Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 15 jun, 2019 10:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Airfix kitjes, ja, wie is er niet groot mee geworden...

Wat een werk man bij zo'n klein kitje.
Ik vind het knap wat je er van maakt.
Leuk verslag om te volgen.

Succes verder, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jun, 2019 12:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gave ombouw Huib, knap weer om te zien hoe je de problemen aanpakt.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jun, 2019 3:20 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Eerst zag ik de koepel, toen de loop en tsja, dan is het ook te verwachten dat de hul aangepast zal worden. :brouw:


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jun, 2019 10:52 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een goeie voorbereiding. Wat me wel opvalt, is dat de bodem van de tank nu een onopvallende v-vorm gekregen heeft. Als je de buitenste bogies daar nu op vastmaakt, gaan die dan ook niet uit elkaar wijken? Misschien de paspinnen verwijderen en zelf haaks zetten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jun, 2019 13:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Mooi werk! Creatieve oplossingen zijn altijd leuk om te zien.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jun, 2019 22:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dank, heren!

StevenVD schreef:
Wat me wel opvalt, is dat de bodem van de tank nu een onopvallende v-vorm gekregen heeft.

Hm ja, goed gezien Steven. En ik had hem nog wel zo goed platgelegd op de tafel. :roll:
Maar ik zal inderdaad bij het monteren van de wielen weer opnieuw even opletten dat ze allemaal strak te grond raken, en de bogies niet scheef staan.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jun, 2019 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Wielen

De spreuk van vandaag: Wielenmasochisme is een inherent onderdeel van tank modelbouw.

Afbeelding
Een hoop onderdeeltjes om de bogies met loopwielen en terugloopwielen te maken. Enig opschoonwerk was nodig om een klein beetje flash te verwijderen.

Afbeelding
De zes bogies in elkaar gezet. De ervaren Shermanbouwer ziet meteen dat aan deze bogies iets essentieels ontbreekt.....

Afbeelding
.....de rupsbandgeleiders boven op de bogies die de rupsen ondersteunen en geleiden. (Track skids, op z'n engels)

Afbeelding
Gelukkig hielp MBM (Modelbouwers Basis Materiaal) me weer eens uit de brand: aluminium van een bierblikje. (Sorry schat, het is niet wat je denkt. Ik moest dit biertje alleen maar drinken omdat ik anders mijn modelletje niet af kon maken. Ik vond het niet eens lekker. :brouw: )

Afbeelding
Stripjes aluminium van het bierblikje geknipt, in model gebogen, en met secondenlijm op hun plaats gelijmd.

Afbeelding
Ja, en dan is er nog wel een dingetje met de Airfix aandrijfwielen. Die ontberen elk detail. Gevalletje te ver vereenvoudigd. En hoewel ze uiteindelijk grotendeels schuil gaan achter de mijnenvlegel, was het toch mijn eer te na om er niets aan te doen.

Afbeelding
Zo ziet het aandrijfwiel van een schte Sherman van mijn type eruit.

Afbeelding
Mijn poging om de aandrijfwielen wat te verbeteren. Een hoop gepiel. Niet perfect, wel beter. Daarnaast de vrijloopwielen. Die zijn acceptabel.

Nu verder met allerlei werkzaamheden aan de romp.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2019 16:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Nog meer aanpassingen aan de romp.

Dit Airfix kitje blijft me verbazen. Er waren voor Sherman tanks twee types differentieel pantser:

Afbeelding
Het driedelig aan elkaar geboute pantser, het juiste type voor mijn Sherman.

Afbeelding
En het eendelige gegoten type.

Afbeelding
Airfix speelt het voor elkaar om een combinatie van beide types te maken: de vorm van het gegoten type, met de flenzen en bouten van het driedelige type. :roll:
Da's nou het mooie van ouwe Airfix meuk: oneindig veel modelbouw plezier voor een paar euro! :brouw:

Afbeelding
De oplossing was niet al te lastig. Ik kon het Airfix onderdeel vrij simpel bijvijlen tot iets wat op het driedelige pantser lijkt. Links het nieuwe model, rechts de originele Airfix vorm.

Afbeelding
Het uiteindelijke resultaat. Niet exact, maar goed genoeg om niet te storen. Per slot van rekening komt de mijnenvlegel er ook nog voor te hangen.

Afbeelding
Ik had de oude spatrand van de romp moeten vijlen omdat die te krap was geworden voor de vergrote toren. Nu een nieuwe geplaatst.

Afbeelding
De Sherman M4A4 is niet alleen verlengd ten opzichte van de M4, maar heeft ook een ander model achterplaat, die ik hier heb nagemaakt.

Afbeelding
Van achteren. Als ik m'n werk goed gedaan heb is het naadje na een laagje verf niet meer te zien.

En nu al het detail weer terugbrengen op de romp.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2019 21:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Je doet goed huiswerk Huib. Nu maar hopen dat de tracks passen na het verlengen van de romp… Ziet er keurig netjes uit.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2019 15:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dank, Jeroen!

Reconstructie van het motordek

Afbeelding
De Airfix Sherman is een M4. Omdat de M4A4 die ik ervan maak een andere motor had, was het motordek ook anders en langer. Daarom moest ik alle details wegschuren en opnieuw beginnen met een tabula rasa.

Afbeelding
Met een scriber alle panelen van het motordek opnieuw aangebracht. Door een meetfoutje moest ik een eerste poging wegwerken met plamuur. Met een bredere scriber daarna het rooster van de luchtinlaat van de radiateur gemaakt, direct achter de toren.

Afbeelding
Daarna een heleboel detail terug aangebracht waaronder de radiatorkop met vuldop, gereedschappen, luchtinlaten, hijsogen, achterlichten met beschermbeugels, brandstof vuldoppen en wat klinknagels.

Nu verder met de achterzijde van de romp.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement