al op zit gegoten, de rest van de platen moet je er zelf op zetten. Voor de voorkant snap ik dat wel aangezien de latere Ausf. A een Kugelblende hadden voor de Mg-34 ipv de brievenbus klep die je vind op de Ausf. D/vroege Ausf. A echter de zijkanten bleven gelijk :?: Dit onderdeel vind je ook in hun eerdere Ausf. A Late kit en dus moet je voor deze kit een openingetje maken voor een periscoop voor de radio man, met de introductie van de Kugelblende en het bijbehorende vizier voor de Mg-34 werd deze periscoop niet meer geplaatst en latere Ausf. A's hebben dus ook maar 3 periscopen op de dak van de romp.
Afbeelding

Het past gelukkig wel allemaal prima maar je krijgt toch een paar kleine naadjes in de lasnaden, dit is simpel op te vullen met wat water oplosbare putty bijv. Vallejo acryl putty. Meng geeft je alle persicopen als clear parts en omdat ik er later niet goed bij kan heb ik die alvast geplaatst en afgeplakt met wat maskol.
Afbeelding

Meng geeft je ook de bovenkant van de radiatoren, aangezien ik uit ervaring weet dat je er praktisch niks van terug ziet heb ik ze gewoon er onder geplakt zonder moeilijk te doen met verf of verweren
Afbeelding

Voor de Mg-34 brievenbus klep geeft Meng je 2 opties, de rechter met een bultje (58) er op is eigenlijk alleen van toepassing op vroege Ausf. D's dus heb ik de linker (57) gepakt.
Afbeelding

De hangers op de zijkant voor de reserve schakels op de Panther Ausf. D en A werden vastgezet met bouten op de bovenkant van de tank, behalve bij Panthers gebouwd door Demag, die lasten ze vast echter zij hebben maar 50 Panthers gebouwd, allemaal eind 1943
Afbeelding

Ik snap dan ook niet waarom Meng het in vredesnaam een goed idee vond om je die bouten apart te geven waarna je ze er zelf op moet zetten :shock: Lijkt mij veel handiger om die er gewoon op te gieten en als iemand dan toch graag een Demag Panther wil bouwen kan diegene ze er makkelijk afschuren.
Afbeelding

Panthers hebben redelijke grote openingen op het motor dek die worden afgedekt met rasters, sommige fabrikanten vinden het helemaal niet nodig om die mee te geven als PE onderdelen (*kuch* Tamiya *kuch*) gelukkig geeft Meng je die wel, overigens het kleine ronde rastertje zit niet in deze kit, dit is de opening voor de Schnorkel en op de Ausf. D was die anders afgedekt dus deze heb ik gejat uit een Meng Ausf. A Late doos (dit is dus de 1e van de 2 PE deeltjes die je moet toevoegen om een Ausf. A te kunnen bouwen uit deze Ausf. D kit)
Afbeelding

De houders voor het gereedschap zijn de standaard soort die je op alle Ausf. A's en veel Ausf. D's vind, Meng geeft je ook een andere soort houder maar die vind je alleen op vroege Ausf. D's
Afbeelding
Afbeelding

Op de zijkant van de Panther zit een buis met spullen voor het schoonmaken van de loop en reserve antenne's, Vaak zie je dat de handvatten worden weergegeven als blobjes plastic maar Meng geeft je gelukkig wat PE deeltjes hiervoor
Afbeelding

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 jul, 2019 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi werk Pieter. Het is alweer even geleden sinds ik dit gezien heb, dus ik volg weer met nieuwe belangstelling.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jul, 2019 1:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Dank je Huib :D

Voor de turret geeft Meng je een frame waar je dan de voorkant, achterkant, zijkanten en dak op moet lijmen.
Afbeelding

Aangezien dit een Ausf. A moet worden gebruik ik de panelen die origineel zijn uitgekomen met de Ausf. A Late kit, latere Ausf. A's verschilde met vroegere doordat ze ipv pistoolpoorten in de zijkanten en achterkant van de turret een Nahverteidigungswaffe (soort granaat werper) in het dak gemonteerd kregen. Hierdoor zijn de kanten van de turret dus compleet glad aan de buitenkant.
Afbeelding

Gelukkig heeft Meng de gaten van de pistoolpoorten aan de binnenkant wel gedeeltelijk gevormd.
Afbeelding

Dus is het ombouwen van de turret simpelweg een kwestie van wat gaatjes in de zijkant boren en geen extra gaatjes in het dak boren. Pistoolpoorten zaten ook op de Ausf. D dus die zijn meegeleverd in de kit.
Afbeelding

Meng geeft je 4 mantlets voor het kanon, 2 voor de Ausf. A en 2 voor de Ausf. D, die voor de Ausf. D zijn wat minder breed en hebben beiden 2 openingen voor het T.Z.F. 12 vizier. Bij de Ausf. A mantlets heb je 1 met 2 openingen en 1 met maar 1 opening voor een T.Z.F 12a vizier. Op beide Ausf. A mantlets zitten 2 uitsteekseltjes echter die werden pas geïntroduceerd in juni 1944 terwijl het T.Z.F. 12a vizier al sinds december 1943 geïnstalleerd werd, dit betekent dat die uitsteeksels er niet horen op een mantlet met 2 vizier openingen.
Afbeelding

Voor zover ik weet heeft alleen de 1e lichting van deze kits een metalen loop als extra, desondanks dat ik deze kit kocht toen ie al een paar manden uit was zat er alsnog een metalen loop erin. De plastic loop is overigens meer dan prima, gewoon op de moderne manier uit 1 stuk en aangezien de mondingsrem sowieso van plastic is is het voordeel van de metalen loop niet zo groot maar goed als ie toch in de doos zit :mrgreen:
Afbeelding

En zowaar staat daar iets wat lijkt op een tank.
De metalen platen die aan de zijkant hangen zijn Schürzen, die dienen als extra bepantsering tegen Sovjet 14,5 mm anti tank geweren. Die dingen die waren net krachtig genoeg om het 45 mm dikke verticale zij pantser boven de wielen en onder de sponsons te doorboren. Alternatieve oplossing was om een nieuwe tank te ontwikkelen met zwaardere bepantsering, de Panther II, maar doordat de Schürzen voldoende waren werd dit project geschrapt. Meng geeft je de Schürzen als PE delen op een aparte dikkere PE fret, dit vind ik veel beter dan zo'n hele rits Schürzen aan elkaar gegoten, vooral ook omdat Schürzen niet heel secuur vast zaten dus je ziet genoeg tanks die hun Schürzen gedeeltelijk kwijt zijn geraakt.
Afbeelding

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jul, 2019 3:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Panthers werden aanvankelijk afgeleverd met rupsband schakels zonder chevrons en met 2 hapjes eruit op het contact oppervlak.
Afbeelding

Aan het einde van Ausf. D productie werd een nieuw type geïntroduceerd met chevrons er op gegoten en zonder hapjes eruit. Dit type werd gebruikt tot het einde van de oorlog.
Afbeelding

De rupsbanden die in de kit zitten zijn van het eerdere type en bestaan uit individuele schakels met losse guide horns. De rupsbanden in deze kit zijn beter dan die in de Ausf. A late kit want ze hebben minder aanhechtingspunten met de sprue (2 ipv 5) maar ze zijn steeds redelijk crap omdat door de manier dat de guide horns in de schakels worden gezet je altijd een naad krijgt... op elke schakel :roll:
Afbeelding

Omdat de tank die ik wil bouwen overduidelijk het latere type rupsbanden heeft heb ik een setje uit een Takom Ausf. A kit gejat.
Dit zijn link & length style rupsbanden met losse guide horns
Afbeelding
Afbeelding

Deze zijn wel uniek in dat Takom de guide horns op een soort sub-sprues heeft gegoten waarbij de ruimte tussen de guide horns overeenkomt met de afstand tussen de schakels op de andere sprue, hierdoor kan je in 1 rits heel veel guide horns tegelijk vastzetten en daarna weer de guide horns losmaken met een mesje
Afbeelding

Daarna kan je ze gewoon gebruiken alsof het normale link & length tracks zijn. Ik was aangenaam verrast over hoe goed dit werkt, tuurlijk zou schakels met holle guide horns erop gegoten beter zijn maar dat gooit dan de prijs van de kit weer omhoog met x euro en dan vind ik dit op zich een prima compromis.
Afbeelding

Tracks zijn een beetje zweverig, dat komt omdat ze niet zijn vastgelijmd aan de wielen ivm verven, ook sluit het terugloopwiel nog niet 100% aan met de tracks maar daarom zit die ook nog niet vast :wink:

Overigens bestaat er nog een 3e soort schakels maar die is specifiek voor Jagdpanthers, deze lijken heel veel op de normale late soort schakels met chevrons maar hebben daarnaast ook nog een uitsteekseltje aan één kant die je op normale tracks niet ziet. De Bovington Jagdpanther G2 heeft dit soort tracks.
Afbeelding

Rye Field is tot nu de enige die dat soort rupsbanden heeft uitgebracht in 1/35 (sterker nog volgens mij zijn ze überhaupt de enige)
Afbeelding
links normaal, rechts Jagdpanther specifieke schakels

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jul, 2019 16:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Boven de mantlet van zit een kap die de spleet tussen de mantlet en de turret moet beschermen tegen puin. Dit is een field mod die je op sommige Ausf. A en D Panthers ziet.
Afbeelding

Een soortgelijk iets werd standaard geïntroduceerd op Ausf. G's gebouwd vanaf Augustus 1944
Afbeelding

Meng's Ausf. A Late kit heeft zo'n kap die ik had kunnen jatten maar die heeft een iets anders model dus heb ik er zelf maar eentje gefabriceerd van wat Evergreen.
Afbeelding

Reserve schakels, sleepkabels en c-haken werden vastgezet door middel van pennen die op hun beurt weer vast zaten aan de romp met kettinkjes (je ziet hier wel hangen)
Afbeelding

Dus heb ik de paaltjes waar ze om heen zitten uitgeboord en doorboord zodat daar later de pennen door heen kunnen.
Afbeelding

Linker spatbord verlengstuk beklad met zimmerit en gedetailleerd met wat vleugel moertjes uit een Dragon Jagdpanther kit. Aangezien de rest van de tank geen zimmerit had komt dit stuk waarschijnlijk van een andere tank.
Afbeelding

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement