Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 7:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 11 aug, 2019 13:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Dank je, Tony. Ja, prutsen op de vierkante mm is het soms wel.

Bagage

Om de Sherman nog wat interessanter te maken heb ik nog wat bagage gemaakt en op de tank bevestigd:

Afbeelding
Wat tassen en plunjebalen van Milliput, een kist van Evergreen en een tarp van een papieren zakdoekje. Achterop het motordek vastgezet met een stukje naaigaren.

Afbeelding
In het rek dat eigenlijk bedoeld is voor reserve vlegelkettingen (maar die heb ik niet) een camouflagenet van verbandgaas. De uitstekende draadjes moet ik nog verwijderen.

Afbeelding
De bagage in de verf.

Nu op naar een wash.

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 aug, 2019 15:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2498
Woonplaats: Den-Haag
Leuk man, ziet er goed uit zo met al die stowage.

Vind alleen de glanslak te dik of ligt dit aan mij?
Hopen dat het met je washes wat beter tot zijn recht komt.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 aug, 2019 21:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Dank Peter!

Nee, ik denk niet dat de glans er te dik op zit. Ik gebruik Pledge vloerspul en dat is waterdun. Misschien lijkt het zo door de weerspiegeling onder de lamp.
Wat je wel kunt zien is hier en daar wat stof in de verf. Het lukt mij nooit om stofvrij te werken (al doe ik daar ook niet echt moeite voor).

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 aug, 2019 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Verwering (1)

Inmiddels al een eindje op weg met verweren:

Afbeelding
Hier de Sherman in een wash van verdunde donkerbruine olieverf.

Afbeelding
Hier is de overtollige wash weer verwijderd.

Afbeelding
Wat chipping met donkerbruine en donkergrijze verf op de vlegelarmen....

Afbeelding
....en op de toren.

Afbeelding
Wat roestige plekken op de vlegelarmen.

Afbeelding
En wat regenstrepen en een klein roestplekje op de toren.

Afbeelding
Roest en regenstrepen op de romp, en wat kalkresten aan de kalkstrooiers.

Afbeelding
Brandstofvlekken rondom de tankdoppen.

Het verweringsproces is nog bezig. In ieder geval nog wat drybrushes, chipping met potlood, en een kluitje modder. En verder blijf ik steeds een beetje prutsen aan de olie-, roest-, en regenvlekken, tot ik tevreden ben (of wat verpest).

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 aug, 2019 7:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 18:55 pm
Berichten: 73
Ik verbaas me elke keer weer, hoe jullie van deze prachtige modellen kunnen maken......
Prachtig! Vraagje. Als jullie nou compleet de mist in gaan met de verf.
Kunnen jullie dat dan redelijk makkelijk verwijderen? Het lijkt mij dat al de kleine details zeer gevoelig zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 aug, 2019 8:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik had een tijdje de indruk dat de markering op je tankje niet klopte en inderdaad: de ster in die cirkel boven op de koepel werd enkel gebruikt in N-Afrika en in Sicilië, voor het eerst bij "operation Torch" in november 1942. Ze werd gebruikt tot 1943.
De Sherman Crab bestond toen nog niet, die werd pas in gebruik genomen na D-day en vooral gebruikt in Normandië zelf.
Ook de rode cijfers op de koepel kwamen een tijdje enkel voor in N-Afrika.

Verder ben je wel bezig met hier een heel mooi modelletje neer te zetten! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 aug, 2019 12:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
oermens schreef:
Ik verbaas me elke keer weer, hoe jullie van deze prachtige modellen kunnen maken......

Dank je, Oermens.
De ingediënten:
Een paar jaar oefenen.
Goed kijken hoe anderen het doen (bv via internet) en daar ideeën en inspiratie uit op doen.
Een portie geduld en een portie enthousiasme.
Een beetje aanleg kan helpen (de één gaat het makkelijker af dan de ander).

oermens schreef:
Vraagje. Als jullie nou compleet de mist in gaan met de verf. Kunnen jullie dat dan redelijk makkelijk verwijderen? Het lijkt mij dat al de kleine details zeer gevoelig zijn.

Tja, het komt wel eens voor dat een model letterlijk niet zo goed uit de verf komt. Compleet de mist in gaan is mij eigenlijk nog nooit gebeurd. Mocht dat wel gebeuren dan zijn er wel mogelijkheden met chemicaliën (zoals ovenreiniger) om alle verf te verwijderen, maar het is moeilijk dat te doen zonder schade aan je model.

In de praktijk bouw je echter laagje voor laagje op. En als er wat mis gaat met een laagje kun je dat vaak nog wel herstellen of camoufleren. En soms leg ik me er maar bij neer dat iets niet helemaal gelukt is zoals ik het zou willen. Volgend model weer een nieuwe kans. Mijn modellen zijn nooit en bij lange na niet perfect. Er gaat altijd van alles mis, en dat houdt de hobby ook spannend. (Avontuur op de vierkante centimeter).

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 aug, 2019 12:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
walesha schreef:
Ik had een tijdje de indruk dat de markering op je tankje niet klopte en inderdaad: de ster in die cirkel boven op de koepel werd enkel gebruikt in N-Afrika en in Sicilië, voor het eerst bij "operation Torch" in november 1942. Ze werd gebruikt tot 1943.
De Sherman Crab bestond toen nog niet, die werd pas in gebruik genomen na D-day en vooral gebruikt in Normandië zelf.
Ook de rode cijfers op de koepel kwamen een tijdje enkel voor in N-Afrika.

Verder ben je wel bezig met hier een heel mooi modelletje neer te zetten! :brouw:


Hoi walesha,
Heb je hier een bron voor? Aangezien ik diverse foto’s heb gezien van Sherman V, in Normandië met een ster op de koepel.

On topic. Mooie crab je details komen mooi naar voren en ik vind het super dat je de ombouw naar een correcte CRAB hebt gedaan.

Nog ff een matlaagje en af zou ik zeggen.

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 aug, 2019 13:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Dank je Walesha.

walesha schreef:
Ik had een tijdje de indruk dat de markering op je tankje niet klopte en inderdaad: de ster in die cirkel boven op de koepel werd enkel gebruikt in N-Afrika en in Sicilië, voor het eerst bij "operation Torch" in november 1942. Ze werd gebruikt tot 1943.
De Sherman Crab bestond toen nog niet, die werd pas in gebruik genomen na D-day en vooral gebruikt in Normandië zelf.
Ook de rode cijfers op de koepel kwamen een tijdje enkel voor in N-Afrika.


Volgens mij klopt het niet wat je hierboven schrijft.
Witte ster in de cirkel werd vanaf 1943 boven op geallieerde voertuigen geplaatst als herkenningsteken vanuit de lucht. Je hebt gelijk dat deze vorm van witte ster na 1943 niet meer op de zijkanten van voertuigen werd geplaatst.

Dit schrijft Wikipedia erover:
Aerial recognition symbols
From mid 1943, an allied white five-pointed star within a white circle was adopted. Painted on a horizontal surface of a size suitable for the surface area, standard diameter being 60in, 45in, 36in, 32in, 25in, 20in or 15in. The circle was sometimes complete, sometimes broken at the star points. Not to be placed where the star would be covered by equipment, canvas, fuel cans etc. On a horizontal surface a point faced the front of the vehicle, on a glacis a point faced upwards.

https://en.wikipedia.org/wiki/British_military_vehicle_markings_of_World_War_II#National_identification

Afbeelding
Ik kon even geen plaatje vinden van een Sherman, maar hier een Churchill AVRE uit 1944 met de aerial recognition star op de toren.

De rode cijfers op de toren werden wel degelijk door de 79th Armoured Division (Hobarts Funnies) gebruikt tijdens de landing in Normandië. Later in de campagne werden ze weer verwijderd, omdat verwarring met Duitse voertuigen kon optreden. Hieronder wat fotografisch bewijs.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Laatst bijgewerkt door Huib2 op do 15 aug, 2019 10:15 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 aug, 2019 13:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
@Martin, een ster op de koepel is niet vreemd... dat was immers luchtherkenning maar het gaat om de witte cirkel rond de ster.
Ik had er hier een topic over gemaakt, daar staat het duidelijk in: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 72&t=52167

Betreft de Crab zelf: deze behoorde bij de "Hobard funny's" en daar is info genoeg over te vinden op het internet.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement